Ελλάδα

Σιδηρόδρομος: Υπερδιπλάσιο το κόστος αποκατάστασης (450 εκατ. ευρώ) από τις αρχικές εκτιμήσεις

Μέχρι τώρα ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είχε κατά καιρούς διατυπώσει δημοσίως εκτιμήσεις για κόστη από 180 εκατ. ευρώ έως 250 εκατ. ευρώ

Υπερδιπλάσιο από τις αρχικές εκτιμήσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα ειναι το κόστος για την πλήρη αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από τις περσινές κακοκαιρίες σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα. Παρά τις περί του αντιθέτου προβλέψεις, από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το κόστος θα ανέλθει περίπου 450 εκατομμύρια ευρώ, πολύ παραπάνω από τις εκτιμήσεις των 185-200 εκατ. ευρώ που είχε κατά καιρούς διατυπώσει δημοσίως ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας έδωσε στη Βουλή, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Χαράλαμπου Μαμουλάκη, τα στοιχεία τα οποία έλαβε υπόψιν του ο ΟΣΕ για τον καθορισμό του αρχικού κόστους ύψους 185 εκατ. ευρώ, δεν περιελάμβαναν τα γενικά έξοδα, το εργολαβικό όφελος και τα απρόβλεπτα. Αφορούσε τις πρώτες αναγνωριστικές επιθεωρήσεις που έγιναν αμέσως μετά το πέρας των βροχοπτώσεων από το προσωπικού του ΟΣΕ με χρήση DRONES, αλλά και επιτόπου αυτοψίες από τους μηχανικούς των τμημάτων Υποδομής και Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων και Συστημάτων.

Αναλυτικά οι απαντήσεις που έδωσε ο υπουργός έχουν ως εξής:

Ερώτημα 1

Στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της 21ης Νοεμβρίου 2023, προς το Συμβούλιο, για την έκδοση της Εκτελεστικής Απόφασης για την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει περιληφθεί, κατόπιν σχετικού αιτήματος των ελληνικών αρχών, Δράση για την αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας «DANIEL».

Η επένδυση αυτή περιλαμβάνει την αποκατάσταση των ζημιών στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και τα συνοδευτικά τεχνικά έργα στις περιοχές που επλήγησαν από την κακοκαιρία «DANIEL», με παράλληλη διασφάλιση της λειτουργικότητας, της ασφάλειας και της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή.

Ο κωδικός ένταξης του έργου είναι ο 16999.

Ερώτημα 2

Τα στοιχεία τα οποία έλαβε υπόψιν του ο ΟΣΕ για τον καθορισμό του αρχικού κόστους ύψους 185 εκατ. ευρώ, δεν περιελάμβανε τα γενικά έξοδα, το εργολαβικό όφελος και τα απρόβλεπτα.

Αφορούσε τις πρώτες αναγνωριστικές επιθεωρήσεις που έγιναν αμέσως μετά το πέρας των βροχοπτώσεων από το προσωπικού του Οργανισμού με χρήση DRONES, αλλά και επιτόπου αυτοψίες από τους μηχανικούς των τμημάτων Υποδομής και Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων και Συστημάτων.

Επίσης, η αρχική αυτή εκτίμηση αφορούσε την αποκατάσταση του δικτύου χωρίς τα έργα ανθεκτικότητας των καθέτων αξόνων, τα οποία προέκυψαν κατά την ολοκλήρωση των υδραυλικών και υδρολογικών μελετών.

Το συνολικό κόστος μόνιμης και πιο ανθεκτικής αποκατάστασης του βασικού δικτύου και των κάθετων αξόνων, θα είναι πολύ υψηλότερο.

Ερώτημα 3

Ήδη, σε διάστημα 40 ημερών, την 10η Δεκεμβρίου 2023, αποκαταστάθηκε η σιδηροδρομική σύνδεση του κύριου άξονα για την εμπορευματική λειτουργία και εν συνεχεία, την 16η Δεκεμβρίου 2023, η επιβατική λειτουργία.

Τον 1ο μήνα λειτουργίας, 59.900 επιβάτες μετακινήθηκαν στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Άμεσα, από τον Οκτώβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέθεσε σε ειδικό Σύμβουλο τη σύνταξη προκαταρκτικών μελετών με στόχο, εντός του αμέσως προσεχούς διαστήματος, πιθανόν και μέσα στο Φεβρουάριο, να έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης για τους εξής διαγωνισμούς:

  • Οριστική αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών στον κύριο άξονα, από ΣΣ Δομοκού μέχρι ΣΣ Μεζούρλου.
  • Οριστική αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών στον άξονα ΣΣ Παλαιοφάρσαλος – ΣΣ Καλαμπάκα.
  • Οριστική αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών στον άξονα ΣΣ Λάρισα – ΣΣ Βόλου (πλην νέας χάραξης ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ), με ανύψωση της γέφυρας του Κραυσίδωνα.
  • Νέο interlocking για το τμήμα σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΣΣ Δομοκός – ΣΣ Κρανώνα & ΣΣ Εμπορικού Ζάχαρης.
  • Προβλέπεται, έως τον Ιούνιο του 2024, η υπογραφή όλων των συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών [συμπεριλαμβανομένων των μελετών] και έργων που απαιτούνται για την αποκατάσταση και την ανθεκτικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου.

Κατά τη δευτερολογία του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, τόνισε:

Ερώτημα 4

Όλα αυτά τα έργα αποκατάστασης περιλαμβάνονται στη σχετική Νομοθετική Ρύθμιση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αφορούν στα έργα αποκατάστασης ζημιών λόγω των καταστροφών από τον DANIEL, με διαδικασίες Fast Track [Άρθρο 25 του Νόμου 5049/2023].

Ερώτημα 5

Δεδομένης της σπουδαιότητας των έργων ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου, οι Διευθύνσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα συνεργαστούν με τους εποπτευόμενους φορείς ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ – ΓΑΙΟΣΕ για τον συντονισμό, την επίβλεψη και την υλοποίηση των έργων.

Ερώτημα 6

Το συνολικό εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων αποκατάστασης του κεντρικού άξονα είναι 21 μήνες από την ημερομηνία εγκατάστασης του Αναδόχου στο πεδίο.

Η γραμμή ανόδου που θα αποκατασταθεί πρώτη, αφού η γραμμή καθόδου χρησιμοποιείται μετά την προσωρινή αποκατάσταση, έχει χρονοδιάγραμμα 11 μηνών, ενώ η γραμμή καθόδου 10 μήνες.

Η εκτιμώμενη τελική ημερομηνία πλήρους αποκατάστασης, με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025.

Ερώτημα 7

Ομοίως, η εκτιμώμενη τελική ημερομηνία πλήρους αποκατάστασης και των καθέτων αξόνων είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025.

Ερώτημα 8

Το τελικό εκτιμώμενο κόστος πλήρους αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου προβλέπεται να ξεπεράσει τα 450 εκατ. ευρώ.

Όπως και στην περίπτωση της αποκατάστασης ζημιών στις οδικές υποδομές, όπως αυτή παρουσιάστηκε στον Πρωθυπουργό, θα επανέλθουμε με ενημέρωση μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας προκαταρκτικής αξιολόγησης.

Ερώτημα 9

Ήδη τα βασικά τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, που ανήκουν και στους Ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους, καλύπτονται από συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης με χρήση ETCS.

Υπενθυμίζεται ότι από 20 Οκτωβρίου 2023, με την παράδοση του τελευταίου τμήματος του σύγχρονου ηλεκτρονικού τύπου συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, από Οινόη έως Τιθορέα, καθώς επίσης και του αναβαθμισμένου Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας του τμήματος ΣΚΑ – Τιθορέα, ολοκληρώθηκε η Σύμβαση 717, με εξαίρεση το τμήμα που καταστράφηκε από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές.

Και επίσης, στις 19 Δεκεμβρίου 2023, με την ολοκλήρωση από την ΕΡΓΟΣΕ της σύμβασης 10005, που αφορά στην εγκατάσταση εξοπλισμού ‘‘ETCS’’ επί γραμμής, στα τμήματα ΣΚΑ – Τιθορέα, Δομοκός – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Οινόη – Χαλκίδα, εκπληρώθηκε, εντός χρονοδιαγράμματος, ο στόχος που είχε τεθεί.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu