Επιχειρήσεις

Limit up για τις εγχώριες εταιρείες ειδών υγιεινής διατροφής: Αυξάνονται και βγαίνουν και στο εξωτερικό

O CEO της Snackcraft, Δημήτρης Στρατάκης

Αυστραλία, ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, ακόμα και Μέση Ανατολή βρίσκονται στο στόχαστρο

Μια αγορά που συνεχώς διευρύνεται είναι αυτή των υγιεινών σνακ και γευμάτων στην Ελλάδα. Ούσα άρρηκτα συνδεδεμένη με την συνεχιζόμενη τάση για διατροφή με χαμηλά λιπαρά, φυτικές ίνες και φιλικά για άτομα με θέματα υγείας, η συγκεκριμένη αγορά παραμένει, ωστόσο, ελαφρά πιο ακριβή σε σχέση με τα συμβατικά προϊόντα διατροφής.

Μια βρετανική έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε το 2023, πιο συγκεκριμένα, η έκθεση Broken Plate του The Food Foundation διαπίστωσε ότι τα υγιεινά τρόφιμα είναι συνήθως δύο φορές πιο ακριβά από τα λιγότερο υγιεινά τρόφιμα, σε βάση ανά θερμίδα. Αυτό δεν εμποδίζει, ωστόσο, τη δραστηριοποίηση, ακόμα και από άτομα που μέχρι πρότινος δεν είχαν καμία σχέση με τη βιομηχανία.

Sporos για παιδιά και όχι μόνο

Με συστατικά όπως μήλο, βρώμη, σπανάκι, λιναρόσπορο και με εννιά κωδικούς μέχρι τώρα, η εταιρεία Sporos έκανε την εμφάνισή της πριν από μερικές ημέρες, με στόχο να λύσει το πρόβλημα των σνακ για τα παιδιά. Με ιδρύτριες την Έρη Χριστογιάννη και την Άννα Μαρία Βολανάκη, η εταιρεία Sporos ξεκίνησε τη δραστηριοποίησή της με μικρά γεύματα για παιδιά, τα οποία είτε έρχονται στην πόρτα μας μέσω παραγγελίας στο site της εταιρείας, είτε μπορεί να τα βρει κανείς σε επιλεγμένα delicatessen καταστήματα στην Αθήνα και στην Κρήτη. Έπεται, δε, σύντομα και η συνεργασία με γνωστό σούπερ μάρκετ των Βορείων Προαστίων, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει και ενδιαφέρον από εταιρεία για εξαγωγή στη Μέση Ανατολή. Στα σνακ της εταιρείας αυτής μπορεί να βρει κανείς διάφορες γεύσεις, από κράκερ, μέχρι τσουρέκι, όλα με χαμηλά λιπαρά και ελάχιστη ή και καθόλου περιεκτικότητα ζάχαρης.

Η Palse μπήκε και στην Amazon

Είχε προηγηθεί, στα τέλη του 2022, η επιχειρηματική κίνηση της εταιρείας Palse, μιας αναπτυσσόμενης βιομηχανικής μονάδας στην περιοχή των Αχαρνών που ξεκίνησε βασιζόμενη σε μια πολύ απλή ιδέα: Την κατεργασία οσπρίων όπως αρακά, κουκιά και ρεβύθια, με υγιεινό τρόπο, έτσι ώστε να μετατραπούν σε υγιεινά σνακ με πολύ λίγες θερμίδες. Πρόκειται για μία δραστηριότητα παραγωγής σνακ από εναλλακτικά υλικά μεσογειακής διατροφής πέρα από τα γνωστά, καλαμπόκι, αλεύρι και τυρί, η οποία γίνεται τα τελευταία χρόνια δημοφιλής διεθνώς. Έτσι, προσφέρεται για εξαγωγές από την Ελλάδα δεδομένου ότι μεγάλα σούπερ μάρκετ σε Ευρώπη και ΗΠΑ ενδιαφέρονται για προϊόντα υγιεινών σνακ ιδιωτικής ετικέτας ή με τη δική τους επωνυμία, προκειμένου να ανοίξουν διαθέσουν περισσότερα και καλύτερα προϊόντα στους καταναλωτές.

Ιθύνοντες νόες πίσω από την συγκεκριμένη ιδέα είναι δύο πρώην στελέχη μεγάλων εταιρειών: O Βασίλης Καραλής, πρώην στέλεχος της εταιρείας Nestle για 14 χρόνια στην κατηγορία του καφέ, καθώς και ο Αργύρης Καραπατάκης, πρώην στέλεχος, επί 14 έτη, σε μια ακόμα πολυεθνική εταιρεία, τη Philip Morris. Οι δύο τους, συναντήθηκαν για πρώτη φορά στο μεταπτυχιακό τους στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και μετά από χρόνια και πολλή συζήτηση αποφάσισαν να αφήσουν τις δουλειές τους στις δύο μεγάλες εταιρείες και να ξεκινήσουν το δικό τους επαγγελματικό εγχείρημα, με στόχο όχι μόνο την αγορά της Ελλάδας, αλλά και του εξωτερικού.

Ο Βασίλης Καραλής και ο Αργύρης Καραπατάκης

Στην παρούσα φάση, διατίθενται προς πώληση έξι κωδικοί, σε αλμυρή και γλυκιά γεύση, σνακ τα οποία φτιάχνονται κυρίως από την επεξεργασία αρακά, κουκιών, ρεβυθιών και καλαμποκιού, αναμεμιγμένα με διάφορα μπαχαρικά όπως πάπρικα, σουσάμι και θαλασσινό αλάτι. Στη γλυκιά τους εκδοχή δεν χρησιμοποιείται ζάχαρη, αλλά γλυκαντικά όπως μέλι και μαύρη σοκολάτα. Τα προϊόντα της Palse διατίθενται, ήδη, στα περισσότερα ελληνικά supermarkets, όπως Σκλαβενίτης, My Market, Μασούτης, Market Inn κλπ, ενώ πωλούνται και στην Amazon, με προοπτική να εδραιωθούν το επόμενο χρονικό διάστημα στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας.

Τhe Lowcals: Μετά τον Σκλαβενίτη, οδεύει προς τουρισμό

Υπενθυμίζεται ότι πριν από μερικές εβδομάδες έκαναν πρεμιέρα στα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, όπου και θα βρίσκονται αποκλειστικά, τουλάχιστον όσον αφορά την παρουσία τους στη λιανική, τα έτοιμα γεύματα χαμηλών λιπαρών The Lowcals. Στην παρούσα φάση τα προϊόντα αυτά διατίθεται μόνο σε 30 καταστήματα και λόγω μιας ειδικής προεργασίας και συσκευασίας με τροποποιημένο άζωτο-φιλικό προς τα τρόφιμα, διατηρούνται μέχρι και οκτώ ημέρες στο ψυγείο. Θέλουν, δε, μόλις 3 λεπτά ψήσιμο στα μικροκύματα και ένα 20λεπτο στον συμβατικό φούρνο.

Προς το παρόν, η εταιρεία παρασκευάζει και προτείνει στο καταναλωτικό κοινό, μέσω των ψυγείων της Σκλαβενίτης, πέντε γεύματα, τα οποία βασίζονται κυρίως στο κοτόπουλο, τα λαχανικά, τα super foods και τα ζυμαρικά, ενώ στην ήδη υπάρχουσα σειρά θα προστεθούν και άλλα πιάτα στο άμεσο μέλλον. Η παραγωγή των φαγητών, στην παρούσα φάση, γίνεται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Olympic Catering, ενώ για τις ανακυκλωμένες συσκευασίες συνεργάζονται με την εταιρεία Kapelis Packaging.

Τον σχεδιασμό των πιάτων επιμελείται ο Δημήτρης Δελλής, έχοντας ως συνεργάτες του έμπειρους σεφ, ενώ την ομάδα, μαζί με την Σάντρα Τσιλιγγερίδου, συμπληρώνει ο οικονομολόγος Χρήστος Μελάς.

Ο Δημήτρης Δελλής

Η ανταπόκριση των πρώτων εβδομάδων πορείας των προϊόντων, σύμφωνα με πληροφορίες του Financial Report, είναι σε θετικό έδαφος, με αποτέλεσμα να υπάρχει πιθανότητα τα γεύματα να διατεθούν και σε άλλα σούπερ μάρκετ της αλυσίδας, ακόμα και εκτός Αττικής, ενώ η εταιρεία αναζητά μελλοντικά και άλλες εμπορικές διεξόδους, όπως πχ ξενοδοχεία ή γυμναστήρια.

Unismack-Snackcraft: Οι πρώτοι διδάξαντες πήγαν Αμερική και αναμένουν τζίρο 30 εκατ. το 2024

Aπό το 2008 βρίσκεται στο Kιλκίς η εταιρεία Unismack, παράγοντας υγιεινά σνακ και κράκερ. Όμως μόλις το 2022 ξεκίνησε το ταξίδι της στις ΗΠΑ και η πιο συστηματική έξοδος στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τον CEO της Snackcraft Δημήτρη Στρατάκη, της εταιρείας που ιδρύθηκε στις ΗΠΑ, με εργοστάσιο στο Μίσιγκαν, το επενδυτικό της πλάνο, για αρχή, στις ΗΠΑ είναι της τάξης των 20 εκατ. ευρώ. Η επένδυση ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2022 και η πρώτη φάση της ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2023.

Σύμφωνα με τον ίδιο «πρόκειται για εξωστρεφή εταιρεία, αλλά από την Ελλάδα εξακολουθούμε να έχουμε τον μεγαλύτερο όγκο παραγωγής προς χώρες του εξωτερικού. Η Αμερική να παραμένει η μεγαλύτερή μας αγορά, ωστόσο θα εξάγουμε και από Ελλάδα. Έχουμε, επίσης, λανσαρίσματα στο Μοrrisons και στο Sainsburys, οι οποίες είναι μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου στη Μεγάλη Βρετανία. Αυτές οι αλυσίδες θα πάρουν μάλιστα κάποια από τα νέα μας προϊόντα, τα pretzel χωρίς γλουτένη. Οι δοκιμαστικές παραγωγές έχουν ολοκληρωθεί ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2023 και εμπορικά είναι ήδη στο ράφι των σούπερ μάρκετ τον Ιανουάριο του 2024».

Τα προϊόντα της Unismack βρίσκονται, εξάλλου, και σε αλυσίδες λιανικής στην Αυστραλία από το 2023. Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις του κ. Στρατάκη, το 2024, πρώτο έτος πλήρους λειτουργίας στις ΗΠΑ, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας αναμένεται να φτάσει τα 30 εκατ. ευρώ.

Μαρία Μπακοπούλου

[email protected]

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu