Όταν υπεγράφη η σύμβαση των 500 εκατ. ευρώ το 2015, το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την παράδοση του πρώτου αεροσκάφους εντός του 2019
Διαβιβάστηκε στη Βουλή, σήμερα Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 20204, η δικογραφία που αφορά το αμφιλεγόμενο πρόγραμμα αναβάθμισης των πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion για το Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο είχε υπογράψει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2015.
Για να διερευνήσει όμως αυτήν την υπόθεση η Βουλή, θα πρέπει να κατατεθεί αίτημα για σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής, που θα καταθέσουν τουλάχιστον 30 βουλευτές και μετά να εγκριθεί από την ολομέλεια.
Η δικογραφία για τα P-3B ORION αφορά τους:
1) Πρώην Πρωθυπουργό Αλέξιο Τσίπρα
2) Πρώην Υπουργό Εθνικής Άμυνας Παναγιώτη Καμένο
3) Πρώην Υπουργό Εξωτερικών Νικόλαο Κοτζιά
4) Πρώην Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Ιωάννη Πανούση
5) Πρώην Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Θεόδωρο Δρίτσα.
Σημειώνεται ότι με τη συγκεκριμένη δικογραφία και τη μηνυτήρια αναφορά που ήρθε στη Βουλή, μπαίνει στο κάδρο και ο Ευάγγελος Αποστολάκης, νυν βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς ο ίδιος ήταν ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού.
Όταν υπεγράφη η σχετική σύμβαση το 2015, με κόστος 500 εκατομμύρια ευρώ, το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την παράδοση του πρώτου αεροσκάφους εντός του 2019, με τα τρία επόμενα να παραλαμβάνονται από το Πολεμικό Ναυτικό από το 2020 έως και το 2022.
Ωστόσο, δεν έχει παραδοθεί ακόμη το πρώτο εκσυγχρονισμένο P-3B ORION, ενώ όπως έχει γίνει γνωστό, το πρόγραμμα κινδυνεύει να ακυρωθεί.
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των P-3B ORION βρέθηκε στο μικροσκόπιο της δικαιοσύνης έπειτα από τη μηνυτήρια αναφορά του απόστρατου Πλωτάρχη του Πολεμικού Ναυτικού Παναγιώτη Σταμάτη που κατέθεσε το τρίτο δεκαήμερο του περασμένου Αυγούστου στην εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη και αφορούσε τη μη υλοποιηθείσα εδώ και 9 χρόνια σύμβαση του ΥΠΕΘΑ με την εταιρεία Lockheed Martin για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση 5 αεροσκαφών P-3Β, ύψους 499.843.145 δολαρίων.
Η μηνυτήρια αναφορά στρέφεται «κατά παντός συμμετόχου και εμπλεκομένου, με κοινή δράση και κοινό δόλο, αρμόδιου υπηρεσιακού παράγοντα και εξωθεσμικού συναυτουργού ή ηθικού αυτουργού και κατά παντός κάθε άλλου προσώπου σε βάρος του οποίου προκύπτουν αποχρώσες ενδείξεις ενοχής για τις κακουργηματικού χαρακτήρα αξιόποινες πράξεις της: α) απιστίας, β) δωροδοκίας αξιωματούχων και γ) νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες».
Η μηνυτήρια αναφορά του κ. Σταμάτη διαβιβάστηκε στον επικεφαλής της Οικονομικής Εισαγγελίας, εισαγγελέα Εφετών Παναγιώτη Καψιμάλη, ο οποίος μέσα στις επόμενες μέρες, λόγω της εμπλοκής ονομάτων εν ενεργεία βουλευτών, θα διαβιβάσει τη δικογραφία στην κυρία Αδειλίνη χωρίς να κάνει καμία παρατήρηση. Η τελευταία με τη σειρά της θα διαβιβάσει τη δικογραφία στη Βουλή μέσω του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Σύμφωνα με την εικόνα που μετέφεραν εξειδικευμένα σε θέματα άμυνας ειδησεογραφικά σάιτ τον Σεπτέμβριο του 2024 είχαν ήδη ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες και το πρώτο Αεροσκάφος Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) είχε περάσει από τους τεχνικούς της ΕΑΒ στα χέρια των Στελεχών της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin και του US Navy.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια των πρώτων ελέγχων και δοκιμών του αεροσκάφους στο έδαφος φαίνεται ότι προέκυψαν σοβαρά προβλήματα στα ηλεκτρονικά και συγκεκριμένα στη συνεργασία και στα δεδομένα που μεταφέρονται από τους κινητήρες στο Glass Cockpit του αεροσκάφους.
Παράλληλα, πληροφορίες ανέφεραν ότι έχει εντοπιστεί και δομικό πρόβλημα, καθώς παλιά τμήματα από την άτρακτο του P-3B ORION – η οποία μετρά πολλές δεκαετίες ζωής – συναρμολογήθηκαν με καινούργια τα οποία έχουν κατασκευαστεί με διαφορετικά υλικά και άλλη διαδικασία.
Οι αρμόδιοι προχώρησαν σε μια σειρά εργασιών και νέων ελέγχων, προκειμένου να αποκαταστήσουν τα προβλήματα που κρατούν το αεροσκάφος καθηλωμένο στο έδαφος. H διαδικασία έδειχνε να είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα, καθώς οι πληροφορίες που έφταναν από την ΕΑΒ ανέφεραν ότι προκύπτουν συνεχώς νέα εμπόδια στη συνεργασία μηχανολογικών και ηλεκτρονικών συστημάτων.
Ακόμα και εάν είχε επιλυθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα, εκκρεμούσαν μια σειρά από δοκιμές και ελέγχους σε όλα τα συστήματα του P-3B ORION, με επίκεντρο το καινούργιο Mission System του αεροσκάφους, ώστε να δοθεί το «πράσινο φως» για να περάσουν στο επόμενο στάδιο δοκιμών στον αέρα. Έτσι οι πτητικές δοκιμές είναι εξαιρετικά δύσκολο να αρχίσουν μέχρι το τέλος του χρόνου φέτος.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Μητσοτάκης: Θα στραφούμε στην περαιτέρω ανακούφιση της μεσαίας τάξης
- Έφυγε από τη ζωή ο επιχειρηματίας Δημήτρης Χαΐτογλου
- ΥΠΕΘΟ και ΑΑΔΕ στο Ζάππειο: Έρχονται 4 νέα εργαλεία στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής το 2025
- Έρευνα Pulse: Το 49% των ελεύθερων επαγγελματιών θεωρεί άδικη τη φορολόγησή τους
- Ευρωπαϊκές αγορές: Ήπια κέρδη – Βούλιαξε 15,5% η JD Sports
- Ο Πούτιν απειλεί τη Δύση: «Σε περίπτωση κλιμάκωσης, θα απαντήσουμε συμμετρικά»
- Bloomberg: Η Ελλάδα σχεδιάζει να αντλήσει από τις αγορές 8 δισ. ευρώ με νέα ομόλογα το 2025
- Trastor: Εξαγόρασε από την Prodea χαρτοφυλάκιο γραφείων αξίας 69,19 εκατ. ευρώ
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις