Επιχειρήσεις

Λιανεμπόριο: Μεικτά σινιάλα για τον τζίρο στις εκπτώσεις

Το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής ενημερώνει πως σύμφωνα με τις εμπορικές επιχειρήσεις των κυριότερων τοπικών αγορών, τα καλοκαιρινά στοιχεία για το λιανεμπόριο της Αττικής ποικίλουν από αγορά σε αγορά και από κατάστημα σε κατάστημα.

_x000D_

Ο εμπορικός κόσμος ελπίζει πάντως πως η αγορά θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά και τον Σεπτέμβριο, με τη προϋπόθεση να μην βρεθεί και το εμπόριο αντιμέτωπο με τα νέα περιοριστικά μέτρα για τους ανεμβολίαστους, που θα ισχύσουν από τις 13 Σεπτεμβρίου στην εστίαση και τη διασκέδαση.

_x000D_

Η αύξηση του τζίρου τους καλοκαιρινούς μήνες, μπορεί να «έκλεισε τρύπες» για τρέχουσες ανάγκες, αλλά σαφώς δεν έφτασε να επουλώσει τις «ανοιχτές πληγές» για το σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων στο Λεκανοπέδιο. Οι θερινές εκπτώσεις, βαδίζουν και επισήμως προς το τέλος τους στις 31 Αυγούστου για να ξεκινήσουν όμως να τρέχουν από 1η Σεπτεμβρίου, οι προσφορές του «αποκαλόκαιρου».

_x000D_

Σύμφωνα με τα ενδεικτικά στοιχεία εμπορικών καταστημάτων λιανικής σε διάφορες περιοχές της Αττικής, λαμβάνοντας υπόψη τις έρευνες του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ και του ΕΣΑ, καθώς και τις πρώτες εκτιμήσεις των εμπορικών συλλόγων του Λεκανοπεδίου παρατηρούνται διαφοροποιήσεις, αποκλίσεις και αυξομειώσεις.

_x000D_

Συνοπτικά, σε 4 στις 10 επιχειρήσεις η εμπορική κίνηση των θερινών εκπτώσεων ήταν φέτος αυξημένη έως και 30% σε σύγκριση με πέρυσι. Ο τζίρος σε 3 στις 10 κινήθηκε στα ίδια περυσινά επίπεδα και επίσης σε 3 στις 10 σε χαμηλότερα επίπεδα μεταξύ 10-15% σε σύγκριση με πέρυσι και έως -35% σε σύγκριση με το 2019.

_x000D_

Για 6 στα 10 εμπορικά, ανεξαρτήτως τζίρου, οι πωλήσεις δεν άφησαν περιθώρια κέρδους, λόγω μεγάλων εκπτώσεων, αλλά και μεγάλων ανατιμήσεων. Η εικόνα των κεντρικών αγορών τον Αύγουστο με αυξημένη τουριστική κίνηση ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πωλήσεων.

_x000D_

Συνολικά τη φετινή δίμηνη περίοδο των θερινών εκπτώσεων ο Ιούλιος ήταν καλύτερος μήνας σε πωλήσεις από τον Αύγουστο, με καλύτερο το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου και χειρότερο το τελευταίο 15νθήμερο του Αυγούστου, που λόγω καύσωνα εντός και διακοπών εκτός Αττικής, παρατηρήθηκε καθίζηση της θερινής κατανάλωσης.

_x000D_

O τζίρος στο λιανεμπόριο μετά το «άνοιγμα» των καταστημάτων από το τελευταίο lockdown του Απριλίου, επανάκαμψε το δεύτερο τρίμηνο φέτος σε σχέση με πέρυσι, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 23% αυξάνοντας τις πωλήσεις στα 13,5 δις ευρώ από 11 δις ευρώ σε σχέση με την αρχή του έτους. Μεγαλύτερη μάλιστα αύξηση της τάξης του 30% εκτιμάται για το γ´τρίμηνο του έτους που διανύουμε, σε σύγκριση με πέρυσι.

_x000D_

Οι αυξήσεις όμως αυτές θεωρούνται από τους εμπόρους ότι δεν μπορούν ακόμα να καλύψουν τις απώλειες που έχουν δημιουργήσει οι επιπτώσεις της πανδημίας και των lockdown στην αγορά, ούτε βεβαίως επαρκούν για να πληρωθούν οι συσσωρευμένες, νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές της πανδημίας ύψους 3,2 δις ευρώ και οι «παγωμένες» οικονομικές υποχρεώσεις, ύψους 21,8 δις ευρώ, που βρίσκονται σε αναστολή πληρωμής, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ.

_x000D_

Οι δραστηριότητες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών το 2021 σε σχέση με το 2020 είναι οι πωλήσεις και συντήρηση οχημάτων, με αύξηση 105%, το λιανικό εμπόριο ενδυμάτων σε εξειδικευμένα καταστήματα, με αύξηση 97%, τα φαρμακευτικά είδη βεβαίως, με αύξηση 4% και το λιανικό εμπόριο στα τρόφιμα και ποτά, με αύξηση 2%.

_x000D_

Τη τελευταία εβδομάδα των επίσημων θερινών εκπτώσεων οι επιχειρήσεις ανέβασαν τα ποσοστά ακόμα και στο 70% με 80% ιδιαίτερα σε εποχικά είδη, αλλά και σε είδη προηγούμενων σεζόν. Μεγάλες εκπτώσεις αναμένεται να συνεχιστούν και τη περίοδο των προσφορών του Σεπτεμβρίου στα είδη ένδυσης και υπόδησης, που αποτελούν τη προτίμηση των 7 καταναλωτών στους 10, ενώ σημαντικές θα είναι και οι προσφορές σε σχολικά είδη, αλλά και σε είδη για τους νέους φοιτητές, όπως έπιπλα, είδη οικιακού εξοπλισμού και ηλεκτρονικά.

_x000D_

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ σε πανελλαδικό επίπεδο για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Ιούνιο 2021 ανήλθε σε 2,9 δις ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16% σε σχέση με τον Ιούνιο 2020 που είχε διαμορφωθεί σε 2,5 δις ευρώ.

_x000D_

Στα ίδια επίπεδα φαίνεται πως κυμάνθηκε και ο τζίρος του Ιουλίου, ενώ ερωτηματικά εξακολουθούν να υπάρχουν για τον Αύγουστο, λόγω καύσωνα, διακοπών, πυρκαγιών και κρουσμάτων. Τα πρόδρομα στοιχεία δείχνουν σημαντική ώθηση στην ιδιωτική κατανάλωση και ειδικά ενεργοποίηση της ζήτησης στις κατηγορίες «μη-βασικών» αγαθών, που είχε ανασταλεί για ενάμιση χρόνο λόγω της πανδημίας.

_x000D_

Ο συνολικός τζίρος των επιχειρήσεων χονδρικού και λιανικού εμπορίου σε εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία αυξήθηκε κατά 29% το β´τρίμηνο σε σύγκριση με το 2020 κατά το οποίο εφαρμόζονταν περιοριστικά μέτρα στην αγορά. Οι συνολικές πωλήσεις έφτασαν τα 78,4 δις ευρώ το β´τρίμηνο, από 60,6 δις ευρώ την ίδια περίοδο το 2020, αλλά εξακολουθούν να υστερούν από τα 80 δις ευρώ που επιτεύχθηκαν το 2019. Τα έσοδα σε πολλούς τομείς της αγοράς εξακολουθούν να είναι χαμηλότερα από τα επίπεδα πριν από την πανδημία λόγω της συνεχιζόμενης αβεβαιότητας.

_x000D_

Ωστόσο η αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση ενισχύει την ανοδική τροχιά της εγχώριας παραγωγής με τις πωλήσεις της μεταποίησης να έχουν φτάσει στα 18 δις ευρώ, έναντι 16,7 δις ευρώ πριν από την πανδημία. Είναι γεγονός πως η κατανάλωση σε συνδυασμό με τον τουρισμό ανέκαμψε αρκετά δυναμικά και το γ´ τρίμηνο, επιβεβαιώνοντας έτσι ένα πιο αισιόδοξο σενάριο για το ΑΕΠ του 2021.

_x000D_

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ & ΠΕΣΑ Βασίλης Κορκίδης επισημαίνει σχετικά:

_x000D_

«οι νέες εκτιμήσεις αποτυπώνουν ισχυρότερη ανοδική δυναμική της λιανικής τη θερινή περίοδο Ιουνίου-Αυγούστου σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση που είχε βασιστεί στη διαθέσιμη πληροφόρηση του Ιουνίου. Ενθαρρυντικές είναι επίσης οι μέχρι σήμερα ενδείξεις για το δίμηνο Ιουλίου και Αυγούστου, όπου φαίνεται ενίσχυση της εγχώριας ζήτησης και ώθηση του τζίρου στο εμπόριο από την ιδιωτική κατανάλωση.

_x000D_

Όμως η αυξημένη καλοκαιρινή εμπορική κίνηση, δυστυχώς δεν αποτυπώνεται στον ίδιο βαθμό, ούτε σε όλες τις τοπικές αγορές, ούτε σε όλα τα καταστήματα της Αττικής, με αρκετούς εμπόρους να δηλώνουν πως «κλείνουν ταμείο» μετά τη δίμηνη περίοδο των θερινών εκπτώσεων χωρίς επαρκή διαθέσιμα, λόγω των ανατιμήσεων.

_x000D_

Είναι προφανές πως όσο διαρκεί η αβεβαιότητα που δημιουργεί η πανδημία στην αγορά, το «δίδυμο», κατανάλωσης και ρευστότητας θα συνεχίσει να ταλαιπωρεί το λιανικό εμπόριο. Καλό αποκαλόκαιρο!»

_x000D_

 

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu