Η κυβερνητική πλειοψηφία στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τις τηλεφωνικές υποκλοπές λειτούργησε με γνώμονα τη συγκάλυψη της υπόθεσης, ενώ από τις απαντήσεις όσων κατέθεσαν, έστω και με την επίκληση του απορρήτου, δεν προέκυψαν λόγοι “εθνικής ασφάλειας” για την παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη και του Θανάση Κουκάκη.
Το ΚΚΕ, επιπλέον, επισημαίνει ότι δεν αποτέλεσε αντικείμενο της συζήτησης στην Εξεταστική η υπόθεση των υποκλοπών στο τηλεφωνικό κέντρο του κόμματος (2016-2022).
Υπερασπίζεται δε, το “απόρρητο λόγω εθνικής ασφάλειας”, εξαιτίας του οποίου δεν απάντησαν σε κρίσιμες ερωτήσεις πρόσωπα όπως ο πρώην διοικητής της ΕΥΠ Π. Κοντολέων και ο νυν, Θ. Δεμίρης.
Η ΝΔ, όπως αναμενόταν, δεν δημοσιοποίησε το δικό της πόρισμα, το οποίο θα διανείμει με “στικάκι” στους βουλευτές προκειμένου να το διαβάσουν, δεδομένου ότι την Πέμπτη θα συνεδριάσει για τελευταία φορά η Εξεταστική Επιτροπή για να εγκρίνει το πόρισμα που θα πλειοψηφίσει – δηλαδή, το δικό της.
Σύμφωνα με πηγές, στο πόρισμα της σημειώνει ότι η υπόθεση των παρακολουθήσεων διερευνήθηκε ενδελεχώς και δεν προέκυψε πρόβλημα, καθώς οι “επισυνδέσεις” ήταν νόμιμες. “Από τις καταθέσεις των μαρτύρων και τα έγγραφα που προσκομίστηκαν προκύπτει ότι η άρση απορρήτου του κινητού τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη ήταν απολύτως νόμιμη με βάση αίτημα της υπηρεσίας της ΕΥΠ, υπογεγραμμένο από υπηρεσιακούς παράγοντες και από τον διοικητή της ΕΥΠ, προς την αρμόδια εισαγγελέα που εξέδωσε διάταξη για την άρση του απορρήτου. Από την κατάθεση του πρώην διοικητή της ΕΥΠ Παναγιώτη Κοντολέοντα προέκυψε ότι τηρήθηκε όλη η προβλεπόμενη νόμιμη διαδικασία.
Υπερασπίζεται δε, το “απόρρητο λόγω εθνικής ασφάλειας”, εξαιτίας του οποίου δεν απάντησαν σε κρίσιμες ερωτήσεις πρόσωπα όπως ο πρώην διοικητής της ΕΥΠ Π. Κοντολέων και ο νυν, Θ. Δεμίρης.
Σε πολιτικό επίπεδο, οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι “η αντικειμενική πολιτική ευθύνη της υπόθεσης Ανδρουλάκη ανελήφθη με τις παραιτήσεις του γενικού γραμματέα του Πρωθυπουργού και του διοικητή της ΕΥΠ”.
Σε διοικητικό επίπεδο, σημειώνουν ότι “εκτός από τον εκτενή έλεγχο που διενήργησε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, η ΑΔΑΕ έλαβε ενημέρωση από την οικεία εταιρία κινητής τηλεφωνίας για τη νόμιμη άρση απορρήτου του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη από την ΕΥΠ τον Σεπτέμβριο του 2021 και ήδη διεξάγει έκτακτους εκτενείς ελέγχους στην ΕΥΠ και σε άλλους φορείς”.
Το ΜεΡΑ25 δημοσιοποίησε μεν το πόρισμα του, ωστόσο σημειώνει ότι δεν είναι σε θέση να διατυπώσει άποψη για τα επίδικα, καθώς δεν έγινε ουσιαστική διερεύνηση στην Εξεταστική με τη συνεχή επίκληση του “απορρήτου”. Για τον λόγο αυτό δεν θα συμμετάσχει στη σχετική συζήτηση στην Ολομέλεια.
Τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ όσο και το ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ μιλούν για “τυχόν αξιόποινες πράξεις” όσων (από την κυβερνητική πλειοψηφία) συνέβαλαν στην συγκάλυψη.
Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης μάλιστα παραπέμπει σε σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής στην επόμενη Βουλή, που θα διερευνήσεις τις τυχόν ποινικές ευθύνες όσων ενεπλάκησαν “στο σκάνδαλο του ελληνικού Γουοτεργκέητ”.
Ειδικότερα, τα βασικά συμπεράσματα των κομμάτων (σ.σ. ολόκληρα τα πορίσματα στη στήλη “συνοδευτικό υλικό”) έχουν ως εξής:
ΣΥΡΙΖΑ: Προανακριτική Επιτροπή στην επόμενη Βουλή
1. Προκύπτει από τις αντιφάσεις του Πρωθυπουργού, την εν γένει υποκριτική στάση του αλλά και τις πρακτικές που ακολούθησε τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και η κοινοβουλευτική πλειοψηφία για την συγκάλυψη του σκανδάλου ότι βασικός γνώμονας του δεν είναι η αλήθεια και η διαλεύκανση της υπόθεσης αλλά η συγκάλυψη της και η εξαφάνιση στοιχείων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην απόδοση όχι μόνο πολιτικών αλλά και ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών.
2. Ειδικότερα για τις τελευταίες προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις καθώς είναι πλέον σαφές ότι δεν υφίστανται λόγοι εθνικής ασφάλειας για τις υπό εξέταση παρακολουθήσεις.
3. Υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις ότι η ΕΥΠ αξιοποιούσε το παράνομο λογισμικό predator από κοινού με τις επίσημες επισυνδέσεις.
4. Η γνώση του Πρωθυπουργού σχετικά δεν τεκμαίρεται μόνο αντικειμενικά λόγω της σχετικής του αρμοδιότητας αλλά και από την στενότατη σχέση του με τον γγ και ανιψιό του κο Γρηγόρη Δημητριάδη, από τον διορισμό του κου Διονύση Μελιτσιώτη πρώην διευθυντή του Γραφείου του στη θέση του β’ υποδιοικητή της ΕΥΠ, από την ειδική μεταχείριση του πρώην πλέον Διοικητή της ΕΥΠ κου Κοντολέοντα ο οποίος διορίστηκε μετά από την σχετική αλλαγή των προβλέψεων του νόμου αλλά και από την στάση του κου Δεμίρη ο οποίος διορίστηκε διοικητής της ΕΥΠ από τον Πρωθυπουργό μετά την παραίτηση Κοντολέοντα με μόνο σκοπό την συγκάλυψη της υπόθεσης όπως προκύπτει και από την μεταχείριση που επεφύλαξε στην ελεγκτική αρχή, την κάλυψη της εισαγγελέως Βασιλικής Βλάχου και την εν γένει άρνηση συνεργασίας του τόσο με την ΑΔΑΕ όσο και με την εξεταστική επιτροπή της Βουλής.
5. Γνώση του Πρωθυπουργού τεκμαίρεται εξάλλου και από το γεγονός ότι η κυβέρνηση μέσω του Αντιπροέδρου της, και στενότατου συνεργάτη του κου Μητσοτάκη, κου Πικραμμένου επιχείρησε, ήδη πριν την αποκάλυψη της παρακολούθησης του κου Ανδρουλάκη, να δημιουργήσει θεσμικά φράγματα κρατώντας το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων μυστικό μέσω της αντισυνταγματικής τροπολογίας της 31ης Μαρτίου του 2021.
Εν όψει όλων των ανωτέρω είναι αναγκαία η περαιτέρω διερεύνηση της υπόθεσης τόσο από την ελληνική Βουλή με όλα τα διαθέσιμα κοινοβουλευτικά μέσα, συμπεριλαμβανομένης και της επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης, όσο και από την ποινική δικαιοσύνη η οποία πρέπει να πάρει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των πορισμάτων που οφείλει η εξεταστική επιτροπή να τους αποστείλει.
ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ: Πιθανόν αξιόποινες πράξεις
1. Η στάση των βουλευτών της πλειοψηφίας της Νέας Δημοκρατίας στην Εξεταστική Επιτροπή διαδραμάτισε ουσιαστικό ρόλο στο οργανωμένο κυβερνητικό σχέδιο συγκάλυψης του διερευνώμενου σκανδάλου των παράνομων παρακολουθήσεων.
Η πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας απέκλεισε όλους απαραίτητους μάρτυρες και το αποδεικτικό υλικό.
Οι βουλευτές της πλειοψηφίας έκαναν πολύ λίγα για τη ανάδειξη της αλήθειας και πάρα πολλά για τη συγκάλυψη του σκανδάλου και τη συσκότιση της υπόθεσης.
2. Δεν προέκυψε ότι συνέτρεχε λόγος εθνικής ασφάλειας για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ κ. Νίκου Ανδρουλάκη.
Επομένως η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ κ. Νίκου Ανδρουλάκη ήταν παράνομη.
Υφίστανται επομένως σοβαρές ενδείξεις ότι η ομάδα των προσώπων που αιτήθηκαν, υπέβαλαν, εισηγήθηκαν, επόπτευσαν, ενέκριναν, εκτέλεσαν και με οποιοδήποτε τρόπο γνώριζαν σε οποιοδήποτε χρόνο, δεν απέτρεψαν ή και συνέδραμαν με πράξεις και παραλείψεις τους στην παράνομη παρακολούθηση έχουν πιθανόν τελέσει αξιόποινες πράξεις.
3. Καθίσταται αναγκαία η αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών και η ενίσχυση του ρόλου της εισαγγελικής αρχής και της Α.Δ.Α.Ε. ως ανεξάρτητης αρχής.
ΚΚΕ: Συγκάλυψη και αποπροσανατολισμός
Ο ίδιος ο τρόπος λειτουργίας της εξεταστικής επιτροπής, με πρώτιστη ευθύνη της κυβερνητικής πλειοψηφίας, υπονόμευσε εξαρχής την ουσιαστική έρευνα για την απόδοση όλων των πολιτικών και άλλων ευθυνών γύρω από τις υποκλοπές, σε βάρος τόσο του προέδρου του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ και των δημοσιογράφων, όσο βέβαια και του Κόμματός μας για τις παρακολουθήσεις στο τηλεφωνικό κέντρο της έδρας της Κεντρικής Επιτροπής του από το 2016 μέχρι σήμερα.
Υπηρετήθηκε έτσι η διπλή στόχευση, αφενός της πλήρους συγκάλυψης της αλήθειας, αφετέρου η επιχείρηση αποπροσανατολισμού από τα κομβικά ζητήματα, που έπρεπε και πρέπει να αναδειχθούν στον λαό, γύρω από το απόρρητο των επικοινωνιών του, την προστασία των προσωπικών δεδομένων του, τα θεμελιώδη δικαιώματα και τις ελευθερίες του.
Ως προς το κατασκοπευτικό λογισμικό, που απασχόλησε για τη χρήση του σε βάρος του κ. Ανδρουλάκη και των δημοσιογράφων, μολονότι η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και η προηγούμενη του ΣΥΡΙΖΑ, αρνούνται πως διαπραγματεύτηκαν και προμηθεύτηκαν τέτοιου είδους μέσα παρακολούθησης, μία σειρά δεδομένα που αναδείχθηκαν και στην εξεταστική επιτροπή αμφισβητούν ευθέως αυτούς τους ισχυρισμούς.
Το κύριο που πρέπει να σημειωθεί είναι, ότι αυτά τα λογισμικά κάθε άλλο παρά παράνομα θεωρούνται καταρχήν. Με βάση και το ευρωπαϊκό πλαίσιο, όπως ο Κανονισμός 821/2021, τα λογισμικά παρακολούθησης νόμιμα παράγονται, διατίθενται και γίνονται αντικείμενο εμπορίας, ανάμεσα σε κράτη, οργανισμούς και μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Το ζητούμενο από τις αστικές κυβερνήσεις σε όλη την ΕΕ, που ερευνά αυτή την περίοδο το θέμα, δεν είναι η κατάργηση αυτού του αντιδραστικού πλαισίου, αλλά η ενίσχυσή του από τη σκοπιά των ευρωενωσιακών συμφερόντων, για τη χρήση κατασκοπευτικού λογισμικού από τα κράτη μέλη και τα όργανα της ΕΕ, με όρους προστασίας τους από την «αντίθετη» χρήση του, δηλαδή από ανταγωνιστικά στην ΕΕ κράτη, οικονομικά, πολιτικά και γεωστρατηγικά συμφέροντα.
ΜεΡΑ25: Θα απέχουμε από τη συζήτηση στην Ολομέλεια
Η εμπειρία της συγκεκριμένης Εξεταστικής Επιτροπής δεν μας επιτρέπει να διατυπώσουμε οποιαδήποτε θεσμική πρόταση για τα επίδικα ζητήματα. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε ένα ψήγμα ηθικής και πολιτικής από μέρους μας νομιμοποίησης της όλης απαράδεκτης διαδικασίας, την οποία στοιχειώδεις λόγοι δημοκρατικής συνείδησης – χωρίς να διεκδικούμε για αυτήν κανένα μονοπώλιο – δεν μας επιτρέπουν να παράσχουμε.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Wall Street: Νέα ρεκόρ για Dow Jones και S&P 500
- Καναδάς: Πέντε ειδησεογραφικά ΜΜΕ μηνύουν την OpenAI για κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας
- Νάγκελ (ΕΚΤ) για γαλλικά ομόλογα: Δεν διασώζουμε μεμονωμένες χώρες
- Ευρωπαϊκές αγορές: Κέρδη σχεδόν 1% για τον Stoxx τον Νοέμβριο
- Attica Πολυκαταστήματα: Μας έβαλαν πρόστιμο 400.000 ευρώ για μηδενικό τζίρο
- ΕΛΙΝΟΙΛ: Μειωμένα κατά 5% στα 7,73 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη το 9μηνο
- Attica Bank: Ασκήθηκαν 359,4 εκατ. δικαιώματα, αντιστοιχούν σε 1,25 δισ. νέες μετοχές
- Δείτε live: Τα αποκαλυπτήρια του σταθμού Βενιζέλου στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις