Οικονομία

ΡΑΑΕΥ: Έκοψε 5 «άσύμφορα» έργα του ΔΕΔΔΗΕ, αξίας 144 εκατ. ευρώ – Ακριβότεροι οι «έξυπνοι μετρητές»

Ποιες δαπάνες εξαίρεσε η Αρχή – Ακριβότερο κατά 333 εκατ. ευρώ το κόστος των 7,3 εκατ. «έξυπνων» μετρητών

Ακριβότερο κατά 333 εκατ. ευρώ εμφανίζεται να είναι το κόστος των «έξυπνων» μετρητών που προγραμματίζει ως το 2030 ο ΔΕΔΔΗΕ. Σύμφωνα με την εισήγηση του Διαχειριστή για το Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου (ΣΑΔ) στην 5ετία 2022-2026, ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,163 δισ. ευρώ, από 830 εκατ. ευρώ που είχαν εκτιμηθεί στο προηγούμενο ΣΑΔ 2021-2025.

Οι λόγοι που πρόβαλε ο ΔΕΔΔΗΕ για την αναθεώρηση του κόστους εδράζονται στο νέο σχεδιασμό, στις τεχνικές απαιτήσεις του έργου και την αύξηση του κόστους εξοπλισμού. Ωστόσο, το τμήμα Ενέργειας της ΡΑΑΕΥ αποφάσισε να εξαιρέσει από την αξία του έργου, που θα ενσωματωθεί στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή, δαπάνες που αφορούν σε αμοιβές παροχής υπηρεσιών, οι οποίες σχετίζονται με τη λειτουργία του συστήματος ή και απαιτούνται για τη συνέχιση της, μετά την ολοκλήρωση της αντικατάστασης των μετρητών. Το σχετικό ποσό δεν αναφέρεται στην απόφαση.

Το έργο περιλαμβάνει την προμήθεια και εγκατάσταση 7,3 εκατ. «έξυπνων» μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας σε πελάτες χαμηλής τάσης σε όλη τη χώρα (5.200.000 μονοφασικοί και 2.100.000 τριφασικοί), καθώς και την ένταξη τους σε κέντρο τηλεμέτρησης, δυναμικότητας 8 εκατ. μετρητικών σημείων. Το έργο, όπως αναφέρει ο ΔΕΔΔΗΕ, βρίσκεται στη φάση της ολοκλήρωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Με την ίδια απόφαση το τμήμα Ενέργειας της ΡΑΑΕΥ αποφάσισε να «κόψει» από το ΣΑΔ 2022-2026 πέντε νέα προτεινόμενα έργα, συνολικού προϋπολογισμού περί τα 144 εκατ. ευρώ, καθώς οι διευκρινίσεις για τη σκοπιμότητα και το όφελος τους που ζήτησε η Αρχή δεν κρίθηκαν ικανοποιητικές. Πρόκειται για την ψηφιοποίηση του αρχείου του ΔΕΔΔΗΕ, την προστασία εγγράφων και δεδομένων (Cyber Security), την παροχή υπηρεσιών συμβούλου (Enterprise Architecture), την υλοποίηση επιχειρηματικής αναλυτικής και δεδομένων, καθώς και τον ψηφιακό μετασχηματισμό και βελτιστοποίηση κυβερνοασφάλειας (Security and Privacy Project).

Εξάλλου, η Αρχή υποχρεώνει τον ΔΕΔΔΗΕ εντός ενός μηνός από τη δημοσίευση του ΣΑΔ σε ΦΕΚ να παράσχει διευκρινίσεις για τον προγραμματισμό των αναγκαίων έργων ανάπτυξης του δικτύου που δεν έχουν συμπεριληφθεί στο ΣΑΔ και σχετίζονται με τη σύνδεση στο σύστημα μεταφοράς και το σύστημα διανομής του ηλεκτρικού συστήματος της Αστυπάλαιας, των νησιών του Βορειανατολικού Αιγαίου και των νησιών του νοτίου Αιγαίου.

Πρόκειται για έργα που δεν είχαν συμπεριληφθεί στο προηγούμενο ΣΑΔ, όπως επισημαίνει η ΡΑΑΕΥ, γι’ αυτό το λόγο είχε ζητηθεί από τον Διαχειριστή να τα εντάξει στην επόμενη αναθεώρηση του ΣΑΔ. Προφανώς, όπως προκύπτει από τις επισημάνσεις της Αρχής, ο Διαχειριστής δεν το έπραξε, ως εκ τούτου υποχρεώνεται να δεσμευτεί με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους, που τίθεται στο 2029.

Να προσθέσουμε ότι το αρχικά προτεινόμενο από τον ΔΕΔΔΗΕ ΣΑΔ είχε προϋπολογισμό 3,308 δισ. ευρώ έναντι 2,4 δισ. ευρώ (+35%) του σχεδίου της προηγούμενης 5ετίας.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Οικονομία

close menu