Επιχειρήσεις

Κατασκευαστικές: Κίνδυνος για την υλοποίηση των έργων υποδομών από την έλλειψη 10.000 εργατοτεχνιτών

Τον κίνδυνο να μην υλοποιηθούν τα έργα υποδομών, ιδιωτικά και δημόσια, εξαιτίας της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού, κυρίως εργατοτεχνιτών, επισημαίνει ο κατασκευαστικός κλάδος.

_x000D_

Στο τέλος του 2022 οι κατασκευαστικές εταιρείες ενημέρωσαν το υπουργείο Εργασίας, αφού συγκέντρωσαν τα στοιχεία των ελλείψεων που παρατηρούνται από όλες τις περιφέρειες της χώρας, ότι λείπουν περί τους 9.700 εργαζόμενους από ειδικότητες όπως πολιτικοί μηχανικοί ηλεκτρολόγοι, μηχανολόγοι, εργοδηγοί, οδηγοί, υδραυλικοί, μηχανικοί αυτοκινήτων κ.λ.π.

_x000D_

Στελέχη του κλάδου αναφέρουν ότι οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων είναι δεδομένες και εφόσον τελικά θα είναι μεγάλες αν δεν λυθεί το πρόβλημα, αυτό σημαίνει ότι θα χαθούν κοινοτικοί πόροι ειδικά από το Ταμείο Ανάκαμψης που έχει ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα.

_x000D_

Συνέπεια της έλλειψης εργατοτεχνιτών είναι και η αύξηση του κόστους της μισθοδοσίας τους, κάτι που επηρεάζει πολύ περισσότερο τις μικρότερες εταιρείες του κλάδου, αφού οι μεγαλύτερες συνήθως μπορούν να πληρώσουν καλύτερα και να εξασφαλίσουν ευκολότερα το διαθέσιμο εργατικό προσωπικό.

_x000D_

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με το ότι ακόμα δεν έχει λειτουργήσει το Παρατηρητήριο Τιμών ώστε να αντιμετωπιστεί η αύξηση του κόστους των κατασκευών δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα στην κατασκευαστική αγορά.

_x000D_

Στελέχη των κατασκευών λένε πως θα πάψουν να λαμβάνουν μέρος στις δημοπρατήσεις στη λογική ότι είναι προτιμότερο να γίνουν ορισμένα από τα έργα και κάποια άλλα να μπουν στο «ψυγείο» μέχρι να καταστεί εφικτό να εκτελεστούν.

_x000D_

Σχετικά με το Παρατηρητήριο πληροφορίες αναφέρουν ότι το μόνο που απομένει να γίνει είναι ο διορισμός από τον υπουργό Υποδομών του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου. Ωστόσο, ο εξορθολογισμός της όλης διαδικασίας καθορισμού των τιμών θα αργήσει καθώς για να μπορέσει να βγάλει τα πρώτα συμπεράσματα το Παρατηρητήριο χρειάζονται μελέτες οι οποίες για να ολοκληρωθούν θέλουν ίσως και δύο χρόνια.

_x000D_

Σημειώνεται ότι μεγαλύτερο ακόμα πρόβλημα αντιμετωπίζει ο κλάδος του τουρισμού και της εστίασης στον οποίο καταγράφεται έλλειψη 200 χιλ. ατόμων καθώς και ο αγροτικός τομέας με το συνολικό νούμερο των ελλείψεων που έχει λάβει το αρμόδιο υπουργείο να ανέρχεται σε 380 χιλ.

_x000D_

Το πρόβλημα με τις ελλείψεις ανθρώπινων πόρων στον κατασκευαστικό τομέα έχει προκύψει αφενός γιατί κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης έφυγαν από την Ελλάδα χιλιάδες εργαζόμενοι και αφετέρου γιατί σήμερα έχουν προκηρυχθεί δεκάδες μεγάλα και μικρά έργα παράλληλα με τα ιδιωτικά που είναι σε εξέλιξη, όπως είναι το Ελληνικό αλλά και μια σειρά από τουριστικές επενδύσεις.

_x000D_

Την ίδια στιγμή έργα εκτελούνται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες οι μισθοί είναι πολύ καλύτεροι.

_x000D_

Όπως επανέλαβε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την υπογραφή της συμφωνίας, μεταξύ του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, για το πρώτο Επαγγελματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών, έχουν προκηρυχθεί δημόσια έργα αξίας 10 δις. και τα μισά από αυτά έχουν συμβασιοποιηθεί. Σύμφωνα με τον ίδιο το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων των τεχνικών ομίλων το 2022 διαμορφώθηκε στα 10 δισ. ευρώ και το 2023 αναμένεται να φτάσει τα 15 δισ. ευρώ.

_x000D_

Ο ίδιος έκανε λόγο για ένα «επενδυτικό σοκ» στον τομέα των κατασκευών, που ξύπνησε τον κλάδο από ένα μακρύ και επίπονο λήθαργο, μόνο που τελικά έχουν παρουσιαστεί νέα ζητήματα προς επίλυση.

_x000D_

Σε σχετική επιστολή του ο ΣΑΤΕ (Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ελλάδας) έχει υπογραμμίσει προς τους αρμόδιους φορείς: «Επισημαίνουμε ότι για την επιτυχή υλοποίηση των κατασκευαστικών έργων στην Ελλάδα ο ορθός προγραμματισμός μετάκλησης πολιτών τρίτων χωρών για εργασία σε τεχνικά έργα σε όλη την επικράτεια της χώρας αποκτά βαρύνουσα σημαντικότητα εάν λάβουμε υπόψη:

_x000D_

τις σημαντικές ελλείψεις που ήδη παρατηρούνται σε ημεδαπό προσωπικό και τον μεγάλο όγκο των κατασκευαστικών έργων που έχει σχεδιαστεί να υλοποιηθεί τα αμέσως επόμενα έτη, κυρίως, με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης.»

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu