Επιχειρήσεις

ΒΟΑΚ: Το μεγάλο οδικό έργο των 1,75 δισ. ευρώ «σκοντάφτει» στις προσφυγές δυο δήμων

Οι Δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου έχουν κινηθεί κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου, ζητώντας την επαναξιολόγηση της μελέτης και απαιτώντας μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης

Η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, την Τρίτη 17 Οκτωβρίου, ανάφερε πως τις επόμενες εβδομάδες θα γίνει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για το μεγάλο μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ, σημειώνοντας πως δεν υπάρχει ανησυχία για το σφιχτό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του διαγωνισμού και για τη συνεπακόλουθη χρηματοδότηση αυτού από το Ταμείο Ανάπτυξης.

Επισημάνθηκε ωστόσο πως το έργο βαρύνεται από τις προσφυγές δύο τοπικών δήμων της Κρήτης όσον αφορά τη χάραξή του.

Έτσι, το μεγάλο οδικό έργο για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) των 1,75 δισ. ευρώ κινδυνεύει να πέσει στο φαύλο κύκλο των καθυστερήσεων, καθώς ο διαγωνισμός που  είναι σε εξέλιξη από το 2018, «σκοντάφτει» πάνω στις περιβαλλοντικές ανησυχίες και ενστάσεις δυο δήμων.

Συγκεκριμένα πρόκειται για τις δύο προσφυγές που έχουν κατατεθεί  από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου και οι οποίες κινούνται κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου, καθώς  ζητούν την επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης απαιτώντας μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης.

Σε περίπτωση που ικανοποιηθεί το αίτημα των δύο δήμων, τότε ο διαγωνισμός θα μπει σε τούνελ μεγάλων καθυστερήσεων καθώς θα χρειαστεί η υποβληθεί ξανά η σχετική μελέτη με ότι αυτό συνεπάγεται.

Το ποσό μάλιστα που έχει εκτιμηθεί από τους δυο δήμους ότι απαιτείται για μια τέτοια παρέμβαση εκτιμάται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ.

Αυτό όμως θα σημάνει και την ναρκοθέτηση των προσφορών καθώς θα πρέπει να υποβληθούν και πάλι αντίστοιχα οι τεχνικές και οικονομικές προσφορές αφού τα υποψήφια σχήματα τις έχουν καταθέσει με τα δεδομένα που υπάρχουν μέχρι σήμερα.

Εδώ να θυμίσουμε ότι τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι: ο ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ (κοινοπραξία από τις ΑΒΑΞ – EGIS – MERIDIAM), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.

Μάλιστα, σε περίπτωση που οι προσφυγές προχωρήσουν, οι καθυστερήσεις του διαγωνισμού μπορεί να ξεπεράσουν ακόμα και τον ένα χρόνο και τα έργα να ξεκινήσουν το 2026.

Τα επόμενα στάδια

Το επόμενο στάδιο (αναμένοντας φυσικά την εκδίκαση των προσφυγών) είναι πλέον η ολοκλήρωση και βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών για την ανάδειξη του αναδόχου – παραχωρησιούχου. Το τελικό και πιο κρίσιμο στάδιο του διαγωνισμού είναι η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών που θα κρίνει ποιος από τους τρεις υποψήφιους θα πάρει το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ.

Όπως συνέβη και σε προηγούμενους διαγωνισμούς, αυτό θα απαιτήσει κάποιους μήνες. Στη συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος και εφόσον δεν έχουμε δικαστικές διαμάχες, θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με την συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης, την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Επόμενο στάδιο θα είναι η κύρωση της από τη Βουλή των Ελλήνων (θα γίνει Νόμος του Κράτους) και τελικά η υπογραφή της.

Μπουλντόζες, στο καλό σενάριο, πιθανότατα θα δούμε από το 2025. Αυτό γιατί και όταν υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης θα χρειαστούν αρκετοί μήνες για να ξεκινήσουν τα έργα καθώς θα απαιτηθεί από τον παραχωρησιούχο να εκπονήσει τις απαραίτητες μελέτες, ενώ το Δημόσιο θα πρέπει εν ευθέτω χρόνω να του παραδώσει τις απαραίτητες εκτάσεις για να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής.

Στο κακό σενάριο τα πράγματα μπερδεύονται και οι χρόνοι εκτροχιάζονται.

Να θυμίσουμε πως το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος έχουν υπογραφεί.

Το πρώτο, που είναι και έργο – ΣΔΙΤ, υπεγράφη τον περασμένο Μάιο με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – INTRAKAT και το δεύτερο πριν από ένα έτος με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ.

ΒΑ.ΦΙ.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu