Στην Ελλάδα παρατηρείται απουσία κλειστών αγορών γαστρονομίας, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες της Μεσογείου
Μια γλαφυρή εικόνα του πώς διαμορφώνεται το λιανικό εμπόριο εν έτει 2024, αλλά και ποιες είναι οι προοπτικές τα επόμενα χρόνια δόθηκε από τις εργασίες του συνεδρίου της ΕΣΕΕ ‘’The future of retail’’, με τον Πρόεδρο της ΕΣΕΕ Γιώργο Καρανίκα να σημειώνει καταρχήν την έλλειψη κλειστών αγορών τροφίμων, στο μοντέλο άλλων μεσογειακών χωρών όπως Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία, την ώρα που ανέφερε ότι μια ευκαιρία για άνοδο του λιανικού εμπορίου κρύβεται σε κλάδους όπως η χειροτεχνία και η αργυροχρυσοχοϊα.
«Είναι επιβεβλημένη η συνεργασία εμπορίου και τουρισμού, όσο καλύτερο είναι το εισόδημα του τουρίστα που έρχεται, τόσο περισσότερο ωφελείται το εμπόριο. Στόχος όλων μας είναι ο ποιοτικός επισκέπτης, αλλά και να ενισχυθεί η τουριστικής περίοδος χρονικά» ανέφερε, προσθέτοντας ότι είναι πλέον η στιγμή ακόμα και ο μικρός Έλληνας έμπορος να γίνει και αυτός σιγά σιγά εξαγωγέας των προιόντων του.
Την ίδια στιγμή, για το πως ο τουρισμός μπορεί να τονώσει το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, έκανε μνεία και ο CEO του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών και Πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Παράσχης σημειώνοντας ότι το 2023 ήταν η καλύτερη χρονιά για τον τουρισμό, με 32,5 εκατ. αφίξεις. Σύμφωνα με τον κ. Παράσχη «ήδη έχουμε μπει σε καλοκαιρινή σεζόν, το brand Ελλάδα είναι ισχυρό. Είμαστε επιφυλακτικά αισιόδοξοι γιατί προερχόμαστε από πάρα πολύ καλές χρονιές, θεωρώ ότι θα κινηθούμε φέτος στα επίπεδα του 2023, ίσως και καλύτερα».
Εξάλλου, κατά τον κ. Παράσχη, σημαντική είναι και η συμβολή του εσωτερικού τουρισμού στην κατανάλωση: «Έξι εκατ. Έλληνες ταξιδεύουν εσωτερικά ενισχύουν και αυτοί τα τουριστικά έσοδα» υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι «Ελλάδα δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα, είναι πολιτισμός επίσης και γαστρονομία και δραστηριότητες. Όμως γι΄αυτά χρειάζονται επενδύσεις και ανταγωνιστικότητα» δήλωσε, παραδεχόμενος ότι οι δημόσιες επενδύσεις δεν αρκούν σε πολλές περιοχές της χώρας.
Συμπλήρωσε, ότι θα πρέπει να «δούμε ρεαλιστικά τις νέες γενιές που είναι περισσότερο εξοικειωμένες με τη digital τάση, οι νέες γενιές εστιάζουν περισσότερο στη χρήση υπηρεσιών και όχι τόσο στην κατανάλωση αγαθών.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε για να μείνει
Η δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν, εξάλλου, ένα από τα σημεία που τονίστηκε ιδιαίτερα από τα στελέχη του λιανεμπορίου.
Σύμφωνα με την Μαρία Ηλιάδου, Marketing Competence Lead της Klarna, πλέον «το 29% των Ελλήνων ψωνίζει online μια φορά την εβδομάδα, κάνει σύγκριση τιμών online, είναι κάτι το οποίο κάνει σχεδόν το 97% των καταναλωτών πριν αγοράσει».
Κατά το στέλεχος της σουηδικής fintech, «το ίδιο ποσοστό ζητά καινοτομία από το λιανικό εμπόριο, η αγορά ανταποκρίνεται, κυρίως οι μεγαλύτεροι παίκτες, αλλά και οι μικρότεροι πρέπει να το κυνηγήσουν. Δεν πρέπει να ξέχναμε τον καταναλωτή, κυρίως όταν είμαστε μικρομεσαίες επιχειρήσεις» τόνισε, προσθέτοντας σε αυτό το σημείο ότι το online εμπόριο ήρθε για να μείνει.
Για την κ. Ηλιάδου, ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι online αγορές ανεβαίνουν, ο Έλληνας καταναλωτής επιμένει στην πληρωμή μέσω αντικαταβολής, λόγω ανασφάλειας. Όπως σημείωσε, η αντικαταβολή είναι ακριβό τρόπος πληρωμής, καθώς έχει κρυφά κόστη και στόχος είναι πλέον οι ευέλικτες πληρωμές.
Trend οι εύκολες πληρωμές
Για την ανάγκη το λιανεμπόριο να αφομοιώσει τις νέες τεχνολογίες έκανε λόγο ο Sales director της Epsilon Net, Πέτρος Κοραλής.
Σύμφωνα με το στέλεχος μίας από τις ηγέτιδες εταιρείες τεχνολογίας στην Ελλάδα, την εποχή ψηφιακού μετασχηματισμού, αναμορφώνεται σταδιακά και το επιχειρηματικό περιβάλλον, οι επιχειρήσεις αναζητούν προς τα που θα στραφούν, που θα πάνε, πως θα πορευτούν και το λιανικό εμπόριο έχει, ήδη, αλλάξει σελίδα.
Ο κ. Κοραλής ανέφερε ότι τώρα στο λιανεμπόριο η τάση είναι οι εύκολες πληρωμές, την ώρα που οι επιχειρήσεις κάνουν αγώνα δρόμου για να αφομοιώσουν τις νέες τεχνολογίες.
Ωστόσο, για να συμβούν όλα αυτά ομαλά, πρόσθεσε, χρειάζονται χρηματοδοτήσεις μέσω ΕΣΠΑ, κίνητρα, εκπαίδευση στελεχών και χρόνος για να ωριμάσουν οι νέες τάσεις.
Σε αυτό το σημείο, έκανε μνεία και για τα οφέλη της ψηφιακής κάρτας εργασίας, υπογραμμίζοντας ότι προσφέρει ασφάλεια στους εργαζομένους και συμβάλλει στην αύξηση της παραγωγικότητας.
Παράλληλα, προστατεύει τους απασχολούμενους, διασφαλίζει το νόμιμο ωράριο, μέσω της μείωσης της αδήλωτης ή υποδηλωμένης εργασίας, ενώ συντελεί και στην εξοικονόμηση χρόνου και στον σεβασμό ανάμεσα σε εργοδότη και εργαζόμενο.
Εξάλλου, είναι σημαντικό να αντιληφθεί ο καταναλωτής ότι πλέον είναι μη αναστρέψιμη η στροφή στις online δραστηριότητες, καθώς υπάρχουν πολλά οφέλη, την ίδια στιγμή όμως είναι απαραίτητο και το ‘’χτίσιμο’’ της εμπιστοσύνης, όπως γίνονταν παλιότερα στα καταστήματα, προκειμένου να μην υπάρχει πια φόβος του πελάτη προς τις ηλεκτρονικές παραγγελίες.
Μαρία Μπακοπούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- ΕΕ: Οριακή αύξηση 1,1% στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων τον Οκτώβριο
- Κυρανάκης: Στον Αρειο Πάγο σήμερα 22/11 για υπόθεση απάτης στην Κτηματογράφηση
- Σταϊκούρας: Στα 0,60 λεπτά το εισιτήριο στο Μετρό Θεσσαλονίκης
- Μικτές τάσεις στα ασιατικά χρηματιστήρια
- ΕΛΓΑ: Καταβολές 2,6 εκατ. ευρώ για τις ενστάσεις της τετραετίας
- Northvolt: Στο άρθρο 11 του πτωχευτικού κώδικα η σουηδική εταιρεία μπαταριών
- Ένωση Σούπερ μάρκετ: Τί τιμές περιμένουμε το 2025, η έλλειψη προσωπικού και η άμεση δράση σε περίπτωση μείωσης του ΦΠΑ
- Ταμείο για την Κοινωνία των Πολιτών: Η Νορβηγία χρηματοδοτεί με 14,3 εκατ. ευρώ την Ελλάδα
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις