Public Eye

Ψάχνουν καρτέλ στο κοτόπουλο

Σε εξέλιξη βρίσκεται η διερεύνηση του κλάδου πτηνοτροφίας στην Ελλάδα, με το δημοφιλές προϊόν και από πολλούς χαρακτηριζόμενο ως το “φθηνό κρέας” της αγοράς να βρίσκεται στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού πραγματοποίησε το προηγούμενο διάστημα αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε τέσσερις μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, σφαγή και συσκευασία κοτόπουλου στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στις εταιρείες Νιτσιάκος, Πίνδος, Αμβροσιάδης, Αγγελάκης αλλά και στην Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Πτηνοτροφίας, θεσμικό φορέα του κλάδου.

Η Επιτροπή εξετάζει αυτή την περίοδο τα ευρήματα από τη διαδικασία ελέγχων που πραγματοποίησαν στις εγκαταστάσεις των επιχειρήσεων τα κλιμάκιά της το προηγούμενο διάστημα και αναμένεται η γνωμοδότησή της για το εάν υφίστανται παραβάσεις που αντίκεινται στη νομοθεσία περί ανταγωνισμού ή όχι.

Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι οι ελεγκτές της Επιτροπής Ανταγωνισμού επισκέφθηκαν αιφνιδίως τις εν λόγω επιχειρήσεις, ερευνώντας ηλεκτρονικά και έγγραφα αρχεία. Συνέλεξαν αρχεία από την ηλεκτρονική αλληλογραφία των επιχειρήσεων, καθώς και ηλεκτρονικό υλικό από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Η κινητοποίηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετίζεται με το ενδεχόμενο ύπαρξης καρτέλ μεταξύ των εταιρειών για τις συμβάσεις των παραγωγών, με στόχο τις εναρμονισμένες τιμές στην αγορά πτηνών.

Λέγεται ότι υπήρξαν καταγγελίες από παραγωγούς, θεωρώντας ότι αδικούνται ως προς τις τιμές που λαμβάνουν. Γι αυτό ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στις συμβάσεις με τους παραγωγούς.

Η συγκεκριμένη εξέλιξη έρχεται σε μια περίοδο που η αγορά του κοτόπουλου έχει υποστεί σημαντικές ανατιμήσεις στο τελικό προϊόν κατά τη διάρκεια του 2022, με την τελευταία αύξηση να πραγματοποιείται το περασμένο φθινόπωρο. Πληροφορίες αναφέρουν, επίσης, ότι το τελευταίο διάστημα υπήρξε επιχείρηση η οποία επιδίωξε να διευρύνει το εκτόπισμά της στα σούπερ μάρκετ «χτυπώντας» τις τιμές στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό της, για να ενισχύσει τα μερίδιά της.

Ωστόσο από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ τις τελευταίες εβδομάδες υπήρξε ανατίμηση στο κοτόπουλο, χωρίς να υπάρξουν αντίστοιχες ανατιμήσεις από τις εταιρείες παραγωγής πτηνών εντός του 2023.

Το κοτόπουλο σε σύνολο όγκου πωλήσεων παραμένει σταθερό, διότι ο καταναλωτής μειώνει την κατανάλωση σε άλλα ήδη κρέατος, όπως το μοσχάρι, και εκ των πραγμάτων στρέφεται στα πτηνοτροφικά προϊόντα.

Το κοτόπουλο αυτήν τη στιγμή σε χύμα μορφή κοστίζει μεσοσταθμικά περί τα 3,75 ευρώ το κιλό. Ωστόσο οι βιομηχανίες πτηνοτροφίας εφαρμόζουν πολιτική προσφορών σε όλο το φάσμα της λιανικής και των σούπερ μάρκετ, προκειμένου να διατηρήσουν την κατανάλωση, με αποτέλεσμα η τιμή μετά τη διενέργεια των συγκεκριμένων εκπτώσεων να κινείται περίπου στα 3,30 έως και 3,40 ευρώ το κιλό.

Η παραγωγή στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε εβδομαδιαία βάση σε συνολικά 2,9 εκατομμύρια πτηνά. Από αυτά, τα 600.000 παράγονται από την Αμβροσιάδης, περίπου 900.000 από την Πίνδο, η Νιτσιάκος παράγει περί τα 800.000, η Αγγελάκης 130.000, η Άρτα 230.000, η Μιμίκος 90.000. Σημαντική παρουσία διατηρούν επίσης η ΒΟΚΤΑΣ του επιχειρηματία Ντάνη Συρίγου, που παράγει 80.000-90.000 την εβδομάδα, έχοντας ως μεγάλο πελάτη τον Σκλαβενίτη για την προμήθεια κοτόπουλου ιδιωτικής ετικέτας. Επίσης η εταιρεία Κοτόπουλα Ναυπάκτου Κοντοχρήστος παράγει περίπου 50.000 πτηνά την εβδομάδα.

Ο τζίρος της αγοράς υπολογίζεται σε περισσότερο από 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως σε όλα τα κανάλια διάθεσης. 

Κι επειδή κάθε κοτέτσι έχει κι έναν κόκορα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ψάχνει τα κοτέτσια να τους βρει…

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu