Η υποχρέωση αυτή θα μπορούσε να αποδειχθεί πιο δαπανηρή από την μεγαλύτερη ανάκληση αυτοκινήτων που έχει καταγραφεί ποτέ
Σύμφωνα με άρθρο γνώμης της αξιόπιστης ιστοσελίδας Electrek, η Tesla βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα σοβαρό δίλημμα: είτε θα πρέπει να αντικαταστήσει τους υπολογιστές “αυτόνομης οδήγησης” σε περίπου 4 εκατομμύρια οχήματα, είτε θα αναγκαστεί να αποζημιώσει τους ιδιοκτήτες τους.
Η υποχρέωση αυτή θα μπορούσε να αποδειχθεί πιο δαπανηρή από την μεγαλύτερη ανάκληση αυτοκινήτων που έχει καταγραφεί ποτέ.
Το ζήτημα ξεκίνησε το 2016, όταν η Tesla ισχυρίστηκε ότι όλα τα οχήματα που κατασκευάζει διαθέτουν “όλο το απαραίτητο υλικό για πλήρη αυτόνομη οδήγηση”. Ο όρος “πλήρης αυτόνομη οδήγηση” άλλαξε σημασία με την πάροδο των ετών, αλλά τότε και για χρόνια αργότερα, ο CEO Elon Musk υποστήριζε ότι οι ιδιοκτήτες Tesla θα λάμβαναν μια ενημέρωση λογισμικού που θα μετέτρεπε τα οχήματά τους σε “ρομποταξί” ικανά για αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4-5, δηλαδή χωρίς επίβλεψη, ακόμη και χωρίς κανέναν μέσα στο όχημα.
Σχεδόν 10 χρόνια αργότερα, αυτό δεν έχει συμβεί και δεν πρόκειται να συμβεί σύντομα στα περισσότερα οχήματα που έχει παραδώσει η Tesla την τελευταία δεκαετία.
Ο ισχυρισμός της Tesla αποδείχθηκε γρήγορα αναληθής. Αρχικά, η εταιρεία εξόπλιζε τα οχήματά της με κάμερες, μπροστινό ραντάρ, υπερηχητικούς αισθητήρες και έναν υπολογιστή “αυτόνομης οδήγησης”, τον HW2.5. Σύντομα, ξεκίνησε να κατασκευάζει νέα οχήματα με έναν νέο υπολογιστή, τον HW3, παραδεχόμενη ότι ο HW2.5 δεν ήταν αρκετά ισχυρός.
Το 2023-2024, η Tesla μετέβη σε έναν ακόμη πιο ισχυρό υπολογιστή, τον HW4. Σε αντίθεση με την προηγούμενη μετάβαση, αυτή τη φορά η εταιρεία ισχυρίστηκε ότι θα μπορούσε να προσφέρει τη λειτουργία ρομποταξί και στα οχήματα με HW3.

Η ανάρτηση στο blog της Tesla που ανακοίνωνε ότι όλα τα αυτοκίνητα διαθέτουν πλέον «πλήρες hardware για αυτόνομη οδήγηση», το οποίο αργότερα αφαιρέθηκε από την ιστοσελίδα της εταιρείας
Ο Musk μάλιστα υποστήριξε ότι το FSD (Full Self-Driving) θα βελτιωνόταν πρώτα στον HW3 και ότι η απόδοση στον HW4 θα καθυστερούσε τουλάχιστον 6 μήνες. Αυτό, όμως, δεν κράτησε πολύ.
Το 2024, άρχισαν να εμφανίζονται αναφορές ότι η Tesla έφτανε στα όρια του υπολογιστή HW3, ενώ οι δυνατότητες απείχαν πολύ από την υποσχόμενη αυτόνομη οδήγηση επιπέδου ρομποταξί χωρίς επίβλεψη. Τελικά, τον Ιανουάριο του 2025, ο Musk παραδέχτηκε ότι οι υπολογιστές HW3 δεν είναι αρκετά ισχυροί για να επιτύχουν ικανότητα αυτόνομης οδήγησης χωρίς επίβλεψη.
Το κόστος αντικατάστασης των υπολογιστών σε πάνω από 500.000 οχήματα Tesla θα είναι “επώδυνο” κατά τον Musk. Εκτός από την επιβάρυνση των υπηρεσιών σέρβις, το κόστος θα ξεπεράσει εύκολα τα 500 εκατομμύρια δολάρια.
Όμως το πρόβλημα είναι ακόμα μεγαλύτερο. Το 2019, ο Musk ισχυρίστηκε ότι “τα οχήματα Tesla αποτελούν πλέον περιουσιακά στοιχεία που αυξάνουν την αξία τους” λόγω των μελλοντικών δυνατοτήτων αυτόνομης οδήγησης – κάτι που αποδείχθηκε εντελώς λανθασμένο.
Το Electrek εκτιμά ότι θα εκπλαγεί αν η Tesla αντικαταστήσει τους υπολογιστές HW3 σε οποιοδήποτε όχημα, πόσο μάλλον σε μισό εκατομμύριο ή 4 εκατομμύρια οχήματα. Είναι πολύ περίπλοκο και δαπανηρό, θα πρόσθετε εκατοντάδες χιλιάδες ώρες εργασίας στις ήδη υπερφορτωμένες υπηρεσίες σέρβις της Tesla, και ίσως να μην λειτουργήσει καν.
Μετά από λανθασμένες εκτιμήσεις για τους HW2.5 και HW3, η εμπιστοσύνη στο ότι η Tesla θα επιτύχει αυτόνομη οδήγηση χωρίς επίβλεψη στα οχήματα με HW4 δεν είναι ιδιαίτερα υψηλή, παρά το γεγονός ότι τα οχήματα με HW4 διαθέτουν όχι μόνο ισχυρότερους υπολογιστές αλλά και καλύτερες κάμερες.
Ο συντάκτης του Electrek, ιδιοκτήτης Tesla Model 3 Performance του 2018 με πακέτο FSD που αναβαθμίστηκε από HW2.5 σε HW3 το 2019, εκφράζει δυσπιστία ότι το όχημά του θα γίνει ποτέ αυτόνομο ή ότι η Tesla θα προσφέρει δωρεάν αναβάθμιση υπολογιστή.
Αντί για την αντικατάσταση του υπολογιστή, το Electrek πιστεύει ότι η Tesla θα χρησιμοποιήσει αυτή την ευκαιρία για να ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες να αναβαθμίσουν τα οχήματά τους, όπως έκανε με τα “παράθυρα μεταφοράς FSD”. Ίσως προσφέρει επαναγορές σε υψηλότερες τιμές για να αποζημιώσει τους ιδιοκτήτες.
Για όσους δεν αγόρασαν το πακέτο FSD, η εκτίμηση είναι ότι η Tesla δεν θα προσφέρει τίποτα βάσει των μηνυμάτων του Musk και ότι το ζήτημα θα καταλήξει στα δικαστήρια. Υπάρχουν ήδη αρκετές αγωγές κατά της Tesla για τους ισχυρισμούς περί αυτόνομης οδήγησης, και αυτό ήταν πριν την παραδοχή του Musk ότι ο HW3 δεν θα υποστηρίξει αυτόνομη οδήγηση χωρίς επίβλεψη. Το Electrek πιστεύει ότι αυτές οι αγωγές θα αυξηθούν φέτος.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΟΔΔΗΧ: Στο 1,9% το επιτόκιο των 6μηνων εντόκων
- Intel: Σχεδιάζει απολύσεις 20.000 εργαζομένων
- Χατζηδάκης: Μείωση φορολογίας για μεσαία τάξη και συνεπείς φορολογούμενους το Σεπτέμβριο
- Μητσοτάκης: Η προσιτή στέγη δικαίωμα των πολιτών, αλλά και υποχρέωση της Πολιτείας
- Βατικανό: Σε λαϊκό προσκύνημα το σκήνωμα του Πάπα Φραγκίσκου
- Δένδιας: Η μνήμη του Αγίου Γεωργίου διασυνδέει την πατρίδα και την ορθοδοξία
- Χρηματιστήριο: Ανοδικά κινείται και σήμερα ο Γενικός Δείκτης
- Βιλερουά (ΕΚΤ): “Χαμένο παιχνίδι” του Τραμπ με τους δασμούς
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις