Εποχικά διορθωμένο δημόσιο έλλειμμα στο 3,2% του ΑΕΠ στη ζώνη του ευρώ και 3,0% στην Ε.Ε.
ΣΦΑΙΡΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
Το πρώτο τρίμηνο του 2024, ο εποχικά προσαρμοσμένος λόγος του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης προς το ΑΕΠ διαμορφώθηκε στο 3,2% στη ζώνη του ευρώ (EA20) και στο 3,0% στην ΕΕ . Το πρώτο τρίμηνο του 2024, οι λόγοι του ελλείμματος της ζώνης του ευρώ και της ΕΕ προς το ΑΕΠ μειώθηκαν σε σύγκριση με 4,0% και 3,9% το τέταρτο τρίμηνο του 2023.
Αυτά τα στοιχεία δημοσιεύονται από τη Eurostat, τη στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης .
(% του ΑΕΠ) |
1ο τρίμηνο 2022 |
2022 Q2 |
3ο τρίμηνο 2022 |
2022 Q4 |
1ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q2 |
3ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q4 |
2024 Q1 σελ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ευρωζώνη |
|||||||||
πλεόνασμα (+) / έλλειμμα (-) |
-2,9 |
-2.6 |
-3,9 |
-5.2 |
-3.3 |
-3,5 |
-3,5 |
-4,0 |
-3.2 |
τα συνολικά έσοδα |
47.1 |
47.1 |
46,9 |
46,5 |
46.3 |
46.2 |
46,5 |
46.7 |
46.2 |
συνολικές δαπάνες |
50,0 |
49.6 |
50,8 |
51.7 |
49.6 |
49,7 |
50,0 |
50,7 |
49.4 |
ΕΕ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
πλεόνασμα (+) / έλλειμμα (-) |
-2.6 |
-2.3 |
-3.7 |
-4.8 |
-3.1 |
-3.4 |
-3,5 |
-3,9 |
-3,0 |
τα συνολικά έσοδα |
46.6 |
46,5 |
46.2 |
45,9 |
45.6 |
45.7 |
46.0 |
46.2 |
45,9 |
συνολικές δαπάνες |
49.2 |
48.8 |
49,9 |
50,8 |
48.7 |
49.1 |
49,5 |
50.1 |
48,9 |
Εποχικά διορθωμένα δημόσια έσοδα και δαπάνες για τη ζώνη του ευρώ και την ΕΕ
Το πρώτο τρίμηνο του 2024, τα συνολικά δημόσια έσοδα στη ζώνη του ευρώ ανήλθαν στο 46,2% του ΑΕΠ. Η μείωση σε σύγκριση με 46,7% το τέταρτο τρίμηνο του 2023 οφειλόταν κυρίως στη ελαφρά μείωση των εποχικά προσαρμοσμένων συνολικών εσόδων του Δημοσίου σε απόλυτες τιμές καθώς και στην αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ. Σε απόλυτες τιμές, τα εποχικά προσαρμοσμένα συνολικά έσοδα στη ζώνη του ευρώ μειώθηκαν κατά περίπου - 2 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Οι συνολικές κρατικές δαπάνες στη ζώνη του ευρώ ανήλθαν στο 49,4% του ΑΕΠ, μείωση του δείκτη σε σύγκριση με 50,7% το προηγούμενο τρίμηνο, λόγω της μείωσης των εποχικά προσαρμοσμένων συνολικών κρατικών δαπανών κατά περίπου -31 δισ. ευρώ καθώς και της αύξησης του ΑΕΠ.
Στην ΕΕ , τα συνολικά δημόσια έσοδα ήταν 45,9% του ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με 46,2% το προηγούμενο τρίμηνο. Τα εποχικά διορθωμένα συνολικά έσοδα στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά περίπου 9 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Οι συνολικές κρατικές δαπάνες στην ΕΕ ήταν 48,9% του ΑΕΠ, μείωση σε σύγκριση με το 50,1% του ΑΕΠ το προηγούμενο τρίμηνο. Οι εποχικά προσαρμοσμένες συνολικές δαπάνες μειώθηκαν κατά -29 δισ. ευρώ περίπου σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο.
Πίνακες
% του ΑΕΠ |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1ο τρίμηνο 2022 |
2022 Q2 |
3ο τρίμηνο 2022 |
2022 Q4 |
1ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q2 |
3ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q4 |
2024 Q1 σελ |
|
ευρωζώνη |
-2,9 |
-2.6 |
-3,9 |
-5.2 |
-3.3 |
-3,5 |
-3,5 |
-4,0 |
-3.2 |
ΕΕ |
-2.6 |
-2.3 |
-3.7 |
-4.8 |
-3.1 |
-3.4 |
-3,5 |
-3,9 |
-3,0 |
Βέλγιο |
-2.2 |
-4.2 |
-4,5 |
-3.4 |
-4.1 |
-4.1 |
-4.4 |
-5.2 |
-4,5 |
Βουλγαρία |
-3.4 |
-3.4 |
-5.3 |
0,5 |
-2.8 |
-3.6 |
-5.3 |
3.5 |
-5.6 |
Τσεχία |
-2.1 |
-2,5 |
-4.4 |
-3.3 |
-4.1 |
-3.4 |
-3,5 |
-3.2 |
-2,0 |
Δανία |
3.1 |
3.5 |
3.3 |
3.6 |
4.1 |
3.6 |
3.4 |
2.6 |
3.8 |
Γερμανία |
-1,0 |
-1.1 |
-2.4 |
-5.4 |
-2,5 |
-2.8 |
-1,8 |
-2,5 |
-2.8 |
Εσθονία |
-1.2 |
0.3 |
-0,7 |
-2.2 |
-2,5 |
-1,8 |
-2.8 |
-6,9 |
-2.3 |
Ιρλανδία |
1.2 |
1.5 |
2.8 |
0,8 |
1.8 |
1.6 |
1.5 |
1.2 |
1.6 |
Ελλάδα |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
Ισπανία |
-3,5 |
-4.6 |
-4,9 |
-5,9 |
-2.7 |
-4.6 |
-4,0 |
-3.2 |
-3.2 |
Γαλλία |
-4,9 |
-3,5 |
-4.7 |
-5,8 |
-5.1 |
-5.2 |
-5.6 |
-5,9 |
-5.6 |
την Κροατία |
1.2 |
0,8 |
0.1 |
-0,9 |
-0,4 |
-0,3 |
0.1 |
-1,9 |
-1,0 |
Ιταλία |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
Κύπρος |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
Λετονία |
-4,0 |
-4.8 |
-3.1 |
-5.6 |
-3.2 |
-0,3 |
-3,9 |
-1,9 |
-1,9 |
Λιθουανία |
0,7 |
0,5 |
-0,8 |
-2.8 |
-1,8 |
-0,3 |
0.1 |
-1.3 |
0.1 |
Λουξεμβούργο |
1.2 |
-0,1 |
-0,6 |
-1,5 |
-1.4 |
-0,8 |
-1,0 |
-1.6 |
-0,1 |
Ουγγαρία |
-3,9 |
-4.3 |
-7.3 |
-9.1 |
-10.1 |
-5.6 |
-5.3 |
-5,9 |
-6,0 |
Μάλτα*** |
-6,8 |
-3.6 |
-5.1 |
-5.4 |
-3.7 |
-3.6 |
-2.7 |
-7.2 |
-1.4 |
Ολλανδία |
0.2 |
1.1 |
-1,0 |
-0,7 |
-0,8 |
-0,5 |
-0,3 |
0,0 |
-0,4 |
Αυστρία |
-3.3 |
0,0 |
-5.2 |
-4,5 |
-1.6 |
-1,7 |
-5,0 |
-2.3 |
-2,0 |
Πολωνία |
-1.1 |
-2,0 |
-3.3 |
-6.1 |
-2.6 |
-4.6 |
-6,5 |
-6.1 |
-1,8 |
Πορτογαλία |
0.4 |
2.7 |
1.4 |
-5,5 |
2.1 |
2.0 |
2.4 |
-1.6 |
0,6 |
Ρουμανία |
-7,0 |
-4.2 |
-7.4 |
-6,7 |
-6.6 |
-6,9 |
-6,7 |
-6,5 |
-7,0 |
Σλοβενία |
-2.3 |
-3.2 |
-3.2 |
-3.1 |
-2.7 |
-2.1 |
-2.7 |
-1.2 |
-2.1 |
Σλοβακία |
-2,0 |
-1.4 |
-1.3 |
-2,0 |
-4.6 |
-3.8 |
-4.2 |
-6,9 |
-5,0 |
Φινλανδία*** |
-2.1 |
: |
: |
-0,8 |
-2,0 |
-3.3 |
-2.7 |
-3.4 |
-3.7 |
Σουηδία |
1.0 |
2.5 |
0,7 |
0,0 |
-0,1 |
-0,9 |
-0,4 |
-0,8 |
-0,5 |
Ισλανδία** |
-1,7 |
-2.2 |
-4,0 |
-7.6 |
-3.3 |
-2,9 |
-1.6 |
-1.3 |
-0,9 |
Ελβετία |
1.0 |
1.2 |
1.3 |
1.4 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
1.4 |
Μεταβολή σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο σε ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 Q2 |
3ο τρίμηνο 2022 |
2022 Q4 |
1ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q2 |
3ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q4 |
2024 Q1 σελ |
|
ευρωζώνη |
0.3 |
-1.3 |
-1.3 |
1.9 |
-0,2 |
0,0 |
-0,5 |
0,8 |
ΕΕ |
0.3 |
-1.4 |
-1.2 |
1.7 |
-0,3 |
-0,1 |
-0,4 |
0,9 |
Βέλγιο |
-1,9 |
-0,3 |
1.0 |
-0,7 |
0,0 |
-0,3 |
-0,9 |
0,7 |
Βουλγαρία |
0,0 |
-1,8 |
5.8 |
-3.4 |
-0,8 |
-1,7 |
8.8 |
-9.1 |
Τσεχία |
-0,4 |
-1,8 |
1.1 |
-0,8 |
0,7 |
-0,1 |
0.2 |
1.3 |
Δανία |
0,5 |
-0,2 |
0.3 |
0.4 |
-0,5 |
-0,1 |
-0,8 |
1.2 |
Γερμανία |
-0,2 |
-1.3 |
-2,9 |
2.9 |
-0,2 |
0,9 |
-0,7 |
-0,2 |
Εσθονία |
1.5 |
-1,0 |
-1,5 |
-0,3 |
0,7 |
-1,0 |
-4.1 |
4.5 |
Ιρλανδία |
0.4 |
1.3 |
-2,0 |
1.1 |
-0,2 |
-0,1 |
-0,3 |
0,5 |
Ελλάδα |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
Ισπανία |
-1.1 |
-0,4 |
-1,0 |
3.1 |
-1,9 |
0,7 |
0,8 |
-0,1 |
Γαλλία |
1.4 |
-1.2 |
-1.1 |
0,7 |
-0,1 |
-0,4 |
-0,3 |
0.3 |
την Κροατία |
-0,4 |
-0,7 |
-1,0 |
0,5 |
0.1 |
0.4 |
-2,0 |
0,8 |
Ιταλία |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
Κύπρος |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
: |
Λετονία |
-0,8 |
1.7 |
-2,5 |
2.5 |
2.9 |
-3.6 |
2.0 |
0,0 |
Λιθουανία |
-0,1 |
-1.3 |
-2,0 |
1.0 |
1.4 |
0.4 |
-1.3 |
1.4 |
Λουξεμβούργο |
-1.3 |
-0,5 |
-0,9 |
0.1 |
0,6 |
-0,3 |
-0,6 |
1.5 |
Ουγγαρία |
-0,4 |
-3.1 |
-1,7 |
-1,0 |
4.5 |
0.3 |
-0,6 |
0,0 |
Μάλτα*** |
3.2 |
-1,5 |
-0,3 |
1.7 |
0.1 |
0,9 |
-4.6 |
5.8 |
Ολλανδία |
0,9 |
-2.1 |
0.2 |
-0,1 |
0.4 |
0.1 |
0.3 |
-0,4 |
Αυστρία |
3.3 |
-5.2 |
0,7 |
2.9 |
0,0 |
-3.3 |
2.6 |
0.4 |
Πολωνία |
-0,9 |
-1.3 |
-2.8 |
3.5 |
-2.1 |
-1,9 |
0,5 |
4.3 |
Πορτογαλία |
2.3 |
-1.2 |
-6,9 |
7.6 |
-0,1 |
0.4 |
-4,0 |
2.2 |
Ρουμανία |
2.9 |
-3.3 |
0,7 |
0.2 |
-0,3 |
0.2 |
0.2 |
-0,5 |
Σλοβενία |
-0,9 |
0,0 |
0,0 |
0.4 |
0,5 |
-0,6 |
1.5 |
-0,9 |
Σλοβακία |
0,6 |
0.1 |
-0,7 |
-2.6 |
0,8 |
-0,4 |
-2.8 |
1.9 |
Φινλανδία*** |
: |
: |
: |
-1.2 |
-1.3 |
0,6 |
-0,7 |
-0,3 |
Σουηδία |
1.5 |
-1,8 |
-0,7 |
-0,1 |
-0,8 |
0,5 |
-0,4 |
0.4 |
Ισλανδία** |
-0,4 |
-1,8 |
-3.7 |
4.3 |
0.4 |
1.3 |
0.3 |
0.4 |
Ελβετία |
0.2 |
0.1 |
0.1 |
-0,8 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,8 |
% του ΑΕΠ |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1ο τρίμηνο 2022 |
2022 Q2 |
3ο τρίμηνο 2022 |
2022 Q4 |
1ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q2 |
3ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q4 |
2024 Q1 σελ |
|
ευρωζώνη |
-3,9 |
-2.3 |
-3.8 |
-4,5 |
-4.3 |
-3.3 |
-3.4 |
-3.3 |
-4.1 |
ΕΕ |
-3,5 |
-1,7 |
-3.4 |
-4.7 |
-4,0 |
-2,9 |
-3.3 |
-3.7 |
-3.8 |
Βέλγιο |
-7,0 |
0.1 |
-7,9 |
0,0 |
-8.4 |
0,5 |
-7,9 |
-2.3 |
-9,6 |
Βουλγαρία |
-1,8 |
-1,5 |
-1.6 |
-6,0 |
-1.4 |
-1,7 |
-2,0 |
-2.3 |
-3,9 |
Τσεχία |
-4,0 |
0.1 |
-3.1 |
-5.3 |
-6.1 |
-0,5 |
-2.2 |
-5.4 |
-3.2 |
Δανία |
3.3 |
4.3 |
3.4 |
2.8 |
4.3 |
4.2 |
3.9 |
1.0 |
4.0 |
Γερμανία |
-0,6 |
0.1 |
-3.3 |
-5,9 |
-2.2 |
-1.6 |
-2.8 |
-3,0 |
-2.4 |
Εσθονία |
-3.2 |
2.2 |
0,0 |
-3,0 |
-4.4 |
0.2 |
-2.1 |
-7,5 |
-4.2 |
Ιρλανδία |
-0,3 |
1.2 |
1.4 |
3.8 |
0,5 |
1.2 |
-0,1 |
4.5 |
0.4 |
Ελλάδα |
-9.4 |
1.4 |
-2.2 |
-0,5 |
-10,0 |
1.4 |
2.3 |
-1.2 |
-5.1 |
Ισπανία |
-1,9 |
-8,5 |
2.5 |
-10.3 |
-1,0 |
-8.8 |
2.3 |
-6,7 |
-1,7 |
Γαλλία |
-7,0 |
-4.3 |
-6.1 |
-1,8 |
-6.6 |
-6.1 |
-7,0 |
-2.4 |
-6,9 |
την Κροατία |
-0,2 |
2.6 |
4.6 |
-7.2 |
-1.1 |
0,9 |
4.5 |
-8.3 |
-1.4 |
Ιταλία |
-12,0 |
-6.2 |
-9,7 |
-6,7 |
-11.6 |
-5,5 |
-7.1 |
-5,7 |
-8.8 |
Κύπρος |
4.0 |
-4,5 |
10.5 |
0.4 |
5.4 |
-4.3 |
10.3 |
0,6 |
8.0 |
Λετονία |
-1,9 |
-1,9 |
-0,4 |
-13,5 |
-1,0 |
3.2 |
-1,5 |
-9,0 |
0.4 |
Λιθουανία |
0,6 |
4.6 |
0,5 |
-7.6 |
-1.4 |
4.1 |
1.0 |
-6,8 |
-0,7 |
Λουξεμβούργο |
2.0 |
2.5 |
-1.1 |
-4.6 |
-0,4 |
1.9 |
-1,5 |
-4.8 |
1.2 |
Ουγγαρία |
-3,0 |
-1.6 |
-5.6 |
-13.2 |
-10,8 |
-3,0 |
-3.6 |
-9,7 |
-6.2 |
Μάλτα*** |
-8.8 |
-2,0 |
-4,0 |
-7.6 |
-5,5 |
-0,5 |
-1.6 |
-12.1 |
-1.2 |
Ολλανδία |
2.7 |
1.2 |
-2.8 |
-1.2 |
1.1 |
0,0 |
-2.2 |
-0,3 |
1.1 |
Αυστρία |
-5,8 |
0.3 |
-3.2 |
-4,5 |
-4.3 |
-1.4 |
-2.4 |
-2.6 |
-5.3 |
Πολωνία |
0.4 |
-0,7 |
-2.6 |
-9,5 |
-0,9 |
-3,5 |
-5.4 |
-9,8 |
-0,3 |
Πορτογαλία |
-0,6 |
1.4 |
6.6 |
-8,5 |
1.1 |
0,7 |
7.7 |
-4.7 |
-0,2 |
Ρουμανία |
-9,0 |
-2.3 |
-5.4 |
-8.6 |
-8,5 |
-4,9 |
-4,9 |
-8.3 |
-9.2 |
Σλοβενία |
-3,0 |
-3,9 |
-1,0 |
-4.1 |
-3.1 |
-3,0 |
-1.2 |
-2.6 |
-2,0 |
Σλοβακία |
-1.3 |
-0,8 |
0,0 |
-4,5 |
-3.8 |
-3,0 |
-2.3 |
-10.1 |
-4.3 |
Φινλανδία*** |
-1.2 |
: |
: |
-1.1 |
-1.2 |
-0,4 |
-5,7 |
-4.2 |
-3.2 |
Σουηδία |
0.3 |
5.4 |
0,7 |
-2.1 |
-0,9 |
1.9 |
-0,3 |
-2,9 |
-1.3 |
Ισλανδία |
-0,5 |
-4,0 |
-4,9 |
-6.1 |
-2.2 |
-4.7 |
-1,8 |
0,6 |
0.1 |
Νορβηγία |
23.5 |
26.0 |
31.2 |
20.9 |
22.8 |
19.6 |
11.6 |
11.8 |
14.9 |
Ελβετία |
1.0 |
1.2 |
1.3 |
1.3 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
1.4 |
Μεταβολή σε σχέση με το τρίμηνο του προηγούμενου έτους σε ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ |
|||||
---|---|---|---|---|---|
1ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q2 |
3ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q4 |
2024 Q1 σελ |
|
ευρωζώνη |
-0,3 |
-1,0 |
0.4 |
1.2 |
0.2 |
ΕΕ |
-0,5 |
-1.2 |
0.2 |
1.0 |
0.2 |
Βέλγιο |
-1.4 |
0.4 |
-0,1 |
-2.3 |
-1.2 |
Βουλγαρία |
0.4 |
-0,2 |
-0,4 |
3.7 |
-2.6 |
Τσεχία |
-2.1 |
-0,6 |
0,9 |
-0,1 |
2.9 |
Δανία |
1.0 |
-0,1 |
0.4 |
-1,8 |
-0,2 |
Γερμανία |
-1.6 |
-1,7 |
0,5 |
3.0 |
-0,2 |
Εσθονία |
-1.2 |
-2,0 |
-2.1 |
-4,5 |
0.2 |
Ιρλανδία |
0,8 |
0,0 |
-1.4 |
0,7 |
-0,1 |
Ελλάδα |
-0,7 |
0,0 |
4.5 |
-0,7 |
4.9 |
Ισπανία |
0,9 |
-0,3 |
-0,1 |
3.6 |
-0,6 |
Γαλλία |
0.4 |
-1,8 |
-0,8 |
-0,6 |
-0,3 |
την Κροατία |
-0,9 |
-1,7 |
-0,1 |
-1.1 |
-0,3 |
Ιταλία |
0.4 |
0,7 |
2.6 |
1.0 |
2.8 |
Κύπρος |
1.3 |
0.2 |
-0,1 |
0.2 |
2.6 |
Λετονία |
1.0 |
5.0 |
-1.1 |
4.4 |
1.4 |
Λιθουανία |
-2,0 |
-0,5 |
0,5 |
0,8 |
0,7 |
Λουξεμβούργο |
-2.4 |
-0,7 |
-0,4 |
-0,2 |
1.5 |
Ουγγαρία |
-7,8 |
-1.4 |
2.0 |
3.5 |
4.6 |
Μάλτα*** |
3.4 |
1.5 |
2.4 |
-4,5 |
4.3 |
Ολλανδία |
-1.6 |
-1.2 |
0,6 |
0,9 |
0,0 |
Αυστρία |
1.4 |
-1,7 |
0,8 |
2.0 |
-1,0 |
Πολωνία |
-1.3 |
-2.8 |
-2.8 |
-0,3 |
0,6 |
Πορτογαλία |
1.7 |
-0,7 |
1.1 |
3.8 |
-1.3 |
Ρουμανία |
0,5 |
-2.6 |
0,5 |
0.3 |
-0,7 |
Σλοβενία |
-0,2 |
0,9 |
-0,2 |
1.6 |
1.1 |
Σλοβακία |
-2.6 |
-2.2 |
-2.3 |
-5,7 |
-0,5 |
Φινλανδία*** |
0,0 |
: |
: |
-3.1 |
-2,0 |
Σουηδία |
-1.2 |
-3,5 |
-1,0 |
-0,8 |
-0,3 |
Ισλανδία |
-1,7 |
-0,7 |
3.1 |
6.7 |
2.3 |
Νορβηγία |
-0,7 |
-6.4 |
-19,5 |
-9.1 |
-7,8 |
Ελβετία |
-0,5 |
-0,6 |
-0,8 |
-0,8 |
0,8 |
Σημειώσεις για τους χρήστες
Μέθοδοι και ορισμοί
Data for the euro area and EU aggregates are calendar and seasonally adjusted by Eurostat using an indirect approach (by country) for total revenue and total expenditure. Both revenue and expenditure exhibit a clear seasonal pattern. The surplus (+) / deficit (-) is derived indirectly from the above-mentioned transactions. For the ratios to GDP, calendar and seasonally adjusted GDP data are used. Most countries supply Eurostat with their own estimates of calendar and seasonally adjusted data for general government total revenue and total expenditure on a voluntary basis and permit Eurostat to publish these estimates.
Detailed metadata on seasonal adjustment are available in Statistics Explained.
Quarterly non-financial accounts for general government use concepts that are in line with the methodology laid out in the European System of Accounts (ESA 2010) as well as the concept of general government deficit/surplus used in the context of the Excessive Deficit Procedure (EDP). Annual EDP data, last published in April 2024, are the subject of a thorough verification by Eurostat.
Quarterly data on GDP are the most recent ones transmitted by EU Member States. While non-seasonally adjusted quarterly government deficit/surplus figures are consistent with annual figures with the exception of differences due to data updates, differences between the sum of quarterly non-seasonally adjusted data and annual figures may occur for EU and euro area aggregates due to exchange rates effects. Differences between annualised seasonally adjusted data and annual data occur for technical reasons. Differences between quarterly and annual GDP figures also occur, due to differences in data updates.
Differences between the change in total revenue and total expenditure and the change in surplus (+) / deficit (-) are due to rounding, as are differences between data in percentage of GDP and changes in data in percentage points of GDP.
Since the first quarter of 2020, Member States have implemented COVID-19 containment measures. In all quarters of 2022 and 2023, the impact of the measures to mitigate the economic and social impact of the COVID-19 pandemic had a significantly lower impact than in quarters of 2020 and 2021. However, in the first quarter of 2024, government revenue and expenditure continued to be impacted by the measures undertaken by most Member States to alleviate the impact of increasing energy prices, but to a lesser extent than for previous quarters. Country specific explanatory metadata are published.
A full harmonisation of recording practices for measures to alleviate the impact of increasing energy prices was not yet achieved. Revisions in the coming quarters are thus expected to be larger than usual.
Geographical information
Euro area (EA20): Belgium, Germany, Estonia, Ireland, Greece, Spain, France, Croatia, Italy, Cyprus, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Austria, Portugal, Slovenia, Slovakia and Finland.
European Union (EU27): Belgium, Bulgaria, Czechia, Denmark, Germany, Estonia, Ireland, Greece, Spain, France, Croatia, Italy, Cyprus, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Hungary, Malta, the Netherlands, Austria, Poland, Portugal, Romania, Slovenia, Slovakia, Finland and Sweden.
For more information
Further data are available in the “Presentation on integrated government finance statistics”
Get in touch
Further information on data
Kurt WASS
Laura WAHRIG
Phone: (+352) 4301 37 687
E-mail: [email protected]
Mihail ANDREEV
Edoardo PIZZOLI
Floris JANSEN