Επιχειρήσεις

Zara: Μετά την «καραντίνα» ξανασχεδιάζει το δίκτυο στην Ελλάδα και ρίχνει το βάρος στις online πωλήσεις

Ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων στη φιλοσοφία του eco store και άνοιγμα νέων, με μεγάλους χώρους, προκειμένου να υποστηρίξουν τις ανάγκες διευρυμένων συλλογών και υψηλού όγκου αποθεμάτων, προωθεί η ITX Ελλάς, η θυγατρική του ισπανικού ομίλου Inditex στην Ελλάδα που ελέγχει το χαρτοφυλάκιο σημάτων του, με ναυαρχίδα τη Zara.

_x000D_

Η υλοποίηση της νέας στρατηγικής στην Ελλάδα ανεβάζει ταχύτητα μετά την αναδιάρθρωση στην τοπική αγορά και ενώ αλλάζει η σκυτάλη στην ηγεσία του ισπανικού ομίλου. Τα ηνία αναλαμβάνει από 1η Απριλίου 2022 η Μάτρα Ορτέγκα Πέρεζ, κόρη του ιδρυτή του ομίλου, Αμάνθιο Ορτέγα Γκαόνα, ενός από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο.

_x000D_

Ειδικότερα, το business plan στην Ελλάδα υπαγορεύει την επανατοποθέτηση των σημάτων σε εμπορικές πιάτσες όπου τα υφιστάμενα καταστήματα δεν μπορούν να υποστηρίξουν τις εμπλουτισμένες συλλογές και το νέο concept βιώσιμης μόδας που προωθεί ο όμιλος σε παγκόσμιο επίπεδο. Ένα παράδειγμα είναι το νέο κατάστημα Zara στο Golden Hall και ένα νέο Stradivarius στο Ρέθυμνο, από τις εμβληματικές επενδύσεις του ομίλου το 2021.

_x000D_

Διαπιστώνεται ότι οι υφιστάμενοι χώροι σε ορισμένα σημεία πώλησης δεν πληρούν τις νέες προδιαγραφές για τεχνολογική αναβάθμιση και μεγάλο εμβαδό, πάνω από 1.500-2.000 τ.μ., ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις καλύτερης προβολής των μεγάλων συλλογών και των αναγκών τους σε αποθηκευτικούς χώρους. Ως εκ τούτου αναμένεται να κλείσουν καταστήματα για να μετακινηθούν σε μεγαλύτερα ακίνητα. Στο πλαίσιο αυτό αναζητούνται δυνατότητες στην αγορά real estate ενώ σχεδιάζονται και νέες προσθήκες στο δίκτυο όχι μόνο στην πρωτεύουσα αλλά και στην περιφέρεια.

_x000D_

Υπενθυμίζεται ότι σήμερα λειτουργούν συνολικά 154 καταστήματα, εκ των οποίων Zara είναι 43, Bershka 27, Pull & Bear 22, Massimo Dutti 12, Oysho 18, Stradivarius 23 και Zara Home 9.

_x000D_

Ο όμιλος επενδύει συστηματικά στη διασύνδεση του φυσικού με το ψηφιακό κατάστημα και στο πλαίσιο αυτό αναπτύσσει μια πληθώρα εφαρμογών όπως virtual fitting rooms, store mode, Shop & Go και e-ticket. Πρόκειται για δυνατότητες αγορών που υποστηρίζει η πλατφόρμα Ιnditex Open Platform (IOP) του ομίλου, μέσω της οποίας λειτουργεί και το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αποθεμάτων (SINT) για όλες τις μάρκες. Ένα παράδειγμα των δυνατοτήτων που προωθούνται είναι τα εικονικά δοκιμαστήρια υποδημάτων, εφαρμογές με τεχνολογία 3D απεικόνισης, μέσω των οποίων οι καταναλωτές μπορούν να δουν αν τους ταιριάζει ένα ζευγάρι παπούτσια χωρίς καν να τα φορέσουν.

_x000D_

Επιστροφή επιδόσεων στα προ-Covid επίπεδα

_x000D_

Σχετικά με τις επιδόσεις, ο όμιλος Inditex επέστρεψε στη χρήση 2021/2022 στην εποχή της κανονικότητας (στην οικονομική χρήση Φεβρουάριος 2020 – Ιανουάριος 2021 ο κύκλος εργασιών υποχώρησε σε περίπου 330 εκατ. ευρώ συνολικά για όλες τις αλυσίδες όταν ένα χρόνο πριν ήταν πάνω από 550). Μετά τα lockdown απολαμβάνει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στην Ελλάδα, παρά τις προκλήσεις στο οικονομικό περιβάλλον, ως αποτέλεσμα της πανδημίας και των παρενεργειών του πολέμου στην Ουκρανία. Ας σημειωθεί ότι ακόμη και σήμερα υφίστανται περιορισμοί στα καταστήματα, στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Επιπλέον, οι καταναλωτές περιορίζουν τις δαπάνες εν μέσω ενεργειακής κρίσης και ανατιμήσεων σε είδη πέραν των βασικών αγαθών και τροφίμων.

_x000D_

Σε αυτές τις συνθήκες η Zara και τα άλλα σήματα του ισπανικού ομίλου Inditex ισχυροποιούν περαιτέρω τα μερίδιά τους στην τοπική αγορά έχοντας εδραιώσει τη θέση τους και στις διαδικτυακές πωλήσεις. Εξάλλου είχαν δημιουργηθεί υποδομές σε online τεχνολογίες και logistics πολύ πριν την πανδημία, με αποτέλεσμα σήμερα σχεδόν το 1/4 των πωλήσεων να προέρχονται από το e-commerce. Σε επίπεδο ομίλου το 2021 οι διαδικτυακές πωλήσεις ανήλθαν σε 7,5 δισ. ευρώ, με μερίδιο 25,5% στον κύκλο εργασιών (27,7 δισ. ευρώ, με αύξηση 36% σε σχέση με το 2020 και 3% σε σχέση με το 2019). Μέχρι το 2024 το μερίδιο των ηλεκτρονικών πωλήσεων αναμένεται να αυξηθεί σε 30%.

_x000D_

Εν τω μεταξύ, από 1η Φεβρουαρίου μέχρι 13 Μαρτίου 2022 οι online πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 33% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021 και κατά 21% συγκριτικά με την προ-Covid περίοδο του 2019. Σε αυτήν την περίοδο ο τζίρος σε Ρωσία και Ουκρανία αντιπροσώπευε περίπου 5 ποσοστιαίες μονάδες στην ανάπτυξη των πωλήσεων.

_x000D_

Υπενθυμίζεται ότι από τις 24 Φεβρουαρίου που ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία ο όμιλος έκλεισε τα καταστήματά του στη χώρα ενώ από τις 5 Μαρτίου ανέστειλε τη δραστηριότητά του στη Ρωσία.

_x000D_

Ενίσχυση υποδομών στην Ισπανία

_x000D_

Είχαν προηγηθεί κινήσεις αναδιοργάνωσης της παραγωγής λόγω της κρίσης στην εφοδιαστική αλυσίδα και της αρυθμίας στις παραγγελίες από την Κίνα που προκάλεσε η πανδημία. Στο πλαίσιο αυτό ο όμιλος αναβάθμισε τις κεντρικές εγκαταστάσεις του στην Ισπανία και σχεδιάζει περαιτέρω επενδύσεις 80 εκατ. ευρώ το 2022 στις υποδομές που διανέμουν τα ρούχα Zara παγκοσμίως. Επιπλέον υπάρχουν σχέδια για νέο κτίριο που θα στεγάσει τις ομάδες πωλήσεων και σχεδιασμού της Zara, μια επένδυση 238 εκατ. ευρώ που θα φέρει πιστοποιήσεις βιωσιμότητας LEED Platinum και USGBC. Η βιωσιμότητα είναι προτεραιότητα και σε επίπεδο προϊόντων, όπου το 2021 ξεπεράστηκε ο στόχος, με το 47% των προϊόντων να φέρουν την ετικέτα Join Life που διακρίνει τα προϊόντα που κατασκευάζονται με πιο βιώσιμα υλικά ή/και διαδικασίες.

_x000D_

Παράλληλα, αυτό το διάστημα οριστικοποιούνται τα σχέδια του ομίλου για περαιτέρω μείωση των κινδύνων στην αλυσίδα εφοδιασμού, πέραν της ενίσχυσης των υποδομών παραγωγής στην χώρα έδρας του, την Ισπανία.

_x000D_

Η αναδιάρθρωση στην Ελλάδα

_x000D_

Mε νέα δομή, λιγότερα έξοδα και περισσότερη ευελιξία απέναντι στον ανταγωνισμό θα αντιμετωπίσει την επόμενη μέρα της κρίσης ο ισπανικός όμιλος Inditex, κυρίαρχος παίκτης της ελληνικής αγοράς, που προωθεί συγχώνευση όλων των θυγατρικών του στην Ελλάδα, με απορρόφηση από τη Zara Hellas. 

_x000D_

Μετά από μια χρονιά που στοίχισε στον όμιλο 40% του συνολικού ετήσιου τζίρου των σημάτων του στην Ελλάδα, προωθείται άμεσα το σχέδιο αναδιάρθρωσης που βρίσκεται σε εξέλιξη παγκοσμίως. Στόχος είναι να επιτευχθούν συνέργειες, να μειωθούν τα λειτουργικά έξοδα και εντέλει ο όμιλος να αντεπεξέλθει

_x000D_

Με βάση το σχέδιο, η Zara Hellas θα συγχωνευτεί με απορρόφηση των 7 άλλων θυγατρικών του ομίλου που αναπτύσσουν τα σήματα: Massimo Dutti, Bershka, Oyshο, Pull & Bear, Stradivarius, Zara Home και Uterque.

_x000D_

Η συγκέντρωση των εμπορικών δραστηριοτήτων σε μια ενιαία νομική οντότητα θα επιτρέψει απλούστευση και εξορθολογισμό της οργάνωσης, της λειτουργικότητας και της διαχείρισής τους. Μετά τη συγχώνευση, το μετοχικό κεφάλαιο της Zara Hellas θα αυξηθεί κατά 1,6 εκατ. ευρώ με την έκδοση 53.799 νέων μετοχών, 30 ευρώ εκάστη, οι οποίες θα χορηγηθούν στον μοναδικό μέτοχο, την ολλανδική ZARA Holding BV. Το μετοχικό κεφάλαιο της Zara Hellas μετά τη συγχώνευση, που πραγματοποιείται βάσει του από 31.1.2021 ισολογισμού μετασχηματισμού, θα ανέλθει σε 2,932 εκατ. ευρώ, διαιρούμενο σε 97.741 μετοχές ονομαστικής αξίας 30 ευρώ η καθεμιά. Επικεφαλής της ενιαίας εταιρείας φέρεται να παραμένει ο Ηλίας Μάλαμας. 

_x000D_

Με τη συγχώνευση, που θα πρέπει να λάβει το πράσινο φως από τις γενικές συνελεύσεις των μετόχων των συγχωνευόμενων εταιρειών, η Zara Hellas θα προωθήσει πιο αποφασιστικά το business plan που είχε εκπονήσει προ πανδημίας, με στόχο μεγάλα καταστήματα που θα προσφέρουν πλήρη προϊοντική γκάμα και υπηρεσίες βασισμένες σε νέες τεχνολογίες. Πρόκειται για μια παγκόσμια στρατηγική, που προβλέπεται να δώσει ώθηση στα μεγέθη του ομίλου, που έκλεισε το 2020 με κύκλο εργασιών 20,4 δισ. ευρώ (από 28,2 δισ. ευρώ το 2019), κέρδη  1,1 δισ. ευρώ (3,6 δισ. ευρώ το 2019) και με ισχυρή αύξηση 77% στις διαδικτυακές πωλήσεις που περιόρισαν σε 28% την πτώση τζίρου του ομίλου εν μέσω πανδημίας. 

_x000D_

Οι επιδόσεις ανά εμπορικό σήμα 

_x000D_

Στην Ελλάδα πάντως η πτώση ξεπέρασε το 40% σωρρευτικά για όλες τις θυγατρικές του ομίλου Inditex. Ειδικότερα, η Zara Hellas, που ήρθε στην Ελλάδα το 1993, με 47 καταστήματα και 1.667 εργαζόμενους σήμερα, εμφάνισε πωλήσεις 168 εκατ. ευρώ στη χρήση Φεβρουάριος 2020 – Ιανουάριος 2021 από 296 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση σημειώνοντας πτώση 43%. Τα καθαρά κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 10,271 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 19,316 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση και τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 7,7 εκατ. ευρώ από 13,9 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Οι αποσβέσεις και απομειώσεις αξίας ανήλθαν σε 22,139 εκατ. ευρώ ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία επένδυσε 8,504 εκατ. ευρώ στα καταστήματά της το 2020.

_x000D_

Η Bershka Hellas, με δίκτυο 28 καταστημάτων και 500 εργαζομένους, έκλεισε την οικονομική χρήση με πωλήσεις 45,152 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 34%. Οι αποσβέσεις και απομειώσεις αξίας ανήλθαν σε 7,202 εκατ. ευρώ με συνολικές καθαρές ζημίες προ φόρων 205.804 ευρώ έναντι κερδών προ φόρων 4,251 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση και με ζημιές μετά από φόρους 252.100 ευρώ από κέρδη 4,25 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.  

_x000D_

Η Pull and Bear Hellas, με δίκτυο 25 καταστημάτων (έκλεισε το κατάστημα της Πανεπιστημίου 5-7) και 350 εργαζομένους εμφάνισε πωλήσεις 32,216 εκατ. ευρώ, με πτώση 42% περίπου. Οι αποσβέσεις και απομειώσεις αξίας ανήλθαν σε 6,738 εκατ. ευρώ, οι καθαρές ζημίες προ φόρων σε 1,492 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 3,465 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση και οι καθαρές ζημιές μετά από φόρους σε 1,176 εκατ. ευρώ από κέρδη 2,538 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. 

_x000D_

Σε 44,7% διαμορφώθηκε η πτώση πωλήσεων της αλυσίδας Stradivarius Hellas, που ανήλθαν σε 29,118 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία, που διαθέτει 22 καταστήματα και απασχολεί 375 εργαζόμενους, εμφάνισε αποσβέσεις και απομειώσεις αξίας 5,557 εκατ. ευρώ και καθαρές ζημίες προ φόρων 887.909 ευρώ έναντι κερδών προ φόρων 5,719 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, καθώς και καθαρές ζημιές μετά από φόρους 698.163 ευρώ από κέρδη 5,719 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. 

_x000D_

Η Massimo Dutti, με δίκτυο 13 καταστημάτων και 151 εργαζομένους, εμφάνισε πωλήσεις 19,513 εκατ. ευρώ σημειώνοντας πτώση 47% περίπου. Οι αποσβέσεις και απομειώσεις αξίας ανήλθαν σε 4,921 εκατ. ευρώ και τα συνολικά καθαρά κέρδη προ φόρων σε 89.770 ευρώ από 3,83 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 47.237 ευρώ έναντι 2,839 εκατ. ευρώ στην αντίστοιχα. 

_x000D_

Η Oysho Hellas, με δίκτυο 18 καταστημάτων και μέσο αριθμό εργαζομένων 162 άτομα, εμφάνισε πωλήσεις 19,298 εκατ. ευρώ, με πτώση 15,6% περίπου. Οι αποσβέσεις και απομειώσεις αξίας ανήλθαν σε 2,561 εκατ. ευρώ και τα συνολικά καθαρά κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 2,909 εκατ. ευρώ έναντι κερδών προ φόρων 1,903 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, με τα κέρδη μετά από φόρους σε 2,19 εκατ. ευρώ από 1,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. 

_x000D_

Η Zara Home Hellas, με ένα δίκτυο 9 καταστημάτων και 102 εργαζομένους, έκλεισε την οικονομική χρήση με κύκλο εργασιών 15,054 εκατ. ευρώ μειωμένο κατά 17% περίπου. Οι αποσβέσεις και απομειώσεις αξίας ανήλθαν σε 1,73 εκατ. ευρώ και τα συνολικά καθαρά κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 3,3 εκατ. ευρώ αυξημένα έναντι των κερδών προ φόρων ύψους 2,148 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης και με κέρδη μετά από φόρους 2,513 εκατ. ευρώ από 1,559 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. 

_x000D_

Τέλος, η Uterque, με παρουσία στην Ελλάδα αποκλειστικά μέσω e-shop, εμφάνισε πωλήσεις 239.593 ευρώ με πτώση 38% περίπου. Οι αποσβέσεις και απομειώσεις αξίας ανήλθαν σε 1.782 ευρώ, τα συνολικά καθαρά κέρδη προ φόρων της εταιρείας διαμορφώθηκαν σε 59.371 ευρώ έναντι κερδών προ φόρων 74.646 ευρώ σε σχέση με την προηγούμενη χρήση και τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 25.233 ευρώ από 29.857 ευρώ αντίστοιχα.

_x000D_

Η αναδιάρθρωση δεν επηρεάζει τη διακριτή παρουσία των σημάτων του ισπανικού ομίλου στη χώρα, εξ ού και τα σχέδια για περαιτέρω επενδύσεις στα δίκτυα καταστημάτων από το ελληνο-ισπανικό management, με τον Ηλία Μάλαμα στη θέση του αντιπροέδρου.

_x000D_

 

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu