Νέα

Υπόθεση διοδίων: Έγινε ο Σταϊκούρας ΣΥΡΙΖΑ;

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Αρνείται να υπογράψει τις αυξήσεις, όταν το ίδιο το δημόσιο έχει υπογράψει τις συμβάσεις που τις προβλέπουν ενώ γνωρίζει πως θα πληρώσουν όλοι οι φορολογούμενοι με τους τόκους εάν το θέμα πάει στη διαιτησία

Αυτές τις ημέρες αναμένεται να πραγματοποιηθεί συνάντηση μεταξύ εκπροσώπων των παραχωρισιούχων και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το θέμα των διοδίων. Ο σχετικά νέος υπουργός  στο πόστο, Χρήστος Σταϊκούρας, έχει διαμηνύσει ότι δεν θα υπογράψει τις αυξήσεις των διοδίων, τις οποίες όμως οι εταιρείες δικαιούνται. Όχι απλά τις δικαιούνται αλλά είχαν συμφωνήσει με την Κυβέρνηση – μέσω του προηγούμενου υπουργού Κώστα Αχ. Καραμανλή – να μην γίνουν πριν τις εκλογές, αλλά να περιμένουν μερικούς μήνες μετά τις εκλογές.

Η βούληση του κ. Σταϊκούρα να έρθει σε σύγκρουση για αυτό το θέμα μπορεί να ικανοποιεί τους πολίτες και να αποτελεί επίκαιρο θέμα για πολιτική συζήτηση και αντιπαράθεση. Όμως ο ίδιος ο κ. Σταϊκούρας προέρχεται από το (Οικονομικών), το οποίο δεσμεύει τη χώρα με την υπογραφή του. Το ελληνικό δημόσιο έχει υπογράψει τις συμβάσεις με τους παραχωρησιούχους και οι συμβάσεις προβλέπουν αυξήσεις. Εννοείται πως το υπουργείο Οικονομικών έχει εισπράξει τα χρήματα από τις παραχωρήσεις. Και η πολιτεία είναι αυτή που πρώτη οφείλει να τηρεί τις δεσμεύσεις που αναλαμβάνει έτσι ώστε να εμπνέει εμπιστοσύνη στους επενδυτές.

Άλλωστε αυτό είναι το δυνατό σημείο της σημερινής κυβέρνησης, δηλαδή η ανάκτηση της εμπιστοσύνης της επενδυτικής κοινότητας – και το οφείλει και στον κ. Σταϊκούρα στο υπουργείο Οικονομικών όταν υλοποιούσε τις δεσμεύσεις του – σε αντίθεση με όσα έκανε και πλήρωσε ο ΣΥΡΙΖΑ (και η χώρα) το 2015, όταν άλλα υποσχόταν και δεσμευόταν και άλλα έκανε.

Εκτός από τους εγχώριους παίκτες, που κάποιοι στήριξαν τη χώρα στις δύσκολες στιγμές της ενώ κάποιοι άλλοι έχουν εισέλθει σαν σίφουνες και περιμένουν να πάρουν μεγάλα δημόσια έργα, υπάρχουν και οι ξένοι επενδυτές. Υπάρχουν Γάλλοι, Ισπανοί, Γερμανοί, τα funds, που κάνουμε (ως κυβέρνηση) ότι μπορούμε για να τους πείσουμε να επενδύσουν στην Ελλάδα, να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς των παραχωρήσεων (Αττική Οδός), στις νέες παραχωρήσεις (ΒΟΑΚ) στα ΣΔΙΤ κλπ.  Και ο κ. Σταϊκούρας δεν δέχεται να υπογράψει, ούτε καν να συζητήσει άλλες προτάσεις ενώ έχει αρκετά εργαλεία στα χέρια του.

Εδωσε εντολή σε τράπεζες, διυλιστήρια και αεροδρομια να μην κάνουν αυξήσεις;

Τα ίδια έκανε ως υπουργός Οικονομικών με τους τραπεζίτες. Ως υπουργός Οικονομικών και αρμόδιος για τον χρηματοοικονομικό τομέα, δηλαδή τις τράπεζες είχε ανοίξει λεκτική αντιπαράθεση με τους τραπεζίτες, που προχωρούσαν σε αυξήσεις επιτοκίων. Ο κ. Σταϊκούρας είχε χαρακτηρίσει «απαράδεκτο» το επιτόκιο των νέων δανείων όταν είχε διαμορφωθεί στο 4,86% τον περασμένο Οκτώβριο. Ξέρετε που είναι τώρα; Στο 5,82% (πήγε και στο 6,04%). Τα λεγόμενα μπινελίκια του υπουργού προς τους τραπεζίτες μπήκαν από το δεξί τους αυτί και βγήκαν από το αριστερό.

Η αλήθεια είναι πως ο κ. Σταϊκούρας δεν ανάγκασε τις τράπεζες να μην ακολουθήσουν τις αυξήσεις των επιτοκίων της ΕΚΤ, παρά το ότι έχουν το μεγαλύτερο επιτοκιακό κέρδος στην Ευρώπη. Ούτε τα διυλιστήρια να μην περάσουν τις διεθνείς αυξήσεις τιμών στα καύσιμα, παρά το ότι αύξησαν και τα περιθώρια διύλησης και οι τελικές τιμές λόγω υψηλών φόρων είναι επίσης από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.

Δεν ανάγκασε ούτε τις εταιρείες αεροδρομίων π.χ. Fraport και Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (Eλευθέριος Βενιζέλος) να μην κάνουν αυξήσεις στα τέλη αεροδρομίου, ούτε τα λιμάνια να μην τροποποιήσουν τα τέλη ελλιμενισμού (είναι ευκαιρία να πει στους επενδυτές τώρα που θα μπει το Ελευθέριος Βεζνιζέλος στο Χρηματιστήριο, ότι θα παρεμβαίνει και ότι θα «παγώνει» τα τέλη αεροδρομίου, ακόμα κι αν οι συμβάσεις προβλέπουν την αύξησή τους).

Αν το έκανε θα γινόταν ΣΥΡΙΖΑ. Οπότε μήπως ο υπουργός έγινε ΣΥΡΙΖΑ; Ποιος ξέρει  μπορεί να ζήλεψε τη δημοσιότητα του Στέφανου Κασσελάκη, ο οποίος μπορεί να του κάνει πρόταση μεταγραφής με τις νέες ιδέες που πρεσβεύει.

Η διαιτησία 

Και πάμε στο δια ταύτα. Είναι κάτι περισσότερο από σίγουρο ότι εάν οι δύο πλευρές δεν τα βρουν σε σημείο που να ικανοποιούνται οι επενδυτές, βάσει των υπογεγραμμένων συμβάσεων, οι τελευταίοι έχουν κάθε λόγο να προσφύγουν στη διαιτησία. Και εκεί, θέλει δεν θέλει ο υπουργός, η διαιτησία θα αποφασίσει με βάση τις υπογεγραμμένες συμβάσεις. Και μετά δεν θα πληρώσουν οι χρήστες των αυτοκινητοδρόμων το αντίτιμο των διοδίων αλλά όλοι οι φορολογούμενοι. Και τις αποζημιώσεις και τους τόκους.

Χρήστος Ιωάννου

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu