Δια Χειρός

Η οικονομία… σε προεδρικό φόντο

Σε απλά ελληνικά πρέπει να ξοφλήσει ένα μέρος από τα χρέη της.

Του Χρήστου Αηδόνη

Σύμφωνα με τα στοιχεία η Ελλάδα μέσα στο 2015 πρέπει να αποπληρώσει

1) ομόλογα ύψους 15,2 δις ευρώ. ( 6,6 δις ευρω σύστημα , 8,5 ΔΝΤ ))
2) έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου ύψους 15 δις ευρώ πέραν των τόκων.
Τα έντοκα γραμμάτια μπορούν να αναχρηματοδοτηθούν , αν φυσικά υπάρχει ρευστότητα στις Ελληνικές τράπεζες.
Οι υπόλοιπες υποχρεώσεις για την αναχρηματοδότηση χρειάζονται συμφωνίες και δεσμεύσεις προς τους εταίρους μας.
Ποιά θα είναι τα οφέλη της χώρας από μια συμφωνία η καλύτερα τι θα χάσει η χώρα αν προχωρήσει σε μια ρήξη με την Ευρώπη ;;

1) 4 δις ευρώ (2+2) από τις επιστροφές κερδών των ελληνικών ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για το 2014 και 2015.

Είναι φρόνιμο να θυμίσω ότι ΕΚΤ αγνόησε τον κίνδυνο για να στηρίξει την Ελλάδα και προχώρησε στην αγορά ελληνικών ομολόγων την περίοδο της κρίσης.

2) 7,5 δις ευρώ που είναι απαραίτητα για την ρευστότητα με την ολοκλήρωση της τελευταίας αξιολόγησης από την τρόικα

3) Εξασφάλιση ρευστότητας από την ΕΚΤ έναντι πολύ χαμηλού κόστους (LTRO’s) που δίνεται στις ευρωπαϊκές τράπεζες προκειμένου αυτές να προχωρήσουν στη δανειοδότηση επιχειρήσεων.

4) Την συνέχιση της χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών από την ΕΚΤ με την προσφορά ως ενέχυρο των τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου.
Η ΕΚΤ δέχεται ως ενέχυρο τους ελληνικούς κρατικούς τίτλους, αν και δεν έχουν την απαιτούμενη αξιολόγηση, επειδή «η Ελλάδα βρίσκεται στο πρόγραμμα» η αύριο στην πιστωτική γραμμή στήριξης.

Η συγκεκριμένη δυνατότητα για δανεισμό των τραπεζών θα κινδυνέψει άμεσα μετά την 28η Φεβρουαρίου του 2015, αν μέχρι τότε δεν έχει υπάρξει μια νέα συμφωνία με τους Ευρωπαίους.
Τα δάνεια της ΕΚΤ στο Ελληνικό Τραπεζικό Σύστημα (Target 2) είναι στα 42 δις ευρώ περίπου.

5) Σε περίπτωση λήξης του μνημονίου στις 28/2/2015 χωρίς νέα συμφωνία με τους εταίρους μας, τα 11,5 δις ευρώ που «περίσσεψαν» από το δάνειο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα επιστρέψουν στην Ευρώπη (μειώνοντας το ελληνικό χρέος) και η ελληνική πλευρά θα χάσει τη δυνατότητα διαχείρισής τους
(πχ χρησιμοποίησής του για την επιδιωκόμενη «προληπτική γραμμή στήριξης»).

6) Σε περίπτωση μη συμφωνίας με την Ευρώπη, η Ελλάδα θα απολέσει και τα οφέλη που θα προκύψουν γι αυτήν, σε περίπτωση που η ΕΚΤ υιοθετήσει την πολιτική αγοράς κρατικών ομολόγων του Ευρωπαϊκού Νότου μέσα στο 2015
(θα μειώσει λόγω αύξησης της ζήτησης των ομολόγων, το κόστος δανεισμού του Ελληνικού δημοσίου, αλλά και των ελληνικών επιχειρήσεων).
Η σχετική απόφαση της ΕΚΤ προβλέπεται να ληφθεί στη συνεδρίαση της 22ας Ιανουαρίου 2015.

7) Η υπόσχεση των Ευρωπαίων για «ελάφρυνση» του ελληνικού δημόσιου χρέους πηγαίνει περίπατο.

8) Η Ελλάδα με δυσκολία μπορεί να χρηματοδοτήσει τις ταμειακές της ανάγκες έως τις αρχές του καλοκαιριού.
Θα πρέπει λοιπόν να δανειστεί είτε από την Ευρώπη (άρα νέο μνημόνιο…) είτε από τις αγορές.
Οι αγορές ωστόσο, λόγω του πολιτικού κινδύνου, έχουν εκτοξεύσει τα επιτόκια στα ύψη και δεν πρόκειται να μας δανείσουν με χαμηλά επιτόκια , αν προηγουμένως δεν έχουμε συμφωνήσει σε μια σαφή σχέση συνεργασίας με την Ευρώπη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Τόσο η πολιτική στήριξη της Ευρώπης, όσο και η «πιστωτική γραμμή στήριξης» είναι απαραίτητες για την Ελλάδα, προκειμένου να μπορέσει, πρώτον να δανειστεί και δεύτερον να δανειστεί φτηνά.

9) Η οικονομία σήμερα έχει ανάγκη από φθηνότερο χρήμα.
Το φθηνότερο χρήμα θα φέρει στη χώρα επενδύσεις σε όλους του τομείς της οικονομίας, προς όφελος της ανάπτυξης, των δημοσίων εσόδων και της καταπολέμησης της ανεργίας.

Επιπλέον, είναι προφανές ότι εάν μειωθεί ο κίνδυνος της χώρας, οι αξίες των κινητών και ακινήτων αξιών θα ανέβουν. Σε αυτές, προφανώς, περιλαμβάνονται τόσο οι υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείες του Δημοσίου μέσω του ΤΑΙΠΕΔ όσο και τα ακίνητα του Δημοσίου.
10) Η διεξαγωγή πρόωρων εκλογών στα τέλη Ιανουαρίου ή στις αρχές Φεβρουαρίου, θα μείωνε δραματικά το χρόνο ουσιαστικής διαπραγμάτευσης και θα τον περιορίσει σε μόλις δύο με τρεις εβδομάδες!

Πως θα μπορέσει μια νέα κυβερνήση του ΣΥΡΙΖΑ να προχωρήσει σε κουρέματα χρέους και σε τόσες άλλες επιδιώξεις που επαγγέλλεται μέσα σε τρεις εβδομάδες, την ώρα που τα ελληνικά ταμεία θα είναι ουσιαστικά άδεια και η ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών θα κινδυνεύει σοβαρά;
Πως θα γίνει η περιβόητη επαναδιαπραγμάτευση, οταν οι υποχρεώσεις σε μισθούς συντάξεις, αποπληρωμή ομολογιών κ.λπ. θα τρέχουν και θα ζητούν άμεση χρηματοδότηση.

Σαν επίλογο επισημαίνω, ότι η Πορτογαλία και η Ιρλανδία εξασφαλίζουν επιτόκια από τις αγορές 1% -1.5%. Η έξοδος από τα μνημόνια γι αυτούς αποτελεί μια πραγματικότητα. Θεμέλιος λίθος της επιτυχίας τους η εθνική συνεννόηση. Στην Ελλάδα δυστυχώς η συναίνεση και η συννενόηση αποτελούν τα μπάζα της πολιτικής.

ΥΓ Το άρθρο αποτελεί μια προσέγγιση για τις οικονομικές συνέπειες και στηρίχθηκε σε στοιχεία από την αρθρογραφία του συναδέλφου Μωραϊτάκη Αλέξανδρου.

Ο Χρήστος Αηδόνης είναι Ανεξάρτητος Βουλευτής του Νομού Δράμας. Γεννήθηκε στις 2.2.1963, είναι έγγαμος και έχει δύο παιδιά.

Εργάστηκε στην εκπαίδευση ως αναπληρωτής καθηγητής και το 1990 διορίσθηκε στη Β΄θμια εκπαίδευση. Είναι απόφοιτος της Γυμναστικής Ακαδημίας. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Οργάνωση και Διοίκηση…

Δημοσιεύτηκε στο http://new-deal.gr

googlenews

Ακολουθήστε το financialreport.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

close menu