Υπάρχει οδικός χάρτης από φορείς και πανεπιστήμια, αλλά το θέμα είναι εάν και πως θα εφαρμοστεί
Aλυσιδωτές εξελίξεις αναμένονται το επόμενο χρονικό διάστημα στο κομμάτι της ανάπτυξης των ημιαγωγών στη χώρα μας. Στον απόηχο της επιλογής της Ελλάδας, πριν από λίγες ώρες, ως μιας από τις χώρες, οι οποίες θα στεγάσουν ένα από τα εργοστάσια ΑΙ τα επόμενα χρόνια, το λεγόμενο ”Pharos”, αναδεικνύεται μια θετική χρονική συγκυρία για να ”τρέξει” μέσα στους επόμενους μήνες, τόσο η εθνική στρατηγική για τους ημιαγωγούς, όσο και η αύξηση της χρηματοδότησης για την ανάπτυξη του κλάδου.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε στο Financial Report, στο περιθώριο συνεδρίου για τις αναδυόμενες τεχνολογίες, o Πρόεδρος της ΗΕΤΙΑ, της Ένωσης Εταιρειών Αναδυόμενων Τεχνολογιών, Εμμανουήλ Ζερβάκης «οι επόμενοι μήνες είναι κρίσιμοι για την εξέλιξη του κλάδου στην Ελλάδα και πρέπει να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία που μας δίνεται για πιο σύντομη είσοδο και εδραίωση σε έναν κλάδο με πολλές προκλήσεις τα προσεχή χρόνια».
Υπενθυμίζεται ότι η HETIA ιδρύθηκε πριν από 20 χρόνια, αριθμεί πλέον 80 εταιρείες – μέλη, τα οποία έχουν συνολικό τζίρο 500 εκατ. ευρώ και απασχολούν πάνω από 3.000 μηχανικούς.
Κατά όσα, επίσης, τόνισε ο κ. Ζερβάκης, ήδη έχει δοθεί έγγραφο για την χάραξη εθνικής στρατηγικής στο Υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο θα τεθεί από κοινού σε επεξεργασία, προκειμένου την 1η Μαρτίου να αρχίσει τη λειτουργία του το εθνικό κέντρο ικανοτήτων ημιαγωγών σε συνεργασία με διάφορους φορείς όπως ο Δημόκριτος και 11 ελληνικά Πανεπιστήμια. «Αυτό το έγγραφο θα λειτουργήσει ως ”οδικός χάρτης” για όσα θα επιδιώξουμε τα επόμενα χρόνια, για να μπορέσουμε να εκπαιδεύσουμε εξειδικευμένο προσωπικό, να επιδιώξουμε χρηματοδοτήσεις από τις κυβερνήσεις και την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Όπως, επιπρόσθετα, δήλωσε ο κ. Ζερβάκης, πέρα από τον σχεδιασμό ημιαγωγών, κλάδος στον οποίο η χώρα μας είναι σε ένα πολύ καλό επίπεδο, χρειάζεται περισσότερη δουλειά και επιτάχυνση στην δημιουργία γραμμών παραγωγής: «Το κέντρο ικανοτήτων ημιαγωγών θα λειτουργήσει προς αυτή την κατεύθυνση”, εξήγησε στο Financial Report.
Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα, παρά τα βήματα που έχουν γίνει τα δύο τελευταία χρόνια προς αυτή την κατεύθυνση, βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο. Σε συνέδριο για τον κλάδο τις προηγούμενες ώρες, ο Θωμάς Σκορδάς, Αντιπρόεδρος EU, DG Connect, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «αν η Ευρώπη, υπό τον ανταγωνισμό ΗΠΑ και Κίνας, πρέπει να τρέξει 100% με επενδύσεις και νέα βήματα, η Ελλάδα πρέπει να τρέξει στο 500%».
Γιατί οι ημιαγωγοί είναι το ήμισυ του παντός της σύγχρονης βιομηχανίας
Τα μικροκυκλώματα — επίσης γνωστά ως ημιαγωγοί ή και τσιπ — είναι το δομικό στοιχείο όλων των ηλεκτρονικών προϊόντων. Διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στις σύγχρονες οικονομίες μας και στην καθημερινή μας ζωή. Τα τσιπ στηρίζουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό και είναι απαραίτητα για όλες τις βιομηχανίες, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, οι επικοινωνίες, η επεξεργασία δεδομένων, ο χώρος, η άμυνα, οι έξυπνες συσκευές και τα τυχερά παιχνίδια.
Η πρόσφατη παγκόσμια έλλειψη μικροκυκλωμάτων, ιδίως λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία, η οποία είναι ανάμεσα στις τρεις χώρες στην Ευρώπη, η οποία παράγει αυτά τα προϊόντα διατάραξε τις αλυσίδες εφοδιασμού, προκάλεσε ελλείψεις προϊόντων που κυμαίνονταν από αυτοκίνητα έως ιατρικές συσκευές και σε ορισμένες περιπτώσεις ανάγκασε ακόμη και εργοστάσια παραγωγής προϊόντων να κλείσουν.
Όλα αυτά συμβαίνουν όταν οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Κίνας έχουν πραγματοποιήσει επενδύσεις πολλών δις δολαρίων τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ και οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες αξιοποιούν ίδια κεφάλαια για να έχουν την πρωτοπορία, τα επόμενα χρόνια, στον κλάδο.
Σε αυτό το σημείο, αξίζει να αναφερθεί η σημασία της Ευρωπαϊκής Πράξης για τα Μικροκυκλώματα (EU Chips Act), η οποία ισχύει τα τελευταία χρόνια και είναι μια σημαντική πρωτοβουλία που έχει στόχο να ενισχύσει την τεχνολογική κυριαρχία, την ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα της Ευρώπης, συμβάλλοντας στην ψηφιακή και την πράσινη μετάβασή της και συνεισφέροντας με αυτόν τον τρόπο στην αναβάθμιση του ρόλου της Ευρώπης στην παγκόσμια βιομηχανία ημιαγωγών. Ο στόχος της είναι να διπλασιάσει το μερίδιο της Ευρώπης στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών – από 10% που είναι σήμερα σε 20% στο μέλλον, την ώρα που, ήδη, οι ραγδαίες εξελίξεις θα φέρουν, μέσα στο 2025, τη δεύτερη, ανανεωμένη εκδοχή της, το Chips Act 2.
170 εκατ. ευρώ για κέντρα ικανοτήτων ημιαγωγών
Eξάλλου, ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της θέσης της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό οικοσύστημα καινοτομίας στον τομέα των ημιαγωγών έγινε πριν από λίγες ημέρες, όταν επισημοποιήθηκε η συμμετοχή της χώρας στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Κέντρων Ικανοτήτων Ημιαγωγών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τη δημιουργία 27 Κέντρων Ικανοτήτων Ημιαγωγών σε 24 χώρες της ΕΕ και τη Νορβηγία.
Τα κέντρα αυτά έχουν σχεδιαστεί για την ενίσχυση των δεξιοτήτων και της τεχνογνωσίας στη βιομηχανία ημιαγωγών. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα, η πρώτη ομάδα αυτών των κέντρων θα λάβει χρηματοδότηση άνω των 170 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία θα προέλθει τόσο από την ΕΕ όσο και από τους εθνικούς προϋπολογισμούς.
Μέσα στο 2025, θα ξεκινήσει και δεύτερη φάση του προγράμματος αυτού, επιτρέποντας τη συμμετοχή όλων των χωρών της ΕΕ, καθώς και της Ισλανδίας και της Νορβηγίας. Καθεμία από τις επιλεγμένες προτάσεις αναμένεται τώρα να προχωρήσει στην οριστικοποίηση των επιμέρους συμβάσεων. Ο σχεδιασμός είναι να λειτουργήσουν σχεδόν παράλληλα, από Ιανουάριο έως και Μάρτιο του 2025, τα κέντρα αυτά σε όλη την Ευρώπη, προκειμένου να γίνουν φορείς ζυμώσεων και επιτάχυνσης των εξελίξεων στον κλάδο των ημιαγωγών.
Μαρία Μπακοπούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ING: Θα συνεχίσει να “λάμπει” ο χρυσός και το 2025
- Καρδίτσα: Αρχίζουν κινητοποιήσεις με τα τρακτέρ στο δρόμο οι αγρότες του νομού
- Οι 10 ελληνικές strartups που πήραν τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση το 2024
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Παρουσιάστηκε η νέα εταιρική εικόνα και ταυτότητα του Ομίλου
- Στασινός (ΤΕΕ): Σεβαστή η απόφαση του ΣτΕ για το bonus στο ύψος των κτιρίων, αλλά δεν είναι apriori σωστή
- Απειλές Ρωσίας: Θα απαντήσουμε “υποχρεωτικά” στην ουκρανική επίθεση με πυραύλους ATACMS
- Μητσοτάκης από Κρήτη: Η Ελλάδα ξεπέρασε τους στόχους για τον τουρισμό
- 14 χρόνια μετά την τραγωδία στη Marfin, ο Άρειος Πάγος επιρρίπτει ευθύνες στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Τράπεζας
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις