Διεθνή

Welt: Τέξας, η νέα δύναμη στη διαμόρφωση της τιμής του πετρελαίου

Ο  OPEC θεωρείται γενικά ως ο κύριος διαμορφωτής των τιμών του πετρελαίου. Ωστόσο, οι τιμές για την οδήγηση και τις πτήσεις κυριαρχούνται όλο και περισσότερο από μια νέα δύναμη. Αυτή απειλεί πλέον ακόμη και τον πιο σημαντικό δείκτη: το αργό Brent της Βόρειας Θάλασσας. Όλα αυτά έχουν αξιοσημείωτο αντίκτυπο στην τιμή, σημειώνει η Welt.

Όταν πρόκειται για την τιμή του πετρελαίου, όλα τα βλέμματα είναι συνήθως στραμμένα σε αυτήν: τον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών, ή εν συντομία  OPEC. Μόλις τον Οκτώβριο το καρτέλ των 13 χωρών αποφάσισε να μειώσει την παραγωγή του – κατά δύο εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ήταν μία από τις μεγαλύτερες μειώσεις των τελευταίων ετών.

Το πόσο ακριβή θα είναι η οδήγηση και η πτήση στο μέλλον, ωστόσο, καθορίζεται όλο και περισσότερο από μια περιοχή μακριά από τις χώρες του OPEC: το νότιο τμήμα των ΗΠΑ, κυρίως το Τέξας. Οι όγκοι παραγωγής στην ακτή του Κόλπου των Ηνωμένων Πολιτειών έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, επίσης επειδή η Ευρώπη βασίζεται όλο και περισσότερο στο πετρέλαιο από τις ΗΠΑ μετά τον ρωσικό επιθετικό πόλεμο στην Ουκρανία. Μόλις στις αρχές του μήνα τέθηκε σε ισχύ το τρίτο στάδιο του εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο.

Οι αναλυτές βλέπουν ήδη τις ΗΠΑ ως τον νέο ρυθμιστή των τιμών στην αγορά πετρελαίου. Η τιμή του αργού πετρελαίου West Texas Intermediate (WTI) έχει γίνει το πιο σημαντικό σημείο αναφοράς στον πλανήτη, δήλωσε στη Wall Street Journal ο Πίτερ Κίβι, παγκόσμιος επικεφαλής των ενεργειακών και περιβαλλοντικών προϊόντων στον γίγαντα των χρηματιστηρίων CME Group. “Από μια αγορά με πολύ εγχώριο προσανατολισμό έχουμε μετατραπεί σε μια διεθνή δύναμη”.

Ο αξιωματούχος των σιδηροδρόμων του Τέξας Τζέιμς Ράιτ κάνει επίσης λόγο για “κρίσιμο ρόλο στη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας για το έθνος μας και τους συμμάχους μας σε όλο τον κόσμο”.

Αυτό υποδηλώνουν και τα σημερινά στοιχεία: μόλις τον περασμένο Οκτώβριο, οι εξαγωγές πετρελαίου των ΗΠΑ έφθασαν στο προηγούμενο επίπεδο ρεκόρ τους. Σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών (EIA), περίπου 4,1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως πήγαν σε αγοραστές στο εξωτερικό. Αυτό είναι 50% περισσότερο από ό,τι τον ίδιο μήνα πέρυσι και σχεδόν δέκα φορές περισσότερο από ό,τι το 2015. Συγκριτικά, όλες οι χώρες του  OPEC μαζί εξήγαγαν κατά μέσο όρο 19,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως το 2021.

Πριν από σχεδόν οκτώ χρόνια, η κυβέρνηση των ΗΠΑ υπό τον Μπαράκ Ομπάμα ήρε τους περιορισμούς δεκαετιών στις εξαγωγές αργού πετρελαίου. Έκτοτε, οι παραγωγοί στη λεκάνη Πέρμιαν, τα κοιτάσματα πετρελαίου στο δυτικό Τέξας, έχουν επενδύσει σημαντικά. Οι καινοτομίες στην τεχνολογία των γεωτρήσεων επέτρεψαν την παραγωγή περισσότερου πετρελαίου και ένα δίκτυο αγωγών προς τα λιμάνια του Τέξας έφερε ποσότητες στις παγκόσμιες αγορές.

Το πιο σημαντικό είναι ότι η δραστική αύξηση του όγκου παραγωγής τροφοδότησε επίσης την αγορά των προθεσμιακών συμβολαίων. Πρόκειται για συμβόλαια για παραδόσεις που βρίσκονται μήνες ή χρόνια στο μέλλον. Οι αγοραστές τα χρησιμοποιούν για να αντισταθμίσουν κινδύνους από πολέμους, πανδημίες και οικονομικές κρίσεις.

Σύμφωνα με την CME Group, ο αριθμός των εκκρεμών συμβολαίων για τέτοιες παραδόσεις πετρελαίου έφθασε σε επίπεδο ρεκόρ την περασμένη εβδομάδα, ανέφερε η Wall Street Journal. Ο αριθμός των εκκρεμών απαιτήσεων για το WTI ήταν σχεδόν 60% υψηλότερος από την ίδια περίοδο πέρυσι.

Το γεγονός ότι η Ευρώπη εισάγει όλο και περισσότερο πετρέλαιο από τις Ηνωμένες Πολιτείες απειλεί επίσης τον πιο σημαντικό δείκτη για την παγκόσμια αγορά μέχρι σήμερα: την κατηγορία αργού πετρελαίου Brent. Αποδίδεται στο πετρέλαιο που παράγεται στη Βόρεια Θάλασσα, αλλά προφανώς αποκτά όλο και μικρότερη σημασία. Ενώ οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί πρόσφατα, η παραγωγή στη Βόρεια Θάλασσα έχει μειωθεί.

Η Platts, μία από τις σημαντικότερες υπηρεσίες πληροφόρησης για τις τιμές των εμπορευμάτων, θέλει μάλιστα να συμπεριλάβει την ποιότητα WTI Midland στο σύμπλεγμα Brent από τον Ιούνιο του 2023. “Από την άρση των περιορισμών στις εξαγωγές των ΗΠΑ το 2015, το αργό WTI Midland έχει καθιερωθεί ως βασικός πυλώνας στον ευρωπαϊκό τομέα διύλισης”, λέει η Vera Blei, υπεύθυνη για τους δείκτες της αγοράς στην S&P-Global. Η ποιότητα του Τέξας αντικατοπτρίζει όλο και περισσότερο την αγορά.

Η ζήτηση είναι σταθερή κυρίως λόγω της Κίνας

Είναι αμφίβολο, ωστόσο, αν η επιτυχία των τεξανών εξαγωγών θα διαρκέσει. Με την πρόσφατη έκρηξη της παραγωγής, τα αμερικανικά αποθέματα αυξήθηκαν απότομα – σε περισσότερα από 471 εκατομμύρια βαρέλια, όπως δείχνουν τα τρέχοντα στοιχεία. Η υπερπροσφορά ασκεί πίεση στις τιμές. Ταυτόχρονα, όμως, το δολάριο έχει ενισχυθεί και πάλι, καθιστώντας το αμερικανικό αργό ακριβότερο για τους διεθνείς αγοραστές.

Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και ο επιταχυνόμενος μετασχηματισμός – μακριά από τα ορυκτά καύσιμα και προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Με τον νόμο του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού, 370 δισεκατομμύρια δολάρια πρόκειται να εισρεύσουν στην ανάπτυξη μελλοντικών τεχνολογιών. Η ΕΕ επεξεργάζεται ένα παρόμοιο πρόγραμμα επιδοτήσεων με το βιομηχανικό σχέδιο Green Deal. Οι Βρυξέλλες έχουν επίσης αποφασίσει τη σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης από το 2035.

Η ζήτηση εξακολουθεί να παραμένει ισχυρή. Και όχι μόνο στις δυτικές βιομηχανικές χώρες, αλλά κυρίως στην Κίνα. Τον Φεβρουάριο, η Λαϊκή Δημοκρατία εισήγαγε και πάλι σημαντικά περισσότερο πετρέλαιο – επίσης από τις ΗΠΑ. Ο τερματισμός της αυστηρής πολιτικής μηδενικού ελλείμματος τροφοδοτεί τις ελπίδες του κλάδου για ταχεία ανάκαμψη της οικονομίας και, συνεπώς, για μεγαλύτερη κατανάλωση.

“Η Κίνα υπήρξε μια πολύ θετική εξέλιξη για το αργό πετρέλαιο”, λέει ο αναλυτής Κρεγκ Έρλαμ στην πλατφόρμα συναλλαγών Oanda. Αλλά αυτό δεν αποτελεί εγγύηση για σταθερές τιμές πετρελαίου. Διότι: “Η παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της είναι πολύ πιο αβέβαιη”.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu