Η ΕΚΤ μείωσε τα επιτόκια στις αρχές Ιουνίου, αλλά δεν δεσμεύτηκε για περαιτέρω κινήσεις
Η επόμενη μείωση των επιτοκίων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) εξακολουθεί να είναι μια σχετικά εύκολη απόφαση, αλλά οι επόμενες κινήσεις θα πρέπει να γίνουν μόνο όταν ο πληθωρισμός οδεύσει σαφώς προς τον στόχο του 2%, δήλωσε σε συνέντευξή του στο Reuters ο διοικητής της Εθνικής Τράπεζας του Βελγίου, Πιερ Βουνς.
Η ΕΚΤ μείωσε τα επιτόκια στις αρχές Ιουνίου, αλλά δεν δεσμεύτηκε για περαιτέρω κινήσεις, υποστηρίζοντας ότι ο πληθωρισμός ήταν ακόμη πολύ υψηλός και δεν είχε την εμπιστοσύνη ότι ο στόχος του 2% ήταν εφικτό.
Ο Βουνς δήλωσε ήδη τότε ότι οι δύο πρώτες μειώσεις ήταν εύκολες αποφάσεις και συνεχίζει να διατηρεί αυτή την άποψη παρά τα πιο πρόσφατα στοιχεία που δείχνουν επίμονη αύξηση των μισθών και των τιμών των υπηρεσιών. «Εάν δεν έχουμε σημαντικές αρνητικές εκπλήξεις, τότε με βάση τις προβλέψεις μας, θα έλεγα ότι υπάρχει περιθώριο για μια δεύτερη μείωση», δήλωσε ο Βουνς. «Μια μικρή απόκλιση από τις προβλέψεις δεν θα άλλαζε δραματικά αυτή την άποψη».
Αλλά ακόμη και αυτή η δεύτερη περικοπή δεν είναι επείγουσα, είπε, και η ΕΚΤ θα μπορούσε να περιμένει μέχρι τις επόμενες προβλέψεις της που αναμένεται να εκδοθούν τον Σεπτέμβριο. «Πιθανώς να υπάρχει πριμοδότηση στο να περιμένουμε μια συνεδρίαση με νέες προβλέψεις που θα επιβεβαιώνουν την εικόνα, αλλά δεν θα το έθετα ως προϋπόθεση», δήλωσε ο Βουνς. Ο πληθωρισμός αναμένεται να έχει επιβραδυνθεί στο 2,5% τον Ιούνιο από 2,6% τον Μάιο, αλλά η ΕΚΤ βλέπει μια «ανώμαλη» πορεία μπροστά της με τα στοιχεία να ταλαντεύονται γύρω από τα τρέχοντα επίπεδα για το υπόλοιπο του έτους.
Αυτό θα μπορούσε να καταστήσει δύσκολη τη νέα μείωση έως ότου τα στοιχεία αρχίσουν να δείχνουν μια πιο αποφασιστική κίνηση προς το 2%. «Για να συνεχίσω τις περικοπές, θα πρέπει να έχω περισσότερη άνεση ότι πραγματικά θα μειώσουμε τον πληθωρισμό από 2,5% σε κάτι που θα είναι πιο κοντά στο 2%», δήλωσε ο Βουνς. «Θέλετε να πάτε κάτω από το 1% των πραγματικών επιτόκων spot; Εκεί είναι που γίνεται λίγο πιο δύσκολο για μένα».
Το επιτόκιο καταθέσεων της ΕΚΤ βρίσκεται στο 3,75% και οι αγορές ποντάρουν σε περίπου 40 μονάδες βάσης μειώσεων κατά το υπόλοιπο του έτους, ή σε μία με δύο κινήσεις, ενώ βλέπουν επίσης συνολικά τέσσερις μειώσεις μέσα στους επόμενους 18 μήνες.
Ενώ η οικονομική ανάπτυξη ανακάμπτει συγκρατημένα και οι αγορές είναι σχετικά ήρεμες, η νίκη της ακροδεξιάς στον πρώτο γύρο των εκλογών στη Γαλλία περιπλέκει την εικόνα. Ο Βουνς δήλωσε ότι περισσότερες πολιτικές αναταράξεις είναι πιθανές, δεδομένου ότι αρκετές χώρες χρειάζονται επώδυνες δημοσιονομικές προσαρμογές μετά από χρόνια υπερβολικών δαπανών. «Στην Ευρώπη συνολικά, έχουμε τώρα πέντε χώρες σε διαδικασίες υπερβολικού ελλείμματος», είπε. «Δεν πρόκειται να είναι εύκολο σε καμία από αυτές τις πέντε χώρες. Δεν περίμενα ποτέ ότι η μείωση αυτών των ελλειμμάτων θα είναι εύκολη».
Ωστόσο, υποβάθμισε επίσης κάθε συζήτηση για το ενδεχόμενο η ΕΚΤ να ενεργοποιήσει ένα έκτακτο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων σε περίπτωση που η πολιτική πίεση αντηχήσει στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Αξιωματούχοι της ΕΚΤ έχουν δηλώσει ότι οι κινήσεις των αγορών πρέπει να είναι αδικαιολόγητες και άτακτες για να παρέμβει η ΕΚΤ, και τα γεγονότα μέχρι στιγμής δεν πληρούν αυτά τα κριτήρια. «Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να μην δώσουμε κανένα μήνυμα στην αγορά ότι έχουμε κάποιου είδους αυτοματισμό, όρια ή σκληρούς περιορισμούς σε ό,τι κάνουμε», δήλωσε ο Βουνς. «Ο κανόνας είναι ότι πρέπει να είναι αδικαιολόγητη και άτακτη. Θα είναι μια απόφαση κρίσης».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Σταϊκούρας: Στα 0,60 λεπτά το εισιτήριο στο Μετρό Θεσσαλονίκης
- Μικτές τάσεις στα ασιατικά χρηματιστήρια
- ΕΛΓΑ: Καταβολές 2,6 εκατ. ευρώ για τις ενστάσεις της τετραετίας
- Northvolt: Στο άρθρο 11 του πτωχευτικού κώδικα η σουηδική εταιρεία μπαταριών
- Ένωση Σούπερ μάρκετ: Τί τιμές περιμένουμε το 2025, η έλλειψη προσωπικού και η άμεση δράση σε περίπτωση μείωσης του ΦΠΑ
- Ταμείο για την Κοινωνία των Πολιτών: Η Νορβηγία χρηματοδοτεί με 14,3 εκατ. ευρώ την Ελλάδα
- Aegean Airlines: Συνεχίζει την κερδοσκοπία με τις τιμές των εισιτηρίων εις βάρος ταξιδιωτών, προκαλώντας αντιδράσεις
- Βρετανία: Οι σιδηρόδρομοι επανέρχονται στα χέρια του κράτους
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις