Επιχειρήσεις

Κομισιόν: Απαγόρευσε για λόγους ανταγωνισμού την εξαγορά της eTraveli από τη Booking

Η Booking κατέχει το 60% του κλάδου online ταξιδιωτικών υπηρεσιών στην Ευρώπη

Φρένο στην περαιτέρω γιγάντωση της Booking η οποία ήδη κατέχει ποσοστό 60% στην ευρωπαϊκή αγορά online ταξιδιωτικών πρακτορείων (Online Travel Agency – OTA) έβαλε Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η Κομισιόν έχει απαγορεύσει την προτεινόμενη εξαγορά της Flugo Group Holdings AB («eTraveli») από την Booking Holdings («Booking»), κρίνοντας ότι με αυτόν τον τρόπο η Booking θα ενίσχυσε τη δεσπόζουσα θέση στη συγκεκριμένη αγορά.

Η Booking δεν έλαβε διορθωτικά μέτρα επαρκή ώστε να καταρρίψει τις ανησυχίες ότι η εξαγορά θα περιορίσει τον ανταγωνισμό και θα αυξήσει τις τιμές των ξενοδοχείων εις βάρος των καταναλωτών.

Έρευνα της Επιτροπής

Η σημερινή απόφαση έρχεται μετά από εις βάθος έρευνα της Επιτροπής για τη συναλλαγή, η οποία θα ισοδυναμούσε με τη συνένωση δύο κορυφαίους παρόχων υπηρεσιών OTA σε έναν κλάδο που ήδη παρουσιάζει χαρακτηριστικά συγκέντρωσης.

Το Booking είναι το κορυφαίο OTA ενώ το eTraveli είναι ένας από τους κύριους παρόχους υπηρεσιών πτήσεων OTA στην Ευρώπη.

Μόνο στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, οι OTA διεκπεραιώνουν συναλλαγές αξίας άνω των 100 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Οι υπηρεσίες online τουριστικών γραφείων για κρατήσεις ξενοδοχείων αποτελούν το μεγαλύτερο και πιο κερδοφόρο τμήμα της αγοράς ΟΤΑ και αξίζουν περίπου 40 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Η Booking, με έδρα τις ΗΠΑ, λειτουργεί brands OTA όπως Booking.com, Rentalcars, Priceline και Agoda. Στον ΕΟΧ, η Booking δραστηριοποιείται κυρίως στην παροχή ξενοδοχειακών υπηρεσιών OTA με την επωνυμία Booking.com και, σε περιορισμένο βαθμό, στην παροχή υπηρεσιών OTA πτήσεων, οι οποίες προέρχονται από το eTraveli.

Ειπλέον, η Booking δραστηριοποιείται στην παροχή μεταδεδομένων (MSS) για διαμονή, ενοικίαση αυτοκινήτου και πτήσεις μέσω της δικής της υπηρεσίας KAYAK (συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών σημάτων KAYAK, Momondo, Cheapflights, HotelsCombined, μεταξύ άλλων).

Η eTraveli, με έδρα τη Σουηδία, λειτουργεί ένα OTA μέσω των εμπορικών σημάτων Gotogate, My Trip, Seat24 και SuperSaver. Το eTraveli δραστηριοποιείται κυρίως στο κομμάτι των πτήσεων στις ΟΤΑ.

Η Απόφαση της Επιτροπής

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι:

  • Το Booking είναι το κυρίαρχο ξενοδοχείο ΟΤΑ στον ΕΟΧ, το οποίο αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία δέκα χρόνια για να φτάσει σε μερίδιο αγοράς άνω του 60%. Υπάρχει μόνο ένας σημαντικός ανταγωνιστής στην αγορά, ο οποίος ωστόσο είναι πολύ μικρότερος και επικεντρώνεται κυρίως στην αγορά των ΗΠΑ. Οι ανταγωνιστές OTA δεν είναι σε θέση να ασκήσουν επαρκή ανταγωνιστική πίεση τιμών στην Booking, η οποία είναι επομένως ελεύθερη να χρεώνει υψηλότερες προμήθειες στα ξενοδοχεία από ορισμένους από τους κύριους ανταγωνιστές της. Επιπλέον, η Booking επωφελείται από τα network effects καθώς έχει αναπτύξει σημαντική κλίμακα στην προσφορά ξενοδοχείων της που, με τη σειρά της, προσελκύει όλο και μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών.
  • Η εξαγορά θα επέτρεπε στην Booking να αποκτήσει ένα ακόμη κύριο κανάλι απόκτησης πελατών. Μετά τη διαμονή, οι υπηρεσίες OTA πτήσεων είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά OTA και το πλησιέστερο συμπλήρωμα στην παροχή κρατήσεων ξενοδοχείων της Booking. Οι υπηρεσίες OTA πτήσεων είναι ένα σημαντικό κανάλι απόκτησης πελατών για ξενοδοχεία OTA, καθώς δημιουργούν σημαντικό όγκο επισκεψιμότητας και συχνά αποτελούν το πρώτο βήμα στον προγραμματισμό ενός ταξιδιού. Στην αγορά πτήσεων OTA, το eTraveli είναι ο καλύτερος στην κατηγορία OTA και ο νούμερο δύο παίκτης στον ΕΟΧ.
  • Η συναλλαγή θα επέτρεπε στην Booking να επεκτείνει το πεδίο δραστηριοτήτων της. Ένα προϊόν OTA πτήσης είναι μια κρίσιμη οδός προς αυτό, καθώς θα δημιουργούσε σημαντική πρόσθετη κίνηση στην πλατφόρμα της Booking.
  • Με την αύξηση της επισκεψιμότητας και των πωλήσεων από τις πλατφόρμες της Booking, η συναλλαγή θα ενίσχυε τα αποτελέσματα του δικτύου και θα αύξανε τα εμπόδια εισόδου και επέκτασης, καθιστώντας δυσκολότερο για τους ανταγωνιστές OTA να αναπτύξουν μια πελατειακή βάση ικανή να υποστηρίξει μια επιχείρηση OTA ξενοδοχείων. Οι OTA που βρίσκονται επί του παρόντος σε μια πορεία να γίνουν πλήρεις ανταγωνιστές δεν θα μπορούσαν να το κάνουν εάν προχωρούσε η εξαγορά.
  • Η ενίσχυση της δεσπόζουσας θέσης της Booking θα αύξανε περαιτέρω τη διαπραγματευτική της θέση προς τα ξενοδοχεία και θα εξέτρεπε τη ζήτηση από φθηνότερα κανάλια πωλήσεων προς στην Booking. Αυτό θα μπορούσε να είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος για τα ξενοδοχεία και, ενδεχομένως, για τους καταναλωτές.
googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu