Οικονομία

Σούπερ Μάρκετ: Δε δέχονται παράταση του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους τους

Υποστηρίζουν ότι η παρατεταμένη ισχύς του μέτρου στρεβλώνει την αγορά - Εν τω μεταξύ ο πληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ελλάδα παραμένει πάνω από 10%

Κατά του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους τους, αναμένεται να ταχθεί στη σημερινή συνέντευξη Τύπου η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ) που εκφράζει το σύνολο των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, παρά το γεγονός ότι τον περασμένο Οκτώβριο ο (εναρμονισμένος) πληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ελλάδα, ήταν ο υψηλότερος στην Ε.Ε., στο 10,4%.

Το μέτρο του πλαφόν περιθωρίου μικτού κέρδους (αρ. 50, ν. 4903/2022) που έχει θεσπίσει η κυβέρνηση της ΝΔ ως προσωρινό μέτρο ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2022, ως αντιστάθμισμα στις ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις που σημειώθηκαν στα είδη διαβίωσης (τρόφιμα, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής κ.λπ.) και η αρχική ρύθμιση προέβλεπε να ισχύσει μέχρι 30 Ιουνίου 2022. Έκτοτε το μέτρο λαμβάνει συνεχείς παρατάσεις, ενώ τώρα, δεν αποκλείεται να επεκταθεί και για άλλο ένα εξάμηνο, με δεδομένο ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και στα ταχέως κινούμενα καταναλωτικά προϊόντα παραμένει σε υψηλό μονοψήφιο νούμερο.

Από τη πλευρά τους, οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ θεωρούν ότι η παρατεταμένη ισχύς του μέτρου στρεβλώνει την αγορά. Όπως παρατηρούσε στο παρελθόν ο επικεφαλής της ΕΣΕ Απόστολος Πεταλάς, ένα σούπερ μάρκετ που έτυχε να πωλεί το 2021 ένα προϊόν με περιθώριο κέρδους π.χ. 20% συνεχίζει και σήμερα δύο χρόνια μετά. Το ίδιο ισχύει για κάποιον που πωλούσε ένα προϊόν με περιθώριο 10%, 5% ή και 0%. Αυτό δεν μπορεί να συνεχίζεται για ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα και οι παρεμβάσεις στην αγορά πρέπει να έχουν μικρότερο χρόνο εφαρμογής.

Και ενώ τις ανατιμήσεις προϊόντων τις πραγματοποιούν οι προμηθευτές, ο περιορισμός υφίσταται μόνον στις επιχειρήσεις λιανικής. Οι τελευταίες μάλιστα είναι εκείνες που δέχονται κυρίως τις επικρίσεις των καταναλωτών και της κυβέρνησης. Έτσι ο ΕΣΕ θεωρεί ότι είναι διπλά ζημιωμένες οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης και τα σούπερ μάρκετ

Βεβαίως πολλές επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ αμύνονται μέσω της στροφής τους στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αυτό διακρίνεται και στις μετρήσεις της Circana (πρώην IRI), όπου φαίνεται ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνουν το μερίδιό τους στην αγορά. Συγκεκριμένα το 2023 οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανήλθαν στο 26,2% του συνολικού τζίρου, από 25,8% που ήταν το 2022 και 23,6% που ήταν το 2021.

Προς την κατεύθυνση αυτή συνέβαλε καθοριστικά και το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο περιέλαβε, ειδικά το πρώτο διάστημα εφαρμογής, κυρίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναμένεται να ταχθούν και κατά του καλαθιού του νοικοκυριού. Όπως συμβαίνει και με το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, θεωρούν ότι ένα μέτρο που ισχύει επί πολλούς μήνες, πλέον δεν επιφέρει τα αποτελέσματα για το οποίο έχει σχεδιαστεί και στρεβλώνει την αγορά.

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ πιέζουν τόσο για το καλάθι του νοικοκυριού, όσο και για το πλαφόν του περιθωρίου μικτού κέρδους και για ένα επιπρόσθετο λόγο. Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, μόλις ανέλαβε τα νέα του καθήκοντα υποσχέθηκε στη ΕΣΕ την «ελάφρυνση», αν όχι την κατάργηση του. Η υπόσχεση αυτή όχι μόνον δεν υλοποιήθηκε , αλλά αντίθετα επιβλήθηκαν και βαριά πρόστιμα σε πολλούς που δεν τήρησαν τη σχετική διάταξη.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu