Πολιτική

Κουντουρά: 6 ερωτήματα για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων στο Ευρωκοινοβούλιο

Η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε να επανεξεταστεί κάθε πιστοποίηση ασφάλειας και άδειας λειτουργίας που έχει εκδοθεί έως σήμερα από τη ΡΑΣ

Απαντήσεις για την τραγωδία στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς και την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, στη συνεδρίαση της Επιτροπής TRAN στις Βρυξέλλες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ζήτησε η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έλενα Κουντουρά.

Ως αντιπρόεδρος της Επιτροπής TRAN, η Έλενα Κουντουρά τοποθετήθηκε στην πρώτη συνεδρίαση, απευθυνόμενη στον Εκτελεστικό Διευθυντή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων ERA, Τζόζεφ Ντόπελμπαουερ, που συμμετείχε σε ανταλλαγή απόψεων για τα ζητήματα των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων.

Η Ελληνίδα ευρωβουλευτής ζήτησε από τον κ. Ντόπελμπαουερ να απαντήσει σε σειρά κρίσιμων ζητημάτων, που αφορούν την εμπλοκή του ΕRA καθώς και τις ενέργειες που έχουν γίνει σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη συμμόρφωση της Ελλάδας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με την ασφάλεια και διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων.

Η Έλενα Κουντουρά έθεσε έξι βασικά ερωτήματα που συνδέονται με το δυστύχημα στα Τέμπη:

  1. Πώς ο ERA παρείχε το 2021 ενιαίο πιστοποιητικό ασφαλείας με 5ετή διάρκεια στην Ελλάδα και παράλληλα στο πόρισμα του απαριθμεί τόσο σημαντικά κενά ασφαλείας;
  2. Έχει διεξάγει ο ERA πραγματικό έλεγχο ασφαλείας;
  3. Διαθέτει ο ERA κλιμάκιο πραγματογνωμόνων για σιδηροδρομικά δυστυχήματα; Αν ναι, ποια είναι η διαδικασία για να επιληφθεί ενός σιδηροδρομικού δυστυχήματος;
  4. Ποια είναι η οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης DG MΟVE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΕRA και πόσο δεσμεύουν την Επιτροπή αλλά και το εκάστοτε κράτος μέλος τα πορίσματα και οι συστάσεις που εκδίδει ο ERA;
  5. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί ο ERA σε συνεργασία με την DG MOVE, ώστε να διασφαλίσει την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων;
    Ποια είναι τα εθνικά μέτρα που έχουν ληφθεί από την Ελλάδα για την αποκατάσταση των παραβιάσεων του δικαίου της Ένωσης;
  6. Tέλος η Ευρωβουλευτής ζήτησε από τον ERA να επανεξετάσει κάθε πιστοποίηση ασφάλειας και άδειας λειτουργίας που έχει εκδοθεί έως σήμερα στην Ελλάδα από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ΡΑΣ, ή με βάση εκθέσεις της ΡΑΣ.

Ο κ. Ντόπελμπάουερ απέφυγε ουσιαστικά να απαντήσει στα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνίδα Ευρωβουλευτής, αναφέροντας ότι πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία της διερεύνησης, προτού υπάρξουν επίσημες τοποθετήσεις.

Η Έλενα Κουντουρά σε δήλωσή της τόνισε ότι το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών δεν θα ξεχαστεί μέχρι να αποκαλυφθεί η αλήθεια και οι συγγενείς των θυμάτων να βρουν δικαιοσύνη και δικαίωση.

Ολόκληρη η τοποθέτηση της κας Κουντουρά προς τον Εκτελεστικό Διευθυντή του ERA

«Κύριε Ντόπελμπαουερ, στην Ελλάδα το Φεβρουάριο του 2023 συνέβη ένα τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που κόστισε τη ζωή 57 ανθρώπων. Λίγους μήνες μετά, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνέταξε ένα αναλυτικό πόρισμα προς την Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Το πόρισμα του ERA φέρεται να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν πολλές και μείζονες παραβιάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας από την Ελλάδα για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων.

Ενδεικτικά αναφέρω:

1) Στην Ελλάδα δεν υπάρχει σαφής μηχανισμός που γενικά να εξασφαλίζει την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, καθώς στην πράξη δεν έχει γίνει αποτελεσματική μεταβίβαση της αρμοδιότητας αυτής σε φορέα, με αποτέλεσμα να μην ασκείται κατ΄ουσίαν από κανέναν: Ούτε από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ούτε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

2) Δεν υπάρχει καμία διασφάλιση ότι η ευθύνη για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος και τον έλεγχο των κινδύνων που συνδέονται με αυτό βαρύνει τους διαχειριστές υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τον καθένα για το τμήμα που του αναλογεί.

3) Η διαδικασία καθορισμού και κοινοποίησης κανόνων ασφαλείας δεν εφαρμόζεται με συνέπεια να οδηγήσει ίσως σε αυξημένους κινδύνους.

4) Δεν υπήρχε λειτουργικός φορέας διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην Ελλάδα και δεν είναι εγγυημένη η ανεξάρτητη διερεύνηση σοβαρών ατυχημάτων όπως ορίζεται στη σχετική οδηγία της ΕΕ.

Δημιουργείται εύλογα λοιπόν το ερώτημα:

– Πως είναι δυνατόν ο ERA να εκδώσει το 2021 ενιαίο πιστοποιητικό ασφαλείας με 5ετή διάρκεια στην Ελλάδα και παράλληλα στο πόρισμα του να απαριθμεί τόσο σημαντικά κενά ασφαλείας; Διεξαγάγατε πραγματικό έλεγχο ασφαλείας; Προσωπικά παροτρύνω τον ERA να επανεξετάσει κάθε πιστοποίηση ασφάλειας και άδειας λειτουργίας που έχει εκδοθεί έως σήμερα από την ΡΑΣ, ή με βάση εκθέσεις της ΡΑΣ.

– Διαθέτει ο ERA κλιμάκιο πραγματογνωμόνων για σιδηροδρομικά δυστυχήματα; Αν ναι, ποια είναι η διαδικασία για να επιληφθεί ενός σιδηροδρομικού δυστυχήματος σε κράτος μέλος;

– Ποια είναι η οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων μεταξύ της DG ΜΟVE και του ΕRA και πόσο δεσμεύουν την Επιτροπή, αλλά και το εκάστοτε κράτος μέλος τα πορίσματα και οι συστάσεις που εκδίδει ο ERA;

– Λαμβάνοντας υπόψη την έλλειψη συμμόρφωσης της Ελλάδας με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για την ασφάλεια (Οδηγία 2016/798) και τη διαλειτουργικότητα (Οδηγία 2016/797) των σιδηροδρόμων, ποιες είναι οι ενέργειες που έχει προβεί ο ERA σε συνεργασία με την DG MOVE, ώστε να διασφαλίσει την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων;

– Ποια είναι τα εθνικά μέτρα που έχουν ληφθεί από την Ελλάδα για την αποκατάσταση των παραβιάσεων του δικαίου της Ένωσης;».

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu