Οικονομία

Παρελθόν τα ταμπελάκια περί μείωσης τιμής 5% στα σούπερ μάρκετ από το Σάββατο 1/6

Από την θέσπιση του μέτρου είχε τεθεί ως καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής η 31η Μαΐου 2024

Την ημέρα που τελειώνει ημερολογιακά η εποχή της άνοιξης ολοκληρώνεται και η περίοδος ισχύς του μέτρου του υπουργείου Ανάπτυξης περί μείωσης της τιμής των προϊόντων τουλάχιστον 5%. Συνεπώς από το Σάββατο 1η Ιουνίου 2024 τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ μπορούν να αφαιρέσουν τα ταμπελάκια από τα ράφια τους με την σχετική σήμανση.

Το μέτρο περί μείωσης τιμής τουλάχιστον 5% θεσπίστηκε με το ΦΕΚ 5055/2023 και ξεκίνησε η εφαρμογή του στα τέλη Οκτωβρίου 2023. Αν και είχε οριστεί από την θέσπισή του συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ισχύος – έως 31η Μαΐου 2024 – ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Σκρέκας επέμεινε να μιλάει για «μόνιμης» μείωσης τιμής.

Στη διάρκεια εφαρμογής του μέτρου περιορίστηκε η άνοδος των τιμών σε αρκετά προϊόντα, αλλά όσο περνούσε ο χρόνος οι κωδικοί περιορίζονταν. Γενικά δεν επέφερε μείωση τιμών στο γενικό επίπεδο των τιμών, όπως έδειξαν και τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι τον προηγούμενο μήνα.

Για τα σούπερ μάρκετ ήταν ένα ακόμα εμπόδιο καθώς εκτός από την γραφειοκρατία που προκάλεσε, η μη τήρηση των προϋποθέσεων που έθετε η υπουργική απόφαση μπορούσε να επιφέρει πρόστιμα.

Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης το μέτρο δεν θα επεκταθεί χρονικά, καθώς σύμφωνα με τις ίδιες πηγές έχει υποκατασταθεί από ένα εκ των τεσσάρων άλλων μέτρων που τέθηκαν σε ισχύ τον περασμένο Ιανουάριο και συγκεκριμένα από το μέτρο που προβλέπει την απαγόρευση προωθητικών ενεργειών όταν τα προϊόντα έχουν ανατιμηθεί εντός του προηγούμενου τριμήνου.

Σε κάθε περίπτωση το τι θα συμβεί θα φανεί στις τιμές του Ιουνίου της ΕΛΣΤΑΤ οι οποίες θα δημοσιοποιηθούν τον Ιούλιο.

Θυμίζουμε τις βασικότερες διατάξεις εφαρμογής του μέτρου περί μείωσης τιμής:

1. Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων δύνανται να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» εφόσον αποστείλουν, μέχρι την 30ή Νοεμβρίου 2023, έγγραφη δέσμευση προς το Υπουργείο Ανάπτυξης που περιλαμβάνει:

α) τον μοναδικό κωδικό («barcode»), την επωνυμία, το είδος και το περιεχόμενο του προϊόντος, εκφρασμένου σε κατάλληλη μονάδα μέτρησης,

β) την αντισυμβαλλόμενη επιχείρηση και

γ) δέσμευση για τη μείωση της τιμής πώλησης στις επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης («super markets»), των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα ενενήντα εκατομμύρια (90.000.000) ευρώ, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης, από την έναρξη ισχύος του παρόντος, διαχειριστικής περιόδου, σε σχέση με αυτήν της τελευταίας προμήθειας, μέχρι τη 19η Σεπτεμβρίου 2023, εξαιρουμένων των προωθητικών ενεργειών, κατά τουλάχιστον πέντε τοις εκατό (5%), για τους επόμενους έξι (6) μήνες από τον χρόνο της αποστολής της έγγραφης δέσμευσης.

2. Τα προϊόντα της παρ. 1 επισημαίνονται με ευκρινές ειδικό σήμα στον χώρο πώλησης (ράφι) των προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» με μέριμνα των επιχειρήσεων της περ. β) της παρ. 1.

3. Οι επιχειρήσεις της περ. β) της παρ. 1 μεταφέρουν πλήρως τις μειωμένες τιμές πώλησης των προμηθευτών τους στον τελικό καταναλωτή. Για τα προϊόντα της παρ. 1 εφαρμόζεται ο έλεγχος του μέγιστου περιθωρίου κέρδους του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (Α’ 136), για το χρονικό διάστημα της παρ. 6. Ειδικά, για τα προϊόντα που δεν είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών κατά το άρθρο 54 του ν. 5045/2023, κατά την εφαρμογή του παρόντος το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα δεν υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα, μέχρι τη 19η Σεπτεμβρίου 2023.

4. Σε περίπτωση μη τήρησης της έγγραφης δέσμευσης της παρ. 1, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ ανά κωδικό προϊόντος. Η χρήση του ειδικού σήματος, από τις επιχειρήσεις της περ. β) της παρ. 1, σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» τιμωρείται με πρόστιμο ύψους δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ ανά κατάστημα και ανά κωδικό προϊόντος. Η αντιποίηση της πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής» ή η απομίμηση του ειδικού σήματος της παρ. 2 τιμωρείται με πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ ανά κωδικό προϊόντος και ανά κατάστημα. Τα ως άνω πρόστιμα δεν αποκλείουν την εφαρμογή των άρθρων 9 έως 9θ του ν. 2251/1994 (Α’ 191), περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.

5. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης δύνανται να προβλέπονται συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος, να καθορίζεται η διαδικασία αποστολής και διαχείρισης των έγγραφων δεσμεύσεων της παρ. 1, καθώς και επιβολής των κυρώσεων της παρ. 4, οι λεπτομέρειες σχετικά με την εφαρμογή της επισήμανσης της παρ. 2, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.

6. Το παρόν ισχύει μέχρι την 31η Μαΐου 2024.

Χρήστος Ιωάννου
[email protected]

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu