Οικονομία

Παγωμένη η αγορά των Χριστουγέννων, βόλτες χωρίς σακούλες: Τί λένε οι φορείς

Γιατί οι περισσότεροι βλέπουν, αλλά προς το παρόν, δεν αγοράζουν...

Μειωμένη εμφανίζεται η αγοραστική κίνηση τις τελευταίες ημέρες του 2024, σύμφωνα με όσα αναφέρουν στο Financial Report εμπορικοί φορείς σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, σε μια περίοδο που οι καθημερινές δαπάνες για τα απαραίτητα συνεχίζουν να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μερίδιο στα έξοδα του μήνα.

Το δώρο Χριστουγέννων, το οποίο για τους περισσότερους καταναλωτές του ιδιωτικού τομέα μπήκε την προηγούμενη Παρασκευή, σύμφωνα με τους φορείς της αγοράς, αναμένεται να χρησιμοποιηθεί καταρχήν στα πάγια έξοδα και ανάγκες και κατά δεύτερον σε δώρα και είδη πολυτελείας, ωστόσο οι ημέρες που θα έρθουν θα δείξουν αν όντως η αγορά θα κινηθεί είναι από σήμερα Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου μέχρι και την παραμονή της Πρωτοχρονιάς: Και αυτό καθώς οι προηγούμενες εβδομάδες περιελάμβαναν μόνο ”τσεκάρισμα” βιτρίνων και τιμών και βόλτες στους εμπορικούς δρόμους των μεγάλων πόλεων και όχι αγορές.

Χαρακτηριστικό είναι ότι και φέτος την τιμητική τους θα έχουν καταρχήν και κυρίως τα γνωστά πολυκαταστήματα για πιο μικρές αγορές, ενώ προτεραιότητα θα έχουν, όπως πάντα, τα δώρα, καθώς και τα ρούχα και τα παιχνίδια για τα παιδιά.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) του Νοεμβρίου σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2023, παρουσίασε αύξηση 3% έναντι αύξησης 2,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022.

Δ. Καπράλος, Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά: Μόνο στοχευμένες, μικρές αγορές μέχρι τώρα

Μεγάλη κίνηση στις κεντρικές εμπορικές πιάτσες όπως Ερμού, Χαλάνδρι, Πειραιά, αλλά και σε άλλες πιο μικρές αγορές σε όλη την Ελλάδα διαπιστώνει, μιλώντας στο Financial Report, o Δώρος Καπράλος, Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, αλλά όχι αντίστοιχη εικόνα σε αποδείξεις. “Η αγορά κινείται υποτονικά μέχρι τώρα, αυτό που περίμενε ο κόσμος είναι η καταβολή του δώρου, για να δει που θα ξοδέψει. Υπάρχει κινητικότητα, οι καταναλωτές κάνουν βόλτες, αλλά όχι αγορές. Είναι μειωμένη κατά 10% η η κίνηση σε σχέση με πέρυσι και αυτό που βλέπουμε είναι ότι όσες αγορές γίνονται είναι μικρές και στοχευμένες. Πραγματοποιούνται, δε, μετά από μεγάλη έρευνα, και επικεντρώνονται κυρίως σε κάποια δώρα για τα παιδιά, στα βασικά και λιγότερο, πλέον, όπως η ένδυση η υπόδηση. Το budget των Χριστουγέννων είναι μειωμένο σε σχέση με πέρυσι και αυτό το βλέπει κανείς και από τα δώρα για τα παιδιά».

Ο Δώρος Καπράλος

Ν. Κουγιουμτσής: Την παρτίδα σώζουν οι ξένοι στο κέντρο της Αθήνας

Παρόμοια εικόνα για την αγορά, με το κέντρο της Αθήνας να εμφανίζει πιο ανεβασμένη κίνηση δίνει στο Financial Report και ο Νίκος Κογιουμτσής, Αντιπρόεδρος του ΕΕΑ: «Με δεδομένο ότι το ¼ του ετήσιου τζίρου γίνεται τον μήνα Δεκέμβριο, η εορταστική περίοδος για την αγορά, όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες πόλεις, δεν έχει ξεκινήσει πολύ καλά. Τις ημέρες της Black Friday ξοδεύτηκαν πολλά χρήματα, η Κυριακή χθες πήγε λίγο καλύτερα και θεωρώ ότι πλέον μετά την εκταμίευση του δώρου Χριστουγέννων, των διάφορων επιδομάτων και των συντάξεων, θα τονωθεί η κατάσταση».

Ο Νίκος Κογιουμτσής

O ίδιος, πάντως, πιστεύει ότι μέχρι τώρα την κατάσταση έχουν σώσει, ειδικά στο κέντρο της Αθήνας, οι αλλοδαποί επισκέπτες: «Τα τελευταία χρόνια έχουμε κερδίσει σε μεγάλο βαθμό το στοίχημα του 12μηνου τουρισμού στην Αθήνα. Έχουμε ξένους καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και ειδικά το χειμώνα που οι τιμές της διαμονής είναι πιο χαμηλές, είναι αυτοί που ξοδεύουν περισσότερα στα καταστήματα. Οι εθνικότητες που βλέπουμε περισσότερο αυτόν τον καιρό είναι Ισραηλινοί, Αμερικανοί και κάποιοι, πιο λίγοι, Ισπανοί, Πορτογάλοι και Ιταλοί».

Π. Φιλιππίδης, Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης: Απογοητευτική μέχρι τώρα η εικόνα 

Ως ”απογοητευτική” χαρακτηρίζει την εικόνα στην αγορά της Θεσσαλονίκης, μιλώντας στο Financial Report, ο Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης. «Σε μειωμένα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι κινείται η αγορά στη Βόρεια Ελλάδα, τουλάχιστον μέχρι τώρα, υπάρχει απογοήτευση ανάμεσα στους εμπόρους, φαντάζομαι, όμως, ότι από σήμερα Δευτέρα, τα πράγματα θα είναι λίγο καλύτερα» τόνισε, προσθέτοντας ότι χθες Κυριακή με ανοιχτά τα καταστήματα, έγιναν κάποιες πρώτες αγορές.

Κάθε πέρυσι και καλύτερα…

Πάντως οι έρευνες δείχνουν ότι σε ό,τι αφορά τις αγορές των Χριστουγέννων η κατάσταση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «κάθε πέρυσι και καλύτερα». Σύμφωνα με στοιχεία από την έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, πέρυσι την αντίστοιχη περίοδο είχε αρχίσει να “ομαλοποιείται μετά από μια μακρά περίοδο επάλληλων κρίσεων (οικονομικής, υγειονομικής, ενεργειακή)”.

Κατά τα ευρήματα της συγκεκριμένης έρευνας, το μερίδιο των επιχειρήσεων με υψηλότερες πωλήσεις κατά τη φετινή εορταστική περίοδο υπερέβη το αντίστοιχο περσινό.

Οι πωλήσεις σε τρόφιμα και δώρα κατέγραψαν ισχυρότερη άνοδο από τον μέσο όρο, ενώ η επισκεψιμότητα κυμάνθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, με τις καλές καιρικές συνθήκες να λειτουργούν ευνοϊκά. Οι σωρευτικές πληθωριστικές πιέσεις και η συμπίεση του κέρδους είχαν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό προσφορές/ εκπτώσεις, με τα «φθηνότερα» προϊόντα να διακινούνται περισσότερο. Βέβαια η αβεβαιότητα στο λιανικό παραμένει, με σημαντικότερες προκλήσεις το αυξημένο λειτουργικό κόστος, τον πληθωρισμό τη διαχείριση των ανατιμήσεων και τη φορολόγηση.

Κατά την περυσινή εορταστική περίοδο σχεδόν 3 στις 10 επιχειρήσεις (29%) σημείωσαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με το 2022, ενώ το 41% των επιχειρήσεων παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα. Ωστόσο, ποσοστό (30%) των επιχειρήσεων κατέγραψε χαμηλότερες πωλήσεις.
Εξάλλου στις μισές (48%) επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση δεν ξεπέρασε το 10%. Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 55% αυτών εμφάνισε υποχώρηση πωλήσεων έως 20%.

Μαρία Μπακοπούλου

mariabakopoulou@financialreport.gr

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu