Οικονομία

Και εγένετο «Νέος ΟΣΕ Α.Ε.»: Θα προκύψει το 2025 από την ένωση με ΕΡΓΟΣΕ και τρένα ΓΑΙΑΟΣΕ

Η αναδιοργάνωση  του ΟΣΕ χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) και θα υλοποιηθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2025 - Ποια έργα εκτελούνται σήμερα και από ποιες εταιρείες

Τα αποκαλυπτήρια του νέου ΟΣΕ πραγματοποιήθηκαν  σήμερα στο πρώτο Υπουργικό Συμβούλιο της χρονιάς. Στην ατζέντα του Υπουργικού  είχε ενταχθεί και η παρουσίαση από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα των πρωτοβουλιών για τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα.

Συγκεκριμένα κατατέθηκε: 

α) Πρόταση για τη δημιουργία της «Νέος ΟΣΕ Α.Ε.», 

β) Στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης και επενδύσεων του σιδηροδρομικού τομέα.

Μετά από τα δύο καταστροφικά γεγονότα του 2023, δηλαδή το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και την καταστροφή 40χλμ γραμμών από την κακοκαιρία Daniel, μπήκε στο πλάνο το σχέδιο “ομογενοποίησης” των βασικών φορέων του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών:

Στην πλήρη αναδιοργάνωση των εταιρειών που εμπλέκονται στον σχεδιασμό, ανάπτυξη, συντήρηση και διαχείριση των σιδηροδρομικών υποδομών και του τροχαίου υλικού της χώρας προχωρά η ελληνική κυβέρνηση, σε συνεργασία με την Ε.Ε., με στόχο την αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών του σιδηροδρομικού τομέα στην Ελλάδα.

Απώτερος στόχος η διασφάλιση ενός σύγχρονου, γρήγορου, άνετου και απολύτως ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου σε πλήρη διαλειτουργικότητα με τα ευρωπαϊκά αντίστοιχα δίκτυα.

Όπως αναφέρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η μέχρι σήμερα λειτουργία των τριών εταιρειών που εμπλέκονται με σιδηροδρομικό έργο, με πολλαπλές κοινές αρμοδιότητες και διεπιφάνειες, παράλληλες, αντικρουόμενες ή/και συμπληρωματικές αρμοδιότητες, έχει σαν αποτέλεσμα την αδυναμία ενιαίου στρατηγικού σχεδιασμού, συντονισμού, ανάπτυξης, συντήρησης, διαχείρισης και πλήρους ελέγχου του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνέπειες την καθυστέρηση υλοποίησης έργων, και την πιθανότητα απώλειας πολύτιμων πόρων (ανθρώπινων και οικονομικών). 

Επίσης, υπάρχει σημαντική συνολική επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού από την πολλαπλότητα προσωπικού αντιστοίχων προσόντων και αρμοδιοτήτων για παρόμοιες διαδικασίες εντός των τριών εταιρειών.

Για τους λόγους αυτούς κρίθηκε αναγκαίος και έχει προγραμματιστεί ο άμεσος ριζικός εκσυγχρονισμός για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού τομέα, υλοποιώντας τις ακόλουθες σημαντικές αλλαγές στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των δημόσιων πυλώνων του υπάρχοντος συστήματος (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ) ως ακολούθως:

1. Δημιουργείται ένας νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, με πυρήνα τον ΟΣΕ (“Νέος ΟΣΕ”), που αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, όπως περιγράφονται στο Ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται και μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου, της διαχείρισης του τροχαίου υλικού καθώς και των σταθμών και λοιπών εγκαταστάσεων της ιδιοκτησίας του.

2. Στη νέα εταιρεία εντάσσονται επιπλέον του σημερινού ΟΣΕ: α) η ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και β) η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. κατά το μέρος που αφορά στο επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο τμήμα της δραστηριότητάς της (τροχαίο υλικό, ενεργές σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις). 

3. Ο Νέος ΟΣΕ θα αναλάβει τη συνολική ευθύνη για όλα τα θέματα ασφαλείας και συνεχούς βελτίωσης του σιδηροδρομικού συστήματος, συνεργαζόμενος με τους λοιπούς φορείς του τομέα (Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΡΑΣ, Hellenic Train και λοιποί operators) στο πλαίσιο της εφαρμογής μίας νέας προσέγγισης με συστημική ανάλυση και διαχείριση κινδύνων, σε εφαρμογή των κατευθύνσεων της ΕΕ και του σχετικού Action Plan που εκπονεί η Ελληνική Κυβέρνηση.

4. Η σύσταση και οργάνωση του νέου φορέα θα κατοχυρωθεί νομοθετικά. Οι αρμοδιότητές του θα καλύπτουν πλήρως αυτές των σημερινών ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ και θα συμπληρωθούν κατάλληλα, ώστε να αντιμετωπιστούν κενά ή/και αδυναμίες του υφιστάμενου τρόπου λειτουργίας των φορέων.

Ειδικότερα:

– Ο νέος φορέας θα είναι Ανώνυμη Εταιρεία ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, με το Διοικητικό του Συμβούλιο να ορίζεται από τη Ελληνική Κυβέρνηση, με τήρηση των αρχών διαφάνειας και αξιοκρατίας. Ο Νέος ΟΣΕ θα εποπτεύεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. 

– Θα δημιουργηθούν εντός του φορέα διακριτοί Επιχειρησιακοί Τομείς στους οποίους θα ενταχθεί με τις απαραίτητες προσαρμογές το υφιστάμενο επιχειρησιακό έργο των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και οι σχετικές οργανωτικές μονάδες (Γενικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις κλπ μονάδες) που το υλοποιούν. Οι αντίστοιχες υποστηρικτικές (διοικητικές) διευθύνσεις των τριών εταιρειών θα συγχωνευθούν σε ένα ενιαίο Διοικητικό Τομέα, προς αξιοποίηση των σχετικών οικονομιών κλίμακας.

– Θα προσληφθεί, μετά από διεθνή διαγωνισμό, εταιρεία με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων, ως “Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης” του Νέου ΟΣΕ. Ο Τεχνικός Σύμβουλος Διοίκησης θα συνεισφέρει με τεχνογνωσία και εξειδικευμένα ανώτατα στελέχη,  αναλαμβάνοντας σε καθημερινή βάση, το σύνολο των επιχειρησιακών εργασιών της Εταιρείας, καθώς και την ειδικότερη ευθύνη λειτουργίας κρίσιμων Επιχειρησιακών Τομέων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών ετών, εφαρμόζοντας αναλογικά διεθνείς εμπειρίες που υιοθετήθηκαν στο παρελθόν από αντίστοιχους σιδηροδρομικούς Οργανισμούς. 

– Ο Νέος ΟΣΕ θα καταρτίσει στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο και θα συνάψει σύμβαση απόδοσης με το εποπτεύον Υπουργείο μέσω της οποίας θα παρακολουθείται βάσει συμφωνημένων δεικτών απόδοσης και μετρήσιμων στόχων.   

– Ο Νέος ΟΣΕ  θα αναλάβει την ευθύνη του συνόλου των έργων και λοιπών συμβάσεων των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ (τροχαίο υλικό, ενεργοί σταθμοί κ.λπ.) που βρίσκονται σε εξέλιξη και οι οποίες θα συνεχιστούν απρόσκοπτα με βάση ειδική πρόβλεψη του νέου νόμου.

– Ο Νέος ΟΣΕ ενδυναμώνεται σημαντικά επιπλέον σε τεχνογνωσία, προσωπικό και συστήματα, με αξιοποίηση Ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων. Ειδικότερα:

* Τεχνογνωσία: Θα αξιοποιηθεί η Δήλωση Πρόθεσης Συνεργασίας, που έχει ήδη συναφθεί μεταξύ των αρμόδιων Υπουργών Ελλάδας και Γαλλίας στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, με κύρια εστίαση στα θέματα διαχείρισης κινδύνων, ασφάλειας και διαλειτουργικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου. Επιπρόσθετα, ως κρίσιμης σημασίας αναγνωρίζεται η μεταφορά τεχνογνωσίας που θα επιτευχθεί από τον Τεχνικό Σύμβουλο Διοίκησης στον Νέο ΟΣΕ.

* Προσωπικό: Ο νέος φορέας θα στελεχωθεί από το σύνολο του προσωπικού των δύο φορέων  (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ) και το σχετικό προσωπικό του τμήματος δραστηριοτήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ που θα ενταχθεί στο Νέο ΟΣΕ.  Παράλληλα, προβλέπεται η στελέχωσή του να ενισχυθεί σημαντικά με προσεκτικά επιλεγμένο πρόσθετο νέο προσωπικό που θα ξεπεράσει τα 600 άτομα και με προσόντα που θα καλύπτουν τις απαιτήσεις των νέων θέσεων εργασίας που θα οριστούν. Η πρώτη ομάδα προσλήψεων αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2024, ενώ η υπόλοιπη ενίσχυση στελέχωσης θα προχωρήσει σε στάδια, μέχρι το μέσο του 2025, με βάση επίσης και τις απαιτήσεις στελέχωσης που θα προσδιοριστούν από το Business Plan του νέου φορέα.

* Συστήματα: Ο Νέος ΟΣΕ θα εξοπλιστεί με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας διαχείρισης της κυκλοφορίας συρμών (ERTMS), καθώς και βελτιστοποίησης της αξιοποίησης του δικτύου, πολλά από τα οποία είναι ήδη υπό εγκατάσταση στο δίκτυο του ΟΣΕ και τα τρένα ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ. Επιπρόσθετα, θα επανασχεδιασθεί εξ’ αρχής ένας προηγμένος ψηφιακός οργανισμός και θα εξοπλιστεί με σύγχρονα πληροφοριακά συστήματα (μητρώο παγίων, συστήματα προγραμματισμού και παρακολούθησης των μελετών και έργων, σύγχρονο σύστημα δυναμικής πληροφόρησης και εξυπηρέτησης των επιβατών). 

Η αναδιοργάνωση  του ΟΣΕ χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) και θα υλοποιηθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2025, με ενδιάμεσα ορόσημα:

Α. την υποβολή του σχεδίου εφαρμογής του μετασχηματισμού που θα περιέχει επίσης σχέδια της προτεινόμενης νομοθεσίας και της διακήρυξης για τον διεθνή διαγωνισμό πρόσληψης Τεχνικού Συμβούλου Διοίκησης (ΤΣΔ) της “Νέος ΟΣΕ” κατά το Q2 του 2024, 

Β. την ψήφιση νομοθεσίας για νέο ΟΣΕ και δημοσίευση τευχών διεθνούς διαγωνισμού για τον ΤΣΔ μέχρι το τέλος του 2024 και 

Γ. την έγκριση πολυετούς επενδυτικού προγράμματος και υπογραφή νέας σύμβασης απόδοσης μεταξύ ΟΣΕ και Ελληνικού κράτους μέχρι τον Ιούνιο του 2025.

Ποια έργα εκτελούνται σήμερα και από ποιες εταιρείες

Αυτή τη στιγμή είναι συμβασιοποιημένα και τρέχουν εννέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα. Πρόκειται για οκτώ έργα της ΕΡΓΟΣΕ και ένα του ΟΣΕ. Τα έργα αυτά είναι:

– Η ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αίγιο-Ρίο. Πρόκειται για έργο κόστους με ΦΠΑ 174,97 εκατ. ευρώ και ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΜΕΤΚΑ. Το έργο συμβασιοποιήθηκε στις 22 Νοεμβρίου 2022 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τις 22 Νοεμβρίου 2025. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

– Η σιδηροδρομική σήραγγα Σεπολίων. Πρόκειται για έργο κόστους με ΦΠΑ 151,28 εκατ. ευρώ και ανάδοχο το σχήμα INTRAKAT – ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ. Το έργο συμβασιοποιήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 2018 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης πιθανόν το 2026 καθώς τα έργα τρέχουν με σημαντικές καθυστερήσεις σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

– Η επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Άνω Λιόσια-Ελευσίνα-Μέγαρα. Πρόκειται για έργο κόστους με ΦΠΑ 132,6 εκατ. ευρώ και ανάδοχο εταιρεία την ΜΕΤΚΑ. Είναι το πιο πρόσφατο μεγάλο έργο μιας και συμβασιοποιήθηκε στις 21 Δεκεμβρίου 2023 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης στις 21 Απριλίου του 2026. Αναθέτουσα Αρχή είναι ο ΟΣΕ.

– Ηλεκτροκίνηση διπλής γραμμής Κιάτο-Αίγιο. Πρόκειται για έργο κόστους με ΦΠΑ 83,97 εκατ. ευρώ και ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΜΕΤΚΑ. Το έργο συμβασιοποιήθηκε στις 6 Ιουλίου 2022 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τις 6 Ιανουαρίου 2025. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

– Ηλεκτροκίνηση μονής γραμμής Λάρισα-Βόλος. Πρόκειται για έργο κόστους με ΦΠΑ 82,89 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Το έργο συμβασιοποιήθηκε στις 4 Μαϊου 2022 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τις 4 Μαϊου 2025 (εδώ αναμένονται καθυστερήσεις λόγω των καταστροφών στη γραμμή από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

– Ηλεκτροκίνηση μονής γραμμής Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα. Πρόκειται για έργο κόστους με ΦΠΑ 72,80 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την ΑΒΑΞ. Το έργο συμβασιοποιήθηκε στις 14 Νοεμβρίου 2022 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τις 14 Νοεμβρίου 2025 (και εδώ αναμένονται καθυστερήσεις λόγω των καταστροφών στη γραμμή από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

– Σηματοδότηση μονής γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη. Πρόκειται για έργο κόστους με ΦΠΑ 56,7 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Το έργο συμβασιοποιήθηκε στις 11 Μαρτίου 2022 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης στις 11 Σεπτεμβρίου 2024. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

-Ηλεκτροκίνηση, κανονικοποίηση μονής γραμμής Ισθμός-Λουτράκι. Πρόκειται για έργο κόστους με ΦΠΑ 14,88 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την ΜΕΤΚΑ. Το έργο συμβασιοποιήθηκε στις 6 Ιουνίου 2019 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024 καθώς παρουσιάζει αποκλίσεις από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.

Τα έργα σε δημοπράτηση και νέα έργα

Η μεγαλύτερη από τις εργολαβίες που έχουν προκηρυχθεί, ύψους 1,68 δισ. ευρώ, αφορά την κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Καβάλα- Τοξότες Ξάνθης.

Υψους 1,07 δισ. ευρώ είναι το έργο για την αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Η εν λόγω εργολαβία προβλέπει την εγκατάσταση σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.

Έργο κόστους 476,5 εκατ. ευρώ, είναι και η νέα σιδηροδρομική γραμμή το τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, ενώ η κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου έχει προϋπολογισμό 390,5 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα, το έργο της νέας γραμμής για τη επέκταση του Προαστιακού μέχρι τη Ραφήνα και του λιμένα αυτής με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο υπολογίζεται ότι θα στοιχίσει 308,6 εκατ. ευρώ.

Τέλος, 53,4 εκατ. ευρώ έχουν προϋπολογιστεί για τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του ΟΛΘ (λιμάνι Θεσσαλονίκης) και την κατασκευή προαστιακής γραμμής στη Δυτική Θεσσαλονίκη.

Στα νέα έργα που προγραμματίζονται περιλαμβάνεται ο εκσυγχρονισμός του τμήματος ΣΚΑ-Οινόη, η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, έργα για την επαναλειτουργία των τμημάτων Πάτρα-Πύργος και Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο κ.α.

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu