Επιχειρήσεις

Τί αλλαγές φέρνει ο Κώδικας δεοντολογίας στα Σούπερ Μάρκετ: Τέλος οι «λαμπερές» προσφορές, τί θα γίνει με τα στοκ

Θα ισχύουν οι προσφορές αλλά με πραγματικές εκπτώσεις και όφελος για τον καταναλωτή

Ένα διαφορετικό τοπίο, κατά 90% τον Μάρτιο και κατά 100% μέχρι τον Ιούνιο, όταν και αναμένεται να έχουν συμμορφωθεί με τον νέο Κώδικα Δεοντολογίας τιμών όλα τα σούπερ μάρκετ στην επικράτεια, αναμένεται να αντικρίσουν από το Σάββατο 1η Μαρτίου οι καταναλωτές.

Επί της ουσίας αυτό σημαίνει ότι θα μπει ένα γενικό στοπ στις 2+1, 1+1 δώρο, παροχές καθώς οι προσφορές θα ισχύουν μεν, αλλά θα είναι διατυπωμένες με έναν τρόπο πιο ορθολογικό, σύμφωνα με τον οποίο ο καταναλωτής θα ενημερώνεται για την έκπτωση επί του αρχικού ποσού της τιμής.

Αυτό σημαίνει ότι είτε θα αναγράφεται το συγκεκριμένο ποσό της έκπτωσης, όχι το ποσοστό της, είτε η προηγούμενη τιμή και από κάτω η νέα τιμή με την έκπτωση.

Ωστόσο, σε περίπτωση που κάποιο σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να έχει στοκ 1+1 προσφορά, αυτό θα πρέπει να επιβεβαιώνει σαν τιμή στον καταναλωτή, διατηρώντας στο ράφι και το μοναδικό προϊόν, πριν την προσφορά, για να μπορεί να γίνει η διασταύρωση με την αρχική τιμή.

Σημειώνεται ότι όσα σούπερ μάρκετ έχουν στοκ από τέτοιες προσφορές θα τις κρατήσουν στα ράφια μέχρις εξαντλήσεως των αποθεμάτων.
Κάτι τέτοιο ειδικά θα ισχύσει για τα αντηλιακά, τα οποία έχουν μακρά ημερομηνία λήξης και μπορεί κάποια σούπερ μάρκετ να τα παρουσιάσουν ξανά με την παλιά προσφορά τον ερχόμενο Μάιο στα ράφια, επίσης μέχρι εξάντλησης των αποθεμάτων.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει στο Financial Report ο Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ (ΕΣΕ) Απόστολος Πεταλάς: «Είναι μια διαδικασία η οποία γίνεται στα σούπερ μάρκετ της χώρας το τελευταίο διάστημα, γνωρίζουμε ότι στο μεγαλύτερο βαθμό οι γνωστές αλυσίδες, ειδικά στην Αττική είναι έτοιμες, θεωρούμε ότι το λιανεμπόριο θα είναι 100% έτοιμο τον Ιούνιο για να μπορεί να δεχθεί συνολικά τον Κώδικα δεοντολογίας. Δεν θα είναι όλα τέλεια από την αρχή, γιαυτό θα υπάρξει και μια περίοδος προσαρμογής την οποία δίνει το Υπουργείο Ανάπτυξης».

Ο Απόστολος Πεταλάς

Ποιοι κλάδοι θα διατηρήσουν τις προσφορές

Φορείς της αγοράς θεωρούν ότι αυτή η διαδικασία μπορεί τελικά περισσότερο να επιβαρύνει παρά να ελαφρύνει την τσέπη του καταναλωτή. Κατά τον κ. Πεταλά: «Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρχουν πλέον προσφορές, όμως θα είναι διατυπωμένες με διαφορετικό τρόπο με στόχο να μην μπερδεύουν τον καταναλωτή και να τον κάνουν να κατανοεί την αρχική τιμή ενός προϊόντος σε σχέση με αυτή της προσφοράς. Οι λιανέμποροι θα πρέπει πλέον να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί στις διατυπώσεις, να ακολουθούν τους κανονισμούς του κώδικα, γιατί σε εύλογο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν έλεγχοι, οι οποίοι θα φέρουν και πρόστιμα».

Αυτό που δεν θα αλλάξει, επίσης, είναι οι κατηγορίες προϊόντων στα οποία θα υπάρχουν προσφορές: Τα απορρυπαντικά, όπως και τώρα, θα έχουν την τιμητική τους σε πιο μειωμένες τιμές, προϊόντα με προσφορά θα υπάρξουν στον κλάδο της καθημερινής υγιεινής, ενώ προσφορές θα υπάρχουν ανά τακτικά διαστήματα σε κάποια επεξεργασμένα τρόφιμα.

Aυτοί που οφείλουν επίσης να προσαρμοστούν είναι και οι παραγωγοί και οι προμηθευτές. Σύμφωνα με πληροφορίες του Financial Report, το προηγούμενο χρονικό διάστημα, ήδη από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, υπήρξαν συνεχείς συναντήσεις με τον Γεν. Γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης Σωτήρη Αναγνωστόπουλο και την ομάδα του με εκπροσώπους παραγωγών και προμηθευτών, με στόχο την καλύτερη κατανόηση της διαδικασίας και την ανάγκη γρήγορης προσαρμογής, που θα αποσκοπεί και στην ελάφρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού.

Ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος

Πρόστιμα

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Κώδικας δεοντολογίας δεν είναι κάτι νέο για το γενικότερο λιανεμπόριο, καθώς, ήδη, εφαρμόζεται στις αλυσίδες ηλεκτρονικών κλπ από το 2023.

Μάλιστα στο πλαίσιο αυτού του Κώδικα είχε επιβληθεί πρόστιμο 2 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2023 στην Dixons, τότε ιδιοκτήτρια εταιρεία της Κωτσόβολος για παραπλανητική διαφήμιση, καθώς, κατά όσα είχε αναφέρει τότε η ΔΙΜΕΑ είχε βάλει παραπλανητικές εκπτώσεις σε 22 κωδικούς προϊόντων. Τα σούπερ μάρκετ είναι ο τελευταίος κλάδος στον οποίο, πλέον, εφαρμόζεται, και κατά όσα αναφέρουν πηγές από το λιανεμπόριο «θα είναι προς όφελος του καταναλωτή». «Ήταν μια μετάβαση, η οποία έπρεπε να γίνει με προσοχή, γιαυτό και καθυστέρησε, οι καταναλωτές πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, δεν είναι όπως τα ηλεκτρικά» αναφέρει ο κ. Πεταλάς.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο εμπλουτισμένος Κώδικας Δεοντολογίας, στον οποίο θα προστεθούν νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές, θα ανακοινωθεί επίσημα την Πέμπτη 6 Μαρτίου, παρότι ήδη θα έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται στα σούπερ μάρκετ από την 1η του μήνα.

Ακολούθως, θα υπάρξει ένα διάστημα ενημέρωσης για τις αλυσίδες, κάτι το οποίο γίνεται, ήδη, το τελευταίο χρονικό διάστημα, ενώ προς τα τέλη του μήνα, πηγές του Υπουργείου Ανάπτυξης τονίζουν ότι θα υπάρξουν εντατικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας.

Μ.Μπακ.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu