Τι είπαν οι φορείς της αγοράς για την πορεία των φετινών εκπτώσεων και για άλλα χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα πως επιδρούν τα εκπτωτικά μηνύματα στην πρόσοψη των καταστημάτων και τα social media
Διάχυτη αβεβαιότητα στην αγορά και στο λιανικό εμπόριο γενικότερα και τους πρώτους μήνες του 2025 εκφράστηκε από τους φορείς της αγοράς για την πορεία των χειμερινών εκπτώσεων που ολοκληρώνονται αυτή την εβδομάδα.
Σύμφωνα με την έρευνα που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ και στην οποία συμμετείχαν 900 έμποροι από όλη την Ελλάδα, πάνω από τους μισούς δήλωσαν ότι οι πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι ήταν λιγότερες. Συγκεκριμένα, το 55% εξέφρασε την εκτίμηση ότι το ταμείο τους ήταν πιο γεμάτο πέρυσι σε σχέση με φέτος, μάλιστα πάνω από τους μισούς δήλωσαν ότι είναι διατεθειμένοι να συνεχίσουν και μετά τις 28 Φεβρουαρίου τις προσφορές και τις εκπτώσεις, με στόχο τη συγκέντρωση ρευστότητας. Αυτό, δε, γίνεται τη στιγμή που η πλειοψηφία των εμπόρων διέθεσε τα προϊόντα του με πάνω από 30% ποσοστό έκπτωσης.
Το παράδοξο του Ιανουαρίου
Για πρώτη φορά φέτος μετά από πολλά χρόνια διεξαγωγής των χειμερινών εκπτώσεων, η περίοδος του Ιανουαρίου πήγε χειρότερα σε σχέση με τον Φεβρουάριο για τους εμπόρους. Δηλαδή, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου υπήρξε μεγαλύτερη κινητικότητα στα καταστήματα, παρά στις αρχές των εκπτώσεων, όπως γίνεται παραδοσιακά τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η κ. Βάλια Αρανίτου, Επιστημονική Διευθύντρια, ΙΝΕΜΥ- ΕΣΕΕ, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών «το συγκεκριμένο στοιχείο ήταν ένα εύρημα για την έρευνα, δεν συνέβαινε τα τελευταία χρόνια και είναι κάτι το οποίο μπορεί να αποτυπώνει μια συστολή από την πλευρά των καταναλωτών, καθώς μπορεί να φανερώνει μια κόπωση από τις αγορές και τις υποχρεώσεις του Δεκεμβρίου. Επίσης, μπορεί να υπήρξαν και γεωπολιτικοί λόγοι, οι οποίοι επηρεάζουν την ψυχολογία των καταναλωτών». Όπως, δε, πρόσθεσε η κ. Αρανίτου «οι αγορές του Φεβρουαρίου δεν εξισορρόπησαν τις απώλειες του Ιανουαρίου», με την ίδια να τονίζει ότι ο Ιανουάριος θεωρείται κρίσιμος μήνας για τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων.
Από την πλευρά του ο Δρ. Χαράλαμπος Αράχωβας, Οικονομολόγος – Συντονιστής Τμήματος Οικονομικής Ανάλυσης ΕΣΕΕ ανέφερε ότι πιθανόν να έπαιξε ρόλο και η υποχρεωτική καταβολή των τελών οχημάτων μέχρι τέλος Δεκεμβρίου του 2024, μην αφήνοντας ως εκ τούτου περιθώρια για περισσότερες αγορές στις εκπτώσεις που ξεκίνησαν τον Ιανουάριο.
Social media και Viber πήραν εν μέρει φωτιά
Την ίδια στιγμή, η έρευνα έδειξε και φέτος σταδιακή μεταστροφή των εμπόρων προς την digital προβολή των εκπτώσεων των επιχειρήσεων τους, αν και το ποσοστό εξακολουθεί να παραμένει χαμηλό σε σχέση με άλλες χώρες στην Ευρώπη.
Πιο συγκεκριμένα, ο ένας στους τρεις εμπόρους σε ό,τι είχε να κάνει με ενέργειες προβολής και διαφήμισης των προϊόντων του στη διάρκεια των εκπτώσεων, προτίμησε τα διαφημιστικά μηνύματα στην πρόσοψη του καταστήματός τους, ενώ ανέβηκε πάνω από 20% η προβολή στα Social και η αποστολή SMS και Viber σε ένα ήδη υπάρχον πελατολόγιο με στόχο την προσέλκυσή του στη διάρκεια των εκπτώσεων.
Μανιούδης: Οριακή αύξηση τζίρου το 2024
Τα αποτελέσματα των εκπτώσεων των αρχών του 2025 αντικατοπτρίζουν και την θολή εμπορική εικόνα του 2024, σύμφωνα με τον οικονομικό αναλυτή της ΕΣΕΕ Μανώλη Μανιούδη. «Υπήρχε αβεβαιότητα το 2024, η οποία θα συνεχιστεί και το 2025, ενώ έχουμε μια μεταβολή στον κύκλο εργασιών που προσεγγίζει αυξήσεις όπως το 2,4% σε ένα γενικό μέσο όρο και 5,1% στις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία».
Ο ίδιος μίλησε και για την ανάγκη ακόμα ισχυρότερου ψηφιακού μετασχηματισμού στον εμπορικό κόσμο. «Χρειάζεται ακόμα καλύτερος συμπεριληπτικός σχεδιασμός των επιχειρήσεων όσον αφορά το e-commerce. To ψηφιακό κανάλι δεν είναι τόσο ισχυρό όσο περιμένουμε, θα πρέπει οι εμπορικές επιχειρήσεις να υιοθετήσουν μια πολυκαναλική προσέγγιση. Είναι ένα κανάλι το ψηφιακό το οποίο είναι ισχυρό. Οι καταναλωτές έχουν πλέον διαφορετική προσέγγιση της αγοράς. Γιαυτό το εμπόριο θα πρέπει να αφουγκραστεί αυτές τις αλλαγές και να ενσωματώσει και άλλα κανάλια στη διαδικασία πώλησης». «Κάποιες επιχειρήσεις επιμένουν στην άρτια εξυπηρέτηση και άφησαν ακόμα πίσω την ψηφιοποίηση. Η πανδημία έδωσε το έναυσμα για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες» πρόσθεσε σε αυτό το σημείο ο Χαράλαμπος Αράχωβας.
Ξεκινά ενημέρωση για τις μικροπιστώσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην έρευνα της ΕΣΕΕ φέτος εντάχθηκε και των κομμάτι των μικροπιστώσεων, για το οποίο διαπιστώθηκε ότι αρκετοί έμποροι έχουν άγνοια. Σημειώνεται ότι οι μικροπιστώσεις ενδείκνυνται για όσους επιχειρηματίες αποκλείονται από τη χρηματοδότηση από τις συστημικές τράπεζες και παρέχονται από αντίστοιχα ιδρύματα, τα οποία έχουν λάβει τη σχετική άδεια λειτουργίας από την ΤτΕ. Πρόκειται για μια ακόμα ”πόρτα” για τους μικρούς επιχειρηματίες, η οποία άνοιξε μετά από πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που προβλέπει πως μέσω εταιρειών παροχής πιστώσεων θα μπορούν να χρηματοδοτούνται τόσο νοικοκυριά και επιχειρήσεις που έχουν αποκλειστεί από το τραπεζικό σύστημα.
Η έρευνα έδειξε ότι πολλοί έμποροι είναι ακόμα διστακτικοί και, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα υπάρξει συνεργασία με αναπτυξιακή τράπεζα, προκειμένου να γίνουν συστηματικές ενημερώσεις σε όλη την Ελλάδα. «Η αγορά έχει αλλάξει, υπάρχει μεγάλο ρίσκο ακόμα με τα δάνεια και υπάρχουν άνθρωποι, οι οποίοι θεωρούν ότι αν μπουν σε αυτή τη διαδικασία μπορεί να χάσουν την επιχείρησή τους. Σε ό,τι αφορά τις μικροπιστώσεις, είναι κάτι που αναδείχθηκε πριν από λίγο χρονικό διάστημα και χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη ενημέρωση, καθώς οι περισσότεροι θεωρούν ότι και από αυτή τη διαδικασία θα απορριφθούν. Σε αυτό το περιβάλλον αβεβαιότητας είναι ρίσκο να αναλάβουν ακόμα και ένα μικρό δάνειο οι μικρές επιχειρήσεις» υπερθεμάτισε σχετικά ο κ. Αράχωβας.
Μαρία Μπακοπούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Aktor: Σε κυκλοφορία το τελευταίο οδικό τμήμα της Παλιάς Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου
- Συνάλλαγμα: Το ευρώ ενισχύεται 0,25%, στα 1,0954 δολάρια
- Πρεμιέρα σήμερα 18/03 της Προανακριτικής για τον Χρήστο Τριαντόπουλο
- Σήμερα 18/03 στις 15:00 η συνομιλία Πούτιν – Τραμπ για την Ουκρανία
- Ανοδικές τάσεις στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια
- Μετρό: Το «λάθος» με τη σήραγγα 160 μέτρων στη γραμμή 4 – Τι απάντησε ο Ταχιάος
- Metlen: Επεκτείνει το βιομηχανικό συγκρότημα Βόλου με αγορά δύο ακινήτων
- Προϋπολογισμός: Στα 11,9 δισ. τα έσοδα από φόρους το α’ δίμηνο αυξημένα κατά 4,6% έναντι του στόχου
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις