Το δημόσιο χρέος έως και 88,7% του ΑΕΠ στη ζώνη του ευρώ
ΣΦΑΙΡΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ
Στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024, ο λόγος του ακαθάριστου χρέους της γενικής κυβέρνησης προς το ΑΕΠ στη ζώνη του ευρώ (EA20) ήταν 88,7%, έναντι 88,2% στο τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2023. Στην ΕΕ , ο λόγος αυξήθηκε επίσης από 81,5% σε 82,0%.
Σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ μειώθηκε τόσο στη ζώνη του ευρώ (από 90,1% σε 88,7%) όσο και στην ΕΕ (από 83,0% σε 82,0%).
Στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024, το χρέος της γενικής κυβέρνησης αποτελούνταν από 83,9% χρεόγραφα στη ζώνη του ευρώ και 83,4% στην ΕΕ , 13,6% δάνεια στη ζώνη του ευρώ και 14,0% στην ΕΕ και 2,6% νόμισμα και τις καταθέσεις τόσο στη ζώνη του ευρώ όσο και στην ΕΕ .
Λόγω της συμμετοχής των κυβερνήσεων των κρατών μελών της ΕΕ στον δανεισμό σε ορισμένα κράτη μέλη, δημοσιεύονται επίσης τριμηνιαία στοιχεία για τον διακυβερνητικό δανεισμό (IGL). Το IGL ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024 διαμορφώθηκε στο 1,4% στη ζώνη του ευρώ και στο 1,2% στην ΕΕ .
Αυτά τα στοιχεία δημοσιεύονται από τη Eurostat, τη στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης .
1ο τρίμηνο 2023 |
2023 Q4 |
2024 Q1 σελ |
||
---|---|---|---|---|
ευρωζώνη |
||||
Ακαθάριστο χρέος της γενικής κυβέρνησης |
(εκατομμύρια ευρώ) |
12 474 496 |
12 733 441 |
12 926 264 |
(% του ΑΕΠ) |
90.1 |
88.2 |
88,7 |
|
Εκ των οποίων: Νόμισμα και καταθέσεις |
(εκατομμύρια ευρώ) |
349 794 |
352 860 |
335 816 |
(% του συνολικού χρέους) |
2.8 |
2.8 |
2.6 |
|
Χρεόγραφα |
(εκατομμύρια ευρώ) |
10 355 954 |
10 624 335 |
10 838 907 |
(% του συνολικού χρέους) |
83,0 |
83.4 |
83,9 |
|
Δάνεια |
(εκατομμύρια ευρώ) |
1 768 747 |
1 756 243 |
1 751 540 |
(% του συνολικού χρέους) |
14.2 |
13.8 |
13.6 |
|
Υπόμνημα: Διακυβερνητικός δανεισμός |
(εκατομμύρια ευρώ) |
218 078 |
212 963 |
211 094 |
(% του ΑΕΠ) |
1.6 |
1.5 |
1.4 |
|
ΕΕ |
||||
Ακαθάριστο χρέος της γενικής κυβέρνησης |
(εκατομμύρια ευρώ) |
13 536 157 |
13 880 501 |
14 102 691 |
(% του ΑΕΠ) |
83,0 |
81,5 |
82,0 |
|
Εκ των οποίων: Νόμισμα και καταθέσεις |
(εκατομμύρια ευρώ) |
374 653 |
376 406 |
359 667 |
(% του συνολικού χρέους) |
2.8 |
2.7 |
2.6 |
|
Χρεόγραφα |
(εκατομμύρια ευρώ) |
11 186 564 |
11 517 406 |
11 767 396 |
(% του συνολικού χρέους) |
82.6 |
83,0 |
83.4 |
|
Δάνεια |
(εκατομμύρια ευρώ) |
1 974 940 |
1 986 688 |
1 975 627 |
(% του συνολικού χρέους) |
14.6 |
14.3 |
14.0 |
|
Υπόμνημα: Διακυβερνητικός δανεισμός |
(εκατομμύρια ευρώ) |
218 078 |
212 963 |
211 094 |
(% του ΑΕΠ) |
1.3 |
1.3 |
1.2 |
Το δημόσιο χρέος στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024 ανά κράτος μέλος
Οι υψηλότεροι δείκτες του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024 καταγράφηκαν στην Ελλάδα (159,8%), στην Ιταλία (137,7%), στη Γαλλία (110,8%), στην Ισπανία (108,9%), στο Βέλγιο (108,2%) και Πορτογαλία (100,4%), και τα χαμηλότερα καταγράφηκαν στη Βουλγαρία (22,6%), στην Εσθονία (23,6%) και στο Λουξεμβούργο (27,2%).
Σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2023, είκοσι κράτη μέλη κατέγραψαν αύξηση του δείκτη χρέους προς ΑΕΠ στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024 και επτά μείωση. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις στην αναλογία παρατηρήθηκαν στη Σλοβακία (+4,6 ποσοστιαίες μονάδες – π.μ.), την Εσθονία (+4,0 π.μ.), το Βέλγιο (+3,1 π.μ.), τη Ρουμανία (+2,8 π.μ.), την Ουγγαρία (+2,5 π.μ.) και την Αυστρία (+ 2,1 π.μ.), ενώ μειώσεις καταγράφηκαν στην Ελλάδα (-2,1 π.μ.), την Κύπρο και την Ολλανδία (και οι δύο -1,2 π.μ.), τη Σουηδία και την Ιρλανδία (και οι δύο -0,8 π.μ.), τη Βουλγαρία (-0,5 π.μ.) και τη Γερμανία (-0,2 π.μ.) .
Σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, δώδεκα κράτη μέλη κατέγραψαν αύξηση στο λόγο του χρέους τους προς το ΑΕΠ στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024, δεκατέσσερα κράτη μέλη παρουσίασαν μείωση, ενώ ο λόγος παρέμεινε σταθερός στην Ιρλανδία . Οι μεγαλύτερες αυξήσεις στην αναλογία καταγράφηκαν στην Εσθονία (+6,3 π.μ.), στη Φινλανδία (+4,2 π.μ.), στην Πολωνία (+3,3 π.μ.), στη Σλοβακία (+2,7 π.μ.), στη Ρουμανία (+2,2 π.μ.), στη Λιθουανία (+2,1 π.μ.) και το Βέλγιο (+2,0 π.μ.). Οι μεγαλύτερες μειώσεις παρατηρήθηκαν στην Πορτογαλία (-12,0 π.μ.), στην Ελλάδα (-9,6 π.μ.), στην Κύπρο (-6,8 π.μ.), στην Κροατία (-5,3 π.μ.), στην Ολλανδία (-2,8 π.μ.), στην Ισπανία και στη Γερμανία (και οι δύο -2,2 π.μ. ).
Πίνακες
Ακαθάριστο χρέος της γενικής κυβέρνησης |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Εκατομμύρια εθνικό νόμισμα |
% του ΑΕΠ |
Difference in pp of GDP 2024Q1p compared with: |
|||||||
2023Q1 |
2023Q4 |
2024Q1p |
2023Q1 |
2023Q4 |
2024Q1p |
2023Q1 |
2023Q4 |
||
Euro area |
EUR |
12 474 496 |
12 733 441 |
12 926 264 |
90.1 |
88.2 |
88.7 |
-1.4 |
0.5 |
EU |
EUR |
13 536 157 |
13 880 501 |
14 102 691 |
83.0 |
81.5 |
82.0 |
-1.0 |
0.5 |
Belgium |
EUR |
599 674 |
614 933 |
638 013 |
106.3 |
105.2 |
108.2 |
2.0 |
3.1 |
Bulgaria |
BGN |
38 661 |
42 383 |
42 153 |
22.1 |
23.1 |
22.6 |
0.5 |
-0.5 |
Czechia |
CZK |
3 099 456 |
3 228 386 |
3 332 259 |
42.9 |
42.4 |
43.4 |
0.5 |
1.0 |
Denmark* |
DKK |
969 809 |
943 507 |
949 281 |
33.7 |
33.6 |
34.0 |
0.3 |
0.4 |
Germany |
EUR |
2 587 201 |
2 622 669 |
2 635 910 |
65.6 |
63.6 |
63.4 |
-2.2 |
-0.2 |
Estonia |
EUR |
6 334 |
7 375 |
8 913 |
17.3 |
19.6 |
23.6 |
6.3 |
4.0 |
Ireland |
EUR |
223 592 |
220 672 |
215 785 |
42.5 |
43.3 |
42.5 |
0.0 |
-0.8 |
Greece |
EUR |
355 732 |
356 695 |
355 947 |
169.4 |
161.9 |
159.8 |
-9.6 |
-2.1 |
Spain |
EUR |
1 535 380 |
1 573 754 |
1 613 043 |
111.2 |
107.7 |
108.9 |
-2.2 |
1.3 |
France |
EUR |
3 018 710 |
3 101 443 |
3 159 743 |
111.8 |
109.9 |
110.8 |
-0.9 |
0.9 |
Croatia |
EUR |
48 409 |
48 248 |
49 520 |
68.6 |
63.1 |
63.3 |
-5.3 |
0.3 |
Italy |
EUR |
2 791 248 |
2 863 438 |
2 894 170 |
139.3 |
137.3 |
137.7 |
-1.6 |
0.4 |
Cyprus |
EUR |
23 490 |
23 036 |
23 046 |
82.9 |
77.3 |
76.1 |
-6.8 |
-1.2 |
Latvia |
EUR |
17 192 |
17 581 |
18 043 |
43.7 |
43.6 |
44.5 |
0.8 |
0.9 |
Lithuania |
EUR |
26 232 |
27 558 |
29 226 |
38.0 |
38.3 |
40.1 |
2.1 |
1.8 |
Luxembourg |
EUR |
22 223 |
20 358 |
21 735 |
28.4 |
25.7 |
27.2 |
-1.3 |
1.5 |
Hungary |
HUF |
51 217 594 |
55 134 430 |
58 275 759 |
75.5 |
73.5 |
76.0 |
0.5 |
2.5 |
Malta |
EUR |
9 250 |
9 768 |
9 976 |
51.6 |
50.3 |
50.4 |
-1.2 |
0.1 |
Netherlands |
EUR |
474 436 |
481 468 |
475 823 |
46.7 |
45.1 |
43.9 |
-2.8 |
-1.2 |
Austria |
EUR |
367 993 |
371 143 |
383 205 |
80.1 |
77.6 |
79.7 |
-0.4 |
2.1 |
Poland |
PLN |
1 532 407 |
1 691 233 |
1 771 816 |
48.1 |
49.6 |
51.4 |
3.3 |
1.9 |
Portugal |
EUR |
279 166 |
263 085 |
270 818 |
112.4 |
99.1 |
100.4 |
-12.0 |
1.4 |
Romania |
RON |
714 861 |
783 532 |
845 456 |
49.4 |
48.8 |
51.6 |
2.2 |
2.8 |
Slovenia |
EUR |
42 312 |
43 670 |
45 402 |
72.2 |
69.2 |
70.7 |
-1.5 |
1.5 |
Slovakia |
EUR |
65 318 |
68 830 |
75 869 |
57.9 |
56.0 |
60.7 |
2.7 |
4.6 |
Finland |
EUR |
198 669 |
210 667 |
213 159 |
73.3 |
76.6 |
77.5 |
4.2 |
0.8 |
Sweden |
SEK |
1 942 761 |
1 963 940 |
1 931 769 |
32.4 |
31.6 |
30.8 |
-1.6 |
-0.8 |
Norway |
NOK |
1 889 957 |
2 271 031 |
2 133 073 |
33.2 |
44.3 |
42.2 |
9.0 |
-2.1 |
Components of government debt, in % of GDP |
IGL (assets) |
||||
---|---|---|---|---|---|
Currency and deposits |
Debt Securities |
Loans |
% of GDP |
||
2024Q1p |
2024Q1p |
2024Q1p |
2024Q1p |
||
Euro area |
EUR |
2.3 |
74.4 |
12.0 |
1.4 |
EU |
EUR |
2.1 |
68.4 |
11.5 |
1.2 |
Belgium |
EUR |
0.3 |
93.3 |
14.6 |
1.3 |
Bulgaria |
BGN |
- |
18.7 |
3.9 |
0.0 |
Czechia |
CZK |
0.4 |
39.7 |
3.3 |
0.0 |
Denmark* |
DKK |
0.7 |
30.5 |
2.8 |
0.0 |
Germany |
EUR |
0.4 |
50.4 |
12.7 |
1.5 |
Estonia |
EUR |
0.1 |
13.9 |
9.6 |
1.2 |
Ireland |
EUR |
5.1 |
28.2 |
9.2 |
0.0 |
Greece |
EUR |
3.1 |
42.6 |
114.0 |
0.0 |
Spain |
EUR |
0.4 |
97.1 |
11.5 |
1.8 |
France |
EUR |
1.4 |
98.9 |
10.6 |
1.6 |
Croatia |
EUR |
0.1 |
45.0 |
18.3 |
0.0 |
Italy |
EUR |
9.0 |
115.1 |
13.7 |
1.9 |
Cyprus |
EUR |
0.5 |
45.6 |
29.9 |
1.0 |
Latvia |
EUR |
1.3 |
38.5 |
4.7 |
0.0 |
Lithuania |
EUR |
0.3 |
32.3 |
7.5 |
0.0 |
Luxembourg |
EUR |
0.4 |
22.5 |
4.3 |
0.8 |
Hungary |
HUF |
0.7 |
66.9 |
8.4 |
0.0 |
Malta |
EUR |
2.2 |
43.4 |
4.8 |
1.0 |
Netherlands |
EUR |
0.1 |
36.9 |
6.9 |
1.2 |
Austria |
EUR |
0.4 |
70.7 |
8.7 |
1.3 |
Poland |
PLN |
0.3 |
38.5 |
12.6 |
0.0 |
Portugal |
EUR |
18.0 |
56.8 |
25.6 |
0.3 |
Romania |
RON |
0.9 |
42.7 |
8.1 |
0.0 |
Slovenia |
EUR |
0.3 |
61.3 |
9.0 |
1.7 |
Slovakia |
EUR |
0.0 |
53.8 |
6.9 |
1.5 |
Finland |
EUR |
0.3 |
58.5 |
18.7 |
1.5 |
Sweden |
SEK |
2.4 |
18.0 |
10.4 |
0.0 |
Norway |
NOK |
- |
15.1 |
27.1 |
- |
Notes for users
Methods and definitions
Quarterly data on government debt are collected from the Member States according to European System of Accounts (ESA 2010), see Annex B, ESA 2010 transmission programme, and refer to the Maastricht debt definition, used in the context of the Excessive Deficit Procedure (EDP). Annual EDP data, next to be published in October 2024, are the subject of a thorough verification by Eurostat.
The general government gross debt is defined as the consolidated gross debt of the whole general government sector outstanding at the end of the quarter (at face value). General government debt consists of liabilities of general government in the following financial instruments: currency and deposits (AF.2), debt securities (AF.3) and loans (AF.4), as defined in ESA 2010.
The debt to GDP ratio is calculated for each quarter using the sum of quarterly GDP for the four last quarters. Quarterly data on GDP are the most recent ones transmitted by the EU Member States. While quarterly debt figures are consistent with annual debt figures at coinciding publications, differences between quarterly and annual data occur at non-coinciding publications. Differences between annual and quarterly GDP figures also occur.
For the purpose of proper consolidation of general government debt and to provide users with information, Eurostat publishes data on government loans (IGL) to other EU governments. The concepts and definitions are based on ESA 2010 and on the rules relating to the statistics for the EDP. The data covered is the stock of loans related to claims on other EU Member States, including loans made through the European Financial Stability Facility (EFSF). The valuation basis is the stock of loans at face value outstanding at end of each quarter. From the first quarter of 2011 onwards, the intergovernmental lending figures relate mainly to lending to Greece, Ireland and Portugal and include loans made by the EFSF.
For stock data such as general government debt, end of period exchange rates are used in the compilation of the EU aggregates. For flow data, such as GDP, average exchange rates are used. The EU aggregates, denominated in euro, can fluctuate as a result of exchange rate movements between the euro and other EU currencies.
All quarterly government finance statistics data for the first quarter of 2024 have been labelled provisional, due to an increased likelihood of future revisions.
Geographical Information
Euro area (EA20): Belgium, Germany, Estonia, Ireland, Greece, Spain, France, Croatia, Italy, Cyprus, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Austria, Portugal, Slovenia, Slovakia and Finland.
European Union (EU27): Belgium, Bulgaria, Czechia, Denmark, Germany, Estonia, Ireland, Greece, Spain, France, Croatia, Italy, Cyprus, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Hungary, Malta, the Netherlands, Austria, Poland, Portugal, Romania, Slovenia, Slovakia, Finland and Sweden.
For more information
“Statistics Explained” article on quarterly government finance statistics
Database section on quarterly data on government debt by Member State
Decision regarding the European Financial Stability Facility (EFSF)
Further data are available in the presentation on ‘integrated government finance statistics’
Get in touch
Περισσότερες πληροφορίες για τα δεδομένα
Leonor ZUBIMENDI TORAN
Κορνέλια ΜΠΕΖΑΝΟΒΑ
Μόνικα ΓΚΑΠΙΝΣΚΑ
Γιόρνταν ΓΙΟΡΝΤΑΝΟΦ
Laura WAHRIG
Τηλέφωνο: (+352) 4301 37 687
E-mail: [email protected]