Η μάχη κατά της ακρίβειας χρειάζεται άλλα διαφανή μέτρα με συμμετοχή των καταναλωτών και όχι περιορισμούς που αντί για μείωση τιμών, οδηγούν σε αυξήσεις
Την Τετάρτη το πρωί ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας θα ανακοινώσει μέτρα κατά της ακρίβειας, εξιδεικεύοντας εξαγγελίες του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ το περασμένο Σαββατοκύριακο. Αναμένοντας τις ανακοινώσεις του υπουργού, θα αναφερθούμε στο μεγάλο λάθος της κυβέρνησης, που έχει καθιερώσει το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων. Αυτή η πρωτοβουλία της κυβέρνησης είναι λανθασμένη και δεν βάζει φρένο στον πληθωρισμό. Αντίθετα, οδηγεί σε αύξηση των τιμών και σε υψηλότερη κερδοφορία. Αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό σε όλους.
Πρέπει να κατανοήσουμε ότι βάζοντας πλαφόν στο ΜΕΙΚΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΚΈΡΔΟΥΣ, τίθεται πλαφόν στην ΠΟΣΟΣΤΙΑΊΑ διαφορά μεταξύ της τιμής πώλησης ενός προϊόντος και στο κόστος της αγοράς του. Δεν μπαίνει πλαφόν στην τελική τιμή του προϊόντος (υπάρχει μόνο μία εξαίρεση στο εμφιαλωμένο νερό, λόγω των πλημμυρών στη Θεσσαλία) και δεν θα πρέπει να μπαίνει πλαφόν, εκτός εάν υπάρχουν ιδιαίτερες συνθήκες όπως στη Θεσσαλία.
Παράδειγμα
Εάν μία εταιρεία δαπανά 100 ευρώ για την αγορά του προϊόντος και η τελική του τιμή στον καταναλωτή είναι 120 ευρώ, τότε το μεικτό περιθώριο κέρδους ειναι 20%.
Αν η ίδια εταιρεία δαπανήσει για την αγορά του ίδιου προϊόντος 120 ευρώ και το πουλήσει με το ίδιο μεικτό περιθώριο κέρδους (20%), τότε η τελική τιμή του προϊόντος θα είναι 144 ευρώ.
Σε αυτές τις δύο περιπτώσεις, το μεικτό περιθώριο κέρδους είναι το ίδιο (20%) – άρα η επιχείριση συμμορφώνεται με τη νομοθεσία που έχει θέσει το υπουργείο Ανάπτυξης – όμως το χρηματικό κέρδος της εταιρείας στην πρώτη περίπτωση είναι 20 ευρώ ενώ στη δεύτερη περίπτωση είναι υψηλότερο δηλαδή 24 ευρώ. Άρα η εταιρεία έχει κίνητρο να αγοράζει ακριβότερα τα προϊόντα της και να τα πουλάει με το ίδιο περιθώριο κέρδους σε υψηλότερη τιμή. Ετσι, και τις τιμές αυξάνει και κερδίζει περισσότερα χρήματα.
Αριθμητικό παράδειγμα, που εξηγεί πως το ίδιο μεικτό περιθώριο κέρδους οδηγεί σε αύξηση τιμών και κερδών
ΤΙΜΗ (€) ΠΟΥ Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΑΓΟΡΑΖΕΙ ΤΟ ΠΡΟΙΟΝ ΑΠΌ ΤΟΝ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗ | ΤΙΜΗ (€) ΠΟΥ Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΟΥΛΑΕΙ ΤΟ ΠΡΟΪΟΝ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ | ΜΕ ΠΛΑΦΟΝ ΣΤΟ ΜΕΙΚΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΚΕΡΔΟΥΣ | ΚΕΡΔΗ (€) | |
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ Α’ | 100 | 120 | 20% | 20 |
ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ Β’ | 120 | 144 | 20% | 24 |
Σε μια ελεύθερη αγορά, θα πρέπει πρώτα από όλα να μας ενδιαφέρει η διαφάνεια, όχι το πλαφόν. Μακάρι οι επιχειρήσεις να μπορούν να πουλάνε τα προϊόντα τους με αυξημένα περιθώρια κέρδους και να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός. Αυτό σημαίνει ότι έχουν καλά προϊόντα, ότι υπάρχει ζήτηση και δημιουργούν περισσότερη αξία στην εταιρεία και στην οικονομία. Όχι όμως να εκμεταλλεύονται τη θέση τους στην αγορά και να αξιοποιούν τα λάθος μέτρα της πολιτείας για να πουλάνε με αυξημένες τιμές.
Η μάχη κατά της ακρίβειας χρειάζεται άλλα μέτρα, όπως διαφάνεια και ανάληψη πρωτοβουλιών από τους ίδιους τους καταναλωτές.
Χρ. Ι.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΙΝΣΕΤΕ: Στα 11,4 δισ. ευρώ ο τζίρος των ξενοδοχείων για το 2024
- ΑΑΔΕ: Άνοιξε η πλατφόρμα για επιστροφή ΦΠΑ στους αγρότες ειδικού καθεστώτος
- Καρολάιν Λέβιτ: Ιστορική η αυριανή μέρα για την Αμερική οι ανακοινώσεις Τραμπ για τους δασμούς
- GM: Άλμα 16,7% στις πωλήσεις στις ΗΠΑ το α’ τρίμηνο 2025
- Fitch: Αναβάθμισε τις ελληνικές τράπεζες – Επενδυτική βαθμίδα σε Eurobank και Εθνική
- Μητσοτάκης για εξωδικαστικό: Τα αποτελέσματα μας δικαιώνουν – Οι έξι νέες πρωτοβουλίες
- Γαλλία: Το καλοκαίρι του 2026, πριν τις εκλογές, η απόφαση του Εφετείου για την καταδίκη της Λεπέν
- Τραμπ με τον πρόεδρο της Stellantis εν όψει των δασμών στην αυτοκινητοβιομηχανία
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις