Νέα

United Group: Bελτίωση αποτελεσμάτων μετά την πώληση περιουσιακών στοιχείων αλλά και μείωση προσωπικού

Η πώληση των κεραιών τηλεφωνίας απέφερε έσοδα 1,218 δισ. ευρώ και ο όμιλος αποπλήρωσε μέρος του υψηλού χρέους

Ό όμιλος United Group, που βρίσκεται στην επικαιρότητα τους τελευταίους μήνες αφενός λόγω της πίεσης από τον υπέρογκο δανεισμό και τα μέτωπα που έχει ανοίξει σε διάφορες βαλκανικές χώρες τόσο με τους ανταγωνιστές όσο και με τις αρχές και αφετέρου λόγω της πολυπλοκότητας της δομής του ομίλου μέσα από έναν λαβύρινθο εταιρειών, δημοσιοποίησε τις προηγούμενες ημέρες στους ομολογιούχους του τα οικονομικά αποτελέσματα του 9μήνου Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023.

Η πορεία του ομίλου – που στην Ελλάδα δραστηριοποιείται μέσω της Nova αλλά και έχει συμφέροντα μέσω συνδεόμενων νομικών και φυσικών προσώπων με τους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας Alpha και Star (σε συνεργασία με τον όμιλο Βαρδινογιάννη) – είναι κρίσιμη για το πως διαμορφώνεται η οικονομική του κατάσταση μετά την αναγκαστική πώληση πολύτιμων περιουσιακών στοιχείων για να αποπληρώσει τον υψηλό δανεισμό.

Η εταιρεία προχώρησε τα τελευταία χρόνια σε συνεχείς εξαγορές μέσω έκδοσης κυρίως κυρίως ομολόγων, δίχως να έχει κέρδη, με αποτέλεσμα ο δανεισμός να φθάσει σε επίπεδα που δεν μπορούσε να εξυπηρετηθεί από την λειτουργική κερδοφορία του ομίλου. Ετσι, αναγκάστηκε να πουλήσει στην σαουδαραβική Tawal (μέλος του ομίλου Stc Group) το δίκτυο κεραιών τηλεφωνίας που είχε αναπτύξει σε χώρες των Βαλκανίων και συγκεκριμένα σε Βουλγαρία, Κροατία και Σλοβενία (η πώληση έγινε μέσω της θυγατρικής Slovenia Broadband Sarl).
Η πώληση των κεραιών απέφερε έσοδα 1,218 δισ. ευρώ εκ των οποίων ποσό 558,7 εκατ. ευρώ καταχωρήθηκε ως κέρδος από την συναλλαγή και προσαύξησε το καθαρό αποτέλεσμα του ομίλου την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023. Η πώληση των κεραιών δεν αποτελεί οριστική λύση στο χρέος γιατί αφενός παραμένει υψηλό και προσαυξάνεται από τα υψηλά επιτόκια αφετέρου η εταιρεία θα πληρώνει ενοίκιο στην TAWAL για την χρήση των κεραιών. Συνεπώς, εάν η εταιρεία δεν βελτιώσει περαιτέρω τη λειτουργική της κερδοφορία μπορεί και στο μέλλον να αντιμετωπίσει πίεση και να αναγκαστεί να πουλήσει και άλλο περιουσιακό στοιχείο.

Πιο συγκεκριμένα με το έσοδο από τις κεραίες αποπληρώθηκε μέρος του χρέους που αφορούσε ομολογιακά δάνεια. Το συνολικό καθαρό χρέος (δάνεια μείον διαθέσιμα) μειώθηκε σε περίπου 4 δις. ευρώ ή 3,88 φορές το Ebitda.
Οι συνολικές υποχρεώσεις παραμένουν υψηλές σε 5,57 δις. ευρώ στο 9μηνο του 2023 από 5,864 δις. ευρώ που ήταν στο τέλος του 2022.

Λειτουργική αποδοτικότητα στο 9μηνο

Σε επίπεδο συνολικών εσόδων ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε 7% και ανήλθε σε 2,045 δις. ευρώ στο 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023 από 1,919 δις. ευρώ στο αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η διοίκηση αποδίδει την αύξηση στην οργανική ανάπτυξη της βάσης των συνδρομητών (ειδικά στην κινητή τηλεφωνία) και στις εξαγορές.

Τα λειτουργικά κέρδη του ομίλου δηλαδή τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (Ebitda) αυξήθηκαν 10% στα 751,2 εκατ. ευρώ (από 684,5 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2022).
Το καθαρό αποτέλεσμα ήταν κέρδη 454,6 εκατ. ευρώ από ζημιές 148,9 εκατ. ευρώ. Εάν βέβαια δεν προέκυπτε το κέρδος που προαναφέρθηκε από την πώληση των κεραιών – δηλαδή τα 558,7 εκατ. ευρώ – τότε η εταιρεία θα είχε πάλι ζημιές 104 εκατ. ευρώ.
Όπως προκύπτει από τα οικονομικά στοιχεία, ο όμιλος προσπαθεί να μειώσει λειτουργικές δαπάνες και να εξοικονομήσει οικονομικούς πόρους. Ενδεικτικό είναι πως ο αριθμός του προσωπικού μειώθηκε κατά 233 άτομα (σε 14.867 εργαζόμενους από 15.100 τον Σεπτέμβριο του 2022). Ωστόσο, παρά τη μείωση του προσωπικού το μισθολογικό κόστος αυξήθηκε οριακά 1% (233,475 εκατ. ευρώ) λόγω των πιέσεων για αυξήσεις μισθών από το γενικότερο επίπεδο πληθωρισμού.

Κατανομή εσόδων

Οι δραστηριότητες του ομίλου στην Ελλάδα συνεισφέρουν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων ήτοι 610,169 εκατ. ευρώ ή το 29,8% του συνόλου των 2,045 δισ. ευρώ. Ωστόσο δεν παρουσιάζουν υψηλό ρυθμό ανάπυξης στο 9μηνο, αλλά ρυθμό της τάξης του +2%.

Δεύτερη μεγαλύτερη αγορά είναι η Βουλγαρία (Vivacom) από την οποία ο όμιλος αντλεί 473,627 εκατ. ευρώ ή το 23% του συνόλου. Σε αυτή την αγορά ο ρυθμός ανάπτυξης των εσόδων ανήλθε σε 9%.

Αποδοτικότητα ανά αγορά 

Σε ότι αφορά την αποδοτικότητα των επί μέρους αγορών παρατηρείται το εξής:

Η Ελλάδα παρότι είναι η μεγαλύτερη αγορά το περιθώριο Ebitda είναι σχετικά χαμηλό στο 33,53%.

Αντίθετα η βουλγαρία που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εμφανίζει περιθώριο Ebitda  47,74%.

ΑΓΟΡΑΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (εκατ. €)EBITDA (εκατ. €)ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ EBITDA %
VIVACOM BULGARIA473,627226,147,74%
NOVA GREECE610,169204,633,53%
TELEMACH SLOVENIA216,48569,131,92%
TELEMACH CROATIA200,8855,427,58%
SBB SERBIA182,5891,550,12%
UNITED MEDIA233,648103,344,21%

Κεφαλαιουχικές δαπάνες

Ενα τελευταίο ενδιαφέρον στοιχείο είναι οι κεφαλαιουχικές δαπάνες του ομίλου (capex), που δείχνει που εστιάζει τις δραστηριότητές του και προσδοκά μεγαλύτερη ανάπτυξη. Από τα στοιχεία που η διοίκηση παραθέτει στις οικονομικές καταστάσεις φαίνεται ότι ο όμιλος δίνει σημασία στην Ελλάδα στη Nova, καθώς είναι η μόνη αγορά που o όμιλος αύξησε τις κεφαλαιουχικές δαπάνες και η πρώτη σε δαπάνες με μεγάλη διαφορά από τις άλλες. Σε όλες τις άλλες αγορές υπάρχει μείωση. Ειδικότερα στην Ελλάδα το λεγόμενο Capex αυξήθηκε 8% σε 200 εκατ. ευρώ από 185 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2022. Αυτό βέβαια σχετίζεται με το ότι ο όμιλος έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης για να κατασκευάσει δίκτυο οπτικών ινών και λαμβάνει επιδότηση και ευνοϊκή τραπεζική χρηματοδότηση. Ακόμα πιο ενδιαφέρον θα ήταν που ακριβώς κατευθύνονται αυτές οι δαπάνες. Το δεύτερο μεγαλύτερο capex εντοπίζεται στη United Media με 63 εκατ. ευρώ και ακολουθει η βουλγαρία με 59,9 εκατ. ευρώ.

Χρήστος Ιωάννου
[email protected]

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu