Επιχειρήσεις

Στα ύψη τα κόστη, αλλά και τα ναύλα των containers – «Ρεκόρ» Έλληνα πλοιοκτήτη με 140.000 δολάρια την ημέρα

Βραχυπρόθεσμα θετικές, αλλά μακροπρόθεσμα αβέβαιες είναι οι προοπτικές για την αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία κι ενώ η «εκρηκτική» ζήτηση των ναυλωτών για τονάζ εξακολουθεί να δημιουργεί ναυλώσεις σε ποσά-ρεκόρ.

_x000D_

«Οι αλλαγές στα δρομολόγια των εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) ενδέχεται να οδηγήσουν σε μεγαλύτερη λιμενική συμφόρηση. Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με την άνοδο της τιμής του πετρελαίου, θα αυξήσει το μεταφορικό κόστος των containers, επιφέροντας υψηλά ναύλα για τους liners», επισημαίνουν παράγοντες της ναυτιλιακής και ναυλομεσιτικής αγοράς.

_x000D_

«Ασφαλιστές, λιμάνια και ναυτιλιακές εταιρείες γυρίζουν την πλάτη τους στη Ρωσία, στον απόηχο των κυρώσεων και των εγγενών κινδύνων που ενέχουν οι συναλλαγές με τη Μόσχα σήμερα», σημειώνουν οι αναλυτές της ναυλομεσιτικής Banchero Costa.

_x000D_

Για μεγάλη αβεβαιότητα στην αγορά έκαναν λόγο εκπρόσωποι της ισραηλινής εταιρείας τακτικών γραμμών ΖΙΜ, χωρίς, όμως, μεγάλες οικονομικές επιπτώσεις αν δεν υπάρξει κάποια κλιμάκωση της κατάστασης. Όπως τονίστηκε, στο πλαίσιο ανακοίνωσης οικονομικών αποτελεσμάτων, ο πόλεμος επηρεάζει δρομολόγια στη Μαύρη Θάλασσα, σε Ρουμανία, Ουκρανία και Ρωσία και πολλά φορτία ανακατευθύνονται σε άλλους προορισμούς. «Η συμφόρηση αναμένεται να επιδεινωθεί, πριν βελτιωθεί, καθώς ο πόλεμος ενισχύει τις διαταραχές», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

_x000D_

Σε αυτό το περιβάλλον και έχοντας ως δεδομένα την ισχυρή ζήτηση για πλοία και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, θα είναι προσοδοφόρα και τα έσοδα από ναυλώσεις βαποριών των πλοιοκτητών, όσων, δηλαδή, έχουν διαθέσιμο τονάζ προς ναύλωση το επόμενο διάστημα. 

_x000D_

Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική VHBS (Hamburg and Bremen Shipbrokers’ Association), τα ημερήσια ναύλα σε μονοετείς ναυλώσεις containerships χωρητικότητας 4.250 TEUs έφταναν στις 10 Μαρτίου τα 110.535 δολάρια. Μία εβδομάδα πριν, το αντίστοιχο νούμερο ήταν 108.650 δολάρια και στις 25 Φεβρουαρίου 106.200 δολάρια. 
Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, οι επιπτώσεις είναι ασαφείς, καθώς όλα θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια και τις συνέπειες του πολέμου στην αγοραστική ζήτηση. Εξάλλου, το κόστος των εμπορευμάτων ανεβαίνει λόγω της αύξησης του μεταφορικού κόστους και των καυσίμων, απόρροια της νομισματικής πολιτικής και του πληθωρισμού, που δημιουργήθηκε από την πανδημίας και την ουκρανική κρίση.

_x000D_

Ναύλωση-ρεκόρ 
Ανεξαρτήτως των συρράξεων στην Ουκρανία, η προσφορά πλοίων παραμένει αρκετά περιορισμένη στην αγορά των containerships, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να ναυλώνουν τα πλοία τους σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα.
Σε μία από τις τελευταίες συμφωνίες, δύο διαφορετικές ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι η Cape Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Ανδριανόπουλου, ναύλωσε το Cape Monterey (χωρητικότητας 2.202 TEUs και κατασκευής 2015) για μία περίοδο 3-6 μηνών, έναντι 140.000 δολαρίων την ημέρα. Η συγκεκριμένη ναυτιλιακή εταιρεία φέρεται να πούλησε μέσα στο 2021 το πλοίο Cape Chronos (χωρητικότητας 6.900 TEUs και κατασκευής 2015), σε τίμημα που ξεπέρασε τα 130 εκατ. ευρώ. 

_x000D_

Εξηγώντας αυτό το τίμημα της ναύλωσης, ο senior αναλυτής του οίκου Alphaliner, Jan Tiedemann, στέκεται πέρα από τις συνθήκες στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης, στο πρόσθετο κόστος που καλούνται να καταβάλουν οι ναυλωτές λόγω της σύντομης διάρκειας της συμφωνίας.

_x000D_

«Από την αρχή του χρόνου έχουν καταγραφεί περίπου 10 ναυλώσεις μικρής διάρκειας, οι οποίες έχουν ξεπεράσει το ορόσημο των 100.000 δολαρίων την ημέρα», σημειώνει ο αναλυτής. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ναύλωση με το μεγαλύτερο ποσό αφορά ένα containership χωρητικότητας 4.360 TEUs και κατασκευής 2009, το οποίο φέρεται να έκλεισε στα 235.000 δολάρια ημερησίως. 

_x000D_

Σημειώνεται, πάντως, ότι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες αξιοποίησαν τις εξαιρετικές συνθήκες στην αγορά και «κλείδωσαν» τα βαπόρια τους σε πολυετείς ναυλώσεις τους προηγούμενους μήνες. Μάλιστα, είναι λίγα πλέον τα διαθέσιμα προς ναύλωση πλοία για το τρέχον έτος και αρκετές συμφωνίες που κλείνουν σήμερα έχουν αφετηρία το δεύτερο μισό του 2023. 

_x000D_

Συμφωνίες εφοπλιστών

_x000D_

Η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου ανακοίνωσε ότι έχει καλύψει όλες τις «ανοιχτές» ημέρες για το 2022, προγραμματίζοντας ναυλώσεις για πλοία που θα βγουν από συμφωνίες το 2023. Η Danaos έχει εξασφαλίσει ναυλώσεις για το 96,6% του στόλου για το 2022. Σε αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται και τα ποσοστά κάλυψης των Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου και Euroseas, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα.

_x000D_

Μπαράζ επενδύσεων σε νεότευκτο τονάζ

_x000D_

Πληθώρα νέων πλοίων αναμένεται στην αγορά το 2023 και το 2024, όπως λένε στη «Ν» ναυλομεσιτικές πηγές, μετά τις μαζικές παραγγελίες που τοποθετήθηκαν το 2021 και συνεχίζονται μέχρι και σήμερα.

_x000D_

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ναυλομεσιτικής αγοράς μέχρι τώρα το 2022 έχουν καταγραφεί παραγγελίες για 87 containerships σε διεθνές επίπεδο, την ώρα που το 2021 οι πλοιοκτήτες επένδυσαν σε περίπου 560 πλοία.

_x000D_

«Παρότι έχει υπάρξει μία επιβράδυνση στον ρυθμό με τον οποίο ναυπηγούνται containerships, καταγράφεται ένα σταθερό επίπεδο δραστηριότητας», αναφέρεται σε σχετικό report της ναυλομεσιτικής Affinity (Shipping).
Το Φεβρουάριο, οι πλοιοκτήτες που επένδυσαν σε τονάζ εστίασαν κυρίως σε μεγέθη 2.000 – 4.000 TEUs, ενώ τοποθετήθηκαν λίγες παραγγελίες για containerships χωρητικότητας 5.100 – 8.000 TEUs και 14.000 – 16.000 TEUs.

_x000D_

«Το βιβλίο παραγγελιών της αγοράς έχει εκτοξευτεί στα 385 πλοία, φτάνοντας στο 25,3% του στόλου στο νερό. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό από το 2011, αλλά σημαντικά μικρότερο από τα επίπεδα του 2008, όταν είχε ανέβει στο 55%», αναφέρουν οι αναλυτές της Affinity.

_x000D_

Σε μία από τις επενδύσεις που «έκαναν πρωτοσέλιδα» τις προηγούμενες ημέρες, η κορυφαία εταιρεία τακτικών γραμμών, Mediterranean Shipping Co (MSC), φέρεται να δρομολογεί mega παραγγελία για πάνω από 20 containerships (χωρητικότητας 8.000 TEUs), αξίας που προσεγγίζει τα 2,8 δισ. δολάρια. 

_x000D_

«Η τωρινή χωρητικότητα των ναυπηγείων δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα σημερινά επίπεδα ζήτησης. Ταυτόχρονα, τα κόστη ναυπήγησης (βλέπε χάλυβα) έχουν διπλασιαστεί από το δεύτερο μισό του 2021, με αποτέλεσμα να αυξάνονται και οι τιμές στα ναυπηγεία», έχει γράψει ο αναλυτής της G.Moundreas & Co, Κωνσταντίνος Αγγελάκος. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, οι τιμές για νεότευκτα containerships έχουν «σκαρφαλώσει» κατά 50%.

_x000D_

 

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu