Επιχειρήσεις

ΤΑΙΠΕΔ: Με 1,496 δισ. εύρω η Εγνατία στον Περιστέρη, το νέο «άρχοντα της ασφάλτου»

Στην αποσφράγιση της βελτιωμένης οικονομικής προσφοράς που κατέθεσε η ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A., για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών, προχώρησε στη σημερινή συνεδρίασή του το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ εταιρεία μέλος του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ).

_x000D_

Ειδικότερα, η βελτιωμένη δεσμευτική προσφορά προβλέπει την καταβολή εφάπαξ τιμήματος στο ΤΑΙΠΕΔ που ανέρχεται σε 1.496.100.000 ευρώ. Tο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου την αποδέχθηκε και ανακήρυξε την ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A. ως προτιμητέο επενδυτή.

_x000D_

Επιπλέον του εν λόγω τιμήματος, το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ (7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κτλ), σύμφωνα με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου του αναδόχου.

_x000D_

Ακόμη, οι επενδύσεις (υποχρεωτικές εργασίες) που ο ανάδοχος υποχρεούται να χρηματοδοτήσει και να υλοποιήσει σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών ανέρχονται σε ποσό περίπου 420 εκατ. ευρώ.

_x000D_

Η διαγωνιστική αυτή διαδικασία που διενεργήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ κατέγραψε το μεγαλύτερο τίμημα που έχει προσφερθεί μέχρι στιγμής για παραχώρηση περιουσιακού στοιχείου του χαρτοφυλακίου του.

_x000D_

Η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού εκτιμάται στα 2.766.100.000 ευρώ, καθώς περιλαμβάνει το εφάπαξ τίμημα, τις υποχρεωτικές επενδύσεις και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης.

_x000D_

Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου

_x000D_

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).

_x000D_

Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

_x000D_

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.

_x000D_

Η «βελτιωμένη»

_x000D_

Στις 16 Ιουλίου, σύμφωνα με ασφαλής πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ «κατοχύρωσε» την Εγνατία Οδό  στην κοινοπραξία  ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.- EGIS PROJECTS S.A. η οποία πλειοδότησε με 1,2 δισ. ευρώ, έναντι  650 εκατ. της ανταγωνίστριας VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESIONES S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε.

_x000D_

Μετά την αποσφράγιση των προσφορών, μάλιστα, και αφού η διαφορά ήταν εμφανώς κάτω του 15%, το πιο πιθανό, σύμφωνα με πηγές και του ΤΑΙΠΕΔ, ήταν να μην ζητηθούν βελτιωμένες προσφορές από τα δυο σχήματα, οπότε και η διαδικασία ανακήρυξης του αναδόχου να ολοκληρωθεί με ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

_x000D_

Στις 21 Ιουλίου, το Ταμείο ζητάει βελτιωμένη προσφορά από τον Περιστέρη. Ο φάκελος που άνοιξε σήμερα είχε το ποσό των 1.496.100.000 ευρώ. Σχεδόν 300 εκατ. πάνω από την αρχική και νικήτρια προσφορά.

_x000D_

Τώρα, στην ερώτηση γιατί να ζητήσει το Ταμείο βελτιωμένη προσφορά αφού η  VINCI συμμετείχε ως «άλλοθι» με τα 650 εκατ. ευρώ για να πάρει το έργο ο Περιστέρης και η ΓΕΚ, που του το είχε ξαναδώσει πριν ο… Ξενόφος; Για να μη φανεί ότι η Εγνατία ήταν «δρομολογημένη» ήδη πριν από τις εξελίξεις και τους μετοχικούς εμφυλίους της ΕΛΛΑΚΤΩΡ και του Άκτωρα;

_x000D_

Η απάντηση είναι για «τον δημόσιο συμφέρον».

_x000D_

Κυριαρχία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στους αυτοκινητόδρομους

_x000D_

Η Εγνατία Οδός θα προσφέρει στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ένα μεγάλο προβάδισμα στον τομέα των παραχωρήσεων της χώρας μας και δη των οδικών καθώς συμμετέχει στις περισσότερες από τις υφιστάμενες συμβάσεις.

_x000D_

Ο μεγάλος ελληνικός όμιλος θα συμμετέχει στο 80% των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων με διόδια δημιουργώντας μία πρωτοκαθεδρία στο γίγνεσθαι των οδικών αξόνων και των οδικών μεταφορών. Επιπρόσθετα αναλαμβάνει αποκλειστικά το 100% των κατασκευών και της βαριάς συντήρησης.

_x000D_

Πέραν τούτου ο αυτοκινητόδρομος το 2020 είχε έσοδα 150 εκατ. ευρώ, σε μία χρονιά που οι περιορισμοί της μετακίνησης ήταν ιδιαίτερα έντονοι. Αυτό δίνει το έναυσμα να υπάρχει η προσδοκία ενός ισχυρού άξονα που θα προσφέρει σημαντικά έσοδα στην παραχωρησιούχο.

_x000D_

Δεν είναι τυχαίο ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην προσφορά της προσφέρει σε ετήσια βάση το 7,5% των ακαθάριστων εσόδων στο ΤΑΙΠΕΔ, δείχνοντας την πίστη της στη νέα αυτή παραχώρηση.

_x000D_

Το μεγαλύτερο έσοδο για το ΤΑΙΠΕΔ

_x000D_

Με το οικονομικό και τυπικό κλείσιμο η κοινοπραξία στην οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει το 75% θα πρέπει να καταβάλλει εφάπαξ το ποσό των περίπου 1,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες η συγκέντρωση του ιλιγγιώδους ποσού θα αποτελείται από ίδια κεφάλαια και δανεισμό.

_x000D_

Η ίδια η σύμβαση θα αφορά στο μεγαλύτερο οικονομικό κλείσιμο από ιδρύσεως του ΤΑΙΠΕΔ, ξεπερνώντας κατά 100 εκατ. ευρώ εκείνη της Fraport Greece για τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu