Προτάσεις για το πώς ο τουρισμός μπορεί να αυξήσει τον τζίρο των εμπορικών επιχειρήσεων κατά 20% ετησίως
Ως «τη χειρότερη χρονιά του εμπορίου κατά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες» εξαιρώντας τα έτη του κορονοιού, χαρακτήρισε το 2024 ο νέος πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης (ανέλαβε πριν από τρεις μήνες), σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους. Ο ίδιος διατύπωσε τη δέσμευση του δοικητικού συμβουλίου για καινοτομίες και πρωτοβουλίες που μπορεί να φέρουν θετικά αποτελέσματα τα επόμενα χρόνια.
Οπως ανέφερε, το εμπόριο είναι ο κλάδος με τους περισσότερους εργαζόμενους στην Ελλάδα, τον μεγαλύτερο τζίρο, αλλά και τις μεγαλύτερες αποδόσεις φόρων στην πολιτεία. Ενδεικτικό είναι, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ότι στη χώρα μας, σχεδόν το 25% του συνόλου των επιχειρήσεων είναι εμπορικές. Από τις 918.724 επιχειρήσεις που δραστηριοποιήθηκαν στους τομείς της βιομηχανίας, των κατασκευών, του εμπορίου και των υπηρεσιών, ο εμπορικός κλάδος αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο πλήθος (226.009). Το εμπόριο πρωταγωνιστεί και στο πεδίο του κύκλου εργασιών με τις εμπορικές επιχειρήσεις να καταγράφουν τζίρο ύψους 172,6 δισ. ευρώ (2023), δηλαδή το 37,8% του συνόλου της οικονομίας. Επιπλέον το εμπόριο είναι και ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας με 811.140 απασχολούμενους ( 23 ,8% ), εκ των οποίων 588.424 είναι μισθωτοί (23,1% στο σύνολο των μισθωτών).
Ο κ. Καφούνης τόνισε ότι “οι αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας, τα μισθολογικά κόστη, αλλά και οι απώλειες λόγω μειωμένης αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών αναμένεται να φέρουν μείωση τζίρου το 2024 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά“.
Η αρνητική αίσθηση από το 2024 συνεχίζεται, δε, και από την αρχική εικόνα από τις χειμερινές εκπτώσεις του 2025, οι οποίες είναι ακόμα σε εξέλιξη, καθώς ολοκληρώνονται στα τέλη του μήνα. Σε ερώτηση, ειδικότερα, για το πως προχωρούν οι εκπτώσεις, μια προσπάθεια δηλαδή πρώτης εκτίμησης πανελλαδικά, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ απάντησε ” η εκπτωτική περίοδος πηγαίνει… χάλια, αυτή είναι μια πρώτη εικόνα που έχουμε από τους εμπόρους από όλη την Ελλάδα, λίγες ημέρες πριν ολοκληρωθεί”.
Ο νέος Πρόεδρος της ΕΣΕΕ ανέφερε πως στις αρχές Μαρτίου αναμένεται να βγει μια έρευνα για την αποτίμηση των χειμερινών εκπτώσεων σε συνεργασία με τους εμπορικούς συλλόγους από όλη τη χώρα, η οποία θα έχει διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, θα πραγματοποιείται μεγαλύτερο δείγμα επιχειρήσεων, ενώ θα δώσει και μια σαφής αίσθηση για το πως θα κινηθεί η αγορά από εδώ και πέρα.
Αυτό στην πράξη σημαίνει, όπως άφησε να ευνοηθεί ο κ. Καφούνης, ότι υπάρχει ανοιχτό το σενάριο αν τα αποτελέσματα της εκπτωτικής περιόδου δεν είναι προς τη θετική κατεύθυνση, να κινηθεί σταδιακά διαδικασία για αλλαγή του χρόνου των εκπτώσεων. “Δεν μπορούμε να πούμε κάτι ακόμα. Είναι κάτι που θα το δούμε μόλις έχουμε τα αποτελέσματα από όλη τη χώρα και θα το συζητήσουμε με τους αρμόδιους φορείς” επισήμανε.
Το ”μάννα” του τουρισμού και η προσπάθεια αξιοποίησής του
Την ίδια στιγμή ο κ. Καφούνης μίλησε και για την προστιθέμενη αξία του τουρισμού τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας και το πώς έχει συμβάλει στην όποια άνοδο των πωλήσεων: “Αν από κάπου έρχεται η οποία αύξηση στην αγοραστική δύναμη, αυτή έρχεται από τον τουρισμό που ειδικά τα δύο τρία τελευταία χρόνια είναι σε άνοδο στην Αθήνα. Αυτό όμως που πρέπει να διευκρινιστεί είναι ότι είναι ευνόητο ότι ο τουρισμός δεν επηρεάζει όλη την αγορά. Διαφορετικά δηλαδή επηρεάζει την Ερμού, που είναι κοντά στο ιστορικό κέντρο και διαφορετικά πχ την αγορά της Κυψέλης” ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε αυτό το πλαίσιο, υπάρχει ήδη μια πρωτοβουλία η οποία εξαγγέλθηκε τις προηγούμενες ημέρες, και στο συνέδριο του Ξενοδοχειακού επιμελητηρίου ,το “Shopping in Greece “. «Είναι κάτι το οποίο το πιστεύουμε πολύ γιατί το ελληνικό προϊόν μπορεί να έχει προστιθέμενη αξία στο εξωτερικό. Στόχος μας είναι, και αυτό παλεύουμε τα επόμενα χρόνια, αυτά τα προϊόντα που μπορεί να αγοράσει στη βόλτα του στην Ελλάδα να τα βρει και στο εξωτερικό. Αυτό που επιδιώκουμε είναι σταδιακά να μπορέσουμε να αυξήσουμε το ποσό που ξοδεύει ένας επισκέπτης από το εξωτερικό να αυξηθεί κατά 100 ευρώ, ένα ποσό το οποίο αν ξοδεύει παραπάνω κάθε ξένος επισκέπτης, θα μπορεί ο τζίρος του εμπορίου να αυξηθεί κατά 20% ετησίως».
Προκειμένου να ενδυναμωθεί αυτή η πρωτοβουλία, από την ΕΣΕΕ σχεδιάζεται σχετική επικοινωνιακή καμπάνια σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, με στόχο πριν έρθει ένας επισκέπτης από το εξωτερικό να γνωρίζει τα προϊόντα που μπορεί να προμηθεύει από την Ελλάδα, από ρούχα μέχρι ελαιόλαδο και ελιές.
Κινέζικες πλατφόρμες: Εφαρμογή των ευρωπαϊκών οδηγιών χθες
Άμεση πρωτοβουλία, εξάλλου, διαφαίνεται πως λαμβάνει η ΕΣΕΕ για την επιβολή περισσότερων ελέγχων και ίσης φορολογίας σε ό,τι αφορά τα προϊόντα από κινεζικές πλατφόρμες. Από τον κ. Καφούνη τονίστηκε ότι μόνο το 2024 στην Ευρώπη μπήκαν 4 δις δέματα από τις κινεζικές πλατφόρμες, με τον αριθμό αυτόν να είναι σε άνοδο. «Αυτό που θέλουμε είναι ισοτιμία, ίση φορολόγηση, παρόμοιους ελέγχους σε σχέση με τα προϊόντα που έρχονται από την Κίνα. Ο Γερμανός να φορολογείται το ίδιο με τον Έλληνα και τον Κινέζο. Είναι κάτι που το σχεδιάζουμε από κοινού με τους υπόλοιπους εταίρους και θέλουμε να εφαρμοστεί μέσα στην άνοιξη. Θα πιέσουμε όσο μπορούμε την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς οι οδηγίες περνάνε από την Ευρώπη, δεν είναι κάτι που μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας σαν Ελλάδα, αυτό πρέπει να γίνει όσο πιο γρήγορα γίνεται, αλλιώς θα είναι αργά” υπογράμμισε ο κ. Καφούνης, προσθέτοντας ότι ήδη γίνονται προσπάθειες και επαφές με ευρωβουλευτές, ενώ ετοιμάζεται και σχετική μελέτη, η οποία θα παραδοθεί τις επόμενες ημέρες στα σχετικά Υπουργεία.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει προ ημερών σε σχετικό ρεπορτάζ το Financial Report, το 8% των δεμάτων που φθάνουν στην Ελλάδα ανέρχονται οι παραδόσεις από την Κίνα με κύριους αποστολείς κυρίως τρεις πλατφόρμες: Πρώτα την Ali Baba και μετά τις γνωστές Τemu και Shein, ενώ το μέσο καλάθι παραγγελίας σε ημερήσια βάση αγγίζει τα 40 ευρώ. Αυτό είχαν αναφέρει παράγοντες της αγοράς, που χάνουν μερίδιο από τις εγχώριες πλατφόρμες και τα φυσικά σημεία πώλησης από τις κινεζικές αποστολές και οι οποίοι επισημαίνουν ότι τίθενται θέματα ασφάλειας και μηδενικής φορολογίας, με αποτέλεσμα να τίθενται ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ:
- Αλεξάνδρα Σδούκου: Θέλει να γίνει υπουργός αλλά δεν διασφαλίζει ίση μεταχείριση σε θέματα αρμοδιότητάς της
- Διάπορο, πολεοδομία, επενδύσεις: Ποιους αφορούν οι ανακλήσεις αδειών – Τί αναφέρει ο Αναστ. Ανδρέαδης της ΣΤΑΝΤΑ Α.Ε.
- ΙΕΑ: Η ζήτηση πετρελαίου για καύσιμα στην Κίνα μειώνεται οριακά
- Δήλωση Ζελένσκι μετά την Τζέντα: Είμαι ευγνώμων στον πρόεδρο Τραμπ!
- Ερώτηση στη Βουλή για λειτουργία εταιρείας πετρελαιοειδών στο Κερατσίνι
- Η Ουκρανία αποδέχεται κατάπαυση του πυρός 30 ημερών
- ΔΥΠΑ: Πώς θα λαμβάνονται οι παροχές από 15 Μαρτίου
- Γερμανία: Το αριστερό κόμμα BSW αμφισβητεί το αποτέλεσμα των εθνικών εκλογών
Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις