Δύο μέτρα και δύο σταθμά σε Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα λόγω του τουρισμού
Οι ξένοι επισκέπτες και λιγότερο οι Έλληνες καταναλωτές θα είναι εκείνοι, οι οποίοι φαίνεται ότι θα σώσουν, σε μεγάλο βαθμό, την παρτίδα της κατανάλωσης το Πάσχα, καθώς, ήδη, ειδικά στην Αττική, σε περιοχές όπως το κέντρο της Αθήνας και ο Πειραιάς έχουν, ξεκινήσει, να συρρέουν κάνοντας τις αγορές τους πριν ξεκινήσουν τις εξορμήσεις τους για τα ελληνικά νησιά.
Οι εγχώριοι καταναλωτές, κατά τα ίδια στελέχη της αγοράς, θα είναι αυτοί που θα κάνουν τις αγορές τους, αφού πρώτα έχουν υπολογίσει τα απαραίτητα έξοδα για το τραπέζι του Πάσχα και τις τυχόν μετακινήσεις τους, είτε σε πατρικά σπίτια και εξοχικά, είτε με πληρωμένα πακέτα εκδρομών.
Σε αυτό το πλαίσιο, κλάδοι όπως ένδυση και υπόδηση θα είναι εκείνοι, ως ”δεύτερης ανάγκης”, που θα υποστούν μεγαλύτερη πτώση, με τα παιδικά ρούχα και παπούτσια να έχουν την τιμητική τους, ενώ τα τρόφιμα θα αντέξουν.
Αυτό είναι το συμπέρασμα που προκύπτει από τις δηλώσεις εμπορικών φορέων στο Financial Report, λίγες ημέρες μετά και την παρουσίαση της τριμηνιαίας έκθεσης του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με την οποία «ο εισερχόμενος τουρισμός για το 2024, αναμένεται να διατηρήσει τις θετικές επιδόσεις του 2023, σε πραγματικούς όρους».
Κατά τα άλλα, σύμφωνα με την έκθεση προβλέπεται ανάπτυξη 2,1% και πληθωρισμός στο 3%, ενώ ειδικά για τον πληθωρισμό, η έκθεση αναφέρει στην Ελλάδα θα κυμανθεί ελαφρά υψηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, κυρίως λόγω βραδύτερου ρυθμού υποχώρησης την τιμών στα τρόφιμα.
Θ. Καπράλος, Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά: Θετικό πρόσημο από τους επισκέπτες του τουρισμού, συγκράτηση από τους Έλληνες καταναλωτές
Για σημαντική επιβράδυνση από πλευράς των Ελλήνων καταναλωτών κάνει λόγο στο Financial Report ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά Θεόδωρος Καπράλος: «Το σημαντικό στοιχείο στην κατανάλωση είναι ο Ελληνας καταναλωτής και δυστυχώς έχουμε δει μεγάλη επιβράδυνση κατανάλωσης ήδη από το πρώτο τρίμηνο του 2024, η οποία συνεχίζεται από το 2023. Εξακολουθούμε να έχουμε έντονη πίεση ειδικά σε κάποιους κλάδους, όπως η ένδυση και η υπόδηση, την ώρα που το τρόφιμο κρατάει. Το μήνυμα που παίρνουμε από όλη την Ελλάδα είναι το ίδιο: Έχουν πιεστεί πολύ οι επιχειρήσεις. Είναι έντονη η ανάγκη να αλλάξει το κλίμα, υπάρχει ανάγκη να αρχίσει κινητικότητα. Οι τζίροι έχουν πέσει, το ουσιαστικό μέτρο είναι να αυξηθεί ο όγκος των πωλήσεων».
Σε σχέση με την πασχαλινή περίοδο σημειώνει ότι «είμαι συγκρατημένα αισιόδοξος για τις αγορές της Μεγάλης Εβδομάδας. Ενώ δεν έχει ξεκινήσει θετικά, πάντα υπάρχει μια διάθεση από τον κόσμο για αγορές τις επόμενες ημέρες, πλησιάζοντας προς την Ανάσταση. Πρωταγωνιστής όπως πάντα είναι το παιδί και τα προϊόντα που το αφορούν, ενώ ο Έλληνας καταναλωτής θα κοιτάξει πρώτα να καλύψει τις βασικές ανάγκες του και να περάσει καλά».
Εξάλλου, σε αυτό που κάνει ιδιαίτερη μνεία ο κ. Καπράλος, σημειώνοντας, βέβαια την περιοδικότητά του, είναι τα έσοδα που έρχονται από τις αγορές των ξένων επισκεπτών, ήδη από τόσο νωρίς, πριν καλά καλά ξεκινήσει η φετινή τουριστική περίοδος: «Φαίνεται πως το κομμάτι των επενδύσεων το οποίο έχει γίνει τα τελευταία χρόνια στον Πειραιά αποφέρει καρπούς και από την πλευρά της κρουαζιέρας και από το γεγονός ότι πλέον είναι πολύ περισσότερα τα ξενοδοχεία και τα Air BnB. Υπάρχει άνοδος στις αγορές και στην εστίαση, τα μηνύματα είναι θετικά και παρότι όλο αυτό έχει μια εποχικότητα, είναι σημαντικό το ό,τι ξεκινά από τόσο νωρίς, βοηθώντας την, κατά τ’αλλα, μειωμένη κατανάλωση».
Ν Χιονίδης, Αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης: Υποτονική κίνηση, ελάχιστοι επισκέπτες από το εξωτερικό
Με μελανά χρώματα περιγράφει στο Financial Report ο κ. Νίκος Χιονίδης, Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης την κατάσταση στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας, προ των πυλών της Μεγάλης Εβδομάδας: «Μέχρι στιγμής η κίνηση είναι υποτονική, υπάρχει ηρεμία, είναι λίγοι αυτοί που βγαίνουν ακόμα και για βόλτα, λόγω και του καιρού που παρουσιάζει διακυμάνσεις».
Κατά τον ίδιο, υπάρχει μια σχετική πτώση της τάξης του 10% σε σχέση με πέρυσι, όμως κατά τους φορείς της Θεσσαλονίκης, μέσα στην Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται μεγαλύτερη κινητικότητα στα καταστήματα, ειδικά στο κέντρο της πόλης.
Ωστόσο, στη Θεσσαλονίκη η κατάσταση δεν υποβοηθείται από την κατανάλωση των επισκεπτών από το εξωτερικό ή όταν αυτό γίνεται, είναι σε πολύ μικρότερο βαθμό σε σχέση με την Αττική. «Οι επισκέπτες που έρχονται σε εμάς, κυρίως από Βαλκάνια και Τουρκία, και τα χρήματα που αφήνουν δεν είναι ικανοί να συντελέσουν τόσο πολύ στην άνοδο του τζίρου. Οπότε βασιζόμαστε στην εγχώρια κατανάλωση, η οποία πνέει, ανάλογα και με την ψυχολογία των καταναλωτών, συχνά, τα λοίσθια» αναφέρει ο κ. Χιονίδης.
Ανοικτά τα μαγαζιά την Κυριακή
Yπενθυμίζεται ότι το εορταστικό ωράριο είναι σε ισχύ από χθες Πέμπτη 24 Απριλίου, ενώ την Κυριακή 28 Απριλίου θα είναι ανοικτά τα μαγαζιά.
Το εορταστικό ωράριο είναι συνεχές από τις 9 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ από την Πέμπτη 25 Απριλίου και την Κυριακή 28 Απριλίου τα εμπορικά καταστήματα του συλλόγου προτείνεται να λειτουργήσουν από τις 11 το πρωί μέχρι τις 4 το απόγευμα.
Για τη Μεγάλη Εβδομάδα από Μεγάλη Δευτέρα μέχρι και Μεγάλη Πέμπτη το ωράριο λειτουργίας είναι συνεχές 9 το πρωί με 9 το βράδυ, την Μεγάλη Παρασκευή από τη 1 το μεσημέρι μέχρι τις 7 το απόγευμα και το Μεγάλο Σάββατο από τις 9 το πρωί μέχρι τις 3 το μεσημέρι.
Την Κυριακή του Πάσχα την Δευτέρα και την Τρίτη τα καταστήματα θα είναι κλειστά. Την Τρίτη θα είναι κλειστά λόγω μεταφοράς του εορτασμού της Πρωτομαγιάς.
Κάθε πέρυσι και καλύτερα
«Η πασχαλινή εορταστική περίοδος, παρά τη μικρή της διάρκεια και τις υψηλές τιμές στα τρόφιμα, σε πρώτη εκτίμηση εκτιμάται πως ξεπέρασε την αγοραστική κίνηση των προηγούμενων ετών».
Αυτό είχε δηλώσει λίγες ημέρες μετά το Πάσχα του 2023 ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης, προσθέτοντας τότε πως «ο τζίρος του Πάσχα, που θα αποτυπωθεί στα στατιστικά του Μαΐου, είναι βέβαιο πως θα ξεπεράσει με διψήφιο ποσοστό το 1,5 δισ. ευρώ της περυσινής χρονιάς».
Ακόμη, ο κ. Κορκίδης είχε τονίσει, επίσης, τότε, ότι «παρά τους αρχικούς ενδοιασμούς για περιορισμένη κατανάλωση λόγω ακρίβειας, η κίνηση ήταν αυξημένη τόσο στις αγορές τροφίμων όσο και στα εμπορικά καταστήματα».
«Στις περισσότερες κεντρικές εμπορικές αγορές των περιοχών της Αττικής οι πωλήσεις ήταν βελτιωμένες και ο μέσος όρος επισκεψιμότητας στα μαγαζιά, αισθητά αυξημένος. Οι γονείς και οι νονοί, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, με κάθε δυνατό τρόπο ανταποκρίθηκαν αξιοπρεπώς στις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις, αγοράζοντας τα παραδοσιακά πασχαλινά δώρα στα βαφτιστήρια τους» είχε σημειωθεί έναν χρόνο πριν από τον κ. Κορκίδη.
Μένει να δούμε αν θα το κάνουν, στον ίδιο βαθμό, και φέτος…
Μαρία Μπακοπούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Μητσοτάκης: Θα στραφούμε στην περαιτέρω ανακούφιση της μεσαίας τάξης
- Έφυγε από τη ζωή ο επιχειρηματίας Δημήτρης Χαΐτογλου
- ΥΠΕΘΟ και ΑΑΔΕ στο Ζάππειο: Έρχονται 4 νέα εργαλεία στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής το 2025
- Έρευνα Pulse: Το 49% των ελεύθερων επαγγελματιών θεωρεί άδικη τη φορολόγησή τους
- Ευρωπαϊκές αγορές: Ήπια κέρδη – Βούλιαξε 15,5% η JD Sports
- Ο Πούτιν απειλεί τη Δύση: «Σε περίπτωση κλιμάκωσης, θα απαντήσουμε συμμετρικά»
- Bloomberg: Η Ελλάδα σχεδιάζει να αντλήσει από τις αγορές 8 δισ. ευρώ με νέα ομόλογα το 2025
- Trastor: Εξαγόρασε από την Prodea χαρτοφυλάκιο γραφείων αξίας 69,19 εκατ. ευρώ
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις