Ελλάδα

Καρυστιανού σε Φον ντερ Λάιεν – Μέτσολα: Μην διορίσετε τον Τζιτζικώστα Επίτροπο Μεταφορών

Το e-mail που έστειλε η εκπρόσωπος των γονέων των θυμάτων του δυστυχήματος στα Τέμπη σε Κομισιόν και Ευρωκοινοβούλιο

Ένα email που εστάλη στους επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου αναμένεται να ταράξει τα νερά ενόψει της επικείμενης ακρόασης του υποψήφιου επιτρόπου της Ελλάδας για το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών, Απόστολου Τζιτζικώστα.

Το email που δημοσιεύει το Euractiv στάλθηκε στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, την πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρομπέρτα Μέτσολα και τον Επίτροπο Δικαιοσύνης της ΕΕ Ντιντιέ Ρέιντερς.

Το έστειλε η Μαρία Καρυστιανού, εκπρόσωπος των γονέων των θυμάτων του δυστυχήματος στα Τέμπη – του πιο θανατηφόρου τρένου στην Ευρώπη.

Τι έχει συμβεί

Το 2023, 57 άνθρωποι –κυρίως νέοι– σκοτώθηκαν σε σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη (Στερεά Ελλάδα). Έκτοτε, το θέμα βρίσκεται στο επίκεντρο της εθνικής προσοχής και η δικαστική διαδικασία για τον προσδιορισμό των υπευθύνων του δυστυχήματος προχωρά με αργό ρυθμό.

Οι συγγενείς των θυμάτων αλλά και τα κόμματα της αντιπολίτευσης υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να συγκαλύψει την υπόθεση. Εν τω μεταξύ, η κεντροδεξιά κυβέρνηση (ΕΛΚ) επιμένει ότι δεν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες και λέει ότι εναπόκειται στο δικαστικό σύστημα να διερευνήσει το θέμα.

Ωστόσο, το θέμα έχει τραβήξει την προσοχή και των Βρυξελλών.

Η γενική εισαγγελέας της ΕΕ Laura Kövesi είχε ήδη ξεκινήσει —πριν από το ατύχημα— έρευνα για μια χρηματοδοτούμενη από την ΕΕ «σύμβαση 717» που υπογράφηκε το 2014 για την ανακατασκευή και την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεχειρισμού στα ελληνικά τρένα.

Οι ειδικοί έχουν προτείνει ότι το ατύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν αυτά τα συστήματα είχαν τοποθετηθεί.

Η Kövesi αποκάλυψε επίσης δημόσια ότι οι ελληνικές αρχές έχουν εμποδίσει την έρευνά της. Έχει επίσης στείλει επιστολή στην Επιτροπή της ΕΕ ζητώντας μια διάταξη στο ελληνικό σύνταγμα που να παρέχει στους πολιτικούς ασυλία από κατηγορίες.

Το θέμα επανήλθε αφού η κυβερνώσα Νέα Δημοκρατία ζήτησε και πήρε το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών στο επόμενο στέλεχος της Ε.Ε.

Το Euractiv ανέφερε σχετικά με το αίτημα της Αθήνας τον Αύγουστο, λέγοντας ότι ο υποψήφιος Τζιτζικώστας -τώρα περιφερειάρχης της ελληνικής περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας- θα δυσκολευόταν την ακρόασή του στο Σώμα της ΕΕ λόγω του τρένου, αν και δεν είχε καμία ανάμειξη.

Το email

Στο email της, η Καρυστιανού, παιδίατρος που έχει μιλήσει επίσης δύο φορές στη Βουλή – καλεί τους ηγέτες της ΕΕ να σκεφτούν δύο φορές τον υποψήφιο που πρότεινε ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Πώς είναι δυνατόν η ΕΕ να αναθέτει και να εμπιστεύεται τέτοιες κρίσιμες θέσεις μεγάλης ευθύνης για ολόκληρη την ευρωπαϊκή ασφάλεια και ανάπτυξη των μεταφορών σε πολιτικούς που συνδέονται με μια κυβέρνηση που έχει αποτύχει πλήρως σε αυτόν τον τομέα ασφάλειας στη χώρα τους ;» ρώτησε η Καρυστιανού.

« Οι συγγενείς των 57 θυμάτων αυτού του φρικτού εγκλήματος αναζητούν ενεργά να αποκαλύψουν την αλήθεια ανάμεσα στα ατελείωτα ψέματα που έχουν ειπωθεί από τις αρχές […] Η Ελλάδα αντιμετωπίζει εδώ και πολύ καιρό τεράστια προβλήματα στον σιδηροδρομικό τομέα και επίμονες παραβιάσεις ασφάλειας και υποεπενδύσεις που συμβάλλουν στην επαναλαμβανόμενα περιστατικά. Το τραγικό περιστατικό στα Τέμπη είναι το πιο καταστροφικό αποτέλεσμα αυτών των μακροχρόνιων προβλημάτων», πρόσθεσε.

Η Καρυστιανού – η οποία έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 1,5 εκατομμύριο υπογραφές σε ένα αίτημα για απονομή δικαιοσύνης για το ατύχημα – αναφέρθηκε επίσης στη «σύμβαση 717» λέγοντας ότι η αποτυχία ολοκλήρωσης αυτού του κρίσιμου έργου υποδομής ήταν κρίσιμη για την υποβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας.

« Αξίζει να σημειωθεί, την περασμένη εβδομάδα, ένα δέντρο μπήκε στην καμπίνα ενός τρένου με εκατοντάδες ταξιδιώτες και δύο τρένα σταμάτησαν την τελευταία στιγμή μόλις συνειδητοποίησαν ότι κατευθύνονταν σε αντίθετες κατευθύνσεις σε μία μόνο γραμμή», είπε.

Σημείωσε ότι η έρευνα του Kövesi αναδεικνύει τα « βαθιά ριζωμένα ζητήματα » στις υποδομές μεταφορών της Ελλάδας που θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των ανθρώπων.

« Με τη συνεχιζόμενη νομική υπόθεση, την τρέχουσα έρευνα για τη Σύμβαση 717 και τα ανεπίλυτα ζητήματα σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, πιστεύω ότι η ανάθεση των μεταφορικών ευθυνών θα μπορούσε να υπονομεύσει σοβαρά την εμπιστοσύνη του κοινού στην ευρωπαϊκή διακυβέρνηση και υποδομές μεταφορών », αναφέρει το email.

Ο Καρυστιανού επιτέθηκε και κατά του Έλληνα πρωθυπουργού.

«Μετά το περιστατικό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε ότι «όλα» έδειχναν ότι το περιστατικό προκλήθηκε από «ανθρώπινο λάθος» ακόμη και πριν καν ξεκινήσει οποιαδήποτε έρευνα […] Θυμίζω επίσης ότι οι επίσημες αρχές αμέσως μετά το περιστατικό προσπάθησαν να συγκαλύψουν και να εξαφανίσουν όλα τα στοιχεία από τον τόπο του συμβάντος: Αυτό περιλαμβάνει χημικά στοιχεία και ανθρώπινα υπολείμματα».

Ο Καρυστιανού ανέφερε επίσης ότι το κυβερνών κόμμα της Νέας Δημοκρατίας (ΕΛΚ) εξέλεξε επίσης την ευρωβουλευτή Ελίζα Βόζεμπεργκ, πρόεδρο της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ( TRAN ).

Ο τελευταίος υποτίθεται ότι θα εξετάσει τον Έλληνα υποψήφιο επίτροπο.

Σύμφωνα με την Καρυστιάνου, αυτή η διπλή εκπροσώπηση εγείρει ανησυχίες για «ενδεχόμενες συγκρούσεις συμφερόντων και για το αν μπορεί να διατηρηθεί η απαραίτητη αντικειμενικότητα και ανεξαρτησία».

Η Euractiv ενημερώθηκε ότι η επιτροπή Juri του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία εξετάζει επί του παρόντος τις πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων των υποψηφίων Επιτρόπων, δεν μπορεί να εκδώσει γνώμη για τη διπλή εκπροσώπηση επειδή εστιάζει στην οικονομική πτυχή των πιθανών συγκρούσεων συμφερόντων.

Ωστόσο, πηγές από την αριστερή ομάδα της ΕΕ είπαν στο Euractiv ότι θα θέσουν το θέμα πολιτικά στο Σώμα της ΕΕ.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu