"Η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου που ανακοινώθηκε χθες στον ΑΔΜΗΕ καθιστά το έργο του Great Sea Interconnector, μη βιώσιμο", τόνισε ο πρόεδρος και CEO του ΑΔΜΗΕ
Αν δεν αλλάξει η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ) για την ηλεκτρική διασύνδεση με την Ελλάδα (Great Sea Interconnector), το έργο θα σταματήσει, δήλωσε απόψε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ).
Το απόγευμα σήμερα, Τετάρτη 3 Ιουλίου, ο κ. Μανουσάκης είχε συνάντηση στο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, προκειμένου να τον ενημερώσει τόσο για το μπλοκάρισμα του έργου και τις επιπτώσεις προφανώς στην εταιρεία, αλλά και τις γεωπολιτικές παρενέργειες, όσο, ενδεχομένως, και να ζητήσει την πολιτική μεσολάβηση του πρωθυπουργού στον Κύπριο Πρόεδρο Νίκο Χριστοδουλίδη.
Υπενθυμίζουμε πως η κυπριακή πλευρά (ΡΑΕΚ) ανακοίνωσε χθες Τρίτη 2 Ιουλίου ότι η ανάκτηση δαπανών από τον υποστηρικτή του έργου, δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ, θα μπορεί να ξεκινήσει μόνο μετά την εμπορική λειτουργία του έργου, δηλαδή το 2030.
Τότε, δηλαδή που με βάση το χρονοδιάγραμμα, θα αρχίσει η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από Ελλάδα προς Κύπρο, και όχι κατά τη διάρκεια κατασκευής του καλωδίου.
Συγκεκριμένα η ΡΑΕΡΚ αναφέρει: «Λαμβανομένης υπόψη της υψηλής πρόσθετης απόδοσης (WACC premium) που έχει ήδη χορηγηθεί (…) δεν κρίνεται εύλογη η εισήγηση του Φορέα Υλοποίησης για παροχή του κανονιστικού κινήτρου αναφορικά με την αναγνώριση εύλογης απόδοσης και εσόδου και ανάκτηση κατά την κατασκευαστική περίοδο, και οποιεσδήποτε δαπάνες αφορούν την περίοδο αυτή δεν θα αναγνωριστούν και/ή ανακτηθούν με οποιοδήποτε τρόπο πριν από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου».
Επίσης, απορρίπτει πολλά άλλα αιτήματα του ΑΔΜΗΕ, μεταξύ των οποίων και το αίτημα για πρόσθετες εξασφαλίσεις έναντι κινδύνων που ξεφεύγουν από τον έλεγχο του Φορέα Υλοποίησης του Έργου.
Όπως επισημαίνει ο κ. Μανουσάκης, η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου, «δημιουργεί αρνητική παρούσα αξία άνω των 100 εκατ. ευρώ για το έργο. Δημιουργεί θέμα ασφάλειας δικαίου για την επένδυση και θέμα εμπιστοσύνης στις διοικητικές αποφάσεις και πρέπει να αναθεωρηθεί άμεσα προκειμένου να συνεχιστεί το έργο» καλώντας την Ρυθμιστική Αρχή να αναθεωρήσει στάση καθώς «με τα δεδομένα που δημιουργεί αυτή η ρυθμιστική απόφαση κανένας επενδυτής δεν θα γινόταν μέτοχος».
«Αν η απόφαση δεν αλλάξει τις αμέσως επόμενες ημέρες, το έργο θα σταματήσει. Η εξέλιξη αυτή θα ήταν ιδιαίτερα αρνητική για τους καταναλωτές της Κύπρου, καθώς θα χαθεί η ευκαιρία να μειωθεί το πολύ υψηλό κόστος ενέργειας που πληρώνουν σήμερα», καταλήγει.
Αναλυτικά ο κ. Μανουσάκης επισημαίνει τα εξής:
«Η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου που ανακοινώθηκε χθες στον ΑΔΜΗΕ καθιστά το έργο του Great Sea Interconnector, μη βιώσιμο. Η απόφαση αυτή ανατρέπει την προηγούμενη απόφαση μεθοδολογίας εσόδου (ΡΑΕΚ 022/2023, 25/1/2023, Παράρτημα 1), η οποία είχε ληφθεί όταν το έργο είχε ο προηγούμενος φορέας υλοποίησης και βάσει αυτής ο ΑΔΜΗΕ έλαβε την επενδυτική απόφαση να γίνει φορέας υλοποίησης του έργου, τον Οκτώβριο του 2023. Αυτή η ανατροπή δημιουργεί αρνητική παρούσα αξία άνω των 100 εκατ. ευρώ για το έργο. Δημιουργεί θέμα ασφάλειας δικαίου για την επένδυση και θέμα εμπιστοσύνης στις διοικητικές αποφάσεις και πρέπει να αναθεωρηθεί άμεσα προκειμένου να συνεχιστεί το έργο. Είμαστε σε συνεννόηση με τη ΡΑΕΚ για να κατατεθεί αίτηση αναθεώρησης τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Η Ελλάδα έχει ήδη δεσμευτεί μέσω της απόφασης της ΡΑΑΕΥ, ώστε οι Έλληνες καταναλωτές να πληρώσουν το μερίδιο που τους αναλογεί στην ηλεκτρική διασύνδεση κατά τη διάρκεια της κατασκευής της, ώστε να είναι το έργο βιώσιμο. Αναμένουμε μία αντίστοιχη απόφαση και από την κυπριακή πλευρά.
Το ποσό που καλούνται να πληρώσουν οι Κύπριοι καταναλωτές κατά την κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου είναι μόλις 0,6 λεπτά του ευρώ ανά KWh, κόστος το οποίο θα ανακτηθεί από τη μείωση που θα προκαλέσει στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της.
Θέλω επίσης να ξεκαθαρίσω ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει την οικονομική ευρωστία να κατασκευάσει το έργο, αλλά υπό τα δεδομένα που δημιουργεί αυτή η ρυθμιστική απόφαση κανένας επενδυτής δεν θα γινόταν μέτοχος.
Συνεπώς αν η απόφαση δεν αλλάξει τις αμέσως επόμενες ημέρες, το έργο θα σταματήσει. Η εξέλιξη αυτή θα ήταν ιδιαίτερα αρνητική για τους καταναλωτές της Κύπρου, καθώς θα χαθεί η ευκαιρία να μειωθεί το πολύ υψηλό κόστος ενέργειας που πληρώνουν σήμερα».
Αξίζει να σημειωθεί πως το έμπρακτο ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στη διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ Great Sea Interconnector εξέφρασε πρόσφατα, πριν γίνει γνωστό το κυπριακό μπλόκο, το κρατικό αμερικανικό fund DFC (Ναυπηγεία Ελευσίνας), μέσω επιστολής προθέσεως (Letter Of Intent), που απηύθυνε στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ.
Το DFC έλαβε τη σχετική απόφαση μετά από οικονομική και τεχνική αξιολόγηση του έργου και η συμμετοχή του θα έχει τη μορφή είτε συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο είτε δανειοδότησης είτε συνδυασμού των δύο.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Μικτές τάσεις στα ασιατικά χρηματιστήρια
- ΕΛΓΑ: Καταβολές 2,6 εκατ. ευρώ για τις ενστάσεις της τετραετίας
- Northvolt: Στο άρθρο 11 του πτωχευτικού κώδικα η σουηδική εταιρεία μπαταριών
- Ένωση Σούπερ μάρκετ: Τί τιμές περιμένουμε το 2025, η έλλειψη προσωπικού και η άμεση δράση σε περίπτωση μείωσης του ΦΠΑ
- Ταμείο για την Κοινωνία των Πολιτών: Η Νορβηγία χρηματοδοτεί με 14,3 εκατ. ευρώ την Ελλάδα
- Aegean Airlines: Συνεχίζει την κερδοσκοπία με τις τιμές των εισιτηρίων εις βάρος ταξιδιωτών, προκαλώντας αντιδράσεις
- Βρετανία: Οι σιδηρόδρομοι επανέρχονται στα χέρια του κράτους
- Γ. Μπιλιράκης: Από τις λίγες χώρες που καταβάλλουν το 2% του ΑΕΠ τους στην άμυνα η Ελλάδα
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις