Επιχειρήσεις

Συνεργασία Energean – ΔΕΣΦΑ για το πρώτο έργο αποθήκευσης CO2 – Αγκάθια η έλλειψη πλοίων μεταφοράς και οι κρατικές ενισχύσεις

Η Energean και ΔΕΣΦΑ ενώνουν τις δυνάμεις τους, σε μια προσπάθεια να δώσουν πνοή στο πρώτο έργο γεωλογικής αποθήκευσης CO2 στη χώρα μας. Ακολουθώντας την πρακτική της πλειονότητας των συναφών έργων διεθνώς, συμφώνησαν να αναπτύξουν, ο μεν Διαχειριστής τη μεταφορά εκπομπών CO2 από τα σημεία δέσμευσης, η δε Energean την αποθήκευση τους στη λεκάνη του Πρίνου.

_x000D_

Για τον λόγο αυτό κατέθεσαν κοινή πρόταση στην Ε.Ε., ώστε το project να αποκτήσει σφραγίδα Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, σύμφωνα με την πρόταση, σε πρώτη φάση θα μπορούν να αποθηκεύονται 500.000 έως 1 εκατ. τόνοι CO2 ετησίως για τα πρώτα δύο χρόνια (2025-2026) και στη συνέχεια από 2,5-3 εκατ. τόνοι σε ετήσια βάση. Ήδη, το project έχει προκαλέσει ενδιαφέρον όχι μόνον από εγχώριους πελάτες, αλλά και από τη Νότιο Ιταλία και τα Βαλκάνια.

_x000D_

Το έργο διεκδικεί μία θέση στον 1ο Ενωσιακό Κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCIs) και Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PMIs), υπό τον αναθεωρημένο Κανονισμό της Ε.Ε. για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές TEN-E Regulation 2022. Στο επόμενο διάστημα αναμένεται να οριστεί ημερομηνία από την DG Energy για την παρουσίαση και αυτής της κατηγορίας έργων από όλη την Ευρώπη. Ο πρώτος κατάλογος έργων PCI/PMI θα τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του 2024.

_x000D_

Παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει τα πρώτα βήματα για την προώθηση επενδύσεων στον τομέα αυτό και στη χώρα μας, για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της, ωστόσο, υπάρχουν ακόμη πολλά ζητήματα προς διευθέτηση.

_x000D_

Πάντως, η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) άνοιξε τον δημόσιο διάλογο, παρουσιάζοντας τη Λευκή Βίβλο, που συντάχθηκε σε συνεργασία με την KPMG, για την ανάπτυξη μίας λειτουργικής αλυσίδας αξίας δέσμευσης και αποθήκευσης CO2 (CCS). «Ελάτε να δούμε μαζί τις επιλογές και τις λύσεις», ήταν το μήνυμα του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΔΕΥΕΠ, Άρη Στεφάτου.

_x000D_

Τον Απρίλιο του 2022 το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας νομοθέτησε την υπαγωγή στην ΕΔΕΥΕΠ της αρμοδιότητας για τη χορήγηση αδειών εξερεύνησης και αποθήκευσης CO2, καθώς και τη συνολική διαχείριση των δικαιωμάτων του δημοσίου. Στο πλαίσιο αυτό, παρέχεται η δυνατότητα και σε κατόχους αδειών έρευνας υδρογονανθράκων να πάρουν άδεια αποθήκευσης CO2, στην περίπτωση που εντοπίσουν περιοχές στεγνές από κοιτάσματα στα όρια των μπλοκ που έχουν αναλάβει.

_x000D_

Η Energean έσπευσε άμεσα να αξιοποιήσει το νέο νομοθετικό πλαίσιο. Η πρόταση που κατέθεσε για τη διερεύνηση δυνατότητας αποθήκευσης CO2 στη λεκάνη του Πρίνου έγινε δεκτή από την ΕΔΕΥΕΠ τον περασμένο Σεπτέμβριο, με την ισχύ της να αρχίζει από την 1/10/2022 και να ολοκληρώνεται τον Αύγουστο του 2024. Μάλιστα, το έργο έχει ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, στο πλαίσιο του RRF, με ποσό χρηματοδότησης 100 εκατ. ευρώ. Η χωρητικότητα του Πρίνου εκτιμάται σε 60 εκατ. τόνους εκπομπών CO2.

_x000D_

Η εταιρία ανέθεσε εξειδικευμένες μελέτες στην Halliburton και την Wood Plc, από τις οποίες προκύπτει ότι το έργο μπορεί να τεθεί σε λειτουργία στα επόμενα τρία χρόνια. Η Energean θα υποβάλει τεχνική μελέτη στην ΕΔΕΥΕΠ και εφόσον εγκριθεί θα προχωρήσει στο επόμενο βήμα, να αιτηθεί και άδεια αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο.

_x000D_

Μέχρι στιγμής, μόνον η Energean έχει εκδηλώσει επενδυτικό ενδιαφέρον για ανάλογο έργο. Ωστόσο, έχει καταγραφεί από την ΕΔΕΥΕΠ ενδιαφέρον από παραγωγούς εκπομπών, για τοποθεσίες αποθήκευσης. Πρόκειται για τσιμεντοβιομηχανίες, διυλιστήρια, αλλά και την ηλεκτροπαραγωγή (ΔΕΗ). Οι βιομηχανικές εκπομπές CO2 σε ετήσια βάση στη χώρα μας υπολογίζονται σε 30-35 εκατ. τόνους.

_x000D_

Εκτός από τον Πρίνο, υφίστανται και άλλες τρεις δυνητικές περιοχές αποθήκευσης, σε θεωρητικό, όμως, στάδιο προς ώρας. Είναι στη λεκάνη των Γρεβενώνδυτικά της Θεσσαλονίκης και στους βασάλτες του Βόλου. Αυτές οι περιοχές έχουν τεθεί στο μικροσκόπιο της ΕΔΕΥΕΠ προς έρευνα.

_x000D_

Και μπορεί νομοθετικά να άνοιξε ο δρόμος για την αποθήκευση CO2 και στη χώρα μας, ωστόσο, υπάρχουν πολλά ζητήματα ακόμη προς διευθέτηση, όπως λένε πηγές της αγοράς. Ένα από αυτά είναι θεσμικού χαρακτήρα, ποιος φορέας θα αναλάβει την αδειοδότηση της επένδυσης, πέραν της ΕΔΕΥΕΠ (περιβαλλοντικά, κλπ).

_x000D_

Επίσης, αγκάθι θεωρείται το γεγονός έλλειψης πλοίων μεταφοράς, όπως και αυτή καθαυτή η μεταφορά μέσω θαλάσσης. Η χώρα μας, επίσης, δεν έχει υιοθετήσει ακόμη το Πρωτόκολλο του Λονδίνου, που έχει συμπεριλάβει τη γεωλογική αποθήκευση CO2. Ερωτηματικό, ακόμη, είναι αν θα δοθούν κρατικές ενισχύσεις γι’ αυτού του είδους τις επενδύσεις, όπως δίνουν άλλες χώρες και μάλιστα γενναιόδωρα, λένε οι πληροφορίες. Για παράδειγμα, αναφέρεται το Ηνωμένο Βασίλειο, με ενισχύσεις πάνω από 10 δισ. και οι ΗΠΑ με πλέον των 16 δισ. ευρώ.

_x000D_

Το ενδιαφέρον, μάλιστα, για ανάλογα έργα στην Ε.Ε. φαίνεται να έχει εκτοξευθεί. Μεταξύ 2021 και 2022 καταγράφεται αύξηση της τάξης του 44% για νέα projects αποθήκευσης CO2, τα περισσότερα από τα οποία βρίσκονται στη Βόρεια Ευρώπη. Στη Μεσόγειο, εκτός από την Ελλάδα, ανάλογοι σχεδιασμοί υπάρχουν στη Ραβέννα της Ιταλίας, στην Ισπανία και την Κροατία.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu