Οικονομία

Θερινές εκπτώσεις: Χειρότερος ο τζίρος σε σχέση με πέρυσι για το 58,7% των επιχειρήσεων, λόγω ακρίβειας στα τρόφιμα…

Η έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος και η ακρίβεια στις τιμές των τροφίμων περιόρισαν έως απαγόρευσαν τις αγορές σε ένδυση, υπόδηση και άλλα προϊόντα - Τα στοιχεία της έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών

Με αρνητικό πρόσημο στο ταμείο των περισσότερων εμπορικών καταστημάτων κινήθηκαν οι φετινές θερινές εκπτώσεις, τόσο στο Κέντρο της Αθήνας όσο και στις περιφερειακές αγορές του Δήμου Αθηναίων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ). Η έλλειψη διαθέσιμου εισοδήματος και η ακρίβεια στις τιμές των τροφίμων περιόρισαν έως απαγόρευσαν τις αγορές σε ένδυση, υπόδηση και άλλες αγορές προϊόντων, εκτός διατροφής και άλλων απαραίτητων αναγκών.  

Συγκεκριμένα, περισσότεροι από 1 στους 2 (58,7%) δήλωσαν χειρότερο τζίρο σε σύγκριση με το 2023, σχεδόν 1 στους 5 (19,8%) είδε ίδια ταμεία και  ελάχιστα περισσότεροι από 1 στους 5 (21%) δήλωσαν αύξηση του τζίρου.  

Συνοψίζοντας, περίπου 8 στους 10 δήλωσαν χειρότερο και ίδιο τζίρο σε σχέση με πέρυσι.

Φαίνεται ότι στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο η έλλειψη διαθέσιμου οικογενειακού εισοδήματος, η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα, διαμόρφωσαν, αλλά και θα διαμορφώσουν την συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού και το επόμενο εξάμηνο.  

Πάντως, και η έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών έρχεται να επιβεβαιώσει την συνεχιζόμενη διολίσθηση της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων, παρά τις κυβερνητικές διαψεύσεις περί του αντιθέτου και τους πρόσφατους ισχυρισμούς του πρωθυπουργού ότι ο πληθωρισμός υποχωρεί και οι τιμές στα τρόφιμα πέφτουν.

Ποια τα καταστήματα της έρευνας

Το δείγμα περιλαμβάνει αυτοαπασχολούμενους, μικρές, μεσαίες και μεγάλες Ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα, στις περιφερειακές αγορές του Δ. Αθηναίων και σε όλα τα εμπορικά κέντρα (Malls).

  • Τα καταστήματα του δείγματος κατατάσσονται στις παρακάτω κατηγορίες: 
  • 64,1 % Καταστήματα Ένδυσης – Υπόδησης – Αξεσουάρ – Αθλητικών ειδών 
  • 1,8 % Καταστήματα Αθλητικών ειδών 
  • 2,7 % Καταστήματα Κοσμημάτων – Ρολογιών – Μπιζού 
  • 3,5 % Καταστήματα Ειδών δώρων – Ειδών οικιακής χρήσης 
  • 1,2 % Καταστήματα Επίπλων 1,2 % Καταστήματα Ηλεκτρικών – Ηλεκτρονικών – Επικοινωνίας 
  • 2,0 % Καταστήματα Υφασμάτων – Λευκών Ειδών 
  • 7,3 % Καταστήματα Οπτικών και Ιατρικών Ειδών 0,8 % Καταστήματα Τουριστικής περιοχής 
  • 15,4 % Άλλο (Καλλυντικά, βιβλία, είδη ραπτικής, νήματα, παιχνίδια, κλπ)

Πως κινήθηκαν οι εκπτώσεις

καλύτερο τζίρο δήλωσε το …….… 21 % 

ίδιο τζίρο δήλωσε το………………… 19,8 % 

χειρότερο τζίρο δήλωσε το…….… 58,7 %

Συγκριτικά στοιχεία Φεβρουαρίου 2024

καλύτερο τζίρο δήλωσε το …….… 35,9 % 

ίδιο τζίρο δήλωσε το………………… 19,3 % 

χειρότερο τζίρο δήλωσε το…….… 43,8 %

ΟΙ προσδοκίες για την πορεία των πωλήσεων το επόμενο εξάμηνο αποτυπώνονται ως εξής:

32,4 % των ερωτηθέντων απάντησαν πως θα αυξηθούν 

32,2 % των ερωτηθέντων απάντησαν πως θα παραμείνουν σταθερές 

21,7 % των ερωτηθέντων απάντησαν πως θα μειωθούν 

13,7 % των ερωτηθέντων απάντησαν πως δεν ξέρουν /δεν απαντούν

26,8% των ερωτηθέντων απάντησε ότι η λειτουργία της επιχείρησής τους επηρεάστηκε περισσότερο από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας. 

14,1% των ερωτηθέντων απάντησε ότι η λειτουργία της επιχείρησής τους επηρεάστηκε περισσότερο από την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών και των POS με την ΑΑΔΕ. 

16,8% των ερωτηθέντων απάντησε ότι η λειτουργία της επιχείρησής τους επηρεάστηκε περισσότερο από την φορολόγηση τεκμαρτού εισοδήματος αυτοαπασχολούμενων και επαγγελματιών. 

26,1% των ερωτηθέντων απάντησε ότι η λειτουργία της επιχείρησής τους επηρεάστηκε περισσότερο από το κόστος συναλλαγών του τραπεζικού συστήματος. 

16,1% δεν απάντησε

Τα στοιχεία της έρευνας

Το δείγμα της έρευνας είναι μεγάλο (410 σημεία πώλησης) και αντιπροσωπευτικό. Περιλαμβάνει αυτοαπασχολουμένους, μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, αλυσίδες καταστημάτων καθώς και αρκετά καταστήματα που λειτουργούν σε μεγάλα εμπορικά κέντρα (malls).  

Η σύγκριση έγινε με τον τζίρο της αντίστοιχης εκπτωτικής περιόδου του 2023 και πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι τα καιρικά φαινόμενα (συνθήκες συνεχούς καύσωνα) που έπληξαν τη χώρα τις πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων, όπου παραδοσιακά γίνεται ο μεγαλύτερος τζίρος στα καταστήματα, η ακρίβεια των τιμών στα τρόφιμα και το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα, διαμόρφωσε αρνητικό κλίμα στην αγορά.  

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν τουλάχιστον προβληματισμό και αναμονή καθώς η περιρρέουσα διεθνής οικονομική συγκυρία παραμένει ακόμα μη προβλέψιμη. Αν συγκρίνουμε τον Δείκτη αισιοδοξίας της τρέχουσας έρευνας με την αντίστοιχη του Φεβρουαρίου του 2024 θα δούμε ότι το ποσοστό εκείνων που πιστεύουν ότι η κατάσταση στην αγορά θα βελτιωθεί το επόμενο 6μηνο είναι κατά 14,2% μικρότερη.

Συμπερασματικά: 

Περισσότεροι από 1 στους 2 (58,7%) δήλωσαν χειρότερο τζίρο σε σύγκριση με το 2023,  

σχεδόν 1 στους 5 (19,8%) είδε ίδια ταμεία και  

ελάχιστα περισσότεροι από 1 στους 5 (21%) δήλωσαν αύξηση του τζίρου.  

Συνοψίζοντας, περίπου 8 στους 10 δήλωσαν χειρότερο και ίδιο τζίρο σε σχέση με πέρυσι.

Συνοψίζοντας, περίπου 8 στους 10 δήλωσαν χειρότερο και ίδιο τζίρο σε σχέση με πέρυσι.  

Η πλειοψηφία των καταστημάτων του δείγματος (6 στα 10) ανήκουν στην κατηγορία Ένδυση- Υπόδηση – Αξεσουάρ που έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην εκπτωτική περίοδο.  Φαίνεται ότι στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο η έλλειψη διαθέσιμου οικογενειακού εισοδήματος, η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα, κάνουν δύσκολα προβλέψιμη τη συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού το επόμενο εξάμηνο.  

Στην τελευταία ερώτηση που αφορά τον παράγοντα που επηρεάζει σημαντικά αυτή τη στιγμή τη λειτουργία των επιχειρήσεων, το στίγμα είναι ξεκάθαρο:

o Το 40% δείχνει ως μεγαλύτερο πρόβλημα την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας και την σύνδεση των ταμειακών μηχανών και των POS με την ΑΑΔΕ, κυρίως λόγω προβλημάτων στη σύνδεση με το ίντερνετ. 

o Το 26% δείχνει τη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος, αναφερόμενο στην αύξηση του κόστους δανεισμού και την ανεξέλεγκτη χρέωση προμηθειών, στο σύνολο των τραπεζικών συναλλαγών (POS, Επιταγές, Εμβάσματα, κλπ) 

o Τέλος, η φορολόγηση του τεκμαρτού εισοδήματος αυτοαπασχολούμενων και επαγγελματιών είναι μεγάλο πρόβλημα για το 16,8% των ερωτηθέντων. 

Τα παραπάνω αποτελέσματα, δείχνουν ότι η εν γένει λειτουργία του τραπεζικού συστήματος πρέπει να εξορθολογιστεί, για να μπορέσει να στηρίξει τις δημιουργικές και εξωστρεφείς εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας.

Μπορείτε να δείτε ολόκληρη την έρευνα σε PDF πατώντας ΕΔΩ.

Σ. Καφούνης: Το υγιές εμπόριο δεν έχει ανάγκη από απειλές, αλλά από γενναίες παρεμβάσεις

ΕΣΑ: Επανεξελέγη πρόεδρος ο Σταύρος Καφούνης - Οικονομικός Ταχυδρόμος - ot.gr

Με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για τον τζίρο των καταστημάτων στην περίοδο των θερινών εκπτώσεων, ο πρόεδρος του Ε.Σ.Α Σταύρος Καφούνης δήλωσε:

«Με μεγάλη περηφάνια παραδίδουμε στην πολιτεία και στους συναδέλφους μας την καθιερωμένη πλέον μεγάλη, εξαμηνιαία έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, η οποία καταγράφει με επιστημονικό τρόπο -και πάντα σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- τα αποτελέσματα της εκπτωτικής περιόδου στο λιανεμπόριο, βασισμένα σε ένα τεράστιο δείγμα διαφορετικών κλάδων και περιοχών.

Ως συνήθως, τα αποτελέσματα περιγράφουν αυτό που όλοι οι επαγγελματίες του χώρου βιώνουν καθημερινά. Μάχη επιβίωσης σε καθεστώς σκληρού ανταγωνισμού, όπου -ανάλογα με την περιοχή, τον κλάδο και την σύνδεση με τον τουρισμό- παρατηρούμε μεγάλες διαφοροποιήσεις, όμως το συμπέρασμα είναι ένα: το οργανωμένο, υγιές εμπόριο, αυτό που κοιτάζει στα μάτια τον καταναλωτή και δεν έχει ανάγκη από απειλές και τιμωρητικά πρόστιμα είναι αυτό που εφαρμόζει ό,τι του ζητηθεί από την Πολιτεία και με μοναδική ευσυνειδησία.

Για αυτό, την ερχόμενη εβδομάδα με αφορμή τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ, θα τοποθετηθούμε ως συνήθως με σοβαρότητα αλλά και αποφασιστικότητα υπέρ του ισχυρότερου κλάδου της ελληνικής οικονομίας, απαιτώντας συγκεκριμένες γενναίες παρεμβάσεις».

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Οικονομία

close menu