Έκθετος ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος είχε δηλώσει ότι έχουν παραληφθεί
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) απέρριψε την αίτηση του ΟΣΕ για να θέσει σε λειτουργία τα συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας των τρένων στο τμήμα Αχαρνές (ΣΚΑ) – Οινόη. Την απόφαση έλαβε η ολομέλεια της ΡΑΣ την 1η Νοεμβρίου 2024, ενώ η κυβέρνηση μέσω του αρμοδίου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα είχε υποστηρίξει ότι τα συστήματα αυτά έχουν παραληφθεί τον Σεπτέμβριο και τον Νοέμβριο του 2023.
Πρόκειται για την απόφαση 81 του 2024 της ΡΑΣ με θέμα: Αξιολόγηση της αίτησης του ΟΣΕ Α.Ε. για έγκριση θέσης σε λειτουργία σταθερής εγκατάστασης του έργου: «Παρατρόχιο υποσύστημα «έλεγχος – χειρισμός και σηματοδότηση» με αριθμό πρωτοκόλλου 2773/27.09.2023 (Προμήθεια Συστήματος γραμμής ETCS επιπέδου 1 με συναφείς υπηρεσίες», για το υποτμήμα Α1: ΣΚΑ (μη περιλαμβανομένου) – Σ.Σ. Οινόης (περιλαμβανομένου) Σ.10005/2007/ΕΡΓΟΣΕ).
Η απόφαση της ΡΑΣ καταλογίζει ελλείψεις στον ΟΣΕ που είχε καταθέσει την αίτηση ώστε να δοθεί έγκριση λειτουργίας του συστήματος ETCS (European Train Control System) στο τμήμα ΣΚΑ – Οινόη, μήκους 52 χιλιομέτρων.
Η απόφαση της ΡΑΣ έχει συγκεκριμένο σκεπτικό και καταλήγει στα εξής:
«Συνεπώς, ο φάκελος της υποβληθείσας αίτησης κρίνεται εντελώς ανεπαρκής, καθώς δεν περιέχει σημαντικές πληροφορίες που απαιτούνται για τη χορήγηση έγκρισης
θέσης σε λειτουργία, εφόσον δεν περατώθηκαν και παραμένουν σε εκκρεμότητα, μετά τη λήξη της προθεσμίας ισχύος της αναστολής αξιολόγησης, προβληματικά
σημεία με κατηγοριοποίηση «τύπου 4», και ως εκ τούτου δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και ειδικά τις διατάξεις των
άρθρων 18 και 52 του Ν.4632/2019, του Παραρτήματος IV του Ν.4632/2019, του κανονισμού (ΕΕ) 2016/919, του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2019/776, του
εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2020/387, του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2016/796, των Κατευθυντήριων γραμμών της ΡΑΣ, όπως είναι αναρτημένες στον ιστότοπό της ΡΑΣ, καθώς και της από 16.01.2024 ηλεκτρονικής κοινοποίησης της έκθεσης του ERA ‘’Report ERA/REP/2-2023’’.»
Το σύστημα αυτό ελέγχου της κυκλοφορίας των συρμών ETCS είναι μέρος των συμβάσεων 717/2014 και 10005/2007), που δεν λειτουργούσαν για να αποτρέψουν το έγκλημα των Τεμπών. Είναι εκείνο που, παρακάμπτοντας τους χειρισμούς του μηχανοδηγού, επιβάλλει φρενάρισμα στο τρένο που είναι συνδεδεμένο από τη στιγμή που έχει μπει σε λάθος γραμμή, κινείται αντικανονικά, με υπέρβαση του ορίου ταχύτητας ή άλλο τρόπο που θέτει ζήτημα ασφάλειας.
Το μοιραίο βράδυ των Τεμπών κανένα από τα συστήματα δεν λειτουργούσε ενώ η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είχε ξεκινήσει έρευνα για τους χειρισμούς της Ελλάδας στην εργολαβία 717.
Μετά τα Τέμπη, η ελληνική κυβέρνηση έθεσε ως πρώτη προτεραιότητας την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Τον Σεπτέμβριο του 2024 παρελήφθη το εργολαβικό αντικείμενο της σύμβασης 717 αλλά στο μεταξύ είχαν προκύψει οι καταστροφές από τις πλημμύρες του «Daniel». Λίγο αργότερα παρελήφθη το αντικείμενο της σύμβασης 10005, με καθυστέρηση 16 ετών. Στις 19/12/2023, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορων, Χρήστος Σταϊκούρας είχε δηλώσει τα εξής:
«Με την ολοκλήρωση, από την ΕΡΓΟΣΕ της σύμβασης 10005, που αφορά στην εγκατάσταση εξοπλισμού “ETCS” επί γραμμής, στα τμήματα ΣΚΑ – Τιθορέα, Δομοκός – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Οινόη – Χαλκίδα, εκπληρώνεται, εντός χρονοδιαγράμματος, ο στόχος που έχει θέσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την υλοποίηση των έργων που αναβαθμίζουν ουσιαστικά το επίπεδο ασφάλειας του ελληνικού σιδηρόδρομου».
«Ηδη τα βασικά τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, που ανήκουν και στους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους, καλύπτονται από συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης με χρήση ETCS», έλεγε στη Βουλή τον Ιανουάριο του 2024. «Και επίσης, στις 19 Δεκεμβρίου 2023, με την ολοκλήρωση από την ΕΡΓΟΣΕ της σύμβασης 10005, που αφορά στην εγκατάσταση εξοπλισμού “ETCS” επί γραμμής, στα τμήματα ΣΚΑ – Τιθορέα, Δομοκός – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Οινόη – Χαλκίδα, εκπληρώθηκε, εντός χρονοδιαγράμματος, ο στόχος που είχε τεθεί».
Στην ίδια ομιλία υποσχόταν ότι έως τον Ιούνιο του 2024 θα είχαν υπογραφεί και οι συμβάσεις για την αποκατάσταση και ενίσχυση των τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου που είχαν καταστραφεί από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία. Για τα έργα αυτά, δεν υπάρχει ακόμη καν προκήρυξη.
Ο κ. Σταϊκούρας είχε τοποθετήσει μάλιστα στον δικηγόρο Γιάννο Γραμματίδη ως μεταβατικό πρόεδρο του ΟΣΕ, για να προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό τους, αλλά έφυγε νύχτα.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΝΑΤ: Παρατείνεται η αρμοδιότητά του σε θέματα συντάξεων και εφάπαξ ναυτικών
- Αψιμαχίες Ανδρουλάκη – Μητσοτάκη για το 1,5 δισ. ρύπων (σε αξία) που εξασφάλισε η κυβέρνηση για την απανθρακοποίηση των νησιών
- Ντε Γκίντος: Σε πορεία μείωσης των επιτοκίων η ΕΚΤ
- ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήθηκαν κι άλλο 5,5% τα οικοδομικά υλικά τον Οκτώβριο – Εκτίναξη 12,9% το κόστος ενέργειας
- ΔΕΗ Ανανεώσιμες: Τρία νέα αιολικά πάρκα στην Ελλάδα συνολικής ισχύος 100MW
- ΕΛΣΤΑΤ: «Κεσάτια» στο λιανεμπόριο – Αύξηση τζίρου 0,4% τον Σεπτέμβριο και 0,8% το γ΄τρίμηνο
- Εμπορικός στόλος: Αύξηση 0,4% στη δύναμή του τον Σεπτέμβριο
- Θεοδωρικάκος: “Ελεγχοι σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων”
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις