Οικονομία

Σταθερός ο στόχος για πλεόνασμα στο 1,2% του ΑΕΠ

Tο βασικό σενάριο κάνει λόγο για  πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% με 1,5% του ΑΕΠ και στην περίπτωση που τα μέτρα αποδώσουν, το επιπλέον πλεόνασμα θα κατευθυνθεί σε κοινωνικές δράσεις.

Αυτό διευκρινίζει, μεταξύ άλλων το Μαξίμου σχετικά με το κείμενο  εργασίας που διέρρευσε και  αφορά στις μεταρρυθμίσεις. Επιπλέον και σύμφωνα με τις ίδιες πηγές  το δεύτερο εξάμηνο του 2015 θα έλθει στη Βουλή ο νέος φορολογικός νόμος που θα περιλαμβάνει το αφορολόγητο όριο στα 12.000 ευρώ για τα εισοδήματα του 2015, τα οποία θα δηλωθούν το 2016.

Αναλυτικότερα οι θέσεις της κυβέρνησης έχουν ως εξης:

1. Η διαρροή της λίστας μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία δεν έγινε από την ελληνική πλευρά, διαβάζεται επιλεκτικά με αποτέλεσμα να παρερμηνεύονται οι δημοσιονομικοί στόχοι που θέτει η κυβέρνηση. Να σημειωθεί ακόμα ότι η όποια λίστα αποτελεί «κείμενο εργασίας» και όχι συμφωνία.

2. Η πρόβλεψη του Υπουργείου Οικονομικών για ανάπτυξη είναι 1,4% του ΑΕΠ για το 2015 και 2,9% για το 2016.

3. Τα όποια μέτρα συμφωνηθούν δεν θα είναι υφεσιακά και θα αποσκοπούν στην διεύρυνση της φορολογικής βάσης, προκειμένου να σταματήσουν να πέφτουν τα βάρη σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες. Τους μισθωτούς, τους συνταξιούχους και γενικότερα τη μεσαία τάξη.

4. Στη λίστα του Υπουργείου Οικονομικών, που επαναλαμβάνεται είναι «κείμενο εργασίας», εκτιμάται ότι τα νέα μέτρα, αν εφαρμοστούν επιτυχώς όλα, μπορούν να δώσουν δημοσιονομικό όφελος από 4,7 δισ. έως και 6,1 δισ. ευρώ. Πότε, όμως, κανένα μέτρο δεν αποδίδει πλήρως, ενώ, αν υπάρχει πλεόνασμα πάνω από 1,5%, προφανώς και δεν θα πάει στη μαύρη τρύπα του χρέους, αφού η απόφαση του Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου ήταν σαφέστατη: η υποχρέωση για υπερβολικά υψηλά πλεονάσματα αποτελεί πλέον παρελθόν. Έτσι, εφόσον καταφέρουμε μεγαλύτερα από τη δέσμευση [1,2% έως 1,5%] πλεονάσματα, αυτά θα επιστραφούν σε κοινωνικές ομάδες που βιώνουν τραγικά τις συνέπειες της κρίσης, μέσα από την υλοποίηση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης [π.χ. κοινωνική πολιτική, φοροαπαλλαγές, κλπ]

5. Το βασικό σενάριο, λοιπόν, είναι πρωτογενές πλεόνασμα 1,2% με 1,5% του ΑΕΠ και αν τα μέτρα αποδώσουν, το επιπλέον πλεόνασμα θα κατευθυνθεί σε κοινωνικές δράσεις. «Το Πρόγραμμα είναι επεξεργασμένο και κοστολογημένο, προβλέποντας για το 2015 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ», σημειώναμε και σε non paper της 27.03.2015, ενώ   προβλέπονται έσοδα 3 δισ. ευρώ που δεν θα προέρχονται από περικοπές μισθών, συντάξεων ή εφάπαξ.

6. Ο ΕΝΦΙΑ θα καταργηθεί μέσα στο 2015 και θα αντικατασταθεί από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.

7.Το δεύτερο εξάμηνο του 2015 θα έλθει στη Βουλή ο νέος φορολογικός νόμος που θα περιλαμβάνει το αφορολόγητο όριο στα 12.000 ευρώ για τα εισοδήματα του 2015, τα οποία θα δηλωθούν το 2016.

Η κυβέρνηση απαντάει στα δημοσιεύματα για 3% «μνημονιακό πλεόνασμα»

Από χθες πολλά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι στη λίστα Βαρουφάκη -η οποία διέρρευσε και αναρτήθηκε από τον Πίτερ Σπίγκελ των Financial Times-υπάρχουν κρυφά μέτρα καθώς και η υπόσχεση ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι 3% και αυτό σημαίνει σκληρά μνημονιακά μέτρα.

Στην λίστα που διέρρευσε αναφέρεται:

Το υπουργείο Οικονομικών σημειώνει πως αν εφαρμοστεί η λίστα των προτάσεών του το πρωτογενές πλεόνασμα θα φτάσει από 3,1 έως 3.9% δηλαδή πάνω από το μνημονικό στόχο.

Το σύνολο των μέτρων που προτείνει το υπουργείο Οικονομικών ανέρχονται χωρίς τις ιδιωτικοποιήσεις (1,5 – 1,6 δισ. ευρώ) σε ένα ποσό από  4,7 δισ. ευρώ ως 6,7 δισ. ευρώ ανάλογα με την εκτίμηση.

Οι χρηματοδοτικές ανάγκες για το 2015 μετά τη λήψη των μέτρων υπολογίζονται σε 19 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η λίστα περιλαμβάνει μέτρα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς. Αυτά περιλαμβάνουν 875 εκατ. ευρώ από ελέγχους σε μεταφορές κεφαλαίων off shore εταιρειών και 500 εκατ. από ένα σύστημα λοταρίας το οποίο θα λειτοπυργεί ως κίνητρο στους καταναλωτές να ζητούν τις αποδείξεις ώστε να αυξηθούν τα έσοδα του ΦΠΑ.

Στην εισαγωγή του εγγράφου αναφέρεται πως «Ο κυριότερος σκοπός είναι να “ξεκλειδώσει” την άμεση χρηματοδότηση, που θα επιτρέψει στην ελληνική κυβέρνηση να ανταποκριθεί στις άμεσες υποχρεώσεις της».

Επίσης υπογραμμίζεται πως «Η Ελληνική Δημοκρατία, θεωρεί ότι είναι περήφανο και αναπόσταστο μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης, και αμετάκλητο μέλος της Ευρωζώνης».

Πάντως, οι διαφορές ανάμεσα σε Ελλάδα και Θεσμούς σχετικά με τα εργασιακά και το ασφαλιστικό παραμένουν, καθώς και στη νέα λίστα περιλαμβάνονται οι παροχές, ύψους 1,1 δισ. ευρώ, από τα οποία, περίπου 600 εκατ. ευρώ αφορούν στην επιστροφή της 13ης σύνταξης στους χαμηλόμισθους συνταξιούχους.

Τα κυριότερα κοστολογημένα μέτρα της ελληνικής πλευράς είναι τα εξής:

    Έλεγχος στα εμβάσματα και στις οff shore εταιρείες: 725 έως 875 εκατ. ευρώ
    Καταπολέμηση λαθρεμπορίου στα καύσιμα, στον καπνό και στο αλκοόλ: 250 έως 400 εκατ. ευρώ
    Μέτρα για το transfer pricing: 40 έως 60 εκατ. ευρώ
    Σύστημα λοταρίας για τις αποδείξεις: 270 έως 600 εκατ. ευρώ
    Καταπολέμηση απάτης από τον ΦΠΑ 350 έως 420 εκατ. ευρώ
    Ενίσχυση μηχανισμού εσόδων: 225 έως 235 εκατ. ευρώ
    Φόρος πολυτελείας: 20 εκατ. ευρώ
    Καταπολέμηση φοροδιαφυγής ελεύθερων επαγγελματιών: 20-30 εκατ. ευρώ
    Φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων: 50 έως 70 εκατ. ευρώ
    Άδειες ιντερνετικού στοιχήματος: 125 έως 175 εκατ. ευρώ
    Τηλεοπτικές άδειες: 350 έως 380 εκατ. ευρώ
    Συγχώνευση ασφαλιστικών ταμείων: 10 εκατ. ευρώ
    Ρύθμιση οφειλών στα ασφαλιστικά ταμεία: 300 εκατ. ευρώ
    Χρήση αποθεματικών: 50 εκατ. ευρώ
    Ενίσχυση του μηχανισμού είσπραξης των ασφαλιστικών ταμείων: 150 έως 300 εκατ. ευρώ

Ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών

Ανακοίνωση για το ακριβή στόχο του πλεονάσματος εξέδωσε και το υπουργείο Οικονομικών στην οποία επαναλαμβάνει ότι παραμένει σταθερό στο στόχο του 1,2% τονίζοντας ότι μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα σε μια περίοδο κρίσης υπονομεύουν την ανάκαμψη και δεν αποτελούν μέρος του σχεδιασμού του Υπουργείου.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών έχει  ως εξής::

Κάποιοι έσπευσαν να αναφέρουν και να σχολιάσουν ότι η Ελληνική Κυβέρνηση προσβλέπει σε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους πάνω από 3% του ΑΕΠ μέσω της εφαρμογής των προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων.

Το Υπουργείο Οικονομικών θα ήθελε να καταστήσει σαφές, για ακόμη μια φορά, ότι παραμένει σταθερό στο στόχο του 1,2%, καθώς αυτό το ποσοστό είναι κοντά στην ελάχιστη τιμή των προβλέψεών του και όχι στη μέγιστη, την οποία χρησιμοποίησαν εκείνοι που μίλησαν για ποσοστό πάνω από 3%.

Αν, τελικώς, επιτευχθούν τα υψηλότερα επίπεδα των προβλεπόμενων στόχων εσόδων (στους οποίους το Υπουργείο δεν βασίζεται) τότε θα αυξηθούν ανάλογα οι (πολύ χαμηλές) δημόσιες δαπάνες και, βεβαίως,  οι δαπάνες για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης.

Μεγάλα πρωτογενή πλεονάσματα σε μια περίοδο κρίσης υπονομεύουν την ανάκαμψη και,  προφανώς,  δεν αποτελούν μέρος του σχεδιασμού του Υπουργείου.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Οικονομία

close menu