«Σε ευρύτερο συστημικό επίπεδο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ζητήσει από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) να υποβάλει στην Επιτροπή εκθέσεις σχετικά με τη συνολική εφαρμογή της σιδηροδρομικής ασφάλειας και διαλειτουργικότητας στην Ελλάδα» ξεκαθαρίζει στο ο Ευρωπαίος αξιωματούχος της Επιτροπής Μεταφορών, Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ (στη φωτογραφία).
Στις Βρυξέλλες δύσκολα κρύβουν τον εκνευρισμό για το γεγονός ότι ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει διαθέσει δισεκατομμύρια ευρώ για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, τώρα καλείται να απαντήσει σε επικρίσεις για πλημμελή εποπτεία στην εφαρμογή των κρίσιμων ευρωπαϊκών κανονισμών, που θα μπορούσαν να είχαν αποτρέψει το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.
Προς το παρόν, η Κομισιόν κρατά χαμηλούς τόνους και δεν έχει αποκαλύψει τις ακριβείς συνθήκες κάτω από τις οποίες δέχθηκε τις παρατάσεις που έχει ζητήσει η ελληνική πολιτεία για την υλοποίηση των συμβάσεων εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η Κομισιόν εστιάζει τώρα στην ολοκλήρωση των ερευνών για τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος και επιφυλάσσεται για τη συνέχεια και για το αν και ποια μέτρα θα ληφθούν.
«Η υποχρέωση διερεύνησης του δυστυχήματος βαρύνει την Ελλάδα. Η Επιτροπή και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων θα παρακολουθούν στενά τη διερεύνηση του ατυχήματος από τις ελληνικές αρχές και είναι έτοιμοι να συνδράμουν τον αρμόδιο εθνικό φορέα στη διερεύνηση, σύμφωνα με την οδηγία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων (2016/798). Η Ελλάδα μπορεί να ζητήσει επίσης βοήθεια και από τους εθνικούς φορείς άλλων κρατών μελών».
Για τις Βρυξέλλες, το μεγάλο «αγκάθι» αφορά στην απόσταση μεταξύ θεωρητικής και πρακτικής υιοθέτησης των ευρωπαϊκών κανονισμών. Όπως εξηγεί ο επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ, η Ελλάδα έχει μεταφέρει στο ελληνικό δίκαιο την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η εφαρμογή, όμως, αυτής της νομοθεσίας είναι άλλο θέμα. Σε αυτό, οι Βρυξέλλες παραδέχονται ότι δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα.
«Από τις 30 Οκτωβρίου 2020, ο τεχνικός πυλώνας της 4ης δέσμης μέτρων για τους σιδηροδρόμους, ο οποίος περιλαμβάνει τόσο την οδηγία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων όσο και την οδηγία για τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων, εφαρμόζεται σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ένωσης» εξηγεί ο Ευρωπαίος αξιωματούχος. «Όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ που διαθέτουν σιδηροδρομικά συστήματα (εκτός από τη Μάλτα και την Κύπρο), συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, έχουν κοινοποιήσει την πλήρη ενσωμάτωση. Η αξιολόγηση της μεταφοράς επί της ουσίας βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει ήδη οδηγήσει στην κίνηση επίσημων διαδικασιών επί παραβάσει. Σύμφωνα με πληροφορίες που μοιράστηκαν οι ελληνικές αρχές με τις υπηρεσίες της Επιτροπής τον Ιανουάριο του 2023, η γραμμή “Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων (ETCS) Επίπεδο 1” βρίσκεται υπό κατασκευή, με προβλεπόμενη ολοκλήρωση το 2023».
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), και ο διευθυντής επίγειων μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κρίστιαν Σμιτ, έχουν έρθει στην Αθήνα με εντολή από την πρόεδρο της Ε. Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν «να μοιραστούν τεχνογνωσία για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων, ιδίως για πιθανά σχετικά θέματα ασφάλειας».
Μ. Σχοινάς: Η Κομισιόν θα βοηθήσει την Ελλάδα όπου χρειαστεί μετά την τραγωδία στα Τέμπη
Τη δέσμευση της Κομισιόν να συνδράμει μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών εξέφρασε ο Μαργαρίτης Σχοινάς, σε συνέντευξη τύπου μετά την εβδομαδιαία συνεδρίαση του Σώματος των Επιτρόπων.
Παράλληλα, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εξέφρασε την «οδύνη όλων για την ανείπωτη καταστροφή».
«Σήμερα τα ξημερώματα συμπληρώθηκε μία εβδομάδα από τη μαύρη στιγμή της τραγωδίας στα Τέμπη. Ως μέλος του Κολλεγίου των Επιτρόπων αλλά και ως Έλληνας επίτροπος, σήμερα που είναι η πρώτη φορά που έχω την ευκαιρία να βρεθώ στην αίθουσα Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θέλω να εκφράσω την οδύνη όλων μας για αυτήν την ανείπωτη καταστροφή. Δεν υπάρχουν λόγια, ούτε λέξεις για να εκφράσουν αυτά που αισθάνομαι αυτήν την ώρα», ανέφερε ο κ. Σχοινάς. Επίσης, επανέλαβε «τη δέσμευση της προέδρου, όπως έγινε σαφής στην επικοινωνία της με τον Έλληνα πρωθυπουργό, να συνδράμουμε οπουδήποτε χρειαστεί και τη στιγμή που μιλάμε ειδικοί της Κομισιόν βρίσκονται ήδη στην Αθήνα για να οριοθετήσουν αυτήν τη συνεργασία».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Ευρωπαϊκές αγορές: Έκλεισαν μέ κέρδη – Βούλιαξε 6% η Commerzbank
- Αττική Οδός: Στις 6 Οκτωβρίου η παράδοση στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, χωρίς ενδιάμεση περίοδο
- ΕΚΤ: Εκτινάχθηκαν τα τραπεζικά κέρδη στην Ευρώπη από τα υψηλά επιτόκια
- Σολτς: Εχθρική πράξη η προσπάθεια της Unicredit να εξαγοράσει την Commerzbank χωρίς διαβουλεύσεις
- Alpha Finance: Ελκυστικές οι τραπεζικές μετοχές μετά την πρόσφατη πτώση των τιμών τους
- Lamda: Με νέα σύνθεση η Επιτροπή Βιώσιμης Ανάπτυξης
- ΗΠΑ: Σχεδόν αμετάβλητη η επιχειρηματική δραστηριότητα τον Σεπτέμβριο – Αύξηση τιμών σε αγαθά και υπηρεσίες
- Επιθεώρηση Εργασίας: Πρόστιμα 8,118 εκατ. ευρώ σε τουριστικές επιχειρήσεις από Μάιο μέχρι Αύγουστο – Τα 6,6 εκατ. στην εστίαση
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις