Επιχειρήσεις

Συνασπισμός τριών εργολάβων για τη νέα Αττική Οδό

Τις συμμαχίες της επόμενης μέρας για την νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ οργανώνουν προεκλογικά οι τρεις ισχυρότεροι όμιλοι παραχωρήσεων της χώρας. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις και η ΑVAX, βρίσκονται πίσω από την πρόταση που διεκδικεί την κατασκευή της νέας γενιάς των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και υποβλήθηκε πριν λίγες μέρες στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου να προχωρήσει με το νέο θεσμό των πρότυπων προτάσεων (unsolicited proposal) που ψηφίστηκε από την απερχόμενη κυβέρνηση πέρσι το καλοκαίρι.

_x000D_

Η πρόταση των τριών μεγάλων τεχνικών ομίλων της χώρας προβλέπει την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Ραφήνα, την επέκταση της Αττικής Οδού από τον κόμβο Κορωπίου έως τον κόμβο Καλυβίων με στόχο να αναβαθμιστεί η σύνδεση με το Λαύριο και την υπόγεια σήραγγα της Ηλιούπολης από τον Καρέα έως την Λ. Βουλιαγμένης. Ο αρχικός σχεδιασμός που φαίνεται να τηρείται προέβλεπε και την μετατροπή της Λ. Βουλιαγμένης σε δρόμο ελεύθερης κυκλοφορίας χωρίς φανάρια. Σύμφωνα με πληροφορίες στο νέο σχήμα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ελέγχει ποσοστό 36% και από 32% οι δύο μέτοχοι της υφιστάμενης Αττικής Οδού,Άκτωρ Παραχωρήσεις και ΑVAX.

_x000D_

Για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως υπάρχει ήδη συμφωνία μεταξύ υπουργείου και της Lamda Development προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες για την επέκταση προς τα νότια προάστια ενώ για τις άλλες επεκτάσεις δεν υπάρχει καμία μελετητική ωριμότητα. Παρά τα σενάρια και τα εναλλακτικά σχέδια που μελετήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση για τα νέα έργα της Αττικής Οδού τελικά επιλέχθηκε να δοθεί η υφιστάμενη σύμβαση χωρίς πρόσθετα έργα και να «πακεταριστούν» σε μία νέα σύμβαση με νέα διόδια, οι υπόλοιπες επεκτάσεις του αστικού αυτοκινητόδρομου. Για το νέο σχεδιασμό είχε προϊδεάσει και ο πρώην υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης τον προηγούμενο μήνα, λέγοντας ότι απόφαση της κυβέρνησης εφόσον επανεκλεγεί είναι η δημιουργία ενός ενιαίου έργου για τις επεκτάσεις που θα τρέξει η επόμενη κυβέρνηση με την μέθοδο των πρότυπων προτάσεων.

_x000D_

_x000D_
_x000D_
_x000D_
_x000D_
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην σχετική πλατφόρμα υποβολής προτάσεων που άνοιξε το υπουργείο το προηγούμενο διάστημα έχουν υποβληθεί τουλάχιστον άλλες πέντε προτάσεις από μεγάλους τεχνικούς ομίλους για άλλα έργα, τα οποία θα επεξεργαστεί η νέα κυβέρνηση.

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

_x000D_

Ο θεσμός των unsolicited proposal περιλαμβάνει έργα άνω των 200 εκ. ευρώ με στόχο να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός ωρίμανσης υποδομών που θα συμβασιοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ, παραχώρησης ή ακόμη και ως κλασικά δημόσια έργα, αξιοποιώντας την ευελιξία του ιδιωτικού τομέα. Οι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι πιέζουν ώστε ο πήχης του προϋπολογισμού των πρότυπων προτάσεων να πέσει για να μπορούν με τον ίδιο τρόπο να προχωρήσουν και περιφερερειακά έργα.

_x000D_

Αρμόδια επιτροπή του υπουργείου θα αξιολογεί την προκαταρκτική μελέτη βιωσιμότητας του έργου, τη μελέτη κόστους οφέλους αλλά και το σχέδιο χρηματοδότησης που θα υποβάλλεται από τον προτείνοντα. Εκείνη με την σειρά της, θα κρίνει αν θα διαβιβάσει προς έγκριση το φάκελο στην αρμόδια Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας που θα εγκρίνει την πρόταση. Στην περίπτωση που κατά την δημοπράτηση του έργου υπάρξει άλλος μειοδότης πλην εκείνου που κατέθεσε την πρόταση, τότε ο ανάδοχος του έργου αναλαμβάνει να αποζημιώσει την εταιρεία που έχει υποβάλλει την πρόταση για το κόστος ωρίμανσης του έργου. Για την υποβολή της πρότασης καταβάλλεται παράβολο υπέρ του δημοσίου ίσο με το 1 τοις 1000 επί της αξίας του έργου, από το οποίο σε περίπτωση απόσυρσης της πρότασης επιστρέφεται το 30%.

_x000D_

Ο νέος μηχανισμός προωθεί την επιτάχυνση της ωρίμανσης των έργων, από τον ιδιωτικό τομέα, με μια διαδικασία που κρίνεται επωφελής και για το δημόσιο καθώς θα απελευθερώσει δυνάμεις και ανθρώπινους πόρους για την ταχύτερη προώθηση άλλων έργων και προτεραιοτήτων.

_x000D_

Επιπλέον με το νέο μηχανισμό το δημόσιο προωθεί την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας του ιδιωτικού τομέα και σε επίπεδο σχεδιασμού έργων και ανοίγει το δρόμο για την προώθηση έργων με καινοτόμες ιδέες που είναι προτεραιότητα της πολιτείας.

_x000D_

_x000D_
Η εκμετάλλευση της ευελιξίας του ιδιωτικού τομέα στην πρόοδο των έργων, κρίνεται ιδιαίτερα επωφελής αφού δεν είναι λίγες οι φορές που στην προσπάθεια να διαφυλαχθεί το δημόσιο συμφέρον, καταλήγουν οι διαδικασίες να γίνονται πιο γραφειοκρατικές και να διαρκούν περισσότερο από την ίδια την κατασκευή των έργων.

_x000D_

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu