Επιχειρήσεις

Ιωάννινα – Κακαβιά: Προσωρινός ανάδοχος η ΑΒΑΞ για το «πολύπαθο» τμήμα των 70 χλμ. και των 310 εκατ. ευρώ

Το οδικό έργο της Ιονίας Οδού επαναπροκηρύχθηκε για 3η φορά στις 4 Οκτωβρίου 2023 και ο διαγωνισμός ξεκίνησε στις 21 Δεκεμβρίου 2023 - Η εταιρεία ΑΒΑΞ μειοδότησε με 17,50% - Χωρίς τις όποιες  καθυστερήσεις, θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2028

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην ανακήρυξη της ΑΒΑΞ ως προσωρινού αναδόχου για το οδικό έργο «Επέκταση Ιονίας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα – Κακαβιά», συνολικού προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ (234 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ το κύριο έργο, συν την προαίρεση 76 εκατ. ευρώ), ενώ υπάρχει και περίοδος 10 ημερών στην οποία μπορούν να προσφύγουν κατά της ανακήρυξης οι άλλοι διεκδικητές του έργου.

Ο νέος οδικός άξονας, Ιωάννινα – Κακαβιά, μήκους 70 χλμ., αποτελεί συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας τον νομό Ιωαννίνων. Θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά: Τα «ορφανά» 70 χιλιόμετρα!

Από το «όραμα» πριν 20 χρόνια του Δυτικού Άξονα που θα ένωνε την Καλαμάτα με την Τεργέστη, εμείς φτιάξαμε μόνο το… μεσαίο τμήμα!

Το πολύπαθο οδικό έργο επαναπροκηρύχθηκε για 3η φορά στις 4 Οκτωβρίου 2023 και ο διαγωνισμός ξεκίνησε στις 21 Δεκεμβρίου 2023. Η ΑΒΑΞ μειοδότησε με 17,50%, δεύτερη ήρθε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 16,5% και τρίτη η κοινοπραξία ΕΚΤΕΡ – Δομική Κρήτης – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ με 15,04%, τέταρτη η  Intrakat – Μέτκα (Mytilineos) με 11,08% και τελευταία ΟΔΟΣ ΑΤΕ – Ιντερκάτ – Εργοδομική Βιωτίας – Εργοκάτ με 10,31%.

Η διαδικασία των πρακτικών θα συνεχιστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέχρι να ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος του διαγωνισμού.

Επόμενο στάδιο του διαγωνισμού το τρίτο πρακτικό, όπου εκεί θα μπορεί πάλι κάποιο από τα άλλα σχήματα να καταθέσει προσφυγή. Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά θα συνταχθεί η σύμβαση. Στη συνέχεια θα πάει προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο, μετά στη Βουλή και θα ολοκληρωθεί η διαδικασία με την υπογραφή της σύμβασης. Χωρίς απρόοπτα, προς το τέλος του καλοκαιριού.

Η διάρκεια των έργων για το Ιωάννινα-Κακαβιά έχει οριστεί σε 54 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Εφόσον οι υπογραφές πέσουν μέχρι το καλοκαίρι του 2024, τότε το έργο, χωρίς τις όποιες  καθυστερήσεις, θα μπορεί να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2028.

Με το Ιωάννινα-Κακαβιά, ολοκληρώνεται και η Ιόνια Οδός ως ένας κάθετος άξονας με αρχή το Αντίρριο και τέλος το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς προς Αλβανία.ε την εκκίνηση του έργου θα έχουμε το πρώτο μεγάλο οδικό έργο στην Ήπειρο από το 2017, όταν ολοκληρώθηκε τότε η Ιόνια Οδός από το Αντίρριο στην Αιτωλοακαρνανία, μέχρι σχεδόν την είσοδο της πόλης των Ιωαννίνων σε συμβολή με την Εγνατία Οδό.

Ο διαγωνισμός για το Ιωάννινα-Κακαβιά έχει περάσει κυριολεκτικά από 40 κύματα. Το έργο την δεκαετία του 2000 ήταν να ενταχθεί στο έργο της Ιόνιας Οδού, όμως λόγω αντιδράσεων το συγκεκριμένο τμήμα βγήκε εκτός. Στη συνέχεια εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2007-2013 αλλά απεντάχθηκε το 2016 καθώς δεν είχαν προχωρήσει οι διαδικασίες. Μετά από χρόνια αδράνειας, το έργο επανέρχεται στο προσκήνιο το 2021 και τελικά στις αρχές του 2023 προκηρύσσεται ο διαγωνισμός.

Και για την ιστορία, πάνω από 20 χρόνια έχουν περάσει από τότε που σχεδιαζόταν ο αποκαλούμενος Δυτικός Άξονας που θα ένωνε την Καλαμάτα με την Τεργέστη, και που κατ’ επέκταση θα αποτελούσε τη δυτική σύνδεση των Βαλκανίων με την υπόλοιπη Ευρώπη. Από το μεγάλο αυτό όραμα, έγινε πραγματικότητα, επί ελληνικού εδάφους, μόνο το μεσαίο τμήμα, η Ιόνια οδός (όπως και πρόσφατα το οδικό τμήμα Πάτρα-Πύργος).

Για αυτό πριν από 10 -15 χρόνια, το οδικό αυτό τμήμα αναφερόταν ως «ορφανό» κομμάτι της Ιόνιας Οδού.

Ποιο είναι το έργο

Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ είναι 310 εκατ. ευρώ ενώ περιλαμβάνονται και επιπλέον 76 εκατ. ευρώ ως προαιρέσεις, για το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά και τις συνδέσεις με αεροδρόμιο και ΒΙΠΕ Ιωάννινων. Αναθέτουσα Αρχή του έργου είναι ο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Πιο αναλυτικά, αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Το έργο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα:

– Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 – Χ.Θ. 23+441) αποτελεί την Προαίρεση 1, μήκους 1,47χλμ.

– Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.

Η διάρκεια των έργων για το Ιωάννινα-Κακαβιά έχει οριστεί σε 54 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Εφόσον οι υπογραφές πέσουν μέχρι το καλοκαίρι του 2024, τότε το έργο, χωρίς να υπολογίζουμε καθυστερήσεις, θα μπορεί να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2028. Με το Ιωάννινα-Κακαβιά, ολοκληρώνεται και η Ιόνια Οδός ως ένας κάθετος άξονας με αρχή το Αντίρριο και τέλος το συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς προς Αλβανία.

Τα παράπλευρα έργα

Συγκεκριμένα στα έργα που θα κατασκευαστούν, περιλαμβάνονται :

  • Ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0).
  • Κατασκευή του αυτοκινητόδρομου στο τμήμα “Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι (6) ανισόπεδων κόμβων :
  1. Α/Κ. Κοσμηράς – Ασβεστοχωρίου (Κ1), επιτρέπει την εξυπηρέτηση των οικισμών Κοσμηράς, Ασβεστοχωρίου και Κόντσικας από την Ιόνια Οδό και έχει μορφή “διαμαντιού”.
  2. Α/Κ Γραμμενοχωρίων (Κ2). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Κόντσικας, Λοφίσκου, Πετραλώνων, Περάτη, Γραμμένου, Βαγενιτίου και Πολύλοφου με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή “διαμαντιού”.
  3. Του Α/Κ Πασσαρώνος (Κ3) (Προαίρεση 1) από Χ.Θ. 21+940 έως Χ.Θ. 23+441 που προορίζεται να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή “αριστερής τρομπέτας”.
  4. Του Α/Κ Ζίτσας (Κ4) που θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών της Δ.Ε. Ζίτσας αλλά και των οικισμών Πετσάλι, Νεοχώρι και Λαψίστα με την Ιόνια Οδό και έχει μορφή “διαμαντιού”
  5. Α/Κ Καρυών (Κ5). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Καρυών, Ασφάκας, Πετσαλίου αλλά και οικισμών του Κεντρικού Ζαγορίου και έχει μορφή “διαμαντιού”.
  6. Α/Κ Καλπακίου (Κ6). Εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ’ επέκταση περιοχών της Φλώρινας – Καστοριάς και θα εξυπηρετήσει μετακινήσεις που γίνονται για τουρισμό/αναψυχή προς τα Ζαγοροχώρια και τον Εθνικό Δρυμό Βίκου – Αώου. Ο Α/Κ διαμορφώνεται ως κόμβος σε δύο επίπεδα μισού τριφυλλιού με τους κλάδους να βρίσκονται σε συμμετρικά αντίθετα τεταρτημόρια.
  • Αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται. Προβλέπεται η πλήρης κατασκευή του οδικού δικτύου δηλαδή:
  • Χωματουργικές εργασίες,
  • Έργα Οδοστρωσίας και Ασφαλτικών,
  • Κατασκευή τεχνικών Έργων (4 Γέφυρες, 5 Άνω και 25 Κάτω Διαβάσεις, 1 Cut & Cover, περί τα 120 μικρά τεχνικά – οχετοί – και 6 τοίχοι αντιστήριξης),
  • Έργα αποχέτευσης – αποστράγγισης, σήμανσης – ασφάλισης,
  • Ηλεκτροφωτισμός των κόμβων, όλων των Γεφυρών, των διαβάσεων, τμημάτων του αυτοκινητόδρομου και των πλατυσμάτων στάθμευσης,
  • Υποδομή τηλεφωνοδότησης,
  • Εργασίες άρδευσης – φύτευσης και
  • Εργασίες διαμόρφωσης του περιβάλλοντα χώρου στον κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο Βορτοπού (περιλαμβανομένης της κατασκευής οικίσκου).

Πέραν της Προαίρεσης 1 (ΑΚ Κ3 – Πασσαρώνος) που προαναφέρθηκε, αντικείμενο του Έργου αποτελεί με Προαίρεση και η αναβάθμιση του υποτμήματος Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ (Προαίρεση 2), που περιλαμβάνει:

  • Κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ
  • 4 νέες Κάτω Διαβάσεις
  • 2 νέες Άνω Διαβάσεις

Οι προαιρέσεις

Για τις προαιρέσεις στο οδικό τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά προβλέπεται πως μπορούν να ενεργοποιηθούν σε χρόνο οποτεδήποτε εντός είκοσι τεσσάρων (24) μηνών από την υπογραφή της Σύμβασης της παρούσας εργολαβίας, ενώ ο χρόνος ολοκλήρωσης των εργασιών της προαίρεσης θα είναι ο ίδιος με αυτόν της κύριας Σύμβασης.

Το δικαίωμα προαιρέσεων, φτάνει για επιπλέον ποσό μέχρι 76 εκατ. ευρώ με Φ.Π.Α. Αναλυτικά:

Προαίρεση 1η: Ανισόπεδος Κόμβος Πασσαρώνος (Κ3). Θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας. Πρόκειται για τρισκελή ανισόπεδο κόμβο που προβλέπεται να διαμορφωθεί με μορφή “αριστερής τρομπέτας”.

Συνολικού προϋπολογισμού 10.000.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). Προαίρεση 2η: Αναβάθμιση του τμήματος Καλπάκι – Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ. Συνολικού προϋπολογισμού 66.000.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%) Περιλαμβάνει:

  • Αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού και διαμόρφωση διατομής β(2+1)ν* σε μήκος 23,11 χλμ.
  • Κάθετες και παράπλευρες οδούς μήκους 15,8 χλμ.
  • 4 νέες Κάτω Διαβάσεις
  • 2 νέες Άνω Διαβάσεις
googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Επιχειρήσεις

close menu