Οικονομία

Με νεροπίστολα ο Σκρέκας πολεμάει την ακρίβεια – Νέο «υπερόπλο» η παλιά ιστοσελίδα ekatanalotis με κατευθυνόμενη και ατελή πληροφόρηση

Ο υπουργός Ανάπτυξης με τον Πρωθυπουργό ατενίζουν τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ και την μείωση του 5%, που δεν ήρθε...

Ως νέο όπλο ο υπουργός προβάλει την «αναβαθμισμένη» πλατφόρμα e-katanalotis, η οποία όμως κινείται στον ίδιο δρόμο των λαθών και της ατελούς πληροφόρησης με την προηγούμενη ιστοσελίδα

Τα κακά μαντάτα για τον πληθωρισμό του Απριλίου ήρθαν την Τρίτη 30/4 από την Eurostat. Για έναν ακόμα μήνα ο δείκτης τιμών καταναλωτή (ο εναρμονισμένος που μετρά η Eurostat) έδειξε ότι οι τιμές τον Απρίλιο σε ετήσια βάση αυξήθηκαν 3,2%. Το 3,2% είναι πάνω από το μέσο όρο της ευρωζώνης, που τον ίδιο μήνα ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε 2,4%.

Αυξάνεται ο πληθωρισμός στην Ελλάδα επί 35+1 μήνες

Αν πάντως οι λέξεις ήταν «όπλα κατά της ακρίβειας» τότε θα είχαν αποδώσει και τα μέτρα που η κυβέρνηση έχει λάβει. Και ο πληθωρισμός θα είχε υποχωρήσει. Αντίθετα,  τόσο ο πρωθυπουργός όσοι και οι δύο τελευταίοι υπουργοί του στο υπουργείο Ανάπτυξης, ο  Κώστας Σκρέκας και προηγουμένω ο Άδωνις Γεωργιάδης, επαναλαμβάνουν τα ίδια και τα ίδια. Αποτέλεσμα μηδέν. Ο πληθωρισμός σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ αυξάνεται για 35 συνεχείς μήνες (από τον Μάιο του 2021 μέχρι και τον Μάρτιο του 2024). Εάν μάλιστα η ΕΛΣΤΑΤ εξάγει το ίδιο συμπέρασμα με την Eurostat για τον Εθνικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, τότε το νούμερο του δείκτη τιμών καταναλωτή θα γράψει αύξηση επί 36 συνεχόμενους μήνες στην Ελλάδα.
Την Τρίτη 30 Απριλίου, ο υπουργός Σκρέκας εμφανίστηκε στο φιλόξενο στούντιο του ΣΚΑΪ (σ.σ. έχει καταντήσει θαμώνας) για να παρουσιάσει το νέο «υπερόπλο» για την καταπολέμηση της ακρίβειας. Αναφερόμαστε στην αναμορφωμένη ιστοσελίδα e-katanalotis, που σύμφωνα με τον υπουργό οι καταναλωτές μπορούν να αναζητούν διάφορα προϊόντα και να βρίσκουν τη φθηνότερη τιμή για αυτά τα προϊόντα.

Ελλιπής και κατευθυνόμενη πληροφόρηση 

Για άλλους πρόκειται για ένα ακόμα «νεροπίστολο»,  από αυτά που έχει χρησιμοποιήσει ο υπουργός και ο προκάτοχός του για να τιθασεύσουν τον πληθωρισμό. Φαίνεται όμως πως αυτό το νέο μέτρο μπορεί να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που μπορεί να λύσει αφού σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς η αγορά ελέγχεται από συγκεκριμένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες καρτέλ με ελάχιστες αυξομειώσεις στις τιμές των προϊόντων.

Ενα άλλο ζήτημα είναι, ότι ο Σκρέκας  συνεχίζει να επαναλαμβάνει το λάθος που ξεκίνησε ο Άδωνις Γεωργιάδης με το καλάθι του νοικοκυριού. Τόσο η πλατφόρμα του καλαθιού του νοικοκυριού όσο και η νέα ιστοσελίδα e-katanalotis δεν καταγράφουν την ιστορική διακύμανση των τιμών των ίδιων προϊόντων. Δηλαδή την διαχρονική εξέλιξη της τιμής του τάδε προϊόντος με αυτά τα χαρακτηριστικά. Ετσι, και ο καταναλωτής δεν έχει πληροφόρηση για το εάν η τιμή του συγκεκριμένου προϊόντος έχει αυξηθεί ή μειωθεί.

Αντίθετα, οι πλατφόρμες δείχνουν μια τιμή σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Εάν η τιμή έχει ανέβει ή πέσει δεν το γνωρίζει ο καταναλωτής. Επίσης, όπως και στο καλάθι του νοικοκυριού έτσι και το e-kananalotis δεν υπάρχουν εις το διηνεκές τα συγκεκριμένα προϊόντα, διότι τα σούπερ μάρκετ αλλάζουν κωδικούς ανά πάσα στιγμή. Συνεπώς τα προϊόντα είναι παρόμοια αλλά όχι ίδια. Και έτσι αποτυπώνεται μία τιμή σε μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή κάνοντας αδύνατη την σύγκριση τιμών του ίδιου προϊόντος από ένα ή περισσότερα σούπερ μάρκετ (η σύγκριση είναι δυνατή μόνο εάν ο καταναλωτής κρατά σε αρχείο κάθε μέρα τις τιμές ανά προϊόν, αλλά και πάλι με την αλλαγή των κωδικών τα προϊόντα δεν είναι ίδια).

Το FinancialReport επισκέφτηκε την Τρίτη σούπερ μάρκετ αλλά δεν βρήκε τα προϊόντα που εμφάνισε το e-katanalotis με βάση τους κωδικούς που αναγράφονται. Μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις  βρήκε φθηνότερα προϊόντα –  ορισμένα απορρυπαντικά – σε σούπερ μάρκετ, αλλά δεν είχαν τους ίδιους κωδικούς με αυτά που εμφανίζονταν στη ιστοσελίδα e-katanalotis.

Το γεγονός ότι ο καταναλωτής θα γίνει «Θανάσης Βέγγος» και θα πηγαίνει από το ένα σούπερ μάρκετ στο άλλο δεν το σχολιάζουμε καν.  Ούτε το ότι η πλατφόρμα δεν απευθύνεται σε όλους τους καταναλωτές ανά την Ελλάδα , αλλά μόνο σε αυτούς όπου υπάρχει μεγάλο σούπερ μάρκετ δίπλα τους. Ισως γιατί,  για τους πολιτικούς «Ελλάδα μπορεί να είναι μόνο η Αθήνα και τα άλλα αστικά κέντρα». Όχι τα χωριά, όχι τα νησιά, όχι οι κωμοπόλεις.

Αν ο κ. Σκρέκας  συνεχίζει να νομίζει ότι βγαίνοντας στις τηλεοράσεις και περιδιαβαίνοντας τους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ θα πέφτουν και οι τιμές- όπως λέει- , η πραγματικότητα τον έχει διαψεύσει πολλάκις. Και έχει γίνει πολύ κουραστικός. Δυστυχώς σε αυτό το «τούνελ» έχει βάλει και τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος έχει κάνει πάμπολες δηλώσεις – τουλάχιστον από πέρυσι – για τον έλεγχο των τιμών. Αλλά αποτέλεσμα ούτε αυτός έχει δει, επαναλαμβάνοντας πλέον ασκόπως ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η ακρίβεια…

Χρήστος Ιωάννου
[email protected]

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu