Επιχειρήσεις

Σούπερ μάρκετ: Πώς η ακρίβεια έφερε τον καταναλωτή του δεκαπενθήμερου στην Ελλάδα

Στο γεγονός ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα ψωνίζουν μόνο στο πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα, ενώ στη συνέχεια η πτώση είναι αισθητή σε όλα τα σούπερ μάρκετ, στάθηκε ο Κώστας Αντιμησάρης, γενικός επιχειρησιακός διευθυντής του ομίλου Metro, ο οποίος διαχειρίζεται τα καταστήματα My market. Γεγονός που κατά τον ίδιο οφείλεται στη σταδιακή εξάντληση του διαθέσιμου εισοδήματος όσο περνούν οι μέρες και πλησιάζει το τέλος του μήνα, λόγω και του ευρύτερου περιβάλλοντος ακρίβειας που έχει επηρεάσει το λιανεμπόριο. 

_x000D_

Ταυτόχρονα, ο Νίκος Λαβίδας, brand president AB Βασιλόπουλος κατά την παρουσία του στο Food Retail Summit της Boussias, αναφέρθηκε στον τομέα της ζήτησης και της προσφοράς και στο πώς επηρεάστηκε το ελληνικό λιανεμπόριο. “Με την πανδημία κλειστήκαμε στα σπίτια μας και κλειστήκαμε στο σπίτι μας, με το e-commerce να δεκαπλασιάζει τη δύναμή του, κάτι που δημιούργησε πολλές αλλαγές. Έπρεπε να προσαρμοστούμε, παρά το γεγονός ότι δεν ήμασταν έτοιμοι. Κανείς δεν περίμενε να δεκαπλασιαστεί ο τζίρος. Αυτό δημιούργησε πολλά θέματα γιατί υπήρξε η ανάγκη για επιπλέον προσωπικού, ενώ συναντήσαμε και ελλείψεις φορτηγών”.

_x000D_

Ο τζίρος όπως σημείωσε, δεν αυξήθηκε σημαντικά, διότι μέρος των πωλήσεων από το φυσικό κατάστημα μεταφέρθηκε στο ηλεκτρονικό κανάλι. “Μία μεγάλη αλλαγή που είδαμε, βγαίνοντας από το σπίτι μας μετά τα lockdown είδαμε μετατόπιση στα μεγάλα καταστήματα σούπερ μάρκετ. Σιγά σιγά όμως αυτό έρχεται και εξισορροπεί. Στη συνέχεια, με την έλευση του πολέμου είδαμε μεγάλη αύξηση στις τιμές. Και αυτό έφερε μετατόπιση σε φθηνότερα προϊόντα, ενώ είδαμε μία γρήγορη αύξηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με μερίδιο σήμερα άνω του 20%, συμπεριλαμβανομένης της Lidl.

_x000D_

Ωστόσο, υπάρχει μία λανθασμένη εικόνα, ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν περισσότερο κάτι που ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όχι όμως και στην Ελλάδα. Η Migros στην Ελβετία για παράδειγμα είναι πλήρως καθετοποιημένη, καθώς διαθέτει μία εταιρεία παραγωγής και μία εμπορική. Στην Ελλάδα τα σούπερ μάρκετ έχουν μόνο εμπορική δραστηριότητα στην ιδιωτική ετικέτα και προσπαθούν να έχουν περιθώριο κέρδους. Όλη αυτή η κατάσταση έχει δημιουργήσει ένα μεγάλο θέμα στην κερδοφορία μας. Ήρθε και το κόστος ενέργειας και μας επιβάρυνε ακόμα περισσότερο. Σε εμάς διπλασιάστηκε σημαντικά το κόστος ενέργειας, το οποίο από τα 30 εκατομμύρια ευρώ, έφτασε στα 60 εκατομμύρια ευρώ ετησίως μαζί με τις επιδοτήσεις”. 

_x000D_

Metro: Επενδύσεις 70 εκατομμυρίων για εξοικονόμηση ενέργειας

_x000D_

Από πλευράς του ο γενικός επιχειρησιακός διευθυντής της Metro, ανέφερε ότι η εταιρεία επένδυσε σε νέες τεχνολογίες για να πετύχει καλύτερη ενεργειακή διαχείριση. “Τα τελευταία χρόνια στραφήκαμε σε τεχνολογίες που σχετίζονται με την ψύξη και την ενέργεια. Πάνω από 70 εκατομμύρια επενδύσαμε τα τελευταία έξι χρόνια. Καταφέραμε και μειώσαμε την κατανάλωση ενέργειας κατά 45%, τις εκπομπές CO2 κατά 43% σε ό,τι αφορά την ψύξη. Ευτυχώς είχαμε θέσει σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα, το οποίο μας βρήκε έτοιμους”.

_x000D_

Στάθηκε και στον τομέα των καταστημάτων χονδρικής τον οποίο εκπροσωπεί ο όμιλος Metro με τα φερώνυμα καταστήματα (εκτός από τα καταστήματα λιανικής My market), λέγοντας ότι ο πληθωρισμός και η πίεση μεταφέρεται και στον τομέα του cash&carry, ενώ αναφέρθηκε και στη διακύμανση της κατανάλωσης λόγω του πληθωρισμού. 

_x000D_

“Παρατηρούμε μικρότερα καλάθια με περισσότερες επισκέψεις, κάτι που αυξάνει το κόστος λειτουργίας μας. Ωστόσο, ο τζίρος παραμένει σταθερός και ανοδικός. Ο όγκος πωλήσεων είναι ελαφρά πτωτικός. Παρακολουθούμε καλύτερη δήλωση στο πρώτο δεκαπενθήμερο του μήνα και στη συνέχεια να μειώνεται σταδιακά η ένταση της κατανάλωσης όπως πλησιάζουμε στο τέλος του μήνα. Ταυτόχρονα ο καταναλωτής δεν ψωνίζει τόσο βιολογικά και αφήνει στην άκρη τις μικροπολυτέλειες προς το παρόν. Ωστόσο θεωρώ ότι είναι μία τάση που σταδιακά θα επανέλθει”. 

_x000D_

“Ο καταναλωτής ζητάει να ψωνίσει χωρίς να περάσει καν από το ταμείο”

_x000D_

Ο Νίκος Λαβίδας στάθηκε στις τάσεις της αγοράς και στις απαιτήσεις του σύγχρονου καταναλωτή, επισημαίνοντας ότι πλέον επιθυμεί την γρήγορη εξυπηρέτηση. “Πηγαίνοντας προς την Αμερική βλέπει κανείς τρόπους να ψωνίσει κανείς χωρίς καν να περάσει από το ταμείο. Είναι κάτι που ζητάει ο καταναλωτής. Να εξυπηρετηθεί σωστά και γρήγορα. Επιπλέον, ζητάει εξατομίκευση”. 

_x000D_

Ο κύριος Αντιμησάρης στάθηκε στην ανάγκη του καταναλωτή για την φυσική επαφή. Ωστόσο, όπως είπε, στα μικρότερα καταστήματα δεν θα υπάρχει πάγκος τυριών ή εξυπηρέτησης. “Αυτή τη στιγμή ο καταναλωτής προτιμάει τα προϊόντα κοπής, έναντι των προϊόντων που πωλούνται συσκευασμένα. Στο εξωτερικό συμβαίνει το αντίθετο, ωστόσο τα πράγματα και στην Ελλάδα σταδιακά αλλάζουν. Σε κάθε περίπτωση καταναλωτής θα παραμείνει υβριδικός στο μέλλον και θα επιλέγει αναλόγως είτε το online είτε το φυσικό κανάλι πώλησης”. 

_x000D_

Το κανονιστικό σύστημα και ο ρόλος του για την αγορά και τον καταναλωτή

_x000D_

Αναφορικά με το ευρύτερο κανονιστικό πλαίσιο και την ηλεκτρονική ετικέτα στα ράφια, ο Κώστας Αντιμησάρης, είπε: “Συμμορφωνόμαστε με το κανονιστικό πλαίσιο της αγοράς, ωστόσο κάποιες φορές έρχεται να αυξήσει το κόστος. Στο ταμπελάκι αυξάνεται σημαντικά το κόστος και πρέπει να βρούμε την ιδανική ισορροπία ώστε να δημιουργήσουμε ευδιάκριτο ταμπελάκι στο ράφι. Σε ό,τι αφορά το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, σημείωσε ότι τα κόστη που αυξήθηκαν τον τελευταίο ένα χρόνο, δεν έχουν απορροφηθεί με αυξήσεις από τα σούπερ μάρκετ. Ο καταναλωτής είναι ο καλύτερος κριτής και ξέρει να κρίνει μεταξύ των αλυσίδων. Η ισορροπία έρχεται φυσιολογικά όταν κανείς αφήνει την αγορά πιο ελεύθερη”.

_x000D_

Ο Νίκος Λαβίδας τόνισε ότι το καλάθι έχει αποδώσει και φαίνεται, διότι οι κατηγορίες εκτός αυτού αναπτύσσονται με 12% και οι εντός καλαθιού με 18. “Σε ορισμένα προϊόντα κρατάμε πολύ χαμηλά τις τιμές, γεγονός που κρατάει σε πολύ χαμηλά επίπεδα την κερδοφορία μας. Αυτό που έχει σημασία είναι να γίνεται ένας σωστός σχεδιασμός σε ό,τι αφορά το πλαφόν στην κερδοφορία. Έπρεπε να ληφθούν υπόψη συγκεκριμένα τεχνικά θέματα. Υπήρχαν κατηγορίες όπως τα αλκοολούχα ποτά, που επίσης υπήρχε πλαφόν με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να ανατιμήσουμε. Ταυτόχρονα βρεθήκαμε με τα χέρια δεμένα και δεν μπορέσαμε να ανατιμήσουμε κατηγορίες που δεν ήταν καταναλωτικά ευαίσθητες ως προς την αναγκαιότητά τους για τους πελάτες μας”.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu