Οικονομία

Ποια πρόταση για το χρέος θα βοηθήσει την Ελλάδα;

Την ώρα που οι Ευρωπαίοι και οι Έλληνες βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για το πρόγραμμα που θα ακολουθήσει η νέα ελληνική κυβέρνηση, αναλυτές και θεσμικοί της αγοράς εξετάζουν τα σενάρια για το ελληνικό χρέος με βάση τις προτάσεις που έχουν διατυπωθεί από την τρόικα και από το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών.

Σύμφωνα με πληροφορίες του www.financialreport.gr τα επικρατέστερα σενάρια που έχουν μελετηθεί από τους θεσμικούς είναι οκτώ.

Στην ανάλυση εξετάζονται οκτώ σενάρια, δηλαδή τέσσερα σενάρια για κάθε μία από τις δύο προτάσεις, με βάση τις εκτιμήσεις για τους δημοσιονομικούς στόχους και τους ρυθμούς ανάπτυξης του ΔΝΤ και των μέσων εκτιμήσεων των αναλυτών.

 

undefined

Υπενθυμίζεται εδώ ότι η πρόταση της τρόικας περιλαμβάνει επέκταση της περιόδου αποπληρωμής των διμερών δανείων στα 50 έτη, με μηδενικά επιτόκια για δέκα έτη

Επίσης, εξετάζεται το όφελος της ελληνικής εναλλακτικής λύσης για το ελληνικό χρέος που δεν προβλέπει κούρεμα αλλά ένα “μενού ανταλλαγής” (menu of debt swaps) των υφιστάμενων ομολόγων με δύο είδη ομολόγων: Ένα με ρήτρα ανάπτυξης και ένα χωρίς ημερομηνία λήξης.

Η πρόταση προβλέπει πως το πρώτο είδος ομολόγων, αυτό δηλαδή με την ρήτρα ανάπτυξης, θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα ευρωπαϊκά δάνεια, ενώ ο δεύτερο τύπος, τα λεγόμενα «perpetual bonds», θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τα ομόλογα που έχει στην κατοχή της η ΕΚΤ.

 

Οι παραδοχές για τα σενάρια σε δύο δέσμες:

 

 undefined

 

 

 

undefined

 

 

Συμπεράσματα της πρότασης της ελληνικής κυβέρνησης

 

Η ελληνική κυβέρνηση προτείνει:

1) Ανταλλαγή των ομόλογων που έχει στην κατοχή της η ΕΚΤ με ομόλογα εις το διηνεκές (perpetual bonds) με κουπόνι 2,5%

2) Ανταλλαγή των δανείων του EFSF και των διμερών δανείων με νέα που θα συνδέονται με τους ρυθμούς ανάπτυξης. Θα υπάρχει ένα κουπόνι 0,50% συν τον συντελεστή που θα συνδέεται με τον ρυθμό ανάπτυξης, εάν αυτός ξεπεράσει ένα ελάχιστο επίπεδο (εκτιμάται ότι θα είναι 4%).

 

Αποτελέσματα

 

– Με βάση της εκτιμήσεις του ΔΝΤ για την ανάπτυξη και τον πληθωρισμό, η πρόταση θα οδηγήσει σε μείωση της καθαρής παρούσας αξίας κατά 28% το 2015 και μια σωρευτική μείωση 55% έως το 2025, με τον δείκτη χρέος/ΑΕΠ να μειώνεται στο 85,5% έως το 2025.

– Με βάση την εκτίμηση για πρωτογές πλεόνασμα 2,5% και τις εκτιμήσεις της αγοράς για ανάπτυξη και πληθωρισμό, η πρόταση θα οδηγήσει σε μείωση της καθαρής παρούσας αξίας κατά 27% το 2015 και μια σωρευτική μείωση 55% έως το 2025, με τον δείκτη χρέος/ΑΕΠ να μειώνεται στο 70,2% έως το 2025.

– Στις προβλέψεις ο κίνδυνος για το ονομαστικό ΑΕΠ που προκύπτει από την ισχυρότερη δημοσιονομική απόδοση με τη μορφή των πρωτογενών πλεονασμάτων είναι υψηλός, ενώ επηρεάζει αρνητικά την πορεία του χρέους / ΑΕΠ κατά τα επόμενα 10 χρόνια. Έτσι, με απούσα μια ευέλικτη αναδιάρθρωση του χρέους, μια μικρή υστέρηση στο ΑΕΠ οδηγεί σε μια πολύ μεγαλύτερη υπέρβαση του λόγου χρέους / ΑΕΠ.

• Κατά συνέπεια, οι προτεινόμενες συμβάσεις ανταλλαγής χρέους θα στηρίξουν μια μείωση του χρέους, εάν προβλέπεται στο πρόγραμμα η πιθανότητα αρνητικών αποκλίσεων του ονομαστικού ΑΕΠ ή των δημοσιονομικών επιδόσεων έναντι των σημερινών προβλέψεων του ΔΝΤ.

 

Συμπεράσματα της πρότασης της τρόικας

 

Επέκταση της περιόδου αποπληρωμής των διμερών δανείων στα 50 έτη, με μηδενικά επιτόκια για δέκα έτη

 

Αποτελέσματα

 

– Με βάση της εκτιμήσεις του ΔΝΤ για την ανάπτυξη και τον πληθωρισμό, η πρόταση θα οδηγήσει σε μείωση της καθαρής παρούσας αξίας κατά 18% το 2015 και μια σωρευτική μείωση 26% έως το 2025, με τον δείκτη χρέος/ΑΕΠ να μειώνεται στο 148,7% έως το 2025.

– Με βάση την εκτίμηση για πρωτογές πλεόνασμα 2,5% και τις εκτιμήσεις της αγοράς για ανάπτυξη και πληθωρισμό, η πρόταση θα οδηγήσει σε μείωση της καθαρής παρούσας αξίας κατά 18% το 2015 και μια σωρευτική μείωση 55% έως το 2025, με τον δείκτη χρέος/ΑΕΠ να μειώνεται στο 125,6% έως το 2025.

– Η εξοικονόμηση της καθαρής παρούσας αξίας σε αυτά τα σενάρια δεν αλλάζει, καθώς η αναδιάρθρωση περιλαμβάνει σταθερά κουπόνια και ημερομηνίες πληρωμών. Ωστόσο, χρησιμοποιώντας ένα πρωτογενές πλεόνασμα 2,5%, υπάρχει ένα αυξητικό όφελος της τάξης του 29% σε σχέση με το σενάριο που χρησιμοποιεί τους αυστηρότερους δημοσιονομικούς στόχους τους ΔΝΤ. Έτσι, το χαμηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα προσφέρει χαμηλότερο λόγο χρέους / ΑΕΠ, κατά 23,1% χαμηλότερος από εκείνο το σενάριο που τους αυστηρότερους στόχους του ΔΝΤ.

– Συνολικά, αν και η πρόταση της Τρόικας προσφέρει μέτρια μείωση της καθαρής παρύσας αξίας ωστόσο δεν διασφαλίζεται από αρνητικές αποκλίσεις του ονομαστικού ΑΕΠ ή των δημοσιονομικών επιδόσεων έναντι των σημερινών προβλέψεων του ΔΝΤ και θα οδηγούσε σε σημαντικά χειρότερα αποτελέσματα.

 

Διαμόρφωση χρέους ανά σενάριο:

Πρώτο σενάριο

undefined 

 

Δεύτερο σενάριο

 

undefined

Τρίτο σενάριο

 

undefined

Τέταρτο σενάριο

 

undefined

Πέμπτο σενάριο

 

undefined

Έκτο σενάριο

 

undefined

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Οικονομία

close menu