Οι νέοι κανόνες θα περιλαμβάνουν περιορισμό των θέσεων ελλιμενισμού, ή μια διαδικασία προσφορών για λιμενικές χρονοθυρίδες, είπε ο πρωθυπουργός
Σε μια πρώτη κίνηση της ελληνικής κυβέρνησης να αντιμετωπίσει τις συνέπειες του υπερτουρισμού στη μετά την πανδημία εποχή, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στο Bloomberg, σημείωσε ότι έχει έρθει η ώρα να τεθούν περιορισμοί στον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται τα δημοφιλή ελληνικά νησιά.
“Πιστεύω ότι θα το κάνουμε το επόμενο έτος”, ανέφερε ο Κ. Μητσοτάκης στο πλαίσιο συνέντευξής του, σχετικά με την απόφαση να τεθεί πλαφόν στις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων. Οι νέοι κανόνες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν περιορισμό των θέσεων ελλιμενισμού, ή μια διαδικασία προσφορών για λιμενικές χρονοθυρίδες, όπως ανέφερε.
Στην περίπτωση της Ελλάδας βέβαια το διακύβευμα είναι υψηλό, καθώς ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το 1/4 της οικονομικής παραγωγής της, με τη χώρα να έχει καταγράψει ρεκόρ τουριστικών επισκέψεων και ταξιδιωτικών δαπανών μετά την πανδημία.
Η Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατ. τουρίστες το 2023, αριθμό αυξημένο κατά 18% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ μόνο το α’ τρίμηνο του 2024 ο αριθμός των επισκεπτών παρουσίασε αύξηση σχεδόν 25%. Η κρουαζιέρα απέφερε στη χώρα έσοδα 847,4 εκατ. ευρώ πέρυσι, υπερδιπλάσια από τα έσοδα του 2022.
Παρότι η απόφαση του Έλληνα πρωθυπουργού θα μπορούσε να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τον κλάδο γενικότερα, το Bloomberg σημειώνει ότι οι νέοι κανόνες δεν αναμένεται να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον τεράστιο τουριστικό τομέα της χώρας, καθώς τα κρουαζιερόπλοια θα συνεχίσουν να επισκέπτονται τα δημοφιλέστερα ελληνικά νησιά, ενώ πολλά κρουαζιερόπλοια έχουν ως βάση τους το λιμάνι του Πειραιά.
Ωστόσο, το σχόλιο του Κυριάκου Μητσοτάκη εγείρει το ερώτημα εάν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια αποφέρουν οικονομικά οφέλη που υπερτερούν των επιπτώσεών τους στο περιβάλλον.
Μιλώντας στο Bloomberg, ο κ. Μητσοτάκης επέστησε την προσοχή στην πίεση που δέχονται οι πιο δημοφιλείς προορισμοί της χώρας, όπως το κυκλαδίτικο νησί της Σαντορίνης.
“Η Σαντορίνη από μόνη της αποτελεί πρόβλημα”, δήλωσε ο πρωθυπουργός, επισημαίνοντας ότι θα μπορούσε να υπάρξει μια αποσύνδεση του μεγάλου αριθμού κρουαζιερόπλοιων που ελλιμενίζονται στο νησί και του πόσο συμβάλλουν στην τουριστική οικονομία. Επιπλέον τόνισε ότι ο αυξημένος αριθμός των κρουαζιεροπλοίων θα μπορούσε να αποτρέψει άλλους επισκέπτες να πάνε στη Σαντορίνη.
“Υπάρχουν άνθρωποι που δαπανούν πολλά χρήματα για να επισκεφθούν τη Σαντορίνη και δεν θέλουν το νησί να πλημμυρίζει” με κόσμο, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι “επιπροσθέτως, το νησί δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά (αυτόν τον αριθμό), ούτε από πλευράς ασφάλειας”.
Η Σαντορίνη, γνωστή για το εντυπωσιακό ηφαιστειακό τοπίο της και τα μοναδικά ηλιοβασιλέματά της, αναδείχθηκε πέρυσι ο δημοφιλέστερος νησιωτικός προορισμός για κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα, υποδεχόμενη 800 πλοία που μετέφεραν στο νησία 1,3 εκατ. επισκέπτες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος. Αριθμό αυξημένο κατά 17% σε σύγκριση με το 2022. Κι αυτό την ώρα που το νησί έχει περίπου 15.000 μόνιμους κατοίκους.
Η Ελλάδα, όπως σημειώνει το Bloomberg, δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που έχει αναγκαστεί να αναλάβει δράση για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του υπερτουρισμού. Η Ιταλία απαγόρευσε το 2021 τη διέλευση μεγάλων κρουαζιεροπλοίων από το κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας, μετά τη ζημιά που προκάλεσε ο υπερτουρισμός, ενώ πλέον επιβάλει και φόρο στους ημερήσιους επισκέπτες κατά τη διάρκεια των περιόδων αιχμής.
Η Σαντορίνη δεν είναι όμως το μόνο ελληνικό νησί που υφίσταται πιέσεις από τον υπερτουρισμό. Η Μύκονος υποδέχθηκε το 2023 τον δεύτερο υψηλότερο αριθμό κρουαζιεροπλοίων, συνολικά 749, αριθμό επίσης αυξημένο κατά 23% σε σύγκριση με το 2022.
“Η Σαντορίνη είναι η πιο ευάλωτη, η Μύκονος θα ακολουθήσει”, δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι αυτά τα δύο νησιά είναι αυτά που “κυρίως υποφέρουν” αλλά δεν είναι τα μόνα.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Χρηματιστήριο: Ανακατάληψη των 1.400 μονάδων, αλλά στο -0,16% η εβδομάδα – Δυνατά ο ΟΠΑΠ με +3,27%
- Bosch: Προχωράει σε 5.500 απολύσεις εν μέσω κρίσης στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία
- ΟΤΕ: Αγορές μετοχών αξίας 6,15 εκατ. ευρώ
- Οι Σαουδάραβες στην Αθήνα για το ελληνικό φάρμακο
- CEPE: Οι δασμοί στις εισαγωγές Κίνας θα επηρεάσουν την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας χρωμάτων της ΕΕ
- Αναβλήθηκε η δίκη της Ειρήνης Μουρζούκου για συκοφαντική δυσφήμιση
- Q&R: Σε πρώιμες επαφές με εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς
- Πως θα δουλέψουν τα εμπορικά καταστήματα στις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις