Διεθνή

Τα online brands κόβουν τις δωρεάν επιστροφές ρούχων, παπουτσιών και καλλυντικών

Το διαδικτυακό εμπόριο ρούχων, υποδημάτων και καλλυντικών, δηλαδή μόδας και ομορφιάς, απαιτεί ριζική αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας του. Οι μετοχές των βρετανικών ASOS και Boohoo και της γερμανικής Zalando έχουν χάσει έως και τα δύο τρίτα της αξίας τους φέτος, καθώς ο πληθωρισμός κάνει τους πελάτες να στέλνουν πίσω όλο και περισσότερα ρούχα.

Η κατάργηση των δωρεάν επιστροφών, όπως έχει ήδη κάνει ο κορυφαίος ισπανικός όμιλος μόδας Inditex των 69 δισ. ευρώ, ιδιοκτήτης των Zara, Bershka και άλλων μεγάλων brands, είναι ένας σίγουρος τρόπος να μειωθούν τα κόστη, αναφέρει κείμενο γνώμης στο Reuters. Πρόκειται για την αρχή του τέλους του επιχειρηματικού σχεδίου «bedroom-as-fitting-room» (δοκιμαστήριο στο υπνοδωμάτιο).

Το να πουλάς φτηνά μπλουζάκια και παπούτσια σε 20άρηδες είναι μια άστατη δουλειά. Χωρίς φυσικά σημεία πώλησης, οι πελάτες αγοράζουν πολλά είδη για να φτάσουν στο τέλειο σχήμα, μέγεθος και χρώμα. Οι έμποροι λιανικής, όπως η ASOS των 820 εκατ. στερλινών και η Boohoo των 710 εκατ. στερλινών, απορροφούν το κόστος των δωρεάν παραδόσεων και δωρεάν επιστροφών. Το τελευταίο είναι βαρύ όμως. Χρειάζεται διαλογή, πλύσιμο, μεταποιήσεις, ίσως και μια έκπτωση για να πουληθεί γρήγορα ένα αντικείμενο που επιστρέφεται. Παράλληλα, όσο τα νοικοκυριά σφίγγουν το ζωνάρι, τόσο οι πελάτες στέλνουν πίσω περισσότερα εμπορεύματα. Αυτό αυξάνει το κόστος διαχείρισης και μειώνει τις πωλήσεις.

Γνωστοί έμποροι λιανικής έχουν κόψει τις δωρεάν επιστροφές. Η αγγλική Next εισήγαγε χρέωση 1 λίρα το 2018 για ορισμένα ηλεκτρονικά είδη που στέλνονται πίσω. Ακολούθησε τον περασμένο Μάιο η Inditex, χρεώνοντας 1,95 λίρες όλες τις online επιστροφές στη Βρετανία. Κεντρική ιδέα είναι να γίνουν πιο πειθαρχημένοι οι πελάτες στις αγοραστικές τους συνήθειες. Εξάλλου, οι έμποροι βάζουν λιγότερα φορτηγά να μαζεύουν τα επιστρεφόμενα ανεπιθύμητα ρούχα, καθώς δεν είναι πάντα βιώσιμο αυτό.

Αυτές οι αλλαγές, αν και προσφέρουν εξοικονόμηση, δεν είναι καλός οιωνός. Σε ευνοϊκές αγορές, οι υπηρεσίες δωρεάν επιστροφών μπορούν να εκτοξεύσουν τις πωλήσεις – οι πελάτες είναι πιο πιθανό να κρατήσουν εμπορεύματα και να μη ζητούν επιστροφή χρημάτων, εάν δεν πιέζονται οικονομικά. Όμως, με τη σημερινή ακρίβεια ισχύει το αντίθετο. 

Η βρετανική εταιρεία μόδας ASOS δήλωσε ότι τα κέρδη της χρονιάς παίρνουν την κάτω βόλτα μετά τη σημαντική αύξηση των επιστροφών από πελάτες με μέσο όρο ηλικίας τα 20 έτη. Η Rival Boohoo ανακοίνωσε μειωμένα έσοδα κατά 8% σε ετήσια βάση. Οι μετοχές των ASOS και Boohoo υποχώρησαν κατά 26% και 15% αντίστοιχα την προηγούμενη Πέμπτη. Η γερμανική Zalando υποχώρησε 11%.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu