Πολιτική

Τι λέει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για τα οικονομικά μέτρα που εισηγείται ο ΣΥΡΙΖΑ

Γιατί προκάλεσε κόντρα μεταξύ ΝΔ και Κουμουνδούρου, η οποία επιμένει ότι το ΓΛΚ την επιβεβαιώνει

Κόντρα μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας προκάλεσε η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναφορικά με τα μέτρα που περιλαμβάνει η πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για τη φορολογία.

Η έκθεση του ΓΛΚ για την πρόταση νόμου που αφορά τη φορολόγηση εισοδημάτων αναφέρει:

Από τις προτεινόμενες διατάξεις επέρχονται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα στον προϋπολογισμό της Γενικής Κυβέρνησης:

1. Ετήσια μείωση εσόδων:

  • 3,5 δισ. ευρώ περίπου, από τη μείωση του αναλογούντος φόρου κατά τον επανακαθορισμό των φορολογικών συντελεστών, βάσει των οποίων φορολογείται το εισόδημα που αποκτούν τα φυσικά πρόσωπα, (άρθρα 1-3)
  • εκτιμώμενου ποσού 323 εκατ. ευρώ περίπου από την απώλεια βεβαιωθέντων εσόδων λόγω του επανακαθορισμό του τρόπου υπολογισμού της χορηγούμενης μείωσης (παρ. 2Α άρθρου 7 του ν.4223/2013) στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. φυσικών προσώπων, (άρθρο 4)
    ύψους 656 εκατ. ευρώ περίπου, από τη μείωση του αναλογούντος φόρου λόγω μείωσης του εισαγωγικού συντελεστή φορολόγησης, για εισοδήματα από μισθώματα ακινήτων έως το ύψος των 12.000 ευρώ, (άρθρο 9)
  • ύψους 600 εκατ. ευρώ περίπου από την απώλεια βεβαιωθέντων εσόδων λόγω της κατάργησης των διατάξεων σχετικά με τη φορολόγηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας των οριζόμενων υπόχρεων, με τη μέθοδο του τεκμαιρόμενου ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος, (άρθρο 13)
  • εκτιμώμενου ύψους 120 εκατ. ευρώ περίπου, από την κατάργηση του επιβαλλόμενου τέλους επιτηδεύματος σε επιτηδευματίες και ασκούντες ελευθέριο επάγγελμα.(άρθρο 15)

2. Ετήσια μείωση των καθαρών εσόδων σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, εξαιτίας της μείωσης κατά 4,5 ποσοστιαίες μονάδες, από 1η.7.2024, των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών εργαζομένων σε φορείς εκτός δημόσιων υπηρεσιών, αποκεντρωμένων διοικήσεων κ.λπ.. Η μείωση αυτή εκτιμάται σε 428 εκατ. ευρώ για το 2025, σε 855 εκατ. ευρώ για το 2026, σε 1.283 εκατ. ευρώ για το 2027 και σε 1.703 εκατ. ευρώ για το 2028 και επόμενα χρόνια. (άρθρο 14)

3. Εφάπαξ απώλεια βεβαιωθέντων εσόδων: ⅰ) 404 εκατ. ευρώ για φυσικά πρόσωπα και ⅱ) 3.772 εκατ. ευρώ για νομικά πρόσωπα από την κατάργηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος. (άρθρα 7 και 8)”.

Αναφορικά με τα λεγόμενα αντίμετρα το ΓΛΚ υπολογίζει αύξηση των εσόδων έως 2,7 δισ. ευρώ:

4. Ετήσια αύξηση των βεβαιωθέντων εσόδων ύψους 496 εκατ. ευρώ περίπου, από την επιβολή συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας επί της αξίας των αναφερόμενων δικαιωμάτων. (άρθρο 5)

5. Ενδεχόμενη ετήσια αύξηση εσόδων:

– ύψους 2 εκατ. ευρώ περίπου, από την αύξηση του αναλογούντος φόρου λόγω του επανακαθορισμού των συντελεστών φορολόγησης για τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν τα οριζόμενα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν διπλογραφικά ή απλογραφικά βιβλία, (άρθρο 6)

– ύψους 1,9 δισ. ευρώ περίπου, από την αύξηση του αναλογούντος φόρου λόγω του επανακαθορισμού του τρόπου φορολόγησης του εισοδήματος που προκύπτει από μερίσματα, τόκους και δικαιώματα. Ωστόσο, ενδέχεται μέρος της ανωτέρω αύξησης να περιοριστεί από την πιθανή μείωση των διανεμόμενων μερισμάτων καθόσον η διανομή αυτών εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης (άρθρο 10)

– ύψους 300 εκατ. ευρώ περίπου, από την αύξηση του αναλογούντος φόρου λόγω του επανακαθορισμού του τρόπου φορολόγησης του εισοδήματος από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου. (άρθρο 11).

ΣΥΡΙΖΑ: Το ΓΛΚ επιβεβαιώνει την κοστολόγησή μας

«Όσον αφορά τα μέτρα της ακρίβειας, το ΓΛΚ επιβεβαιώνει σχεδόν πλήρως την κοστολόγηση του ΣΥΡΙΖΑ και διαψεύδει αυτή του Υπουργείου Οικονομικών (2,6 δισ. εμείς, 2,7 δισ. το ΓΛΚ και 4,2 δισ. το Υπουργείο).

Η διαφορά που προκύπτει είναι διότι το ΓΛΚ προσθέτει στο 2024 τη μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 21%, που στην πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ ξεκινά το νωρίτερο από 1/1/2025, ήτοι μετά την ολοκλήρωση του μέτρου του μηδενισμού του ΦΠΑ στα βασικά είδη.

Επίσης δεν προσμετρά και δεν συμπεριλαμβάνει καθόλου τα έσοδα ύψους 3,2δις από την επιβολή έκτακτης εισφοράς 90% στα υπερκέρδη των τραπεζών, διυλιστηρίων και εταιρειών ενέργειας για το 2023, που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ.»

Φορολογικό: Πρόταση νόμου από τον ΣΥΡΙΖΑ – Τι προβλέπει για αφορολόγητο, ΕΝΦΙΑ, εισφορές

Τι υποστηρίζει η Νέα Δημοκρατία

Σύνοψη κόστους βασικών μέτρων του νομοσχεδίου για την ακρίβεια (δισ. ευρώ)1ο έτος2ο έτος3ο έτος4ο έτος
Μείωση ΕΦΚ σε βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης (εξαιρείται το πετρέλαιο θέρμανσης)-1,6-1,6-1,6-1,6
Μηδενισμός ΦΠΑ σε συγκεκριμένα προϊόντα διατροφής για ένα έτος (εξαιρούνται φρούτα και ψάρια)-1,80,00,00,0
Μόνιμη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στο 21%, 11% και 5%-2,2-2,4-2,4-2,4
Μείωση ΦΠΑ σε ύδρευση και αποχέτευση-0,07-0,07-0,07-0,07
Χορήγηση Ειδικής Κάρτας “Αγροκίνηση”-0,16-0,16-0,16-0,16
Μείωση κόστους καρτών μέσων μαζικής μεταφοράς-0,05-0,05-0,05-0,05
Σύνολο-5,8-4,3-4,3-4,3

Κόστος για τέσσερα έτη: 18,6 δισ. ευρώ.

Σύνοψη κόστους βασικών μέτρων του φορολογικού νομοσχεδίου (δισ. ευρώ)1ο έτος2ο έτος3ο έτος4ο έτος
Αντικατάσταση κλίμακας εισοδήματος και αύξηση αφορολόγητου για οικογένειες χωρίς τέκνα και εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα (άρθρα 1-3)-3,5-3,5-3,5-3,5
Μειώσεις ΕΝΦΙΑ ανάλογα με τη συνολική αξία της περιουσίας (άρθρο 4)-0,32-0,32-0,32-0,32
Θέσπιση συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (άρθρο 5)0,500,500,500,50
Αντικατάσταση συντελεστή φορολόγησης κερδών νομικών προσώπων (άρθρο 6)0,00,00,00,0
Κατάργηση προκαταβολής φόρου για φυσικά πρόσωπα (άρθρο 7)-0,400,000,000,00
Κατάργηση προκαταβολής φόρου για νομικά πρόσωπα (άρθρο 8)-3,770,000,000,00
Μείωση εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή για εισοδήματα από ακίνητη περιουσία (άρθρο 9)-0,66-0,66-0,66-0,66
Κατάργηση ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας (άρθρο 13)-0,6-0,6-0,6-0,6
Μείωση ασφαλιστικών εισφορών ιδιωτικού τομέα κατά 4,5% σταδιακά (άρθρο 14)-0,43-0,86-1,28-1,70
Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος (άρθρο 15)-0,12-0,12-0,12-0,12
ΣΥΝΟΛΟ-9,3-5,5-6,0-6,4

Κόστος για τέσσερα έτη: 27,2 δισ. ευρώ.

 

 Συνολικό κόστος βασικών μέτρων των δύο νομοσχεδίων1ο έτος2ο έτος3ο έτος4ο έτος
-15,1-9,8-10,2-10,7

Συνολικό κόστος για τέσσερα έτη: 45,8 δισ. ευρώ.

Επιπροσθέτως επισημαίνεται ότι στα νομοσχέδια του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνονται τα ακόλουθα δημοσιονομικά μέτρα σε σχέση με τα ανωτέρω που αποτελούν αβέβαιη πηγή εσόδων:

• Έκτακτη φορολόγηση τραπεζών και εταιριών διύλισης με συντελεστή 90%: Το έσοδα του εν λόγου μέτρου εξαρτώνται από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος 2023 που θα υποβληθούν. Σε κάθε περίπτωση το μέτρο δημιουργεί έσοδα προσωρινά για ένα έτος και όχι μόνιμα. Ο ΣΥΡΙΖΑ εκτιμούσε τον Μάρτιο 2023 έσοδα 2,3 δισ. ευρώ. Ωστόσο η εφαρμογή του μέτρου ενέχει σημαντική αβεβαιότητα. Υπενθυμίζεται το παράδειγμα της Ιταλίας, που μετά την ανακοίνωση έκτακτης εισφοράς στο τραπεζικό σύστημα, έχασε την αξιοπιστία της στις χρηματαγορές και αναγκάστηκε να λάβει πίσω τα μέτρα που είχαν ανακοινωθεί.

• Ενσωμάτωση των μερισμάτων (που σήμερα φορολογούνται αυτοτελώς με 5%) καθώς και των τόκων καταθέσεων, των δικαιωμάτων και του εισοδήματος από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου στην φορολογική κλίμακα, αθροιζόμενο με τα λοιπά εισοδήματα και με φορολογία έως 49%: Σημειώνεται ότι το 2023 (φορολογικό έτος 2022) δηλώθηκαν μερίσματα ύψους 4,7 δισ. ευρώ, τόκοι και δικαιώματα ύψους 380 εκατ. ευρώ και εισοδήματα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου ύψους 1,1 δισ. ευρώ. Εάν όλα τα ανωτέρω εισοδήματα προστεθούν στη κλίμακα και το δηλωθέν ποσό παραμείνει στα περσινά επίπεδα, προκύπτει επιπλέον έσοδο της τάξης έως 2,2 δισ. ευρώ ετησίως. Ωστόσο, τα μερίσματα έχουν σημαντική ελαστικότητα ανάλογα με τον συντελεστή φορολόγησή τους, καθώς είναι στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης η διανομή ή μη μερίσματος και σε ποιο ύψος. Το 2019 με συντελεστή 10% δηλώθηκαν 1,4 δισ. ευρώ μερίσματα (αντίστοιχα και τα προηγούμενα έτη 2017-2018 τα μερίσματα ήταν περί του 1,3 δισ. ευρώ), με αναλογούν φόρο 142 εκατ. ευρώ. Μετά την μείωση στο 5% είχαμε δηλωθέντα μερίσματα 5,3 δισ. ευρώ το 2020, 4,2 δισ. ευρώ το 2021 και 4,7 δισ. ευρώ το φορολογικό έτος 2022 με αναλογούν φόρο 233 εκατ. ευρώ. Είναι προφανές ότι σε περίπτωση αύξησης, οι επιχειρήσεις θα προτιμήσουν και πάλι, την μη διανομή μερίσματος, όπως έκαναν παλαιότερα. Η δε φορολόγηση και τον τόκων καταθέσεων στην κλίμακα είναι ένα μέτρο αντίθετο προς την αποταμίευση και επικίνδυνο για φυγή κεφαλαίων από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα. Επιπλέον, η φορολόγηση της υπεραξίας μεταβίβασης κεφαλαίου με τρόπο αθροιζόμενο με τα λοιπά εισοδήματα είναι μέτρο αντι-αναπτυξιακό καθώς αυξάνει τα εμπόδια και το κόστος στη μεταβίβαση επιχειρήσεων.

Ακόμη και αν εφαρμοστούν όλα τα ανωτέρω μέτρα και δεν μειωθούν τα δηλωθέντα μερίσματα (κάτι που είναι εξαιρετικά αβέβαιο όταν ο συντελεστής αυξάνεται έως 49% ενώ ο υπάρχον είναι 5%), το δημοσιονομικό κενό από τα δύο νομοσχέδια ανέρχεται σε περίπου 35 δισ. ευρώ στην τετραετία.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Πολιτική

close menu