Ελλάδα

Παραλίγο νέα σιδηροδρομική τραγωδία 16 μήνες μετά τα Τέμπη

Στις 29 Μαΐου 2024 μεταξύ τρένου Ιντερσίτι και μιας εμπορικής αμαξοστοιχίας η οποία μετέφερε πιθανότατα πυρομαχικά, όπως αποκαλύπτει η  «Εφημερίδα των Συντακτών»

Έχουν περάσει 16 μήνες από την σιδηροδρομική πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών με τις πληγές αφενός να παραμένουν ακόμη ανοιχτές, αλλά και τις ελλείψεις και αδυναμίες του ελληνικού σιδηρόδρομου επίσης εδώ, όπως και ο υψηλός κίνδυνος επικινδυνότητας για χρήση του μέσου.

Αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει το σημερινό της φύλλο η «Εφημερίδα των Συντακτών» καθώς αποκαλύπτει ότι παραλίγο να είχαμε νέα σύγκρουση, έξω από τη Θεσσαλονίκη, λίγο καιρό πριν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σιδηροδρομικοί: Κατηγορούν Σταϊκούρα για «φίμωση»

"Συνεχίζουμε τον αγώνα για ασφάλεια στην εργασία και στις μεταφορές"

Πιο συγκεκριμένα, ένα τρένο Ιντερσίτι και μια εμπορική αμαξοστοιχία η οποία μετέφερε πιθανότατα πυρομαχικά, θα συγκρούονταν αν η δεύτερη δεν προέβαινε σε ακαριαία πέδη στον πολυσύχναστο σιδηροδρομικό κόμβο ΤΧ1. Η εφημερίδα μάλιστα παραθέτει ένα έγγραφο το οποίο επιβεβαιώνει ότι 16 μήνες μετά τα Τέμπη τα προβλήματα στον σιδηρόδρομο παραμένουν.

Η παραλίγο σύγκρουση αποφεύχθηκε λοιπόν στις 29 Μαΐου 2024, κάτι που αποδεικνύει περίτρανα ότι τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας συνεχίζουν να υπολειτουργούν ενάμιση χρόνο μετά το έγκλημα των Τεμπών, ενώ οι μηχανοδηγοί είναι οι μόνοι που το επισημαίνουν. Κάποια στιγμή πρέπει να αλλάξουν τα πράγματα και οι αρμόδιοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Πριν να επαναληφθεί η τραγωδία…

Τι αναφέρει το δημοσίευμα της «Εφημερίδα των Συντακτών»

Το σημείο στο οποίο η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι 50 από Αθήνα και η τοπική εμπορική 64931 θα συγκρούονταν εάν η δεύτερη δεν προέβαινε «σε ακαριαία πέδη» είναι ο πολυσύχναστος σιδηροδρομικός κόμβος ΤΧ1. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο σιδηροδρομικό κόμβο της Ελλάδας στον οποίο συναντώνται όλες οι γραμμές που φεύγουν από τη Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, προς Ειδομένη-Βόρεια Μακεδονία και προς Προμαχώνα-Αλεξανδρούπολη, ενώ ταυτόχρονα βρίσκεται κοντά στους χώρους διαλογής των εμπορευμάτων που μεταφέρονται με τρένο. Είναι επίσης ο σταθμός στον οποίο θα μετέβαινε ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης την 1/3/2023, αν την προηγουμένη δεν είχαν συμβεί τα Τέμπη, για να εγκαινιάσει, υποτίθεται, «κέντρο τηλεδιοίκησης». Ας δούμε την επίσημη περιγραφή:

● Στις 12.49, η εμπορική αμαξοστοιχία με τοπικό δρομολόγιο Αγχίαλο-Διαλογή «έλαβε εντολή από τον ΣΣ ΤΧ1 να υπερβεί το ερυθρό φωτόσημο εισόδου του σταθμού και να κατευθυνθεί προς τη γραμμή Θάλασσα της Διαλογής». Η εντολή αυτή αποδεικνύει ότι ακόμη και σήμερα τα συστήματα τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης δεν λειτουργούν στον σημαντικό αυτόν κόμβο. Εάν λειτουργούσαν, δεν θα επιτρεπόταν σε κανένα τρένο να υπερβεί το «ερυθρό φωτόσημο» γιατί αυτό θα σήμαινε ότι στη γραμμή που ακολουθεί υπάρχει άλλο τρένο. Υπενθυμίζεται ότι εντολή να υπερβεί ερυθρό φωτόσημο για να φύγει είχε δώσει και ο προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας στον μηχανοδηγό το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

● Ένα λεπτό μετά την εντολή αυτή, στις 12.50, ο σταθμός στο ΤΧ1 λαμβάνει αγγελία αναχώρησης της αμαξοστοιχίας Ιντερσίτι 50 που ερχόταν από Αθήνα με καθυστέρηση και μόλις ξεκινούσε από τον σταθμό Σίνδου. Οι αποστάσεις είναι μικρές και ύστερα από ακόμη ένα λεπτό, στις 12.51, η Ιντερσίτι 50 «αιτείται γραμμής» για να περάσει από τον ΤΧ1.

● Εάν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, όλα τα παραπάνω θα γίνονταν με συντονισμένο τρόπο. Όμως, οι σταθμάρχες στο ΤΧ1 προφανώς αιφνιδιάζονται και αποφασίζουν να δώσουν «εντολή στάθμευσης» στο εμπορικό τρένο, «αναιρώντας την εντολή χορήγησης γραμμής» που είχαν δώσει δύο λεπτά νωρίτερα.

● Η αγωνία κορυφώνεται στην τελευταία πρόταση του τηλεγραφήματος. Στα δύο λεπτά που έχουν περάσει το εμπορικό τρένο έχει ξεκινήσει πορεία και πλησιάζει να μπει στη γραμμή από την οποία θα περνούσε το Ιντερσίτι. Οι μηχανοδηγοί του εμπορικού φρενάρουν με «ακαριαία πέδη» και «παραβιάζουν για λίγα μέτρα το ελιγμόσημα του σταθμού». Αυτό σημαίνει ότι τα δύο τρένα θα βρεθούν πολύ κοντά αφού οι σιδηροτροχιές στις οποίες πατούν βρίσκονται σε πορείες συγκλίνουσες. Σε άλλες περιπτώσεις που συνέβη κάτι αντίστοιχο επιβλήθηκαν πρόστιμα, ενώ ανάλογο περιστατικό επικαλέστηκε σε πρόσφατη ανακοίνωση ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας, ζητώντας «την κεφαλή επί πίνακι» του προέδρου των μηχανοδηγών.

● Το στέλεχος του ΟΣΕ που υπογράφει το τηλεγράφημα, πάντως, προσπαθεί να απαλύνει εδώ τις εντυπώσεις, υποστηρίζοντας στην τελευταία φράση ότι η παραβίαση «δεν επηρέασε σε καμία περίπτωση τη διευθέτηση των αιχμών για τη διευθέτηση πορείας της αμαξοστοιχίας 50». Όμως, από μόνη της αυτή η αναφορά δηλώνει ότι τα τρένα βρέθηκαν σε πολύ μικρή απόσταση και η επιβατική πέρασε ξυστά από την εμπορική.

● Προφανώς στο τηλεγράφημα δεν γίνεται καμία αναφορά στο τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και είναι άγνωστο εάν αυτό θα συμβεί στο πόρισμα (η εμπειρία και από το έγκλημα των Τεμπών έχει αναδείξει ηχηρά τη δυσκολία αυτή). Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, στο διάστημα εκείνο γίνονταν εκτεταμένες μεταφορές πυρομαχικών και πολεμικού εξοπλισμού μέσω σιδηροδρόμου, συνδεόμενες και με τις αποστολές υλικού προς την Ουκρανία μέσω Βαλκανίων. Υπενθυμίζεται επίσης ότι μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής που τρέχει παράλληλα με τον ποταμό Έβρο γίνεται επίσης συστηματικά μεταφορά αρμάτων μάχης με αφετηρία την Αλεξανδρούπολη. Εάν, πάντως, η πλαγιομετωπική σύγκρουση δεν είχε αποφευχθεί και το εμπορικό τρένο μετέφερε όντως πολεμικό εξοπλισμό, οι συνέπειες θα ήταν τραγικές όχι μόνο για τους επιβάτες αλλά και για τις πυκνοκατοικημένες περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης που βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από το ΤΧ1.

Όπως φαίνεται ξεκάθαρα από το έγγραφο του ΟΣΕ, πρωταγωνιστές της παραλίγο σύγκρουσης ήταν οι σταθμάρχες του Οργανισμού και οι μηχανοδηγοί των δύο τρένων που βρέθηκαν σε απόσταση αναπνοής. Είναι επίσης προφανές ότι το συγκεκριμένο περιστατικό, που κοινοποιήθηκε δύο μέρες αργότερα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έγινε αμέσως γνωστό στους μηχανοδηγούς και ελήφθη υπ’ όψη όταν το σωματείο τους (Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης-ΠΕΠΕ) αποφάσισε να στείλει δύο εξώδικα στις 14 και τις 18 Ιουνίου 2024, όπως έκανε πριν από τα Τέμπη, χωρίς να συγκινηθεί η τότε ηγεσία του υπουργείου. Το παράδοξο είναι ότι και η νυν ηγεσία επέλεξε να φουντώσει το «εμφυλιοπολεμικό κλίμα», βάζοντας στο στόχαστρο και πάλι τους μηχανοδηγούς.

ΟΣΕ και Ηellenic Train «τα μασάνε» για τα εξώδικα που πήραν από τους μηχανοδηγούς και τον κίνδυνο νέων Τεμπών

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu