Μειωμένη κίνηση σε σχέση με το 2024
Ο άσχημος καιρός και η καλή πορεία της αγοράς κατά τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο, αλλά και στη διάρκεια της Black Friday συνέβαλαν στο να ξεκινήσουν οι χειμερινές εκπτώσεις αδύναμα, σύμφωνα με όσα δηλώνουν φορείς της αγοράς στο Financial Report, δίνοντας μια πρώτη εικόνα της πορείας της κίνησης στην αγορά.
Κατά όσα τονίζουν εμπορικοί φορείς «παρά τη μειωμένη αγοραστική δύναμη, υπήρξε μια σχετική άνοδος στις αγορές των Χριστουγέννων, κάτι το οποίο έχει τη δική του επίδραση στις τωρινές εκπτώσεις, ενώ και το γεγονός ότι η έναρξη των εκπτώσεων συνέπεσε με κακοκαιρία σε όλη τη χώρα συνέβαλε στην χλιαρή εκκίνησή τους».
Σύμφωνα με όσα αναφέρει στο Financial Report ο Πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ και CEO της Πλαίσιο, Κωνσταντίνος Γεράρδος «θα χαρακτήριζα μέτρια την έναρξη των εκπτώσεων φέτος, αλλά θεωρώ ότι περνώντας οι ημέρες, οι αγορές θα πάνε καλύτερα, χωρίς, όμως, να έχουμε γενικά μεγάλες προσδοκίες, ειδικά από τα μέσα Φεβρουαρίου και μετά».
Όπως συμπληρώνει ο ίδιος «η αποτίμηση από την προηγούμενη περίοδο των Χριστουγέννων και την Black Friday μας έδειξε ότι έγινε κατανάλωση, γιατί έγιναν και καλές προσφορές, κάτι που δεν το βλέπουμε και μάλλον δεν θα το δούμε στην περίοδο των τωρινών εκπτώσεων, κυρίως σε ό,τι αφορά το κομμάτι του retail και των ηλεκτρονικών. Δεν θα δούμε δηλαδή εκπτώσεις 70%, που γίνονταν αρκετά συχνά παλαιότερα, καθώς αυτές έγιναν και στη Black Friday, ενώ σε μεγάλο ποσοστό υπήρξαν έμποροι που έκαναν σημαντικές προσφορές και στη διάρκεια του Δεκεμβρίου».
Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και ο Αντιπρόεδρος του ΕΕΑ, Νίκος Κογιουμτσής, ο οποίος επισημαίνει στο Financial Report ότι η αίσθηση από τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων φέτος είναι ότι η κίνηση είναι μειωμένη σε σχέση με το 2024, με την εικόνα αυτή να είναι συνολική από όλη την Ελλάδα. «Ούτε καν η ένδυση και η υπόδηση, είδη τα οποία είναι εποχιακά και πρώτα σε αγορές στις εκπτώσεις δεν φαίνεται να έχουν ανοδική τάση στις προτιμήσεις των καταναλωτών, τουλάχιστον σύμφωνα με τα όσα είδαμε τις πρώτες ημέρες» δηλώνει.
Προσθέτει, δε, ότι για ακόμα μια φορά τα τελευταία δύο χρόνια φαίνεται στις εκπτώσεις ότι δαπανώνται «ό,τι εισόδημα έχει μείνει από τον προηγούμενο μήνα και αυτό για τα απολύτως απαραίτητα».
Τί αναφέρει η έκθεση της ΓΣΕΕ για τους μισθούς και την καταναλωτική δύναμη των Ελλήνων
Αυτή η μικρομεσαία εικόνα από τους εμπορικούς φορείς έρχεται τη στιγμή που, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ΓΣΕΕ, η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις σε ό,τι αφορά το ύψος του μέσου ετήσιου μισθού στην Ευρώπη, γεγονός που συνδέεται άμεσα και με την αγοραστική δύναμη των Ελλήνων.
Ειδικότερα, κατά όσα τονίζονται η ενδιάμεση έκθεση για την Οικονομία που δημοσίευσε το Ινστιτούτο Εργασίας (ΙΝΕ) της ΓΣΕΕ, το 2023 στη χώρα μας το ύψος του μέσου ετήσιου προσαρμοσμένου μισθού πλήρους απασχόλησης ήταν 17.013 ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα βρίσκεται στη τρίτη χαμηλότερη μεταξύ των 26 υπό εξέταση κρατών-μελών της Ε.Ε, καθώς το 2023 η χώρα μας βρέθηκε στην 24η θέση της κατάταξης.
Τα Χριστούγεννα, παρόλαυτα, διατηρούν τη δυναμική τους
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με στοιχεία από την έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ, πέρυσι την αντίστοιχη περίοδο η αγορά είχε αρχίσει να “ομαλοποιείται μετά από μια μακρά περίοδο επάλληλων κρίσεων (οικονομικής, υγειονομικής, ενεργειακή)”, κάτι το οποίο, κατά όσα επισήμαναν και οι εμπορικοί φορείς, επαναλήφθηκε και τα Χριστούγεννα του 2024, συμβάλλοντας στην καθοδική έναρξη των εκπτώσεων.
Σύμφωνα με όσα αποκάλυπταν τα ευρήματα της συγκεκριμένης έρευνας, το μερίδιο των επιχειρήσεων με υψηλότερες πωλήσεις κατά τη φετινή εορταστική περίοδο υπερέβη το αντίστοιχο περσινό.
Οι πωλήσεις σε τρόφιμα και δώρα κατέγραψαν ισχυρότερη άνοδο από τον μέσο όρο, ενώ η επισκεψιμότητα κυμάνθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα, με τις καλές καιρικές συνθήκες να λειτουργούν ευνοϊκά. Οι σωρευτικές πληθωριστικές πιέσεις και η συμπίεση του κέρδους είχαν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό προσφορές/ εκπτώσεις, με τα «φθηνότερα» προϊόντα να διακινούνται περισσότερο. Βέβαια η αβεβαιότητα στο λιανικό παραμένει, με σημαντικότερες προκλήσεις το αυξημένο λειτουργικό κόστος, τον πληθωρισμό τη διαχείριση των ανατιμήσεων και τη φορολόγηση.
Κατά την περυσινή εορταστική περίοδο σχεδόν 3 στις 10 επιχειρήσεις (29%) σημείωσαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με το 2022, ενώ το 41% των επιχειρήσεων παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα. Ωστόσο, ποσοστό (30%) των επιχειρήσεων κατέγραψε χαμηλότερες πωλήσεις.
Εξάλλου, στις μισές (48%) επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση δεν ξεπέρασε το 10%. Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 55% αυτών εμφάνισε υποχώρηση πωλήσεων έως 20%.
Μαρία Μπακοπούλου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Κεραμέως: Προς επέκταση το πρόγραμμα απασχόλησης «55+»
- Σδούκου: Ενδεχομένως εντός του 2025 η πρώτη ερευνητική γεώτρηση στην Κρήτη
- Fincantieri: Ελαβε παραγγελία 9 δισ. ευρώ για τέσσερα κρουαζιερόπλοια
- Νέος σεισμός 4.8 Ρίχτερ 17 χλμ. ΝΔ της Αρκεσίνης Αμοργού
- Χαμός από τις δηλώσεις Τραμπ για έλεγχο της Γάζα
- Ενημέρωση παρουσία Μητσοτάκη για τους σεισμούς στη Σαντορίνη (live)
- Tbi bank: Μετά τη Βουλγαρία, νέες εκδόσεις ομολόγων σε Ρουμανία και Ελλάδα το 2025
- Έρευνα για κλιματική αλλαγή: Τρίτη προτεραιότητα για επενδύσεις ESG στην Ελλάδα
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις